Unul
dintre principalele motive de tensiune care apar în familie este lupta pentru
suprematie: care să fie seful. Casa se transformă în arena unui război de durată
în care fiecare vrea să îsi impună voia în fata celuilalt. Câtă vreme dragostea
este covârsitoare, sotii nu îsi pun problema suprematiei. Dar, când dragostea
se împutinează, locul rămas liber se vrea acoperit de iubire de sine. Si începe
lupta.
Unii tineri îsi pun problema suprematiei încă înainte de a se căsători.
Si bine fac. Dar solutia pe care o dau nu tine; fiecare zice: "O să facem
cum vrei tu, numai să nu ne certăm!"
Câtă vreme tinerii nu au decât
divergente privitoare la prăjitura pe care o vor mânca la cofetărie sau la filmul
pe care îl vor vedea, nu au cum să îsi dea seama că în familie motivele de contrazicere
sunt mult mai serioase.
Ar fi ideal să pot lămuri problema suprematiei
în câteva pagini. Dar mi se pare prea vastă pentru a o epuiza aici. Mă voi rezuma
la a prezenta câteva opinii ale altora si câteva gânduri personale.
El,
cu elan: "Într-o familie normală, bărbatul este capul."
Ea, ironic:
"Iar femeia este gâtul, si îl zgâltâie în toate părtile, cum vrea ea..."
Cam asta e directia în care merg feministele de astăzi, trecând cu vederea
faptul că gâtul nu se poate misca dacă nu primeste comanda de la cap.
În
momentul în care încercăm să discutăm cine e firesc să aibă suprematia într-o
familie, e normal să stim de pe ce pozitii discutăm.
La baza raporturilor
dintre bărbat si femeie stă ori o conceptie religioasă, ori o conceptie pe care
am putea-o numi filosofică. Mă refer la filosofia vietii pe care si-o construiesc
cei care resping orice cunoastere religioasă.
Atitudinea dominantă este
cea prin care bărbatul este "seful familiei". Chiar în familiile în
care sotii sustin că femeia este egală cu bărbatul, practica este diferită de
teorie. Un pumn în masă rezolvă dilemele fără prea multă filosofie (chiar dacă
mentalitatea contemporană a izbutit să creeze modelul femeii-bărbat, cum e Nikita,
femeie care domină psihic orice mascul, totusi femeile care s-au lăsat duse de
valul puterii nu au reusit să devină majoritare; multe au divortat tocmai pentru
că bărbatii nu le-au acceptat nici toanele si nici aerul dictatorial).
Există
mai multe moduri în care bărbatul poate domina femeia.
Primul este violenta.
Bărbatul impune, bărbatul porunceste. Simte că femeia se teme de el si devine
din ce în ce mai rău. Dacă îsi dă seama că oricât de brutal ar fi, femeia nu va
avea curajul să divorteze, duritatea lui nu va mai avea limite. Femeia va deveni
o sclavă. (Asta se întâmplă mai ales când bărbatul suferă de patima băuturii:
putini betivi nu sunt violenti cu nevestele sau cu copiii lor.) Nu e nevoie să
detaliez: sunt convins că nu îti doresti un astfel de sot.
Al doilea mod
prin care o poate domina este amenintarea cu infidelitatea: "Nu faci ce zic
eu? Nu esti o sotie bună. O să mă duc să îmi caut alta, numai să facă ce spun
eu." Acest mod tine când femeia îsi iubeste foarte mult bărbatul, când ar
face orice numai să nu îl piardă.
Al treilea mod la care voi face referire
(sunt mai multe, dar nu le însir pe toate) este cel în care în familie există
echilibrul pe care îl vrea Dumnezeu: "bărbatul este cap femeii, asa cum si
Hristos este cap Bisericii..." Femeia este "slava" bărbatului.
Iată o teorie interesantă. Dar oare cum se pune în practică?
Atunci când
m-am căsătorit, la citirea Apostolului am fost atent dacă citetul citeste exact
ce scrie acolo sau zice varianta prin care se deformează uneori textul biblic
(în loc de "iar femeia să se teamă de bărbat", el zicea de multe ori
"iar femeia să-l respecte pe bărbat"). A trecut testul, a citit corect.
Diferenta mi se pare importantă. Femeia de azi, când aude în biserică
că trebuie să se teamă de bărbat, se duce cu gândul la faptul că si crestinii
îsi educă sotiile folosindu-se de arma fricii. Si urechea ei e mai sensibilă la
sugestia de a-si respecta bărbatul.
Voi încerca să propun ca model de
relatie între sotii care cred în Dumnezeu tocmai modelul pe care îl propune Biserica;
si cred că, departe de a fi utopic, este cât se poate de practic, si duce la multă
întelegere. Nu stiu ce solutie ar putea exista pentru sotii care nu cred în Dumnezeu:
egalitatea atât de trâmbitată dintre bărbat si femeie mi se pare de o mie de ori
mai utopică decât ceea ce propune Evanghelia. Cititoarele care nu au credintă
în Dumnezeu nu au cum să fie de acord cu ceea ce voi scrie mai jos. Iar cele care
au credintă vor fi probabil putin surprinse să vadă cum, după atâtea pagini în
care am scris lucruri de bun-simt (cel putin asa sper), acum mi-as da arama pe
fată pentru a face apologia tiraniei masculine.
Departe de mine o asemenea
intentie. Atunci cum de sunt de acord cu faptul că femeia trebuie să se teamă
de bărbat?
E nevoie de o explicatie: să se teamă de bărbat femeia care
stie că bărbatul îi este cap. Sfântul Pavel se adresa în acel pasaj femeilor crestine,
nu oricăror femei.
Când bărbatul e cap, când el se mântuieste conducând
cu chibzuintă familia, femeia supunându-i-se, e firesc ca aceasta să aibă constiinta
că dacă nu îsi va asculta bărbatul va face ceva potrivnic lui Dumnezeu.
Ascultarea
fată de bărbat nu este totală: femeia nu trebuie să îsi asculte bărbatul atunci
când acesta îi cere să facă ceva rău (de exemplu un avort sau perversiuni sexuale).
Prin urmare, această ascultare nu are un aspect dictatorial. Într-o familie crestină
bărbatul se consultă cu sotia lui în toate problemele importante, si nu de putine
ori sotia găseste rezolvări mai bune si mai practice.
Relatia cerută de
Evanghelie nu îl favorizează pe bărbat. La baza familiei crestine stă dragostea.
Or, un sot iubitor nu alege comoditatea pentru a fi slujit de nevastă. Ierarhia
dintre bărbat si femeie este cea pe care a arătat-o Hristos prin cuvintele: "Cine
vrea să fie între voi întâiul, să fie slujitorul celorlalti." Bărbatul este
cap femeii, este cel care poartă greutatea familiei, nu cel care dă dispozitii.
Femeia se teme de bărbat nu în sensul că se fereste să fie lovită sau
înjurată, ci în sensul că îi e teamă că dacă la un moment dat s-ar hotărî să ducă
o existentă de-sine-stătătoare, dacă nu întelege că rostul ei este să îi fie slavă
bărbatului, binecuvântarea Domnului s-ar retrage de la ea.
"Iar femeia
să se teamă de bărbat...", adică să se teamă că, dacă deschide gura mai mult
decât trebuie va primi câteva palme, dacă nu îl ascultă va lua o bătaie soră cu
moartea, dacă nu îi face mâncarea la timp va dormi pe pres. Femeia să se teamă
de bărbat, să tremure în fata lui, să stea ca o roabă ascultându-i poruncile.
Iată o ipostază de care se îngrozesc feministele. Si au dreptate. Cum să nu te
îngrozesti când căsătoria îti oferă o gamă largă de torturi, de la certuri până
la bătaie? "Ar trebui să fii masochistă ca să te mai măriti. Decât o astfel
de nuntă, mai bine lipsă..."
Sunt oarecum de acord cu această pozitie.
Sau mai degrabă as fi cu totul de acord dacă ar fi justificată. Numai că Apostolul
nu se referă la bătăi sau la mustrări dure, ci se referă la cu totul altceva.
Explicând la ce se referă Apostolul Pavel voi mărturisi si că nu cred că există
o relatie mai minunată între bărbat si femeie decât cea pe care o arată Sfânta
Scriptură. Bărbatii sunt îndemnati să îsi iubească femeile asa cum si Hristos
iubeste Biserica. O astfel de iubire exclude duritatea. O astfel de iubire răstoarnă
raportul dintre bărbat si femeie în sensul că bărbatul nu mai este sef, nu mai
este stăpân, ca în religiile precrestine: bărbatul este robul iubirii sale, si
e gata să îsi pună sufletul pentru această iubire binecuvântată de Dumnezeu.
Un
părinte spunea că, din perspectivă evanghelică, nu e mai greu să fii femeie, ci
e mai greu să fii bărbat. Adică e mai usor să te lasi condusă de bărbatul tău,
care poartă o responsabilitate mai grea decât a ta. E mult mai greu să conduci
cu pricepere decât să te lasi condusă de cel pe care Dumnezeu l-a rânduit să conducă.
Dumnezeu a dat anumiti talanti bărbatilor si anumiti talanti femeilor.
Atunci când femeia e sefa, când ia deciziile, când îsi domină sotul, ne aflăm
în fata unei situatii anormale: femeia a câstigat concursul organizat de această
lume care a provocat-o să fie mai sus decât bărbatul ei. Dar din punct de vedere
crestin femeia s-a ratat. (Nu mă refer decât la cazurile în care femeia încearcă
să îsi domine sotul. Ce e de făcut când bărbatul e prea molatic, când nu e în
stare să conducă sotia? Femeia sa trebuie să fie constientă că dacă nu ar aprecia
corect situatia ar avea de suferit amândoi. Problema este că prea multe femei
se consideră în această situatie numai pentru a-si justifica patima mândriei.)
Viata crestină are cu totul alte criterii de evaluare decât lumea aceasta. Si
femeile care tin cont de criteriile lumii acesteia se vor simti la Judecată ca
studentii care nu au învătat pentru un examen.
Înainte de a se mărita,
orice fată crestină ar trebui să înteleagă că alege o cale în care trebuie să
se supună bărbatului. Această idee trebuie să îi fie clară înainte de a se mărita.
În pregătirea pentru nunta la care mă refer intră în mod obligatoriu si curătarea
mintii de toate modelele de tipuri pe care le oferă lumea aceasta.
Dar
oare problema ar fi numai la femei? (Nu mă asteptam să ajung să tratez si această
problemă, as fi vrut să fac o carte mai scurtă si mai usor de citit. Dar cred
că as gresi dacă as sări peste lucruri atât de importante.)
De ce există
numai feminism si nu si "bărbătism"? Nu am auzit de vreun curent cu
acest nume. Cred că nu există totusi o miscare "bărbătistă" tocmai pentru
că bărbatii stiu să îsi impună drepturile si fără agitatie socială. Bărbatul este
stăpânul casei: el poate să poruncească, el poate să înjure, el poate chiar să
lovească. Ce nevoie ar avea să primească si alte drepturi? Când are nevoie de
vreun drept si-l ia singur. Feminismul a apărut ca o reactie firească fată de
comportamentul brutal al acestui gen de bărbati. Unele femei au vrut să protesteze
fată de duritătile bărbatilor lor. Numai că protestând fată de comportamentul
acestora au protestat de fapt si fată de propria lor alegere. Nimeni nu le-a obligat
să ia astfel de soti. Nimeni nu le-a obligat să se mărite cu bărbati cu un altfel
de comportament.
Si care ar fi fost alternativa?
Să prezentăm foarte
pe scurt tipul bărbatului crestin (bărbat care are sanse să fie considerat fraier
de către ceilalti, să fie considerat slab de înger, să fie dispretuit pentru ceea
ce face în mod firesc).
"Bărbatul crestin e perfect, e cel mai...",
si acum as fi putut însira o listă cu virtuti. Numai că bărbatul crestin nu e
perfect... El nu e un om care nu poate gresi, ci e un om care tinde permanent
să se apropie de modelul ideal.
Să prezint pe scurt acest model: e bărbatul
care îsi iubeste femeia precum Hristos iubeste Biserica, si este plin de dragoste,
de întelegere. Se poartă foarte delicat cu sotia sa, si îi este cap tocmai prin
virtutile sale. El nu se impune drept cap al familiei, dar în mod natural virtutile
si talantii săi îl impun. El nu are nevoie nici de tipete, nici de palme pentru
a-si convinge sotia. El nu cunoaste alt limbaj decât cel al dragostei. Se întelege
că atunci când un astfel de bărbat are o sotie mai putin credincioasă, o sotie
mai cicălitoare, va avea parte si de esecuri. Strategia pe care o foloseste bărbatul
crestin e aceea de a-si convinge sotia să facă în deplină libertate ceea ce trebuie.
Sotul crestin nu impune, el respectă libertatea sotiei sale. El stie că e mai
bine să renunte decât să îsi impună cu forta punctul de vedere.
Părintele
Sofronie de la Essex spunea că orice ascultare ar face călugărul, dacă o face
în silă, dacă o face cârtind în inima sa, pierde cununa. La fel se poate spune
si despre sotiile care fac în silă ceea ce le cer bărbatii lor. Un sot crestin
nu va căuta să fie stăpân, nu va căuta să se impună prin mijloace exterioare.
Va prefera să facă el ceea ce sotia sa refuză să facă.
Ar fi multe de
spus despre sotul crestin sau despre sotia crestină. Dar mă voi limita să precizez
că atunci când se pregăteste pentru nuntă un tânăr crestin trebuie să se acomodeze
cu pozitia sa de viitor sot. Trebuie să înteleagă că nu va avea voie să îi dea
nici măcar o palmă sotiei sale. Nu e multumit de o ipostază atât de domoală? Nu
are decât să refuze familia crestină. O familie nu poate fi crestină numai pe
bucăti. Dacă într-o singură directie pierzi teren, nu esti pregătit pentru nuntă.
Bărbatul e cap femeii... Grea si apăsătoare răspundere. (M-am gândit că
din cauza prea multor cazuri în care bărbatul exagerează pozitia de cap, si devine
sef al femeii, ar fi bine să tratez si subiectul raportului dintre sexe. Chiar
si numai pentru a-mi manifesta dezaprobarea fată de comportamentul prea dur al
unor soti fată de sotiile lor.)
Cum înteleg eu pozitia de cap? Care e diferenta
dintre responsabilitătile mele si ale sotiei? Mai exact, ce fac eu si nu face
Claudia, si invers?
Iată o întrebare la care îmi e greu să răspund. Unul
dintre putinele lucruri pe care l-a făcut sotia mea si eu nu îl fac a fost legat
de copil: ea l-a purtat în pântece, ea l-a născut, ea l-a alăptat (că la capitolele
spălat, hrănit cu biberonul sau adormit am "scris" cot la cot).
În
rest, treaba în casă o împărtim întotdeauna în functie de timpul fiecăruia (dacă
ea mătură, eu spăl pe jos si invers). Nici acum, când e însărcinată, nu mă lasă
să fac eu totul, ci mă ajută după puteri. Eu mă simt cap mai ales în ceea ce priveste
viata spirituală. În momentul în care cred că trebuie să îndreptăm ceva, în momentul
în care îmi dau seama că gresim cu ceva, îi spun Claudiei si mergem să vorbim
cu duhovnicul nostru. Pot afirma însă că nici măcar în problemele spirituale rolul
de sprijin nu este exclusiv al meu. Au fost multe situatii în care Claudia m-a
sprijinit pe mine.
În ceea ce priveste micile tensiuni din familie am
ales o solutie care mi s-a părut de mare folos pentru linistea căminului: aproape
întotdeauna când au apărut neîntelegeri, am încercat să las de la mine (nu întotdeauna,
au existat si situatii în care îmi era teamă că dacă las de la mine gresesc).
Nu mi-a fost usor. Mai ales când ea îmi găsea nod în papură.
Datoria de
a fi cap sotiei e datoria de a-i fi model. În clipele în care femeia e aproape
de deznădejde trebuie să găsească în bărbat un sprijin. Cred că îi sunt cap sotiei
mele prin faptul că îi sunt sprijin. S-a întâmplat din când în când să nu mai
aibă putere să meargă înainte (viata având greutăti din belsug), si eu am luat-o
de mână. Nu stiu dacă îi sunt un "cap" iscusit. (De câteva ori un prieten
mi-a reprosat că nu stiu să mă impun în fata Claudiei, că sunt prea moale si că
ar trebui să fiu mai dur; dar prin duritate se poate impune orice măcelar. Consider
că adevăratul bărbat e cel care stie să îsi stăpânească mânia, care stie să fie
echilibrat si să se impună numai prin forta dragostei. Roadele răbdării nu apar
pe loc, e drept, dar sunt bogate si frumoase.)
Există anumite diferente
structurale între bărbat si femeie: cea mai usor de observat e că bărbatul e mai
puternic, femeia mai sensibilă. Bărbatul protejează, femeia are nevoie de protectie
(asta nu înseamnă că femeia nu îsi ocroteste la rândul ei bărbatul prin dragostea
cu care îl înconjoară).
Dacă relatia dintre bărbat si femeie trebuie să
aibă ca model relatia dintre Hristos si Biserică, nu mai putem spune nici că bărbatul
este sef, nici că este avantajat. El e baza familiei, el trebuie să găsească iesirile
din impas.
Mi se pare că tensiunile legate de cine cântă mai tare într-o
familie, cocosul sau găina, sunt izvorâte din inimi pline de mândrie si de iubire
de sine. Cu cât vei găsi un om mai putin mândru, cu atât îti va fi mai bine. Si
cu cât vei fi mai smerită tu, cu atât mai bine îi va fi lui.
Atunci când
te măriti e important să iei un om cu care simti că te completezi foarte bine.
Dacă vă dati seama de la început că între voi e armonie, armonie va fi si după
nuntă. Dacă sunt anumite nepotriviri, dar amândoi aveti dorinta de a vă modela
astfel încât să evitati tensiunile, până la urmă aveti toate sansele să reusiti.
Dar dacă din start fiecare vrea să îsi impună punctul de vedere în fata celuilalt,
atunci nu are cum să vă fie bine. Pur si simplu sentimentul care vă uneste nu
este dragoste. Un cuvânt al Scripturii ne spune că "dragostea îndelung rabdă,
dragostea e binevoitoare..., nu caută ale sale..." Dragostea care caută supunerea
celuilalt nu e dragoste. Si sansele ca o astfel de relatie să se transforme în
dragoste sunt foarte mici.
Sper că vei simti că dragostea nu le caută
pe ale sale, ci pe ale celuilalt. Că vei simti cât de minunat este să trăiesti
pentru celălalt. Si sper că îti vei da seama că o astfel de dragoste trebuie păstrată
cu multă grijă. Sunt momente în care parcă lumea întreagă se luptă să ucidă dragostea
dintre soti. Sunt momente în care dragostea se va împutina si vei alege să faci
nu cum îi place lui, ci cum îti place tie. Comoditatea te va birui, iubirea de
sine va răbufni.
Să nu te sperii prea tare: suntem oameni supusi greselii.
Unii au fost atât de marcati de propriile lor izbucniri egoiste încât nici nu
au mai avut curajul de a le recunoaste ca greseli, au încercat să se îndreptătească,
si au pornit pe drumul surpării întelegerii familiale. Să tii cu dintii de dragostea
pentru sotul tău. Cineva mi-a spus: "Dragostea de la început este năvalnică.
Dar dacă nu e păstrată cu grijă, dacă nu e udată ca o floare, din cauza greutătilor
si a necazurilor vietii se usucă. Ceea ce rămâne nu mai seamănă aproape deloc
cu ceea ce a fost la început."
Asa că pregăteste-te pentru o luptă
cu tine însăti. Cea mai sigură cale de a te lupta pentru dragostea voastră aceasta
este: să lăsati fiecare pentru celălalt.
Si nu îti recomand să te porti
în asa fel încât să pari proastă, ca prin îngăduinta ta să îi dai apă la moară,
astfel încât în timp să se transforme într-un mic dictator "de apartament".
Ci, fără să renunti la demnitate, să lasi de la tine în asa fel încât el să simtă
că o faci nu pentru că esti slabă, ci pentru că îl iubesti. Efectul e puternic:
dacă te iubeste va fi stânjenit să vadă cum dragostea ta se arată în fapte.
Mi-as
fi dorit ca cineva să fi scris un "Manual pentru victoria în războiul din
casă", adică un ghid în care sotii să fie povătuiti ce să facă pentru a nu
lăsa dragostea să se împutineze. Un ghid care să te învete nu cum să te lupti
cu celălalt, ci cum să cedezi în războiul cu celălalt. Victoria reală nu este
a celui care îsi impune punctul de vedere, ci a celui care, din prea multă dragoste,
cedează.
Au fost situatii în care m-am încăpătânat să o conving pe Claudia
că e bine să procedăm asa cum zic eu. Si, luat de valul mâniei, am spus lucruri
pe care nu le credeam; dacă as fi avut mintea mai limpede mi-as fi dat seama că
o rănesc. Deci nu îti scriu ca unul care a făcut numai greseli mici fată de nevastă,
si în rest a încercat să lase de la el. Ci îti scriu ca unul care a regretat aproape
de fiecare dată când a încercat să îsi impună punctul de vedere. Nu întotdeauna:
mi se pare că sotia mea e uneori irascibilă (mai ales când e foarte obosită),
si îi spun: "Claudia, dacă ai spune despre neîntelegerea noastră tuturor
prietenelor tale, sunt convins că nici una nu îti va da dreptate." Poate
că nu sunt destul de întelegător fată de ea, dar când nu îmi dau seama că as fi
gresit cu ceva, nu îmi regret greseala.
Încearcă să îti dai seama că directia
în care te modelează filmele, ziarele sau revistele care te învată să fii cât
mai puternică, să domini, să te impui în fata bărbatului, nu au nimic în comun
cu dragostea adevărată. Ele te duc într-o surpătură. Atunci când vei fi măritată
vei avea ocazia să îti dai seama foarte des de importanta renuntării la voia ta
pentru a păstra dragostea. Vei avea de ales: ori cedezi tu, ori îti creste iubirea
de sine si ti se împutinează dragostea.
CARTEA NUNTII
de Danion Vasile
CUPRINS:
Povestea vulturilor aurii
Sa stam de vorba
Despre mirajul sexualitatii
De ce sa ma casatoresc?
Despre Goana dupa Aurul nuntii sau western-ul maritisului
De ce nu ne ajuta Dumnezeu?
Despre fotomodele si Don Juani
Geniul si femeia de serviciu
Banii vorbesc!
Despre influenta prietenilor
Parintii: prieteni sau dusmani?
Binecuvantarea preotului
Despre vrajitoare si dezlegarea cununiilor
Despre dragostea trupeasca
Scrisoare catre tinerii secolului XXI
"Daca stiam ca o sa ne certam atat..."
Un examen cu multi restantieri
Cuvinte catre cei care vor sa se recasatoreasca
"....dar barbatul este mai egal decat femeia..."
Cum sa ma pregatesc pentru casatorie?
"Dumnezeu e baiat de cartier..."
Povestea unei casatorii...
Postfata la editia a doua
Rugaciuni
Prefata