Cuvântul al saselea
Cum aceluia care se roagă cu mintea din adâncul inimii până la durere, acea
durere a lui îi aduce simtământul si gustarea bunătătii si dulcetii Domnului,
care este însemnată, pentru a spune astfel, în acelasi timp în omul cel dinlăuntru
cu o evlavie profundă neîncetată, provocată de cuvintele lui Dumnezeu si de
spusele Sfintei Scripturi ?i de orice cuvânt duhovnicesc.
Binecuvintează, părinte!
Cercetează neîncetat, smeritule monah, cercetarea sfântă a rugăciunii inimii
din adâncul inimii tale, până când inima ta va deveni în întregime rugăciune,
asa cum fierul devine una cu focul atunci când este tinut în foc. Stăruieste
încă si mai mult în această rugăciune a inimii, până când se face rană înlăuntrul
tău, acolo unde se lucrează rugăciunea. Deoarece această rană pe care o primesti
cu voie înlăuntrul tău prin rugăciunea cu multă silintă - martor pe Dumnezeu
îl am - îti va deveni un izvor duhovnicesc de dumnezeiască evlavie, din care
va izvorî totdeauna evlavia, ori de câte ori vrei, fără nici o silintă. Iar
când, cu harul lui Hristos, ajungi la această stare duhovnicească, atunci gusti
în taină bunătatea Domnului. "Gustati, si vedeti că bun este Domnul",
spune proorocul, adică gustând în chip tainic, dar simtit, Harul Domnului tău,
vei lua cunostintă si vei întelege în chip vădit că Domnul tău Iisus Hristos,
pe care îl cauti, este dulce foarte si mai mult decât oricare dulceată.
Cugetă acum, smeritule monah,dacă din putinul Har pe care îl gusti în chip tainic
ai înteles cu adevărat că Domnul nostru Iisus Hristos este atât de dulce sufletului
tău, inimii tale, cugetului tău si sinelui tău lăuntric întreg, încât nu poti
să descrii, nici măcar cât de putin, dulceata Lui. Oare, când sufletul tău iese
din trup si se urcă în fapt câtre Domnul si Dumnezeul lui si gustă dm bunătătile
acelea, pe care ochi pământean nu le-a văzut, ureche trupească nu le-a auzit
si inimă necurată nu le-a cugetat, atunci, spun, când se va desfăta în chip
vădit cu toate acelea, pe care nu este cu putintă omului să le povestească,
văzând fată către fată pe Creatorul si Domnul lui,Cel negrăit si necuprins cu
gândul, ce fel de bucurie si desfătare duhovnicească va trăi sufletul acela?
Amin, amin, spun tie, iubite frate, că ori de câte ori va cugeta cineva la acest
lucru, în chip tainic dar adevărat, gura lui va rămâne fără glas, precum pestele,
si nu poate nimic însăila despre ce simte. Dar noi să revenim din nou la cele
despre care doream să vorbim.
Asadar, de trei ori fericite lucrător al Evangheliei lui Iisus, atât cât te
afli duhovniceste în acea gustare tainică a bunătătii Domnului, atât cât mintea
ta este hrănită cu laptele tainic al vederii duhovnicesti, atât cât gândul tău
se îmbracă în Domnul ("îmbrăca-se-va gândul meu cu El si eu mă voi bucura
în Domnul" spunea proorocul), atât cât inima ta se bucură de mila de negrăit
si dumnezeiască a desfătării venite din mângâierea Duhului Sfânt, atât cât,
spun, toate acestea continuă să se afle în tine, si mai multe decât acestea,
pe care pana scriitorului nu le poate istorisi si prezenta, atunci mintea nu
mai este atentă la rugăciune, după cum nu mai este nevoie pentru prietenul apropiat
al împăratului să mai ia aminte la oaste când, pătrunzând în împărătie si petrecând
împreună cu prietenul său împăratul, se bucură de masa împărătească în pace.
Deoarece atunci mintea sa este atentă la această masă duhovnicească pe care
i-o oferă dumnezeiescul Har, care o cercetează si îsi manifestă fată de ea o
dragoste împărătească cu nemărginită bunătate, spunem, atunci sufletul cugetă
numai si numai la Dumnezeu si la Harul lui Dumnezeu si îsi află odihna în starea
duhovnicească de care se bucură în chip negrăit în clipa aceea.
Deoarece tu, atunci, prietene duhovnicesc si iubit al lui Dumnezeu, care cu
Harul Lui ai ajuns la o asa de înaltă treaptă a vederii duhovnicesti tainice,
cugetând la mierea duhovnicească pe care o gustă mintea ta văzând pe Creatorul
si Domnul tău Cel viu, esti cuprins de adâncă evlavie si îti afli odihna duhovnicească.
Cugetând atunci si cercetând în sinea ta, cum lucrează Harul lui Dumnezeu în
sufletul tău lucrarea nematerială si dumnezeiască si cum primeste mângâiere
inima ta de la această lucrare, esti pătruns de adâncă evlavie si îti afli odihna.
Cugetând atunci la veselia pe care o trăieste înlăutrul său fata inimii tale
de la bucuria duhovnicească, care a fost din belsug revărsată asupra ei de Harul
lui Dumnezeu, începi să versi nesfârsite lacrimi si îti afli odihna. Cugetând
apoi la veselia simtită, pe care o trăieste fata trupului tău de la bucuria
lăuntrică a Harului dumnezeiesc, care a inundat inima ta, esti cuprins de evlavie
dulce si îti afli odihna. Cugetând atunci la bunătatea Domnului tău, esti pătruns
de evlavie dulce si îti afli odihna. Cugetând atunci că Domnul si Dumnezeul
tău este nemărginit de milostiv si iubitor de oameni, esti pătruns de evlavie
dulce si îti afli odihna. Cugetând atunci că Domnul si Dumnezeul tău este Atoatetiitor
si Atotputernic, esti cuprins de evlavie dulce-dulce si îti afli odihna. Cugetând
atunci că împărătia Domnului tău este împărătia tuturor veacurilor si stăpânirea
Lui este peste tot neamul si neamul, esti cuprins de evlavie dulce-dulce si
îti afli odihna. Cugetând apoi că numele Domnului tău, pentru robii Săi, este
sfânt si preadulce, iar pentru demoni este înfricosător si preaamar, esti cuprins
de evlavie dulce-dulce si îti afli odihna. Cugetând că Domnul tău este mare
si lăudat foarte în cetatea Dumnezeului nostru (în noi adică, cei care cunoastem
puterea Lui dumneze iască), în muntele cei sfânt al Lui, esti pătruns de evlavie
dulce-dulce si îti afli odihna. Cugetând că Domnului tău îi înaltă cântări îngerii,
că Domnul tău este slăvit de arhan gheli si lăudat de toate puterile dumnezeiesti
ale cerurilor, esti pătruns de evlavie dulce-dulce si îti afli odihna. Cugetând
că Domnul tău păseste pe Heruvimi si zboară pe aripile vânturilor si umblă deasupra
norilor în chip minunat, esti pătruns de evlavie dulce-dulce si îti afli odihna.
Cugetând că, privind Domnul tău spre pământ, îl face de se cutremură, te minunezi
de puterea Lui si îti afli odihna pătruns de evlavie. Cugetând că măretia Domnului
tău este mai presus de toare cerurile, esti pătruns de evlavie dulce-dulce si
îti afli odihna. Cugetând cum stă Domnul tău pe tronul cel sfânt al Lui si că
tronul Lui este în veac si în veac, esti pătruns de evlavie dulce-dulce si îti
afli odihna. Cugetând că tronul Domnului tău este în cer si slava Lui este sus
în ceruri, esti pătruns de evlavie dulce-dulce si îti afli odihna. Cugetând
că toate au fost făcute prin cuvântul Domnului tău si că Domnul tău a poruncit
si s-a făcut, esti pătruns de evlavie si îti afli odihna. Dar, pe scurt să spun,
când sufletul tău ajunge să se împace cu Dumnezeu prin inima înfrântă de rugăciune,
atunci evlavia te inundă de la sine neîncetat si Dumnezeu este slăvit totdeauna
în toate minunile Sale si în toate făpturile Sale.
Deoarece în toate acestea si în celelalte, pe care le las, ca să fiu scurt,
sufletul tău se hrăneste, mintea ta se îndulceste, inima ta tresaltă si se bucură
trupul tău, precum se hrănesc, se îndulcesc, se bucură si tresaltă robii recunoscători
ai împăratului de bogătia cea multă, de măretia împărătească si de trofeele
strălucitoare ale împăratului.
Asadar, după măsura dulcetii cu care te îndulcesc lucrurile minunate si dumnezeiesti
ale Hristosului tău, tot asa izvorăste din inima ta evlavia, deoarece dulceata
aceasta premerge evlaviei, după cum umbrirea Harului dumnezeiesc premerge dulcetii.
Iar pogorârea Harului dumnezeiesc este prevestită de zdrobirea inimii. Si astfel
pătruns de evlavie, te învrednicesti de vederea cea adevărată, care se petrece
o dată cu răpirea mintii la cele tainice si de neînteles, după cum spune dumnezeiescul
nostru părinte Isaac Sirul. Iar Dumnezeului nostru slava si puterea în vecii
vecilor. Amin.