Aceasta este una dintre cele mai dese întrebări pe care
si le pun tinerii astăzi. Cred că si tu ti-ai pus-o de multe ori. Înainte de a
spune câteva lucruri despre viitorul tău sot, îti voi spune câteva lucruri despre
familie. Tinerii îsi aleg partenerul de viată în functie de ideea pe care o au
despre familie. Acest lucru este foarte normal. Să zicem că ar trebui să străbati
un desert si ai avea de ales între doi însotitori: unul este frumos, dar nu a
mai mers prin astfel de locuri niciodată. Celălalt este urât, dar stie bine drumul.
Tu cu care dintre cei doi ai prefera să mergi?
Poate că un răspuns
pripit ar fi că l-ai prefera pe cel frumos. Dar dacă te gândesti că prin această
decizie ti-ai alege moartea, cred că nu ti-ar fi greu să îti schimbi optiunea.
Unde vreau să ajung? Atunci când îti alegi însotitorul contează foarte mult care
e drumul pe care vrei să îl parcurgi. Dacă scopul vietii e să câstigi cât mai
multi bani, atunci cazi în bratele vreunui patron de supermarket sau în ale unui
politician si problema s-a rezolvat. Dacă scopul vietii e împlinirea sexuală,
atunci caută un macho-man, un tăuras comunal si problema s-a rezolvat. Dar dacă
scopul vietii e altul, ce te faci? Înainte de a alege însotitorul, trebuie să
cunosti unde trebuie să te ducă. Asa cum nu poti lăsa un tâmplar să te opereze
de hernie, asa cum nu poti lăsa un gunoier să îti predea limba chineză, tot asa
nu poti alege un sot care să nu corespundă idealului de familie pe care ti-l doresti.
E firesc ca alesul inimii tale să fie cât mai aproape de modelul ideal. Există
si cazuri în care fetele aleg un băiat care nu corespunde modelului pe care îl
aveau în minte. Ori modelul era gresit, ori dragostea dintre cei doi e foarte
mare, si îi ajută să se schimbe astfel încât fiecare să se bucure cât mai mult
de celălalt, ori dragostea e oarbă.
În primul caz iese în evidentă faptul
că dragostea ne copleseste: amănunte care nouă ni se păreau foarte importante,
cum ar fi culoarea părului sau înăltimea celuilalt, sunt trecute cu vederea. Dragostea
ne învată să ne cunoastem mai bine, ne învată să renuntăm la micile capricii si
să îl vedem cu ochii inimii pe cel din fata noastră.
În al doilea caz
dragostea ne dă curaj, ne dă putere. Simtim că îl putem ajuta pe celălalt să se
schimbe. O fată poate observa cum, desi aparent un băiat este prost crescut, are
o inimă bună si e gata să îsi modifice comportamentul. Si fata simte că dacă îi
acordă încredere băiatului, acesta se va schimba.
În al treilea caz iubirea
pătimasă o împiedică pe fată să observe cât de mult o influentează în rău o anumită
prietenie. Dar despre dragostea oarbă îti voi vorbi altădată.
De cele
mai multe ori tinerii îsi aleg perechi care să corespundă cât mai bine modelului
ideal. Înainte de a ne opri asupra acestui model vreau să îti spun câteva cuvinte
despre familia crestină.
Tinerii se întreabă astăzi: "De ce să mă
căsătoresc?" tocmai pentru că nimeni nu le-a deschis ochii în această privintă.
Nu rareori tinerii văd că părintii lor nu se mai iubesc, că divortează sau că
trăiesc împreună numai datorită unor conventii sociale. Fiecare îl înseală pe
celălalt, sau unul este înselat iar celălalt suferă si se lasă biruit de patima
betiei. Astfel de familii nu prezintă nimic atractiv.
"Asta e familia?
Nu ne trebuie asa ceva", spun tinerii, si au dreptate. Ei neagă familia a
cărei imagine o cunosc, si au dreptate. Cine ar alege să îsi distrugă fericirea
numai pentru a fi ca ceilalti, pentru a fi în rândul lumii?
Căsătoria nu
este altceva decât asumarea unui drum spre Împărătia Cerurilor. Acesta este motivul
pentru care crestinii se căsătoresc: vor să se mântuiască si vor să meargă împreună
cu persoana pe care o iubesc pe calea mântuirii.
Dumnezeu a lăsat două
căi de mântuire: călugăria si familia. Celor care nu se simt atrasi de călugărie
le stă înainte viata de familie.
Mai sunt si câtiva care trăiesc asa-numita
"călugărie albă", o viată de nevointă foarte aspră în mijlocul lumii,
păstrând votul monahal al curătiei; numărul lor este foarte restrâns. Trebuie
spus că mai sunt unii care nu se căsătoresc pentru că le e teamă de greutătile
vietii de familie. O parte dintre ei cad în cele din urmă în păcatul desfrâului,
iar apoi regretă că nu s-au căsătorit. Altii duc o viată stearpă, o viată în care
mândria că nu s-au căsătorit le sufocă sufletul si mor fără să îsi dea seama că
viata lor nu a avut rost.
Există două căi bătătorite: căsătoria si monahis-mul.
În ambele este nevoie de jertfă si de lepădare de sine. Eu scriu această carte
pentru tinerii care vor să se căsătorească. Nu are rost să fie citită de către
cei care simt chemare pentru călugărie.
După cum ai văzut, eu încerc să
îti propun să întelegi căsătoria ca pe o cale de mântuire. Pe cât de greu este
să justificăm rostul nuntii după alte criterii, pe atât de usor este să întelegem
că Dumnezeu ne-a lăsat nunta ca pe o minunată cale de mântuire. Din păcate, putini
oameni mai au întelegerea firească a nuntii. Si totusi, nimeni nu poate aseza
lucrurile altfel decât le-a rânduit Dumnezeu.
Pe cât de bine îi înteleg
pe unii tineri care consideră că familia este un fel de puscărie, sau doar o acceptare
a conventiilor sociale, pe atât de greu îmi este să îi înteleg pe crestinii care
nu pot să se bucure de nuntă ca de o adevărată cale spirituală. Familia li pare
ceva banal. Aproape toti adultii au familie. Dar eu nu încerc să sustin că familiile
acestea sunt modele de urmat.
Fii atentă la ceea ce îti scriu acum. Asa
cum în lume există mii de călugări, dar dintre ei foarte putini ating culmile
sfinteniei, tot asa există si zeci sau sute de milioane de familii crestine, între
care se află si câteva familii demne de urmat. Unde sunt aceste familii? Greu
de spus. De obicei lumea le trece cu vederea, le consideră prea extremiste, prea
fanatice în modul de a întelege credinta. Cum a zis Hristos: "dacă M-au prigonit
pe Mine, si pe voi vă vor prigoni..." Prea putine familii crestine întâlnim
astăzi. Mă refer la familiile autentic crestine, întrucât majoritatea sunt doar
autointitulate astfel, dar nu au puterea de a-si recunoaste nici lipsurile si
nici împătimirea de care suferă.
Dacă îi spui cuiva că e crestin doar
cu numele, risti să primesti o palmă "evlavioasă". Nu e cazul să spunem
altora că sunt pseudo-crestini. Nici pe ei nu i-am ajuta, nici pe noi nu ne-am
folosi. Tot asa nu e cazul nici să spunem unor familii că mimează destul de bine
credinta crestină, dar că totusi actoria nu poate atrage binecuvântarea lui Dumnezeu.
"Cunosc destule familii crestine, însă nici acolo nu este dragoste
si armonie. Ele nu pot fi un model pentru mine."
Nici eu nu vreau
să spun că o familie din care lipseste dragostea sau întelegerea îti poate fi
model.
Atunci despre ce fel de familie îti scriu eu? Despre familia ideală
care se regăseste numai în cărti? Nu, în nici un caz. Nu am de gând să îti descriu
o familie a cărei prezentare teoretică să fie de nota 10, dar care să nu poată
fi considerată exemplu. Îti scriu despre familia crestină asa cum există ea astăzi.
Chiar dacă sunt putine astfel de familii, ele există. Te gândesti că sansele tale
de a avea o astfel de familie sunt mici si poate că ar fi mai bine să nu îti doresti
un tel pe care nu îl poti atinge. Dar din punct de vedere crestin nici o altă
alegere nu este justificată. Vrei să ajungi în Rai? Nu cred că există vreun crestin
care să dea un răspuns negativ la această întrebare. Dacă vrei să ajungi acolo,
e foarte important ca viata de familie pe care o vei duce să nu te îndepărteze
de Hristos, ci dimpotrivă.
În momentul în care nu crezi că cel mai important
lucru în viată e să mergi pe calea mântuirii înseamnă că în credinta ta e ceva
putred. Iar dacă stii că nu e nimic mai important, atunci trebuie să ai grijă
alături de cine îti vei lega viata.
Nu vreau să evit faptul că sunt foarte-foarte
putine familii model. Important este însă să avem noi priceperea de a găsi astfel
de familii de la care să luăm exemplu. Să fim însă cu mare grijă: avem tendinta
de a urma modelele pe care ni le alegem, iar dacă acestea sunt gresite, nu ne
va fi bine.
De mare folos ne vor fi putinele cărti crestine despre viata
de familie.
Ne vor putea ajuta să deosebim modelele adevărate de cele
mincinoase. Dar cărtile nu ne sunt suficiente. Avem nevoie de modele vii. Si Dumnezeu
stie asta. Chiar dacă nu vom găsi decât foarte putine modele, totusi să fim multumiti
că le găsim! Mă întreb acum, în timp ce scriu, câte familii pe care le consider
model cunosc. Foarte putine. Dar încerc să trăiesc astfel încât propria mea familie
să fie o familie de nota 10. Nu pentru altii, nu pentru a fi exemplu celor din
jur, ci pentru că stiu că într-o familie de nota 10 (chiar dacă e de 10 minus,
nu de 10 cu felicitări) dragostea curge mult mai usor decât în alte familii. Adică
nu e stânjenită nici de orgolii personale, nici de iubire de sine.
Cred
că toti avem vocatia de a fi îndrăgostiti. Si nimic nu bucură inima mai mult decât
dragostea de Dumnezeu si de aproapele. Avem marea sansă de a putea duce o viată
bineplăcută lui Dumnezeu, o viată în care să cunoastem bucurii pe care lumea care
trăieste departe de Hristos nici măcar nu si le imaginează. Să nu fim descurajati
de numărul mic al celor care vor să meargă pe acelasi drum cu noi!
Oricât
de putini călugări ar duce viată de sfintenie, cel care primeste jugul monahal
trebuie să îsi dorească să dobândească sfintenia. Chiar dacă în toată mănăstirea
nu s-ar mai găsi nici un părinte îmbunătătit, cel care depune voturile nu trebuie
să se lase biruit de duhul moliciunii, ci trebuie să ducă o viată de erou al lui
Hristos.
Nici în ceea ce priveste căsătoria lucrurile nu stau altfel.
Oricât de mare ar fi căderea unora, scopul căsătoriei rămâne acelasi. Chiar dacă
în toată lumea nu s-ar mai găsi nici o familie vrednică să fie numită crestină,
totusi tinerii care s-ar căsători ar trebui să păstreze în inimi nădejdea că vor
putea duce o viată bineplăcută lui Dumnezeu. Nu vreau să te sperii. Nu se va ajunge
la o apostazie atât de mare. Chiar în vremurile apocaliptice vor exista familii
sfinte. Si dacă până si atunci vor fi astfel de familii, înseamnă că acum sunt
cu mult mai multe.
Să trecem acum la un alt subiect: singurătatea. Multi
tineri se căsătoresc pentru a scăpa de singurătate. Cât de răspândită este această
boală în zilele noastre! Dacă ne gândim la multimea celor care se sinucid, în
inimile lor vom găsi singurătatea. Nimeni nu se sinucide de prea mult bine.
Trăim
într-o lume de oameni interesati numai de propriul bine. Suntem importanti pentru
celălalt numai în măsura în care îi putem fi de folos cu ceva. Suntem importanti
pentru el dacă îl putem ajuta cu ceva. În clipa în care am fost storsi de nevoia
celuilalt, în clipa în care prietenia cu noi nu mai este rentabilă, celălalt îsi
dă brusc seama că nu are de ce să ne mai stea în preajmă. (Din nefericire, astăzi
se cultivă mai mult ,,relatiile" decât prietenia adevărată; de aceea, ,,prieteniile"
nu durează: s-a rezolvat problema, interesul, relatia ia sfârsit!)
Mă
doare atât de tare răutatea care domneste între oameni! Uite, sotia mea e gravidă.
În câteva luni de zile, în care a mers aproape zilnic cu autobuzul (scoala la
care predă e departe), nu cred că i s-a oferit loc pe scaun mai mult de patru-cinci
ori. O dată chiar i se făcuse rău si se lăsase în jos. Înteleg că unii erau foarte
obositi. Dar nu îi înteleg pe tinerii care se prefăceau că nu o văd si se uitau
tot timpul pe geam, sau îsi vârau nasul într-un ziar, părând foarte preocupati
de lectură! Poate că ti se pare că singurătatea nu are de-a face cu cedarea locului
în autobuz unei femei gravide. Dar are. Arată cât de mult ne interesează (adică
nu ne interesează!) celălalt.
Si viata în ziua de azi se desfăsoară ca
într-un autobuz mare.
De ce se droghează tinerii? Unii, din teribilism,
altii, din tristete si singurătate. E lesne de observat că cei care se droghează
din singurătate au trăit printre oameni care nu i-au băgat în seamă, care i-au
ignorat. Si caută să evadeze cu ajutorul drogurilor, asa cum altii îsi îneacă
singurătatea în băutură.
Nu voi vorbi aici despre responsabilitatea noastră
fată de cei care, din singurătate, ajung să se drogheze sau au tentative de sinucidere,
ci voi vorbi despre cei care se căsătoresc pentru a scăpa de singurătate. Ei gresesc
foarte mult. Îsi imaginează că dacă vor sta zi si noapte lângă o persoană, singurătatea
lor va fi spulberată. Dar nu este deloc asa. După nuntă si luna de miere, încetul
cu încetul revine singurătatea. Voi face o paranteză si voi vorbi un minut despre
Cununie si despre luna de miere, lună care durează uneori numai câteva zile.
Doi
tineri se plac si se grăbesc să se căsătorească. Ea de-abia asteptă să fie mireasă
îmbrăcată în alb, el de-abia asteaptă să trăiască bucuria nuntii. Si totul merge
bine: si căsătoria civilă, si Cununia, si ospătul. Luna de miere e minunată, călătoresc
în locuri frumoase si se simt bine împreună. Ce se întâmplă când se întorc acasă?
Încep să îsi dea seama de micile nepotriviri dintre ei, nepotriviri care de fapt
nu sunt deloc mici. Sfârsitul lunii de miere înseamnă sfârsitul perioadei de armonie.
De fapt cele două perioade, chiar dacă sunt strâns legate una de alta, nu sunt
egale. Uneori sotii care nu s-au căsătorit din dragoste îsi scot ochii chiar din
timpul lunii de miere. Dar alteori, datorită frumusetii momentelor din acel interval
de timp (frumusete care poate depinde putin de celălalt, si mult de locurile văzute
împreună sau de starea vremii), cei doi se înteleg si după ce se întorc din luna
de miere. Dar erodarea vine putin câte putin, ca o picătură chinezească. La un
moment dat momentele de întelegere dispar si familia devine un spatiu tensionat.
E firesc să se ajungă aici: dacă cei doi nu au fost constienti de faptul că nunta
nu e o lună de miere, s-au convins de aceasta în clipa în care singurătatea le-a
revenit în inimi.
Dumnezeu a făcut-o pe Eva pentru ca Adam să nu fie singur.
Si oamenii, iubindu-se, scapă de singurătate. Dar cine se căsătoreste numai pentru
a scăpa de singurătate se înseală. Putine spatii sunt mai propice pentru singurătate
decât o familie în care domneste monotonia. Trebuie să ne căsătorim abia atunci
când iubim. Căsătoria ne va scăpa de singurătate. Ne va învăta să ne bucurăm de
celălalt, ne va învăta să nu mai fim singuri. Totusi, în orice viată de familie
există momente de singurătate si plictiseală. E aceeasi stare de akedie pe care
o trăiesc monahii, e aceeasi ispită a vrăjmasului care vrea să ne arunce în deznădejde.
Dar în familiile în care sotii s-au căsătorit din dragoste aceste stări sunt de
scurtă durată. Sotii găsesc în credinta în Dumnezeu si în dragostea unuia pentru
celălalt resursele necesare pentru a birui monotonia.
De ce ne mai căsătorim?
O bună prietenă a mea mi-a spus că la serviciu a primit următorul sfat: "Mărită-te,
că mai bună este conditia unei femei divortate decât a unei fete nemăritate."
M-a întrebat de ce este asa. Si i-am răspuns că nu cred că este asa, dar cred
că persoana care i-a dat acest sfat e divortată si încearcă să prezinte starea
în care se află ca o stare privilegiată. Ne căsătorim si pentru că am fost împinsi
spre aceasta de părinti, de prieteni sau de cunostinte. Suntem sfătuiti să ne
căsătorim si uneori ascultăm acest sfat fără să fim pregătiti pentru căsătorie.
Mai sunt multe motive pentru care tinerii se căsătoresc, în afara celor
enumerate mai sus. Acum să încercăm să răspundem pe scurt si la întrebarea: "De
ce nu ne căsătorim? Care este motivul pentru care tinerii sovăie să se căsătorească?"
Principalul
motiv este lipsa credintei în Dumnezeu, sau existenta unei credinte superficiale.
De această lipsă a credintei depinde refuzul căsătoriei, care este înteleasă ca
un spatiu al greutătilor si al responsabilitătilor. Si alternativa este de o mie
de ori mai plăcută: aventurile nu plictisesc decât în foarte putine cazuri. Tinerii
fug de căsătorie pentru că fug de greutăti si încearcă să le amâne prezenta cât
mai mult timp cu putintă.
Am un prieten, necăsătorit, care vine deseori
pe la noi. El nu stie ce să facă: să aleagă între familie si monahism. Văzând
el că ne lovim de anumite greutăti, că uneori picăm de pe picioare de oboseală
sau că ne-a supărat fiul nostru Codrin, i-am zis odată în glumă:
"Vezi,
asta e familia, necaz peste necaz, greutăti după greutăti. Fugi în mănăstire."
"Dacă
asta e familia, e foarte bine, că văd cum vă sudează greutătile si cum rezistati
unul lângă celălalt."
Adevărul e că greutătile sunt un examen pentru
orice familie. De foarte multe ori greutătile ne-au ajutat, pentru că au trezit
impulsul de a fi si mai aproape unul de celălalt. Pentru mine familia ideală nu
este familia fericită, care nu cunoaste necazurile. O asemenea familie este utopică.
Viata înseamnă si necazuri, chiar si pentru cei care au grămezi de bani. Pentru
mine familia ideală este familia împlinită în care domneste dragostea si întelegerea
si datorită cărora necazurile sunt depăsite cu bine.
Tinerii nu se mai
căsătoresc pentru că nu înteleg că viata este o cale a mântuirii în care greutătile
si necazurile sunt trimise sau îngăduite de Dumnezeu spre binele oamenilor. În
momentul în care un tânăr fuge de ideea întemeierii unei familii, fuge de rostul
pentru care a venit pe lume (evident, exceptie fac cei care vor să intre în mănăstire).
Dar oricât de tare am fugi de familie, nu putem fugi de rostul nostru în lume.
Ne putem ascunde în diferite pasiuni, în cresterea animalelor sau în dorinta de
a obtine diferite diplome, ne putem ocupa timpul cu călătorii în locuri interesante,
dar nu putem schimba rostul pentru care ne-a creat Dumnezeu.
"Ce,
Dumnezeu ne-a creat numai pentru a ne căsători?"
Nu, Dumnezeu l-a
creat pe om pentru a se bucura de desfătările Raiului. Dar ca să ajungă acolo
trebuie să ducă o viată crestină, în familie sau în mănăstire. Cine respinge cele
două căi de vietuire respinge calea de mântuire si chiar propria mântuire.
Se
observă că aceia care, din teribilism, au căutat să se distreze cât mai mult în
viată si s-au căsătorit la o vârstă înaintată, nu au parte de întelegere în familie
(ceea ce spun în această carte nu este bătut în cuie, întotdeauna există si exceptii;
problema este că la început prea multi se consideră pe ei însisi exceptii, si
sfârsesc prin a-si da seama că s-au înselat). Cu cât cei care se căsătoresc sunt
mai tineri, cu atât sufletele lor sunt mai curate si mai usor de modelat. Cu atât
sunt mai dispusi să se schimbe. Pentru că familia implică si schimbare permanentă
în mai bine. Or, cu cât cresc, oamenii sunt din ce în ce mai putin dispusi să
se schimbe.
Viata încearcă să îi murdărească pe oameni. Înainte de a mă
împrieteni cu Claudia simteam o nevoie disperată de a găsi o fată alături de care
să înfrunt mizeria si răutatea lumii. Îmi doream tare mult să mă căsătoresc, pentru
că îmi doream ca viitoarea mea sotie să mă cunoască cât mai senin, cât mai curat.
Terminam facultatea si trebuia să îmi găsesc un serviciu. Intram în lumea adultilor.
Si îmi doream tare mult să nu intru singur în această lume.
Poate că alti
tineri de vârsta mea nu simteau la fel de acut dorinta de a se căsători. Si nu
cred că greseau nefiind grăbiti. Am cunoscut tineri recent convertiti la credinta
crestină (consider că momentul convertirii e acela al primei Spovedanii făcute
cu multă grijă, si nu acela al Botezului din copilărie, urmat de o tinerete cvasi-atee).
Acesti tineri îsi doreau ca mai întâi să cunoască bine credinta crestină, să se
pună pe picioare si abia apoi să se căsătorească. Sunt de acord cu această idee.
Dacă m-as fi convertit la credinta crestină abia în timpul facultătii sau după
terminarea ei cred că întâi de toate m-as fi gândit să mă pregătesc pe mine însumi
pentru căsătorie.
Există si o anumită extremă, când cineva se tot pregăteste
de căsătorie până ajunge la patruzeci de ani si nici atunci nu se consideră pregătit.
Asa ne putem pregăti pentru Sfânta Împărtăsanie zeci de ani si tot nu vom fi vrednici.
Ei, dar ce ne facem dacă vrem să ne căsătorim, si asteptăm momentul minunat
în care vom avea o familie, dar totusi nu se vede nimeni la orizont? Ce ne facem
dacă perechea ideală nu se arată? Atunci ne căsătorim cu cine ne iese în cale.
Te poti căsători cu oricine, numai să nu mai fii singură. Si, după doi ani de
la nuntă, dai palme tuturor celor care nu te-au sfătuit să renunti la o astfel
de căsătorie.
Problema găsirii perechii potrivite e foarte serioasă. Îti
voi scrie despre ea un întreg capitol.
CARTEA NUNTII
de Danion Vasile
Povestea
vulturilor aurii
Sa
stam de vorba
Despre
mirajul sexualitatii
De
ce sa ma casatoresc?
Despre
Goana dupa Aurul nuntii sau western-ul maritisului
De
ce nu ne ajuta Dumnezeu?
Despre
fotomodele si Don Juani
Geniul
si femeia de serviciu
Banii
vorbesc!
Despre
influenta prietenilor
Parintii:
prieteni sau dusmani?
Binecuvantarea
preotului
Despre
vrajitoare si dezlegarea cununiilor
Despre
dragostea trupeasca
Scrisoare
catre tinerii secolului XXI
"Daca
stiam ca o sa ne certam atat..."
Un
examen cu multi restantieri
Cuvinte
catre cei care vor sa se recasatoreasca
"....dar
barbatul este mai egal decat femeia..."
Cum
sa ma pregatesc pentru casatorie?
"Dumnezeu
e baiat de cartier..."
Povestea
unei casatorii...
Postfata
la editia a doua
Rugaciuni
Prefata