Cartea
de fată se adresează în primul rând tinerilor care vor să îsi întemeieze o familie.
Dar în zilele noastre sunt multi tineri care nu numai că au apucat deja să se
căsătorească, ci au si divortat. Nu cred că gresesc adresându-mă în câteva pagini
si femeilor care au trecut printr-un divort si vor să se mărite din nou. (Ca în
toate capitolele acestei cărti, lucrurile sunt în egală măsură valabile si pentru
bărbati.) Revin la stilul epistolar:
Nu am trecut prin experienta divortului,
asa că nu pot întelege în întregime ce e în sufletul tău. Nu stiu nici de ce ai
divortat, si nici dacă vina a fost a ta sau a lui. Voi încerca să îmi spun totusi
punctul de vedere si sper să nu gresesc prea mult. Din câte divorturi am apucat
să văd până acum, în nici o situatie nu am descoperit pe cineva plângând. Cu ani
în urmă divortul era o dramă. Aproape întotdeauna cineva suferea pentru că a fost
înselat de celălalt, aproape întotdeauna o inimă rămânea sfărâmată. Azi nu mai
e asa. Nu cred că e doar o coincidentă că cei pe care i-am văzut divortând nu
păreau să sufere. Majoritatea se despărteau de comun acord. Culmea, unii foloseau
acelasi avocat. Nu voiau decât să se despartă. Pentru mine a fost un soc să văd
cu câtă usurintă divortează unii. Ca si cum ar face piata. Ca si cum divortul
ar fi cel mai normal lucru din lume.
Tocmai femeilor care au trecut prin
astfel de divorturi vreau să le spun câte ceva. Pentru că m-am gândit de mai multe
ori la ce le va rezerva viata. Celorlalte, care au fost părăsite de sotii lor,
si care, cu inima înlăcrimată, îi mai asteaptă încă să se întoarcă, nu prea as
sti ce să le spun.
Divortul e un esec. Oricât de firesc pare divortul
pentru omul contemporan, oricâte justificări i se găsesc, ideea că despărtirea
unor oameni care s-au unit în fata lui Dumnezeu e un lucru bun îsi are partea
ei de ridicol. Sunt unii care nici măcar nu fac cununie religioasă. Nu e de mirare
că se despart. Dacă nu au crezut în Dumnezeu, au avut parte de o experientă pe
care numai în mod formal o numesc familie. Ar trebui să se găsească un alt termen
pentru ca cei care s-au căsătorit doar civil să nu fie considerati soti. Ei trăiesc
un concubinaj legalizat, si nu e de mirare că se despart.
De ce divortează
oamenii? Mai ales pentru că nu i-a unit dragostea binecuvântată de Dumnezeu. Nu
vreau să răscolesc trecutul tău scriindu-ti despre divort, dar dacă vrei să te
măriti iarăsi e bine să întelegi foarte clar unde ai gresit mai înainte. Ca să
nu repeti aceeasi greseală. Dacă nu vrei să întelegi unde a fost eroarea, nu vei
avea decât de suferit: vei trece de la un sot la altul, tot asteptând să găsesti
relatia perfectă. Dar căsnicia nu e o loterie ("O fi lozul câstigător, nu
o fi?!..."). Căsnicia e ceva extrem de serios.
Stiu că directia în
care se merge astăzi e aceea de a minimaliza esecul divortului: "e normal
să divortăm, poate că vom da de cineva mai potrivit." Oamenii care ies cu
bine dintr-un divort (fără să sufere) sunt niste fiinte pe care mentalitatea modernistă
i-a modelat cu succes. Numai că sufletele lor au fost foarte afectate de această
tentativă de a refuza socul divortului. Ei se simt victoriosi, dar nu îsi dau
seama cât de falsă e presupusa lor victorie.
Să fie oare un câstig faptul
că un popor a reusit să uite că a pierdut ultimul război? Câstigul ar fi fost
să iasă biruitor din respectiva înfruntare.
Îmi poti pune următoarea întrebare:
"De ce să fie divortul un război pierdut, câtă vreme nu am vrut să intrăm
în război?" Adică: "Dacă as fi considerat că nunta e un lucru extrem
de important, dacă as fi considerat că trebuie să îmi aleg un bărbat căruia să
îi fiu fidelă până la sfârsitul vietii, cu sigurantă nu m-as fi măritat cu fostul
meu sot. Dar am considerat căsătoria un fel de joacă, asa că nu regret deloc că
am divortat."
Altfel spus: e stupid să îi acuzi pe unii dintre cei
care au divortat că si-au bătut joc de faptul că s-au unit în fata lui Dumnezeu,
câtă vreme ei nu consideră că au făcut aceasta. Adică au perceput cununia religioasă
doar ca pe un spectacol interesant, fără să îsi pună problema primirii binecuvântării
lui Dumnezeu.
Două gânduri legate de această pozitie. Unii au înteles
foarte bine măretia cununiei religioase. Dar, ajunsi la divort, au căutat să steargă
din inimile si din mintile lor tot ce însemna amintire a celuilalt. Au căutat
să se mintă singuri, si au reusit. Putini se află însă în această situatie - pentru
că după ce ai înteles măretia nuntii nu mai poti divorta cu usurintă.
Cei
mai multi dintre cei care ajung la divort au trecut prin Taina Cununiei numai
accidental ("dacă toti fac Cununie si la biserică, noi de ce să nu facem?").
Acestora nu li se poate reprosa numai faptul că au divortat. Problema
lor principală a fost lipsa credintei, sau mai degrabă prezenta unei credinte
superficiale. (O, cât de tristă este situatia celor care nu sunt nici reci, nici
fierbinti, ci căldicei. Se simt ofensati dacă cineva le spune că nu au credintă;
dar totusi credinta lor nu se exprimă deloc prin fapte). Dacă ar fi avut credintă
atunci când s-au căsătorit, ar fi avut grijă să îsi aleagă o pereche de care să
rămână legati toată viata.
Repet: mi se pare o greseală ca unor astfel
de oameni să li se prezinte divortul ca fiind un esec (asta în cazul în care nu
au făcut copii; dacă în urma unui divort rămân copii care suferă - indiferent
cât de des li se permite să îsi vadă celălalt părinte - nu e nevoie de argumente
religioase ca să dovedesti că esecul nu poate fi considerat o victorie). Divortul
e esec atunci când e privit din perspectivă spirituală. Când oamenii refuză să
privească viata prin prismă crestină atunci divortul pare cât se poate de normal.
Ai divortat si vrei să te măriti din nou.
Dacă nu ai credintă
în Dumnezeu, atunci nu prea am ce să îti spun. Nu cred că există familii fericite
atunci când sotii nu cred în Dumnezeu (exceptiile sunt rare: uneori diavolul contribuie
la linistea casei, astfel încât sotii să fie într-o stare de permanentă automultumire,
si să nu-si facă timp pentru a se gândi la Dumnezeu si la viata vesnică). Eu mă
îndoiesc sincer că vei putea găsi un bărbat care să te facă fericită. (Si oare
ce fericire ar fi aceea când veti trăi cu disperarea că după moarte nu mai urmează
nimic?) Nu îti spun asta ca să te amenint. Pur si simplu asa văd lucrurile. Si
nu cred că solutia ar fi să te minti singură că ai credintă, numai ca să ai parte
de un cămin fericit. Credinta mimată nu numai că nu aduce fericire, ci, dimpotrivă,
e un izvor nesecat de tristete coplesitoare.
O, dar mai există oare oameni
care să nu creadă în Dumnezeu? Putini, foarte putini. Statisticile arată că un
număr incredibil de mic de români s-au declarat atei. Majoritatea covârsitoare
s-au declarat crestin-ortodocsi. Deci sunt destule sanse ca si tu să te afli printre
ei.
Am mai spus că din această majoritate numai foarte putini duc o viată
crestină reală, cu slujbe, spovedanie, împărtăsanie, sub îndrumarea unui duhovnic
iscusit. Dar chiar dacă nu te afli în această "minoritate", totusi e
extrem de important faptul că ai credintă. Că tu crezi că există Dumnezeu, că
există viată după moarte, si că va veni vremea în care vom da socoteală pentru
toate faptele noastre.
Dacă plecăm de la acest punct putem ajunge departe,
foarte departe. Adică dacă ai credintă, sansele tale de a avea parte de o familie
împlinită sunt foarte mari. De ce? Chiar si numai pentru că stii că există cineva
care te poate ajuta, indiferent ce probleme ai avea.
Dacă ai credintă
si totusi ai divortat, s-ar putea ca peste câtiva ani să îti dai seama că ai gresit
despărtindu-te de bărbatul tău. Si e cât se poate de firesc să încerci să te împaci
cu el. Pentru că, desi din punct de vedere juridic sunteti divortati, din punct
de vedere religios încă sunteti căsătoriti (majoritatea oamenilor care divortează
nici nu se gândesc că în fata lui Dumnezeu rămân sot si sotie; pentru încuviintarea
divortului, în cazuri foarte rare se aplică un anumit pogorământ bisericesc. Dar
cei care se despart civil fără să li se aplice acest pogorământ, neavând motive
serioase pentru despărtire, rămân legati prin legătură spirituală.).
Dacă
totusi e exclus să vă împăcati (el s-a recăsătorit, nu mai vrea să fiti împreună
etc...), atunci tu ai două variante: ori să rămâi singură, ori să te măriti din
nou. Ideea de a rămâne singură e aproape exclusă de majoritatea femeilor care
divortează astăzi. Iar cele care rămân singure o fac nu pentru a se ocupa cât
mai mult de viata spirituală, ci pentru că sunt firi lase, sau pentru că au ajuns
să dispretuiască familia.
Vrei să te măriti... Ai grijă ca de această
dată să fie bine. Dacă prima oară puteai spune că nu erai destul de matură, de
această dată nu trebuie să mai gresesti.
Cel mai mult te poate ajuta Spovedania.
Poate că ti se pare ciudat că în această carte a apărut atât de des cuvântul spovedanie.
Dar având în vedere subiectul abordat, e cât se poate de normal să ne raportăm
la el. Există unele lucruri pe care voiam neapărat să le pun pe hârtie, si altele
pe care le-am trecut întâmplător (de exemplu: făcusem niste comentarii legate
de faptul că într-un ziar a apărut un articol cu tema: ,,Adrian Copilu' Minune
s-a culcat cu sase sute de femei în cincisprezece ani." Îti scriam că un
astfel de bărbat nu stie aproape nimic despre femei, că dacă nu cumva e căsătorit
deja va fi vai de femeia care îi va fi sotie... Dar dintr-o neatentie am pierdut
fragmentele respective... Nu le-am rescris, nefiind foarte importante.) Despre
spovedanie însă mi-ar fi fost foarte greu să scriu mai putin. Spovedania este
strâns legată de Nuntă. Si asta mai cu seamă în cazul tău. Ai trecut prin esecul
divortului. Sufletul tău e atins nu numai de divortul propriu-zis, ci si de etapele
pregătitoare. Cine spune că a ajuns la divort păstrându-si sufletul curat aproape
sigur minte.
Stii cum sunt sufletele celor care au divortat? Ca niste
mingi vechi. Copiii se pot juca cu ele, dar nu sunt prea bune. Spovedania transformă
sufletul într-o minge nouă. Nu într-o clipită, ci încetul cu încetul. Important
este să ai curajul de a face primul pas. Dumnezeu te poate face nu numai la fel
de tânără sufleteste cum erai la prima căsătorie, ci chiar si mai tânără. Vei
întelege de ce Duhul Sfânt este numit "Dătător de Viată", vei simti
cum sufletul tău prinde puteri.
Oricât de multe ti-as spune despre Spovedanie,
până nu vei ajunge tu însăti să te spovedesti nu ai cum să întelegi cât de mare
dar ne-a făcut Dumnezeu rânduind pentru noi Taina Spovedaniei.
Stiu că
sunt unii care se spovedesc ca niste roboti, în fiecare post, si cu toate astea
nu se vede în ei nici o schimbare în bine. Sunt la fel de iubitori de sine. Unde
a fost atunci roada Spovedaniei?
Spovedania nu are roade decât atunci când
este făcută cu sinceritate, cu zdrobire de inimă, cu dorinta de a te îndrepta.
Dacă oamenii se spovedesc într-un mod mecanicist, dacă doar îsi însiră păcatele
si nu au luat hotărârea de a-si schimba viata, roadele nu apar. Sau si mai rău,
dacă oamenii ascund ceva la spovedanie, sufletul lor nu se poate curăta. Au fost
femei care s-au spovedit ani de zile, dar le-a fost rusine să spovedească păcatul
avortului. Preotul zice în rugăciunea de dezlegare: "Păcatele pe care le
veti ascunde de mine, îndoite le veti avea..." Spovedania e ca o sabie cu
două tăisuri. "Si cum să spun eu că am făcut cutare sau cutare lucru, nu
se va sminti preotul? Mai bine îl crut..."
Dar el si pentru asta s-a
făcut preot, ca să primească spovedaniile credinciosilor. Asa că nu te îngrijora:
spovedeste-te sincer si Dumnezeu îti va dărui linistea.
Ce ne facem? Rămânem
departe de Hristos numai din comoditate? Avem si această posibilitate.
Tu,
dacă vrei să ai parte de o căsnicie împlinită, si să nu mai treci prin câteva
experiente neplăcute, ai face bine dacă ai refuza comoditatea aducătoare de durere.
Ai curaj! Viata te-a lovit. Mergi înainte! Dar ai grijă să ajungi la liman.
Am vrut să îti scriu acest capitol mai ales pentru un singur sfat pe care
îmi permit să ti-l dau: nu te multumi cu jumătăti de măsură. Adică...
Unele
femei divortate, ca si unele văduve care vor să se mărite a doua oară, se simt
ca niste produse de second hand: "acum ne vom mărita cu cine-om găsi, numai
să scăpăm de singurătate."
Consider că această mentalitate este foarte
păguboasă si fundamental gresită. În momentul în care accepti un fel de compromis,
îti faci rău singură. Stiu că, si de această dată, exceptiile există: au fost
văduve care s-au măritat a doua oară fără să fie convinse că oamenii pe care i-au
ales sunt de calitate, si au descoperit că au pus mâna pe o comoară. Sufletească,
evident.
Nu te juca cu viata ta! Da, experienta prin care ai trecut ti-a
obosit sufletul. Parcă nu mai ai elanul si aripile de dinainte de prima căsătorie.
Dar nu trebuie să te multumesti cu această stare. Luptă-te să îti recapeti vigoarea
pe care o aveai mai înainte! Stii doar că alte femei în situatia ta se tem să
se mai mărite. Si preferă singurătatea nu pentru a i-o închina lui Dumnezeu (ceea
este un lucru extraordinar atunci când e făcut cu întelepciune), ci pentru a-si
plânge de milă. Tu nu fi ca ele! Ai curaj! Dumnezeu te poate ajuta să înfloresti
atât de frumos încât al doilea sot să nu simtă niciodată că în trecutul tău a
existat un esec. Să stie, dar să nu simtă.
Am vorbit nu demult cu o prietenă
de-a mea care a avut mari necazuri cu sotul ei. Mi-a spus că, după ce a fost părăsită
de el, nu mai are puterea să se mărite din nou. Se simte ca un rebut. A pierdut
încrederea în viată. Desi e foarte tânără, sufletul îi este bătrân. Prietena mea
a avut mare răbdare cu sotul ei, răbdare motivată mai ales de faptul că îl iubea
mult si că spera să îl aducă pe drumul Bisericii. Biserică de care ea s-a apropiat
abia când a simtit nevoia de ocrotire, nevoia de întelegere. Abia după ce sotul
ei a început să devină violent. Până la urmă tot el s-a declarat nemultumit si
a cerut divortul. Ea nu vrea să înteleagă că poate lua viata de la început. Dacă
în prima căsătorie a stat departe de Dumnezeu, acum are ocazia să schimbe lucrurile.
("Bine că nu am copii...", mi-a spus ea. Dar si dacă ar fi avut copii
ar fi putut găsi un sot si un tată potrivit. Nu usor, astfel de oameni nu se găsesc
pe toate drumurile. Dar l-ar fi putut găsi, asta e important.)
E trist
să vezi o fată tânără simtindu-se rebut. Tineretea e prin definitie perioada în
care inimile sunt pline de elan, în care simti că poti birui orice obstacol. E
perioada în care aripile ti-au crescut si începi să zbori. Dar prietena mea crede
că aripile i s-au frânt. Nu mai are curajul să zboare. Tocmai în astfel de cazuri
poate interveni Hristos: să schimbe sufletele care se simt bătrâne. "Constiinta
de a fi rebut" e una dintre cele mai triste roade ale căsniciilor nefericite.
Pentru Hristos nimeni nu e rebut. Pentru Hristos nu e nimeni de mâna a
doua. Oricât ai fi de obosită, oricât ai fi de sătulă de viată, oricât de paralizat
ti-ar fi sufletul, există Cineva care poate repara lucrurile. Nu fac propagandă
religioasă. Sau dacă propaganda e să le arăti unor oameni aflati în mijlocul mării
un colac de salvare, atunci da, fac "propaganda colacului". Nu văd de
ce mi-ar fi rusine.
Dacă vei avea curajul de a merge pe calea spovedaniei,
tinută de mână de un duhovnic iscusit, vei simti singură mângâierea si puterea
dumnezeiască ce te va acoperi. Îndrăznesc să le spun femeilor divortate care în
prima căsătorie au stat departe de Dumnezeu că, dacă vor merge pe calea credintei,
vor avea parte de bucurii mult mai mari decât cele pe care le-au cunoscut mai
înainte. Si a doua nuntă le va umple sufletele de împlinire.
Nu pot evita
delicatul subiect al îngrijirii si educării copiilor. Dacă ai rămas cu copii din
prima căsătorie, cu copii care vor mai creste lângă tine ani buni, ai grijă ca
nu cumva să le aduci un tată care să le întunece copilăria. Între cele mai triste
experiente ale vietii mele, după moartea mamei, când eram în scoala generală,
a fost faptul că tata ne-a adus o mamă vitregă cu care nu numai că nu ne-am împăcat,
dar am avut si destule conflicte. Numai dacă ai trecut prin ceva asemănător ti-ai
putea da seama cât de mare este impactul unui tată vitreg sau al unei mame vitrege
în viata unui copil. De fapt, până si termenul în sine, "vitreg", arată
cât de "dulce" poate fi prezenta sa atunci când nu stie să se apropie
de copii.
Citind acest capitol poate te gândesti: "de ce Biserica
nu dă oamenilor ocazia de a-si reface viata? De ce atunci când o femeie vrea să
divorteze, părintele duhovnic îi spune să îsi rabde sotul care o înseală, care
o înjură si o bate? Din moment ce viata acestei femei se poate reface foarte usor,
cu ce drept duhovnicul îi recomandă să sufere?"
Nu cred că ti-e usor
să întelegi că duhovnicul nu greseste. El vede lucrurile prin altă prismă: stie
că prin femeia credincioasă se poate mântui si bărbatul necredincios (adică poate
deveni credincios). În momentul în care o femeie renuntă la divort pentru că asa
a sfătuit-o duhovnicul ei, dacă deci preferă să poarte greaua cruce a răbdării,
înseamnă că alege bucuriile vesnice în locul celor trecătoare. Ea stie că fiecare
suferintă si fiecare lacrimă sunt văzute de Dumnezeu. Unei femei bătute de bărbatul
ei i s-a arătat Maica Domnului, care a acoperit-o cu Sfântul ei Acoperământ. Răbdarea
aduce o cunună mare. Si dacă bărbatul se pocăieste, chiar pe patul de moarte,
îti dai seama cât de mare e bucuria unei astfel de sotii?
Încearcă să întelegi
la ce situatie haotică s-ar ajunge dacă Biserica ar avea o atitudine laxă în privinta
divortului: atunci când într-o familie ar fi probleme mari, sotii ar alege imediat
despărtirea. Familia ar fi înteleasă doar ca un spatiu al relaxării, al momentelor
plăcute. Si cum ar apărea crucea, sotii ar fugi de ea. În traditia crestină, dacă
doi oameni se unesc în fata lui Dumnezeu, trebuie să o facă având credinta că
vor rămâne pentru totdeauna împreună: si la bune, si la rele.
Nu cred
că e cazul să mai continui cu aceste explicatii: doar esti deja divortată si această
problemă nu te mai frământă; într-un text despre întemeierea unei familii nu consider
că e cazul să mă adresez femeilor a căror căsătorie a ajuns într-un punct critic.
Sper să o fac cu altă ocazie, când voi scrie o carte despre "Războaiele din
familie".
As mai adăuga un gând către femeile văduve: dacă rămâneti
până la sfârsitul vietii credincioase sotilor vostri, foarte bine faceti. Dar
dacă rămâneti singure numai de gura lumii si în mod special a soacrelor, rău faceti.
Sufletele voastre vor fi covârsite de mâhnire. Poate că este mai bună o a doua
căsătorie decât o văduvie care ucide sufletul prin singurătate, sau care se mentine
la starea de plutire prin aventuri de care nu stie lumea. Totul este să întelegi
care e rostul vietii si să mergi în asa fel încât să nu te abati de la destinatie.
CARTEA NUNTII
de Danion Vasile
Povestea
vulturilor aurii
Sa
stam de vorba
Despre
mirajul sexualitatii
De
ce sa ma casatoresc?
Despre
Goana dupa Aurul nuntii sau western-ul maritisului
De
ce nu ne ajuta Dumnezeu?
Despre
fotomodele si Don Juani
Geniul
si femeia de serviciu
Banii
vorbesc!
Despre
influenta prietenilor
Parintii:
prieteni sau dusmani?
Binecuvantarea
preotului
Despre
vrajitoare si dezlegarea cununiilor
Despre
dragostea trupeasca
Scrisoare
catre tinerii secolului XXI
"Daca
stiam ca o sa ne certam atat..."
Un
examen cu multi restantieri
Cuvinte
catre cei care vor sa se recasatoreasca
"....dar
barbatul este mai egal decat femeia..."
Cum
sa ma pregatesc pentru casatorie?
"Dumnezeu
e baiat de cartier..."
Povestea
unei casatorii...
Postfata
la editia a doua
Rugaciuni
Prefata