Să lăsăm la o parte
prejudecătile si să spunem lucrurilor pe nume: statisticile arată că în ziua de
astăzi foarte putine fete îsi păstrează fecioria până la nuntă. Cât despre băieti,
nu stiu dacă are rost să mai vorbim.
Nu mai e ca pe vremuri când mireasa
avea voie să se îmbrace în alb numai dacă era fecioară. Astăzi până si prostituatele,
în rarele cazuri când se mărită, poartă rochii de culoare albă. După cum arată
anumite sondaje de opinie, una dintre cele mai mari probleme în cuplu provine
de la problemele sexuale. Vrem sau nu vrem să recunoastem, viata sexuală a unui
cuplu reflectă cât se poate de bine relatia dintre cei doi parteneri. Si viata
sexuală este pentru multi centrul povestii de dragoste. În cuplurile în care acest
capitol nu se scrie asa cum trebuie apar tensiuni care duc în cele din urmă la
despărtire. Si nepotrivirea sexuală este prilej de divort pentru multe cupluri.
Ce ar trebui să te sfătuiesc eu? Să stai cuminte până la nuntă si apoi
să observati că între voi există o nepotrivire trupească, sau să verificati această
chestiune înainte de nuntă?
Cu câteva săptămâni înainte de a mă căsători
cu Claudia, o doamnă de la biserică, pe care o apreciam foarte mult pentru frumusetea
lăuntrică care i se citea pe chip, mi-a spus:
"Acum, că tot ati stat
cuminti atâtea luni, ar fi bine să faceti dragoste înainte de a vă căsători. Că
dacă nu vă potriviti, o să aveti parte de multe neîntelegeri. Mai bine un păcat
mic decât unul mare." Am rămas foarte mirat de acest sfat. Nu îmi trecea
prin cap că un crestin poate gândi asa ceva. Te întreb, tie cum ti s-ar fi părut
un astfel de sfat?
Înainte de a răspunde la această întrebare trebuie să
recunosc că nu aveam de gând să pun acest capitol în prima parte a cărtii. Dar
m-am gândit că atunci când scriu trebuie să tin cont de orientarea cititorilor.
Si pentru că articolele despre viata sexuală a tinerilor au mare succes, înteleg
din acest succes că ele reflectă hobby-uri-le cititorilor. Nu vreau să scriu o
carte pentru fetele cuminti, care vin în fiecare duminică la biserică, îsi fac
canonul în fiecare zi si se luptă cu multă atentie împotriva patimilor si poftelor
trupesti. Ele au duhovnici care să le dea răspuns la întrebările lor. Eu scriu
mai ales pentru celelalte fete, care cred că există Dumnezeu, dar nu stiu pe ce
drum să o apuce.
Fac o paranteză: sotia mea îmi spune că a confiscat de
la scoală o revistă "Bravo". Nu rareori elevii de la scoala unde predă
se delectează în timpul orelor citind rubrica de educatie sexuală din această
revistă. M-as bucura să stiu că peste câtiva ani unele dintre aceste eleve vor
citi cartea pe care o tii în mână.
De aceea încerc să vorbesc pe limba
lor. Si nu numai a lor, ci a tuturor celor care caută distractia pentru că nu
au găsit nimic mai vrednic de atentie sau pentru că nimeni nu a stiut să îi apropie
de Biserică. Stiu că scriind asa risc să fiu înteles gresit de către tinerii care
îsi petrec ziua citind numai Sfinti Părinti, dar încerc să scriu în asa fel încât
să nu îmi fie spre osândă.
Ca să fiu si mai direct, când lucram ca director
al Editurii ,,Christiana" un prieten mi-a propus să tipărim traducerea unui
dictionar apărut în America, dictionar care tratează din punct de vedere crestin
toate aspectele vietii omului de astăzi.
"E foarte bun dictionarul.
Uite, are lista celor mai variate păcate, cum ar fi eutanasia, sexul oral sau
masturbarea... Am vorbit de curând cu cineva care consideră că această practică
e foarte normală, că nu e un păcat."
Pe cât de interesant era dictionarul,
pe atât de delicat mi s-a părut să îl tipărim. Pentru că dacă în America misionarismul
ortodox a tinut seama foarte precis de specificul oamenilor de acolo si anumite
tabu-uri au fost călcate tocmai pentru că se cerea lămurirea unor probleme, la
noi există o anumită retinere de a discuta si de a prezenta un subiect ca acesta
din perspectivă crestină.
De fapt nu cred că e nevoie de prea multe discutii,
cred că ar fi suficiente câteva brosuri bine făcute. Dar cine să aibă curajul
de a prezenta cuviincios un asemenea subiect? De altfel cred că ai văzut că în
timp ce despre masturbare s-au tipărit brosuri si articole "apologetice",
s-au tipărit foarte putine materiale care să prezintă punctul de vedere crestin.
Să ne mai mirăm atunci de ce procentul celor care se "relaxează"
în acest fel este atât de mare? Nu. Chiar dacă Sfintii Părinti au scris si despre
păcatul onaniei, astăzi nu prea vrea nimeni să prezinte aceeasi învătătură într-un
limbaj accesibil tinerilor.
Acelasi lucru mi se pare că se întâmplă si
în ceea ce priveste relatiile dintre tineri. Dacă un tânăr citeste o predică a
unui Sfânt împotriva desfrâului, el nu se va simti miscat de ea. Adică nu va considera
că ceea ce face el este desfrâu. Tânărul crede că "face dragoste" si
refuză învătătura Bisericii care i se pare prea aspră. Adică preferă să fie crestin
numai teoretic, nu si practic. Îi este greu să înteleagă un mesaj care i se pare
că tine de trecut, neavând legătură cu pasionalele vremuri pe care le trăim.
Am
făcut paranteza aceasta pentru a te ajuta să întelegi de ce o prezentare standard
a relatiei sexuale dintre un tânăr si o tânără mi se pare neroditoare. Sau prea
putin roditoare.
Si acum răspunsul la problemă: e bine să facă dragoste
tinerii înainte de căsătorie, sau nu?
Cred că ar fi bine să dăm răspunsul
făcând o referire la filmul "Titanic".
Jack si Rose, două suflete,
două lumi care nu aveau nimic în comun. Si totusi ceva îi lega: dorinta de libertate.
El trăia într-o lume din care deviza "nu e voie să faci asta" lipsea.
Ea trăia într-o lume închistată în prejudecăti, într-o lume rece, plină de stereotipuri,
plină de conformisme. Într-o lume moartă.
Secventa în care ea vrea să
se sinucidă e tulburătoare: trăind într-un univers care te încătusează, cel mai
bun lucru pe care îl poti face este să evadezi. Si orizontul pe care îl vedea
Rose era extrem de strâmt: credea că singura solutie este sinuciderea. Nu as vrea
să crezi că fac aici apologia sinuciderii (sinuciderea este cel mai îngrozitor
act pe care îl poate face omul). Ci doar că mi se pare un lucru extraordinar să
ai puterea de a te rupe de un mediu atât de murdar cum era cel în care trăia ea.
Prin ce era murdar? Aveau loc în el secventele pătimase de care aveau
parte săracii care călătoreau pe Titanic la clasa a III-a, secvente pe care le
intuim chiar dacă nu le vedem pe ecran? Nu. Mediul în care a crescut si a trăit
Rose era murdar datorită fariseismului, datorită minciunii atotstăpânitoare. Sinuciderea
pare o faptă bună în această situatie.
Dar Dumnezeu?
Dumnezeu lipsea
din universul ei. Mai bine-zis e un dumnezeu care stătea departe de oameni, un
dumnezeu ai cărui închinători erau actori de teatru. Si ea nu tinea cont de acest
Dumnezeu, pe care Îl judeca după modul în care se oglindea în închinătorii săi.
Prin sinucidere, ea nu se gândea că ar păcătui fată de Dumnezeu, ci doar ar fi
refuzat o lume fariseică si idolul pe care aceasta îl considera dumnezeu.
Hai
să ne gândim la un alt fel de "Titanic". Rose e pe punte, gata să se
arunce în ocean. Si la ea vine un părinte care o ia de mână si îi spune: "Până
aici a fost bine. E bine că ai refuzat minciuna. De acum vei cunoaste Lumina..."
Părintele îi vorbeste despre Hristos, si ea primeste în inima ei cuvintele sale.
Ghetarul loveste vasul. Ea cade si e în pericol de moarte. Părintele o ajută să
se suie pe o plută pe care nu e loc pentru amândoi. Si părintele moare.
Zis
pe scurt un astfel de scenariu nu pare palpitant. Dacă s-ar face un film după
un asemenea scenariu nu ar avea succes prea mare, chiar dacă s-ar găsi o intrigă
pe măsură. Pentru că oamenii nu sunt interesati de tema iubirii lui Dumnezeu.
Dar oamenii care au văzut ,,Titanicul" au regăsit în el dorinta de a fi trăit
o dragoste ca în povesti. Oamenii au simtit că dragostea care a determinat-o pe
Rose să renunte la lumea "bună" si să vină la clasa a III-a e dragostea
după care si ei au suspinat în tinerete. ,,Titanicul" oferă cea mai bună
si mai frumoasă definitie a povestii de dragoste dintre tinerii lumii acesteia.
De ce am făcut referire la varianta cu părintele? Pentru că în istoria
Bisericii au fost zeci de cazuri în care sfintii sau părintii cu viată sfântă
au întins o mână de ajutor celor aflati pe marginea prăpastiei. Îti dau un exemplu,
un caz real din istoria bisericii, rugându-te să nu te superi că paranteza pe
care o fac este lungă. Dar altfel, mi-ar fi foarte greu să îti spun cum văd lucrurile.
Un sfânt stă pe o insulită în largul mării. Vede înotând spre el o femeie
care venea de pe o navă care naufragiase. A avut de ales: dacă o primea, risca
să cadă cu ea în păcat. Dacă nu o primea, femeia murea. Si atunci a ajutat-o să
urce pe mal, după care si-a făcut cruce si a sărit în apă. A preferat să moară,
decât să păcătuiască. Dar din rânduiala lui Dumnezeu a fost luat de niste delfini
si dus până la tărm. Nu mai tin minte numele sfântului, dar jertfa lui m-a impresionat.
Poate că exemplul ales nu e cel mai bun. Oricum, au fost multe cazuri
în care Părintii i-au ajutat pe oameni să nu se sinucidă si să îsi schimbe viata.
Oamenii aceia vroiau să se sinucidă pentru că nu Îl cunosteau pe Hristos. Un crestin,
oricât de mari ar fi necazurile prin care trece, stie că sinuciderea înseamnă
alegerea chinurilor iadului. Cine se sinucide arată că nu a avut credintă. Sau
că, desi a avut ceva credintă, nu s-a luptat cum trebuie împotriva duhurilor întunericului
de care în cele din urmă a fost biruit. Eu nu vreau acum să o judec pe Rose pentru
că a vrut să se sinucidă. Ci doar observ că ea nu vedea o altă iesire din închisoarea
superficialitătii în care era tinută de cei apropiati. Si repet că mi se pare
eroică hotărârea ei de a refuza o astfel de închisoare.
Voi încerca să
analizez putin filmul tocmai după acest principiu: că actiunea centrală se desfăsoară
după regulile unei lumi din care Dumnezeu cam lipseste. De altfel, mi se pare
lucrul cel mai rău pe care ni-l ",dăruieste" micul ecran: ne pune înainte
filme în care personajele duc o viată din care Dumnezeu este absent. Filmele ne
învată cum să trăim fără să ne gândim la cele sfinte. Prin modelele pe care ni
le oferă încearcă să ne rupă de viata crestină, încearcă să ne convingă că atunci
când trăim altfel decât eroii de pe ecran suntem handicapati, suntem prizonieri
ai trecutului si refuzăm clipa prezentă. Am precizat acest lucru pentru a-mi manifesta
tristetea că există filme foarte interesante, cum mi se pare si cel despre care
vorbim, dar care pentru mare parte a spectatorilor au un impact negativ.
În
clipa în care Rose vrea să se sinucidă apare el. Oricine altcineva din lumea ei
ar fi apărut nu ar fi putut-o convinge să renunte la hotărârea de a se sinucide.
Pentru că ar fi venit ori cu amenintări, ori cu vreo predică moralistă ineficientă
într-o asemenea situatie. Dar Jack vine cu o "predică" pe care nimeni
din lumea ei nu ar fi avut ideea să o tină. Nu vorbesc despre faptul că ceilalti
nu ar fi avut curaj: cred că nici nu le-ar fi trecut prin cap ideea de a sări
după ea în apă. Jack însă trăieste după alte reguli. El stie că viata merită trăită,
că viata nu are numai clipe triste. Si o convinge că, dacă ea sare, el îi va tine
companie. Si apa e rece...
Pentru Rose întâlnirea cu Jack e coplesitoare.
Nu mai vrea să moară. Acum începe povestea de dragoste. Poveste în care clipa
esentială mi se pare cea în care ea are curajul de a fugi în lumea lui, curajul
de a alege să fie cu el.
"Bine, ar putea spune o cititoare evlavioasă,
dar ei fac dragoste..."
Ce puteau face altceva, te-as întreba? Filmul
nu prezintă viata unei tinere care descoperă credinta, ci a unei tinere care respinge
o lume falsă pentru a cunoaste bucuria dragostei. Nu zic că nu ar fi fost frumos
să se fi căsătorit pe ascuns, asa cum a făcut-o William Wallace cu Murron în "Brave
Heart" (dar mentalitatea era alta cu câteva secole în urmă, si în film, nunta
eroului interpretat de Mel Gibson e cât se poate de firească).
Ce se întâmpla
dacă Rose s-ar fi căsătorit cu Jack pe vas? Spectatorii nu s-ar mai fi regăsit
în cei doi tineri. Spectatorii ar fi crezut că prin nuntă ei au plătit tribut
formalismului si traditionalismului "răposat". Ceea ce ar fi intrat
în contradictie cu modul lor de a fi.
Ar fi fost frumos să se fi căsătorit
înainte să facă dragoste. Dar filmul nu este o apologie a familiei, ci una a iubirii
privite din perspectivă lumească. Lumea de azi nu întelege că iubirea adevărată
se împlineste numai în familie. Dacă filmul "Titanic" ar fi fost o apologie
a nuntii, cred că ar fi avut mult mai putini fani. S-ar fi găsit critici care
să ironizeze actiunea si încasările ar fi fost mult mai mici. Ori în ziua de azi
filmele nu se fac pentru a-i îmbogăti sufleteste pe oameni, ci pentru a-i îmbogăti
financiar pe producători. Un film este bun dacă aduce bani, indiferent cum îi
modelează pe oameni.
De ce în filmul "Brave Heart", Wallace
se culcă cu nora regelui Angliei, când de fapt asa ceva nu s-a întâmplat în realitate?
Mie mi s-a părut că faptul că a lăsat-o însărcinată simbolizează biruinta scotienilor
asupra invadatorilor. Regele Angliei moare aflând că nora sa poartă în pântece
pruncul celui mai mare dusman al lui. Moare înfrânt.
Prietenii cu care
am vorbit despre acest film (care este filmul meu istoric preferat mai ales pentru
faptul că Wallace moare pentru Scotia aproape în acelasi mod în care au murit
martirii pentru Hristos) mi-au atras atentia că si dacă simbolul ar fi fost cel
pe care l-am descifrat, totusi nu era nevoie să îi arate făcând dragoste. Dar
spectatorii au nevoie de secvente care să le aprindă imaginatia, au nevoie de
secvente care să le stârnească patimile. Si pentru asta scenaristii nu fac economie
de cerneală.
Revin la Rose. Dacă Dumnezeu nu ar fi existat, atunci ea
ar fi avut motive serioase să se sinucidă. Si tot în acest caz, dacă ar fi dat
de Jack, avea toate motivele să facă dragoste cu el. Dacă Hristos n-a înviat,
atunci hai să trăim după legile noastre. Nu are rost să ne supunem nici unei reguli
impuse de societate. Dacă lumea ar fi un efect al hazardului, cum afirmă materialistii,
dacă Dumnezeu nu ar exista, atunci ar fi firesc să trăim după cu totul alte norme
decât cele crestine. Într-o astfel de lume, povestea de dragoste dintre Jack si
Rose e tot ce poate fi mai frumos, mai curat, mai "sfânt". De aceea
cred că nu e normal să zicem: "dacă Jack a murit nespovedit, atunci s-a dus
în fundul iadului." Cred că povestea lor trebuie apreciată după alte criterii.
Acum încerc să îti explic de ce am făcut referirea la ,,Titanic":
dacă Dumnezeu nu există, atunci ar fi firesc ca tinerii să facă dragoste înainte
de nuntă. "Scopul" iubirii ar fi înfruntarea timpului. Îndrăgostitii
ar epuiza la maxim toate posibilitătile de a se bucura unul de celălalt fără nici
o opreliste.
Numai că...
Hristos a Înviat!
Asta e credinta
crestină: credem că Dumnezeu a făcut lumea, că Fiul lui Dumnezeu S-a făcut om
pentru mântuirea noastră. Credem că viata are un scop precis: dobândirea Împărătiei
Cerurilor. Credem că nimic nu este mai important în viată decât lupta pentru dobândirea
raiului. Viata noastră trebuie să se desfăsoare nu după legile care ni se par
nouă bune. Nu noi am creat omul. Noi nu suntem în măsură să hotărâm ce ne vatămă
si ce nu. Ar fi fost foarte comod să hotărâm noi ce anume avem voie să facem ca
să ne mântuim. Am fi considerat că unele păcate sunt prea mici pentru a ne îndepărta
de mântuire.
Dar oamenii rămân oameni. Avem ori posibilitatea de a primi
cuvintele lui Hristos, Care ne-a arătat calea mântuirii, ori posibilitatea de
a le respinge. În momentul în care spunem că avem credintă, dar nu suntem în stare
să trăim asa cum ne învată Biserica, înseamnă că avem o credintă bolnavă. Ori
cred că cele spuse de Hristos sunt adevărate, si atunci trebuie să mă lupt cu
patimile si cu poftele, stiind că Dumnezeu îmi dă putere să nu cad, ori afirm
că ceea ce îmi cere Dumnezeu este peste putinta mea. Afirm deci ori că Dumnezeu
a dat porunci prea grele, că nu a tinut cont de slăbiciunea noastră, ori că am
nădejdea că, desi calc aceste porunci, Dumnezeu mă va mântui. În primul caz înseamnă
că eu cred într-un Dumnezeu absurd, Care cere de la oameni imposibilul. Cum se
face totusi că sute de ani s-au găsit atâtia crestini care să Îl considere Dumnezeu
iubitor de oameni? Dumnezeu nu este absurd, nu ne cere imposibilul. Ceea ce cere
Dumnezeu de la oameni este imposibil numai pentru cine are putină credintă. Cât
despre cei care au credintă... credinta le dă putere să ducă lupta cea bună. Cine
i-a ajutat pe desfrânati să se sfintească? Cine i-a ajutat pe betivi să se pocăiască?
Sau cine îi ajută în zilele noastre pe drogati să lepede răul lor obicei? Dumnezeu!
În clipa în care crezi nu mai poti spune că Dumnezeu îti cere imposibilul,
sau că nu poti trăi după cum te povătuieste Mireasa lui Hristos, Biserica. Nu
există nici un mod de a împăca cele două orientări.
Cât îi priveste pe
cei care cred că în marea Sa dragoste Dumnezeu îi va mântui, indiferent de viata
pe care o duc, ei calcă în picioare cuvintele lui Hristos, Care ne-a învătat că
cine merge pe calea cea largă nu va intra în Împărătia Cerurilor.
Oare
tu ai putea să crezi că Hristos a primit chinurile si moartea pe cruce fără rost?
Dacă am fi putut ajunge în Rai fără să ne purtăm crucea, oare Dumnezeu nu ne-ar
fi lăsat să trăim după poftele noastre? Sper că întelegi cât de mult gresesc cei
care se asteaptă să fie mântuiti la grămadă, prin mila lui Dumnezeu. Da, Dumnezeu
e milostiv, dar e milostiv cu cei care arată prin vietuirea lor că vor să primească
această milă.
Ne îndepărtăm acum de filmul "Titanic". Dar înainte
de asta nu vreau să uit să îti spun că mai multi prieteni de-ai mei au rămas extrem
de impresionati de acest film, si au căutat să vadă în el mai mult decât o poveste
de iubire. (Nu mă refer la scufundarea vasului. Chiar am citit o declaratie, parcă
a producătorului filmului, care spunea că "Titanicul" este simbolul
unor vremuri în care omul a crezut că este stăpânul lumii, că prin cunostintele
sale va deveni atotputernic. Am înteles din pozitia sa că esecul "Titanicului"
a fost de fapt esecul întregului sistem antropocentrist, esecul omului care a
refuzat să îsi mai ridice ochii spre cer. Nimeni nu credea că "Titanicul"
se poate scufunda. Asa cum nimeni nu credea că se vor dărâma blocurile din ,,World
Trade Center". Dar "Titanicul" s-a scufundat. Si oamenii nu au
înteles nimic din acest esec. Continuă să construiască si astăzi tot felul de
"vapoare", pentru cele mai diferite întrebuintări, si îsi pun nădejdea
în ele.) Mă refer la faptul că în el e expusă foarte artistic antinomia dintre
lumea fariseilor si cea a păcătosilor care, cu toată căderea lor, stiu să fie
sinceri, si însetează după libertate. Pe mine m-a dus cu gândul la diferenta dintre
rationalismul searbăd apusean si seninătatea răsăriteană (si nu am fost singurul
care am avut aceeasi perceptie, total incompatibilă cu apologia desfrâului pe
care altii au descifrat-o în acelasi film).
"Si ce are măritisul
meu cu scufundarea Titanicului?", m-ai putea întreba. Titanicul este într-un
fel si simbol al iubirii dintre tinerii din ziua de azi. Ei nu vor să mai tină
seama de nici o lege. Ei nu vor să înteleagă că Dumnezeu e viu si că e de fată,
că vede tot ce facem. Ei simt fiorul dragostei, simt putin din puterea dragostei,
si atunci renuntă la orice reguli, considerându-le prejudecăti.
Însă dragostea
pe care o cunosc ei e ca Titanicul. E mare, e puternică, pare invincibilă. Dar
în fata vesniciei nu rezistă. E doar o patimă trecătoare. Vreau să îti spun si
că văd o legătură directă între esecul Titanicului si dragostea pătimasă dintre
tineri. Au fost destui filosofi care au scris despre legătura dintre dragostea
trupească si moarte. După părerea lor, viata se aseamănă actului sexual: după
clipa de plăcere maximă urmează senzatia de oboseală, asa cum după tinerete urmează
bătrânetea. Eu văd în această comparatie tocmai aspectul trecător al oricărei
relatii pătimase: patima nu biruie timpul, patima trece. În schimb, dragostea
adevărată a sotilor crestini biruie timpul. Dragostea lor trupească stă sub binecuvântarea
lui Dumnezeu.
Nimic nu îi împiedică pe tineri să cunoască un alt mod de
a se iubi, un alt mod de a se purta unul cu celălalt. Despre aceasta voi încerca
să îti scriu câte ceva în cele ce urmează.
Trebuie să observăm un lucru:
multi zic că e bine să faci dragoste cu persoana cu care vrei să te căsătoresti
ca să vezi dacă există "compatibilitate sexuală". Ce vedem însă? Că
mare parte dintre cei care au constatat că au această compatibilitate înainte
de nuntă au divortat după aceea, în timp ce altii, care nu si-au "verificat"
această compatibilitate, au parte de armonie si de întelegere. Refrenul cu compatibilitatea
sexuală tine de o întelegere a familiei diferită de cea pe care o propovăduieste
Biserica. Tine de întelegerea unei familii care priveste numai în jos, care nu
îsi ridică ochii spre cer. A unei familii al cărei singur scop este bucuria pământească.
(Nu insist aici, dar e interesant faptul că tocmai cei care s-au căsătorit după
ce au trecut testul "compatibilitătii sexuale" găsesc mai apoi motive
de neîntelegere până si la acest capitol. Li se pare că brusc au devenit incompatibili
sexual, si atunci caută compatibilitate cu alte persoane!)
Voi face acum
o referire la un pasaj dintr-un ziar care mi-a sărit în ochi mai ales datorită
titlului care însotea poza unor tineri cam de douăzeci, douăzeci si cinci de ani:
"Lacrimi si flori pentru doi îngeri". Iată o parte din textul pozitionat
lângă rubrica "Decese": "Erau numai doi copii, ambii înzestrati
cu har, care mai aveau multe de făcut si de demonstrat. Nu se poate ca Dumnezeu
însusi să nu-si fi dat seama că a gresit atunci când i-a luat la El pe cei doi
îngeri. De aceea, familiile... si prietenii nu se roagă pentru iertarea păcatelor
(copiii nu pot gresi), ci pentru ca Atotputernicul să îi aibă în pază...."
Articolul este semnat de părintii fetei care a murit alături de prietenul ei într-un
tragic accident. Nu stiu de ce au murit tinerii; nu pot face nici o referire precisă
la cazul lor. Nu pot întelege nici durerea părintilor, asa cum nici acei părinti
nu ar putea întelege durerea pe care am avut-o când am rămas orfan de mamă la
aproape 14 ani.
Totusi îmi permit să fac unele precizări. Am destule rezerve
în a crede că părintii respectivi stiau bine cât de îngeri sunt copiii lor. Nu
vreau să spun că pentru păcatele lor tinerii au fost pedepsiti prin acest accident,
desi nu rare sunt astfel de cazuri în care se vede pedeapsa lui Dumnezeu. (Dumnezeu
nu pedepseste, ci îngăduie să se abată peste noi necazuri datorate păcatelor noastre;
ne pedepsim singuri!). Ce vreau să spun acum este altceva. Că dacă părintii asteaptă
ca Dumnezeu să Îsi recunoască greseala, prin asta dovedesc cât de slabă este credinta
lor. "Am gresit, oameni buni. Regret enorm. Dumnezeu vă cere iertare..."
Un astfel de mesaj nu are cum să vină de la Dumnezeu. Dumnezeu nu poate gresi.
Dar părintii care cred într-un astfel de Dumnezeu dovedesc lipsă de discernământ
spiritual.
Ceea ce încerc să fac eu acum nu este o judecată a tinerilor,
repet, ci a pozitiei exprimate în articol de către părintii fetei. Prin aceasta
încerc nu să calc porunca de a-mi judeca aproapele, ci să pun în evidentă anumite
caracteristici ale părintilor care nu sunt aproape de Biserică. Niciodată un crestin
nu va spune că Dumnezeu greseste, sau că stie pe cineva fără păcat. Până si pentru
sfinti Biserica se roagă până când le recunoaste sfintenia prin canonizare oficială.
Or tinerii de astăzi au cu mult mai multă nevoie de rugăciune ca să li se ierte
păcatele.
Iartă-mă dacă rândurile mele par moraliste. Nu vreau să ti se
pară asa. Închei aici referirea la cazul din ziar, recunoscând faptul că poate
articolul a fost doar un geamăt de durere. Poate că părintii aceia i-au crescut
pe tineri cum trebuie, si că s-au rugat Domnului să le ierte păcatele.
Nu
e greu de înteles că, dacă părintii nu au discernământ duhovnicesc, nu vor putea
întelege ce se petrece cu copiii lor. Azi există chiar situatia limită în care
nu numai că părintii nu îsi îndeamnă copiii să ducă o viată curată, ci chiar îi
îndeamnă să se bucure de plăcerile trupului. Stii si tu că există astfel de părinti.
Am făcut referire la ei nu pentru a-i acuza, ci pentru a le lua apărarea tinerilor
care au parte de o astfel de educatie care îi împinge spre cădere.
Cred
că din rândurile mele ti-ai dat seama care este părerea mea privitoare la "testarea
prenuptială a compatibilitătii sexuale". Nu e o părere la care am ajuns de
capul meu, nu e un răspuns pe care l-am găsit singur. E răspunsul la care am ajuns
constatând urmările altor tipuri de alegere.
Am să îti vorbesc mai pe
larg despre acest subiect în alt capitol. Nu m-as fi asteptat nici să încep partea
principală a cărtii cu capitolul acesta, si nici nu mă asteptam să îi acord atâta
importantă. Dar scriind introducerea mi-a fost clar că structura cărtii, asa cum
o concepusem eu, nu ti se potrivea. Vroiam să încep cu capitolul "Căsătorie
sau monahism?"
Dar problema aceasta, chiar dacă si-au pus-o destui
colegi de-ai mei, si-au pus-o tocmai pentru că erau studenti la Facultatea de
Teologie. Nici una dintre colegele sotiei mele nu a avut o asemenea dilemă. Or,
din moment ce cartea aceasta nu este pentru tinerii teologi, am încercat să tin
seama de cerintele "pietei". Si pentru că în ceea ce priveste compatibilitatea
sexuală a cuplului s-au scris o sumedenie de articole (nu numai în reviste de
"specialitate", ci si în reviste mai cuminti, de la... până la... -
nu le dau numele ca să nu fiu acuzat că fac anti-reclamă, desi poate că ar fi
fost bine să nu tin cont de astfel de criterii; oricum, stii si tu despre ce reviste
e vorba...).
Nu vreau deloc ca această carte să fie o carte savantă despre
întemeierea unei familii. Nu îmi plac cărtile care tratează lucruri extrem de
importante cu aerul că epuizează subiectul. A scrie despre dragoste în termeni
stiintifici mi se pare a sufoca dragostea. De aceea scriu asa cum ai văzut si
tu, direct si simplu. Vreau să scriu cât mai senin. Vreau să mă gândesc că esti
o prietenă care m-a întrebat ce este esential pentru întemeierea unei familii.
Si, stând pe o bancă, îi răspund. Nu am la mine nici cărti, nici hârtie sau creion.
Îi vorbesc asa cum cred că e bine. De aceea unele idei se vor repeta. Dar asta
nu mi se pare neapărat ceva rău. Repetăm uneori tocmai ideile care ne frământă,
ideile pe care le considerăm importante.
Ei, dar nu stiu dacă e bine că
am tinut cont de cerintele pietei si am început cu sexualitatea. Vom mai reveni
asupra acestui subiect. Un lucru vreau să îti spun acum: că dacă m-ar fi biruit
pofta trupească si as fi făcut dragoste cu vreuna dintre fetele cu care am fost
prieten în facultate, atunci m-as fi căsătorit imediat. As fi preferat să îmi
sacrific propria fericire decât să îmi las prietena cu inima zdrobită. Sunt convins
că numai Dumnezeu m-a păzit.
Am avut momente, mai ales lângă o fată căruia
îi voi spune Cătălina (cu care am fost prieten vreo trei ani), în care eram ispitit
puternic de pofta trupească. Dar îmi dădeam seama că, dacă as ceda, as face un
păcat care ar duce nu după mult timp la esecul prieteniei noastre. Îmi era clar
că din clipa în care am face dragoste, Hristos S-ar îndepărta de noi, si prietenia
noastră s-ar transforma în ruină. De ce să nu recunosc, unul dintre motivele pentru
care nu am făcut dragoste a fost si acela că îmi dădeam seama că urmarea firească
ar fi căsătoria. Dar stau acum si mă gândesc: oare ce ar fi putut rezolva căsătoria?
Mi-ar fi dat Dumnezeu dragoste pentru Cătălina? Sincer, cred că nu.
Cred
că Dumnezeu îi binecuvântează prin Taina Cununiei pe cei care se iubesc, nu pe
cei care încearcă să intre în rândul lumii legalizându-si dragostea trupească.
Sunt din ce în ce mai putini oamenii care fac acest lucru. Concubinajul e la modă.
Dar oricât de mare mi se pare păcatul celor care trăiesc în concubinaj, totusi
nu înseamnă că mă împiedică să îl văd pe cel (mai mic, e drept) al celor care,
dintr-un elan religios, au hotărât să se căsătorească numai pentru a nu mai trăi
în păcat. Situatia ideală pentru ei ar fi următoarea: să reusească să se ridice
din cădere, să biruie patima desfrâului, si apoi, dacă mai vor să se căsătorească,
să o facă. Îmi permit să nu fiu de acord cu preotii care atunci când primesc la
spovedanie tineri care au trăit împreună, îi îndeamnă să se căsătorească cu orice
pret. Poate că, prezentându-le căsătoria ca pe singura lor sansă de ridicare,
le dau impresia că dacă se vor căsători vor avea parte de o viată împlinită. Dar,
după ce se căsătoresc, unii dintre acesti tineri se lovesc tot mai tare de reala
nepotrivire cu celălalt si ajung nu numai la divort, ci chiar la părăsirea credintei
crestine, credintă pe care o consideră vinovată de propriul esec.
Într-un
fel se punea problema acum o sută de ani, când până si în cădere era o anumită
decentă, si altfel se pune astăzi. Înainte fata accepta să fie făcută femeie înainte
de nuntă numai dacă trăia o poveste de dragoste nebună, numai dacă se dăruia unui
om care însemna enorm pentru ea. Nu e de mirare că, dacă ajungea la Spovedanie,
preotul o îndemna să se mărite cu iubitul ei. Nici nu avea ce altceva să le spună.
Faptul că au făcut dragoste implica o anumită maturitate a relatiei lor (nu vreau
să le iau apărarea; mai ales că astfel de cazuri erau rare). Si era firesc să
se ajungă la căsătorie. În acele vremuri domnisoara era domnisoară si la propriu.
Astăzi
"domnisoara" e doar o femeie nemăritată. I se spune "domnisoară"
din curtoazie sau ironic. Si, atunci când ajunge la Spovedanie, e la al patrulea
sau al nouălea "prieten". Fecioria a intrat la capitolul "amintiri"
de multă vreme. Prietenul pe care îl are acum e doar o aventură care îi alungă
singurătatea. Si totusi, unii duhovnici recomandă unor astfel de fete să se mărite
cu iubitii lor. "Dacă vrei să vă ierte Dumnezeu, intră în rândul lumii si
mărită-te cu el..." Astfel de duhovnici sunt mai interesati de latura legalistă
a problemei. Dar eu nu stiu dacă sunt constienti de responsabilitatea pe care
o au atunci când le spun unor tineri care au trăit împreună că cel mai bun lucru
pe care îl pot face este să se căsătorească. Nu e greu de observat că tinerii
care trăiesc departe de Biserică nu sunt foarte exigenti atunci când îsi aleg
o prietenă. Ei speră că vor avea parte de o poveste de iubire cât mai palpitantă,
poveste care se va termina de îndată ce pasiunea se va stinge. Dacă s-ar gândi
că relatia de prietenie va dura nu doar o lună sau un an, ci o viată întreagă,
poate ar astepta să găsească o altă parteneră.
Dar aventurile de scurtă
durată nu implică prea multă răspundere. Totul e simplu. Te distrezi până apare
plictiseala, după care cauti o nouă aventură. Există cazuri în care astfel de
perechi înteleg că viata pe care au dus-o e gresită, înteleg că viata are un rost
si că nimic nu e mai important decât dobândirea mântuirii. În clipa în care, ajunsi
la Spovedanie, află că primul lucru pe care trebuie să îl facă este să se căsătorească,
ei se hotărăsc să asculte îndemnul preotului. Dar, după nuntă, farmecul se pierde,
încetul cu încetul. Părerea mea este că e bine să se căsătorească numai perechile
care înteleg ce îi asteaptă si care nu fac acest pas fără să cugete destul.
E
bine ca tinerii care si-au înteles greseala să nu se grăbească cu nunta. Stiu
că e un lucru foarte greu să se ridice din cădere. E mai usor să se căsătorească,
si astfel dragostea lor trupească să nu mai fie păcat. Dar în cazul în care ei
îsi dau seama că nu sunt potriviti pentru a fi sot si sotie, nu le rămâne decât
să se despartă. Cale de mijloc nu există!
CARTEA NUNTII
de Danion Vasile
Povestea
vulturilor aurii
Sa
stam de vorba
Despre
mirajul sexualitatii
De
ce sa ma casatoresc?
Despre
Goana dupa Aurul nuntii sau western-ul maritisului
De
ce nu ne ajuta Dumnezeu?
Despre
fotomodele si Don Juani
Geniul
si femeia de serviciu
Banii
vorbesc!
Despre
influenta prietenilor
Parintii:
prieteni sau dusmani?
Binecuvantarea
preotului
Despre
vrajitoare si dezlegarea cununiilor
Despre
dragostea trupeasca
Scrisoare
catre tinerii secolului XXI
"Daca
stiam ca o sa ne certam atat..."
Un
examen cu multi restantieri
Cuvinte
catre cei care vor sa se recasatoreasca
"....dar
barbatul este mai egal decat femeia..."
Cum
sa ma pregatesc pentru casatorie?
"Dumnezeu
e baiat de cartier..."
Povestea
unei casatorii...
Postfata
la editia a doua
Rugaciuni
Prefata