Iată o întrebare pe care
am auzit-o de la putine fete care voiau să se mărite. Această întrebare mi se
pare fundamentală, si fericiti sunt cei care au înteles însemnătatea ei.
Fetele
îl asteaptă pe Făt-Frumos, dar nu se gândesc cum să devină Ilene Cosânzene. "Cum
să nu stie, stiu: se fardează, îsi vopsesc părul, poartă fuste scurte..."
Da, dacă Făt-Frumos e personajul din reclama cu masina căreia nu îi poate rezista
nici o fată, pregătirea e bună.
Eu am vrut să mă refer la Făt-Frumosul
care aduce nu un sac de bani, ci la Făt-Frumosul care aduce împlinire în viată.
Există pentru fiecare dintre noi o persoană care ne poate aduce mai multă bucurie
decât cea de care au parte eroii povestilor.
Cred că în orice poveste
de dragoste el este Făt-Frumos si ea este Ileana Cosânzeana. Chiar dacă el are
o burtă impunătoare sau ea are o celulită "de toată frumusetea", fiecare
este pentru celălalt un personaj de poveste.
Si totusi, în timp ce Cosânzenele
lumii acesteia au o multime de retete pentru a fi cât mai atrăgătoare, celelalte
Cosânzene nu stiu ce au de făcut pentru a fi de nota 10.
Cred că nu voi
gresi spunând că de nunta pentru care te pregătesti, de aceea vei avea parte.
Te pregătesti scurtându-ti fusta până la limită, vei fi tratată ca atare. Te pregătesti
în post si rugăciune, vei fi tratată ca atare.
Prin acest capitol nu vreau
să fac o distinctie între cele care se pregătesc tinând cont de cele materiale
si cele care se pregătesc tinând cont numai de cele duhovnicesti. Ci încerc să
diferentiez între cele care se pregătesc cum trebuie si cele care fac contrariul.
Nu cred că este de ajuns ca o fată să se pregătească de nuntă spunând
numai acatiste si paraclise. Nu cred că Dumnezeu vrea ca singura directie pe care
trebuie să meargă tinerii care vor să se căsătorească este pregătirea duhovnicească.
Oamenii nu au numai suflet, au si trup. Si cine îl neglijează greseste mult.
Voi
încerca acum să punctez directiile în care avem de lucru: pregătirea trupească,
pregătirea sufletească, pregătirea duhovnicească. Ele se află într-o relatie strânsă,
se află în interdependentă.
Dacă prin pregătire duhovnicească e destul
de usor de înteles la ce anume mă refer, prin pregătirea sufletească e nevoie
de nuantări. (Sufletul nu este separat de duh, duhul este partea cea mai înaltă
a sufletului.) Prin pregătirea sufletească mă refer la două aspecte: îmbunătătirea
relatiilor cu semenii, îmbunătătirea comunicării cu acestia, si acumularea unor
anumite cunostinte. Terapiile moderne care îmbunătătesc comunicarea între oameni
generează pe bună dreptate o anumită retinere a crestinilor fată de ele. Oamenii
sunt priviti numai ca fiinte sociale, comunicarea are ca scop doar adâncirea conditiei
de "animal" social.
Totusi, nimic nu ne opreste ca, având retinere
fată de aceste terapii, să întelegem si partea lor pozitivă. Un tânăr se pregăteste
de nuntă. Îi va trece lui oare prin cap că vor fi momente în care se va certa
cu sotia sa? Poate că da. Dar speră că astfel de momente vor fi cât mai scurte.
Ce ar fi putut face altceva?
După nuntă observăm că mirajul de a fi lângă
persoana iubită a trecut: am obtinut fructul dorit. Dacă până la nuntă lăsăm de
la noi, fiindu-ne teamă că dacă o vom răni va pleca de lângă noi, după nuntă intervine
o anumită obisnuintă cu celălalt. Nu mai alergi după el, îl ai lângă tine. Si
atunci, într-o anumită situatie în care înainte de nuntă ai fi lăsat de la tine,
simti nevoia să ridici vocea, să îti aperi părerile lăsând mânia să se apropie
de inimă. De la tensiuni mici se poate ajunge la tensiuni mari. Si dacă intri
în jocul mâniei îti este foarte greu să iesi.
Ce se poate face? După ce
tensiunile au început, e normal să încerci să le opresti. Dar si mai bine ar fi
fost dacă ai fi reusit să le eviti la timp.
În viata familiei crestine
există alte reguli decât în viata celorlalte familii. În familia crestină nu este
important să te impui, să fii deasupra celuilalt. În familia crestină domneste
legea iubirii: nimic nu este mai important decât a duce lupta cea bună împotriva
mândriei, a patimilor si a poftelor.
Greseste sotul, sotia îl iartă plină
de întelegere. Greseste sotia, sotul o iartă. ("Dar la tine în familie asa
e?", poate m-ai întreba. Eu nu mă propun ca model, si nu îti scriu o carte
despre mine. Chiar dacă eu mi-as scoate ochii cu Claudia în fiecare zi, asta nu
înseamnă că trebuie să nu fiu constient de modelul pe care trebuie să îl am în
fata ochilor. Oricum, tind spre acest model. Si îmi pare rău că nu lupt totdeauna
cum trebuie. De altfel, aproape la fiecare spovedanie mărturisesc că am gresit
fată de ea. Sunt si momente în care mă plâng părintelui pentru micile ei greseli.
Dar mai târziu îmi pare rău că am văzut minusurile ei si nu m-am îngrijit de ale
mele.)
Fiecare zi din viata noastră de până la întâlnirea cu celălalt se
va reflecta mai apoi în relatia noastră cu el. Esti o fire prea posomorâtă? Se
va vedea aceasta mai încolo. Esti o fiintă irascibilă? Se va vedea. Esti o fiintă
închisă în tine? Se va vedea si aceasta. Puterea dragostei îl poate face pe cineva
închis în sine să devină cât se poate de sociabil. Dar după nuntă trăsăturile
sufletesti care au fost acoperite de timp ies la iveală. Trebuie dusă o luptă
sustinută împotriva lor.
Uite, cazul meu. Faptul că am rămas fără mamă
de la o vârstă foarte fragedă m-a făcut să fiu supărat ori de câte ori mi se părea
că nu mi se acordă destulă atentie. Si zgâriam. (Si încă mai zgârii uneori.) Faptul
că m-am apucat de yoga mi-a răcit foarte tare inima, si m-a făcut o fiintă mai
putin sociabilă (oricum, inima mi s-a împietrit de la moartea bruscă a mamei mele).
Ei bine, aceste răni ale sufletului meu s-au reflectat în relatia cu sotia mea.
Rănile s-au vindecat greu.
Mândria nu iese usor din suflet. Unul singur
dintre preotii pe care i-am întrebat ce să fac ca să scap de mândrie mi-a spus
că o să scap usor: "Îti iese prin piele....", a zis în glumă. Dar ori
am avut eu pielea prea bătucită, ori nu stiu ce s-a întâmplat, că de mândrie nu
am scăpat. Cele mai mari reprosuri pe care le am fată de mine în relatia de familie
este că încerc uneori să-mi impun punctul de vedere în fata sotiei, desi nu am
dreptate, si că nu am destulă întelegere fată de problemele pe care le are ea.
Din afară e foarte simplu să judeci un om, dar dacă îl cunosti mai bine îl vezi
altfel.
"Ei, si? Dacă vă iubiti, nepotrivirile se trec cu vederea!"
E adevărat, se trec, dar s-ar putea renunta la anumite obiceiuri, la anumite atitudini.
Când ne-am căsătorit credeam că, iubindu-ne mult, vom renunta fiecare la ceea
ce îl deranjează pe celălalt. Si încă mai cred. Ceea ce nu mai cred este că dragostea
schimbă foarte repede. Înainte credeam că e de ajuns să înconjuri pe cineva cu
multă dragoste si că schimbarea va veni de la sine. Dar nu este de ajuns dragostea.
E nevoie si de vointă. Ori oamenii nu îsi dau seama întotdeauna că defecte care
li se par mici pot părea mult mai mari în ochii celor de lângă ei. Claudia nu
a reusit să mă convingă cât de important este să nu mai fiu cu capul în nori.
Sau mai bine-zis m-a convins, dar de îndreptat nu m-am îndreptat. De exemplu,
una dintre ultimele mele isprăvi este că m-am dus să duc copilul la bunici neavând
copilul cu mine. Avusesem o întâlnire importantă (prezentasem un material la un
simpozion teologic), si stiam că după întâlnire urma să îmi duc copilul la bunici.
Dar, vorbind cu un prieten despre simpozion, m-am suit în metrou fără să îmi iau
copilul. Abia când trebuia să cobor din metrou mi-am dat seama că nu am "corpul
delict".
Mi se pare că am toate motivele să mi se treacă cu vederea
o asemenea greseală. Dar pe Claudia greselile de acest gen o întristează. I se
pare că nu acord destulă importantă familiei. Desi eu fac mari eforturi pentru
a fi un sot si un tată cât mai bun.
Din câte am vorbit cu alte sotii,
greselile mele sunt firesti, sunt usor de trecut cu vederea. Dar pe Claudia o
rănesc. M-am chinuit vreo doi ani să o conving să îmi accepte astfel de greseli.
Dar nu am prea reusit. Singura solutie care mi-a rămas este să încerc să fiu si
mai atent, ca să evit să mai gresesc. Din afară s-ar putea spune că nu m-am impus
în fata ei. Dar nu cred că asa ar trebui să mă impun.
Cum să te pregătesti
pentru nuntă?... Cred că renuntând la tot ceea ce stii că ar dăuna echilibrului
familiei din care vei face parte.
Uite, să luăm exemplul unui betiv. Când
nu bea e băiat bun, săritor, are o sumedenie de calităti. Si o fată se îndrăgosteste
de el. Are dreptul betivul să se căsătorească cu ea? De ce nu?
Are acest
drept, numai că dacă porneste în viata de familie biruit de patima betiei, foarte
greu se va mai lăsa de ea. Un betiv care nu divortează de sticla sa nu poate fi
un sot bun. În clipa în care un betiv are de gând să se căsătorească ar trebui
să se lepede de năravul lui.
Si totusi, betivii se căsătoresc. Găsesc
întotdeauna fete care să aibă încredere în puterea dragostei lor, fete care să
spere că îi vor schimba. Dar acest vis se termină repede. La prima bătaie încasată,
sotia îsi dă seama că s-a pripit măritându-se. Dar e prea târziu.
"Bine
că eu nu sunt betivă...", te-ai putea gândi. Dar sigur nu esti? Cred că fiecare
dintre noi avem sticla noastră de care suntem atasati, si ne este foarte greu
să ne despărtim. Poate că îti place să te îmbraci extravagant, poate că esti obsedată
de bijuterii, poate că esti obsedată de... Eu nu pot sti de ce esti obsedată.
Dar dacă esti sinceră cu tine îti poti da seama care e sticla ta. E bine să încerci
să îti cureti sufletul de patimi. Asta e cea mai bună pregătire pentru nuntă.
Cu cât sufletul tău va fi mai curat, cu atât sotul pe care ti-l va trimite Dumnezeu
va fi mai bun.
Dar cum ar fi tu să te pregătesti să fii o sotie de nota
10 si să iei un sot de nota 5? (De nota 10 nu ai putea fi, întotdeauna mai rămâne
ceva de îndreptat; dar măcar la 10 minus tot merită să ajungi...)
Cu cât
sufletul tău devine mai curat, cu atât discernământul tău e mai fin, cu atât ti
se dezvoltă simtul de a deosebi binele aparent de binele real, cu atât simti mai
usor diferenta dintre virtutea artificială si cea dobândită cu multă greutate.
Vreau totusi să întelegi că s-ar putea ca tu să nu fii constientă de patima
care te stăpâneste. Uită-te la oamenii obsedati de bani, si spune-le că suferă
de patima lăcomiei. Ar sări ca arsi, părându-li-se că tupeul tău a depăsit orice
limită. Dar de fapt tu doar ai constatat o realitate (desi nu stiu cât de folositor
este să constatăm astfel de realităti). La fel s-ar putea ca si tu să fii stăpânită
de vreo patimă. Încearcă să îti dai seama dacă e asa sau nu, si dacă e asa, aleargă
la spovedanie.
Cel mai bun antrenament pentru a avea o căsnicie împlinită
este să te lupti cu propriile patimi. A fi pregătită pentru a întemeia o familie
este la fel cu a fi bineplăcută lui Dumnezeu. E unul si acelasi lucru.
Totusi,
nu încerca să transformi spovedania într-o afacere cu Dumnezeu. "Vezi, Doamne,
eu mă spovedesc, trimite-mi si mie un sot de nota 10."
Ca să închei
referirea la pregătirea psihologică pentru căsătorie îti spun că nimeni nu stie
mai bine decât tine care îti sunt punctele slabe. Gândeste-te ce ti se pare că
trebuie îndreptat. Judecă-te sincer, judecă-te fără să te menajezi, si dă-ti seama
ce trebuie să se schimbe în personalitatea ta.
Cine iubeste cu adevărat
nu are bucurie mai mare decât să o bucure pe persoana iubită. Gândeste-te că te
vei mărita, si omul pe care îl vei avea lângă tine merită toate eforturile tale.
Ca să continui referirea la pregătirea spirituală pentru căsătorie, as
putea spune multe. Dar nu stiu dacă e cazul. Cea mai bună pregătire pentru nuntă
este curătirea sufletului. Ai în jurul tău destule cărti care să te lămurească
în această problemă, cărti scrise de oameni cu viată sfântă si de sfinti ai Bisericii.
Cât
priveste pregătirea trupească, două aspecte ne interesează în mod special: frumusetea
fizică si sănătatea.
"Cine mă iubeste, mă iubeste asa cum sunt..."
e o vorbă care poate dovedi si o anume modestie, când e spusă de cineva care nu
consideră că e nevoie să socheze prin vreo anumită frizură sau prin cine stie
ce aspect exterior, dar si o anumită lipsă de preocupare fată de propria înfătisare.
Crestinii nu dispretuiesc trupul. Cine crede că e de ajuns să aibă sufletul
curat, dar neglijează trupul, dovedeste că nu e destul de iscusit pentru a face
fată vietii de familie. Cine s-a căsătorit dispretuind trupul în numele unei asceze
exagerate, a negat rostul trupului. Nu rostul fundamental, de a fi templu al Duhului
Sfânt, ci unul dintre rosturile de o importantă mai mică, dar care nu e bine să
fie trecute cu vederea.
Mă voi referi la un singur aspect. O fată are celulită.
Se poate multumi cu această stare de fapt, sau se poate lupta împotriva ei. Făcând
gimnastică, de exemplu.
Personal nu sunt de acord cu fetele care îsi pierd
vremea în săli de fitness, încercând să ajungă la dimensiunile unor fotomodele.
Ele ajung atât la aspectul fizic al fotomodelelor, cât si la mentalitatea acestora,
de idolatrizare a trupului. Nu stiu dacă am dat cel mai bun exemplu cu celulita,
poate că este o boală si ar fi fost mai potrivit să nu mă refer la ea aici.
Dar
în măsura în care nu sunt de acord cu fetele care imită fotomodelele, nu sunt
de acord nici cu fetele care, trăind în lume, îsi neglijează trupul. Mă refer
de exemplu la fetele care din prea multă credintă nu se piaptănă! Sau la băietii
care se spală mai rar. Atitudinea lor este habotnică: trăiesc în lume, si nimeni
nu este obligat să adulmece "parfumul" transpiratiei lor.
Consider
că fiecare tânăr trebuie să aibă mare grijă de sănătatea sa, gândindu-se că va
avea mare nevoie de ea în viata de familie. Tu vei fi mamă. Cu cât organismul
tău va fi mai sănătos, cu atât mai bine le va fi copiilor pe care îi vei aduce
pe lume.
Ca bărbat îti spun că îmi pare rău că nu sunt mai solid. Bărbatii
au nevoie si de putină fortă fizică. Există treburi casnice (cum ar fi bătutul
covoarelor), la care ai nevoie de o oarecare conditie fizică. Aflându-mă într-o
mănăstire am primit ascultarea de a scoate cuie. După un sfert de oră mi s-a făcut
atât de rău încât am zăcut în pat.
Mă poti întreba: "dar tu nu stiai
că te vei căsători? Ai făcut ceva pentru a-ti îmbunătăti conditia fizică?"
Da, am făcut. (Nu sunt de părere că metaniile sunt un fel de gimnastică,
de aceea nu am făcut niciodată metanii pentru a fi mai sănătos; metaniile le-am
făcut numai ca rugăciune a trupului). Înainte de a mă căsători am mers de câteva
ori în sala de fortă a Universitătii Bucuresti. Toti făceau acolo exercitii, unii
cu haltere mici, altii cu haltere mari. Eu făceam numai cu bara care, fiind de
fier, e destul de grea. La un moment dat, cum stăteam pe spate, a venit cineva
să mă întrebe dacă nu vreau să îmi aseze greutătile. (Credea că nu stiu să le
pun.) Mi s-a făcut foarte rusine, si m-am lăsat de antrenamente.
Nu stiu
dacă am făcut bine că am renuntat. Îmi era si putin teamă să nu îi smintesc pe
altii care stiau că sunt de la Teologie (am făcut parte din conducerea Ligii Studentilor
din Universitate, asa că mă stia destulă lume, si nu voiam să smintesc pe nimeni).
Putini si-ar fi dat seama că eu vin acolo numai pentru a avea un trup mai sănătos,
si cei mai multi s-ar fi gândit: "ia uite, dacă până si teologii sunt preocupati
să pună fibră pe ei, dacă si ei vor să fie "macho", înseamnă că noi
suntem pe drumul cel bun".
Dar culturismul pe care îl practicau ceilalti
era cu totul altceva fată de banalele mele exercitii prin care încercam să îmi
îmbunătătesc conditia fizică. Repet sfatul în ceea ce priveste sănătatea, fă tot
ce poti ca să te mentii în formă. Adică nu tot ce poti, tot ce e bine.
Pe
mine m-a impresionat o scrisoare a Sfântului Nectarie din Eghina care îsi povătuia
ucenicele să aibă mare grijă de sănătatea lor. Spunea că pentru cei începători
în războiul duhovnicesc sănătatea este de mare folos, că ei nu pot duce decât
cu mare greutate lupta cu boala.
Nu îti recomand nici să îti cumperi salteaua
de masaj Johnson, nici aparatul anticelulită firma cutare (astfel de lucruri sunt
scumpe, si nu merită banii; cu acesti bani ai putea face ceva mai bun).
Dar
îti recomand de exemplu să mergi la munte. Pe mine m-a surprins si pozitia părintelui
Porfirie Bairaktaris, poate cel mai mare făcător de minuni din a doua jumătate
a secolului trecut, care încuraja mersul la munte si sporturile care nu sunt violente.
La recomandarea doctorului său, părintele însusi mergea pe o bicicletă medicinală.
Cam atât cu pregătirea pentru căsătorie. Mai multe te rog să îti întrebi
părintii si mai ales duhovnicul. Nu de alta, dar s-ar putea ca părintii să îti
spună si unele bazaconii...
Acum, când mă pregătesc de încheiere, mă mustră
constiinta că în carte am făcut prea multe referiri la viata sexuală. De ce nu
am făcut mai multe despre la viata spirituală? Pentru că stiam că din universul
tinerilor de astăzi raportul dintre textele despre sexualitate si cele despre
trăirea crestină e în defavoarea celor din urmă.
Nu îmi imaginam totusi
că voi scrie asa cartea. Dacă m-ar analiza aprigii psihologi de factură freudiană,
ar fi vai de mine...
Te rog, fă-mi un cadou, lasă-mă să îti vorbesc acum
si despre ce e mai viu în inima mea, despre viata în Hristos. Dacă nu m-ai lăsa,
ai putea rămâne cu o perceptie deformată asupra modului meu de a privi familia
si lumea.
Hai să vorbim si despre credintă...
CARTEA NUNTII
de Danion Vasile
Povestea
vulturilor aurii
Sa
stam de vorba
Despre
mirajul sexualitatii
De
ce sa ma casatoresc?
Despre
Goana dupa Aurul nuntii sau western-ul maritisului
De
ce nu ne ajuta Dumnezeu?
Despre
fotomodele si Don Juani
Geniul
si femeia de serviciu
Banii
vorbesc!
Despre
influenta prietenilor
Parintii:
prieteni sau dusmani?
Binecuvantarea
preotului
Despre
vrajitoare si dezlegarea cununiilor
Despre
dragostea trupeasca
Scrisoare
catre tinerii secolului XXI
"Daca
stiam ca o sa ne certam atat..."
Un
examen cu multi restantieri
Cuvinte
catre cei care vor sa se recasatoreasca
"....dar
barbatul este mai egal decat femeia..."
Cum
sa ma pregatesc pentru casatorie?
"Dumnezeu
e baiat de cartier..."
Povestea
unei casatorii...
Postfata
la editia a doua
Rugaciuni
Prefata