Cuvântul al doilea
Despre trebuinta de a găsi un adevărat lucrător al rugăciunii mintii, de la
care să învătăm felurile si semnele acestei rugăciuni, si despre aceea că cel
care are neîncetat rugăciunea înlăuntrul său si o lucrează din adâncul inimii,
cu multă evlavie si atentie, întelege uneori din anumite semne duhovnicesti
că sufletul lui se împărtăseste în chip nevăzut cu Iisus Cel chemat cu stăruintă.
Incă si despre rodul acestei rugăciuni.
Binecuvintează, părinte!
Pentru ca să se elibereze omul de patimi si să le dezrădăcineze din inima lui
este nevoie să dobândească în inimă rugăciunea mintii. Deoarece, dacă nu va
locui, rugăciunea mintii în acel loc de unde izvorăsc patimile, acestea nu pot
fi îndepărtate.
Iar dacă nu sunt îndepărtate de la om patimile, nu pleacă de la acesta nici
demonii. Deoarece demonii au obiceiul de a se aduna acolo unde sunt patimi,
precum se adună si mustele acolo unde este vreo rană urâtă si rău mirositoare.
Si precum ciorile si celelalte păsări carnivore, acolo unde văd sau simt vreun
miros urât de animal mort, se adună de unde ar fi si îl mănâncă, tot asa si
demonii, acolo unde văd vreun om trupesc si robit de patimi, îsi fac cuib si
nu se lasă până nu mănâncă pe dinăuntru trupul acela carnal cu plăcerile cele
de rusine. De aceea spunea si proorocul: "Când se vor apropia de mine cei
ce îmi fac rău, ca să mănânce trupul meu" (Psalm 26, 3). Dar pentru ca
să se elibereze cineva de patimi, asa cum s-a spus mai înainte, este nevoie
să dobândească rugăciunea mintii în inima sa.
Si iarăsi, pentru a dobândi cineva în inima sa rugăciunea mintii, lucru necesar
este să roage pe Dumnezeu pentru aceasta de multe ori cu smerenie, chinuindu-si
trupul său cu postul, cu metaniile si cu alte osteneli trupesti, pentru ca Dumnezeu
să se milostivească văzând ostenelile sale si să-i arate un îndrumător nerătăcit,
care lucrează această rugăciune a mintii si a inimii nestiut de nimeni, de la
care să o învete si el cu precizie. Iar dacă nu se găseste un astfel de îndrumător
în locul acela, să roage pe Dumnezeu să facă El ce stie pentru aceasta. Adică
să-i arate Dumnezeu ce trebuie să facă. Dacă află un astfel de lucrător al rugăciunii
si învată de la acesta, dar totusi nu poate să o înteleagă întru-totul, atunci,
spun, să-l roage pentru această rugăciune a mintii pe Dumnezeu să-l îndrume
prin vreun alt semn cum să o lucreze si cum să o dobândească.
Odată, un frate, auzind pe cineva vorbind despre rugăciunea mintii, s-a rănit
în inima sa, străduindu-se cum să facă să o dobândească si el. Dar pentru că
nu reusea să o dobândească, nici să o înteleagă, pentru că rugăciunea mintii
este greu de înteles si greu de lucrat, fratele acela a început să se roage
lui Dumnezeu, cerându-I neîncetat să-i arate cum să lucreze si cum să spună
rugăciunea fără să rătăcească. Deoarece cei care urmează gândul lor în această
rugăciune, fără să aibă vreo înstiintare dumnezeiască, este cu neputintă să
nu aibă vreo rătăcire de la diavol, în afară de cazul în care este cineva atât
de smerit încât ocoleste uneltirile diavolului cu luminarea sa dumnezeiască.
De aceea, spun, fratele acela îl ruga pe Dumnezeu pentru rugăciunea mintii cu
multă smerenie, pentru că din clipa în care a auzit vorbindu-se despre această
rugăciune, si-a dorit mult să o dobândească. Cu toate acestea, nu avea nici
o înstiintare de sus: "Căci fără Mine spune Mântuitorul - nu puteti face
nimic". Văzând, deci, Dumnezeu setea fratelui, i-a trimis în somn pe îngerul
Său în chipul unui călugăr pe care fratele îl cunostea ca fiind desăvârsit în
această rugăciune. Si îngerul i-a explicat rugăciunea mintii si a inimii în
felul următor. Având numai pieptul său descoperit si spunând din tot sufletul
său rugăciunea "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-mă",
arăta fratelui cu multă claritate toate punctele rugăciunii mintii si a inimii.
Când spunea îngerul rugăciunea, fratele vedea toată silinta acestuia, cum din
cauza sfortării sale lăuntrice îngerul transpira si scuipa sânge, cum îsi chinuia
peste măsură inima si cum avea multă atentie la rugăciune. Si când fata lui
se vedea slăvită, strălucitoare si plină de Harul lui Dumnezeu, din pricina
bucuriei pe care o primeste inima prin rugăciune, precum se spune: "Inima
veselă îmbujorează fata omului", când iarăsi vederea fetei sale era tristă
si chinuită de oftaturi adânci, după cum spune "întristat este sufletul
meu", si iarăsi se vedea cum îngerul, cu puterea si lucrarea rugăciunii,
îmblânzea fata sa furioasă si sălbatică. Uneori, părea că stă să cadă pe pământ
din fortarea sa peste măsură la care ajungea rugăciunea inimii, din cauza slăbirii
puterilor, iar alteori se vedea, ca într-o oglindă, inima lui că este gata să
crape sau să sară de la locul ei din pricina muncii la care o supunea rugăciunea.
Alteori, întregul său trup arăta ca un trup mort.
Si spunea îngerul fratelui: "Asa cum m-ai văzut spunând rugăciunea, asa
spune-o si tu, si va afla odihnă sufletul tău". Acest lucru l-a văzut fratele
de două, de trei si de mai multe ori, si făcând asa s-a linistit cugetul său.
Asemenea si un alt frate, rugându-se odată cu rugăciunea mintii, cu multă răbdare,
a fost ridicat la ve derea cea duhovnicească. Si a văzut în fata sa doi îngeri,
care tineau în mâini o carte deschisă, care se cheamă Filo calia, si arătau
fratelui cu degetul partea aceea din Filo calie unde se vorbeste despre rugăciunea
mintii si se spune că: "Este dator monahul ca la fiecare respiratie a sa
să spună o rugăciune, rar si cât se poate de clar". Si când citea fratele
acest lucru, si-a venit iarăsi în sine.
Dar felul acesta de rugăciune, cu cât este mai înalt si mai de cinste, cu atât
are nevoie de mai multă pregătire a celui care îl foloseste, după cum spune
Avva Isaac într-un loc din cuvântul său despre aceasta: "In sudoare a binevoit
înteleptul Stăpân să dea pâinea aceasta celor ce o caută. Si aceasta spre binele
nostru, pentru ca nu cumva, împărtăsindu-ne înainte de vreme din aceasta, nepregătiti,
să pătim indigestie si să murim". Adică, a binevoit preaînteleptul Dumnezeu
ca darul acesta al rugăciunii mintii si al vederii duhovnicesti să-l primească
acei oameni care transpiră si se luptă peste măsură din dragoste pentru această
rugăciune a mintii, după cum a spus unul din părinti, cum că mult sânge a scuipat
din cauza fortării în timpul rugăciunii până când a dobândit-o înlăuntrul său.
Aceasta, adică faptul că Dumnezeu a binevoit să ne luptăm pentru rugăciune,
arată iconomia, pogorământul lui Dumnezeu fată de noi, pentru binele nostru,
pentru ca să luăm aminte si să nu ne apropiem de această rugăciune oricum. Deoarece,
dacă se întâmplă să ne apropiem de această rugăciune la întâmplare si gustăm
din ea fără pregătirea trebuincioasă, se poate întâmpla să murim de moarte sufletească
sau chiar de moarte trupească, după cum au pătit multi si vedem că mai pătesc
si astăzi, deoarece se întâmplă să nu putem digera această hrană si să murim,
pentru că hrana cea tare este pentru cei desăvârsiti, după cum spune dumnezeiescul
Apostol, si nu pentru pruncii care încă se mai hrânesc cu lapte. Acest lucru
ni se întâmplă deoarece cel care lucrează această rugăciune a mintii cu pregătirea
de cuviintă, acela, spun, se împărtăseste în chip nevăzut cu însusi Iisus Hristos
ori de câte ori o spune din adâncul sinelui său cu evlavie peste măsură si cu
nemăsurată atentie. Si aceasta o cunoaste din linistea si pacea lăuntrică care
vine în ceasul acela. Spunând acesta "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui
Dumnezeu, miluieste-mă" din adâncul inimii de multe ori si cu credintă
fierbinte, cu nemăsurată smerenie, cu cea mai mare evlavie, cu inimă curată,
cu nâdejde vie si multe asemenea acestora, deodată începe să izvorască pacea
dumnezeiască în inima sa din numele Domnului nostru Iisus Hristos, ca dintr-un
izvor preadulce. si cu cât este coplesit de dumnezeiescul nume al lui Hristos
si cu cât bea si se răcoreste sufletul lui din această băutură dumnezeiească
a lui Hristos, cu atât doreste si mai mult cel ce se roagă si este cuprins de
pacea dumnezeiască să cerceteze din inimă si mai mult si cu mai multă căldură
numele lui Hristos. Deoarece, când acesta ajunge la această măsură a rugăciunii
mintii, atunci nu numai trupul îsi află pace de patimi, ci si inima sa, în fata
gândurilor rusinoase, si duce o viată linistită ca si când ar fi fără de trup,
asemenea celui care se împărtăseste cu vrednicie de preacuratele Taine si care
petrece ziua aceea în pace si liniste, cugetând si avându-L în fata ochilor
mintii numai pe Hristos, si nu vrea să mai stie de lume si de lucrurile lumii,
deoarece este stapănit de dragostea Mielului neprihănit din care a gustat sufletul
său, iar Mielul este Hristos.
Cei care însă îndrâznesc si lucrează acest fel de rugăciune a mintii fără să
aibă nici o pregătire si fără să ceară sfatul despre aceasta vreunui părinte
care lucrează rugăciunea, acestia se aseamănă cu cei care îndrăznesc să se împărtăsească
nespovediti si fără vrednicie cu preacu ratele Taine ale Domnului. De aceea
si Domnul nostru Iisus Hristos, Cel căutat de acesta, neplăcându-I si făcându-I-Se
silă de starea lor de nepregătire, de mândria si de aroganta lor, li se face
ca o hrană nedigerabilă si mor. Deoarece, precum Sfânta Impărtăsanie pe cei
ce se împărtăsesc cu vrednicie îi sfinteste, îi luminează si îi răcoreste, iar
pe cei ce se împărtăsesc cu nevrednicie îi arde, îi întunecă si îi dă mortii,
tot asa si rugăciunea mintii, celor care'postesc, se înfrânează si se smeresc
le dă pace trupeste si sufleteste si îi întăreste în lucrarea Domnului, iar
celor lacomi, neînfrânati si mândri le încetosează mintea, le întunecă sufletul,
le orbeste inima si îi predă mintii neîncercate. si dacă devin, astfel, fără
măsură la cuget, adică limitati la mintea lor, orbi la inimă si întunecati la
suflet, li se pare răul bine si amarul dulce. Unii ca acestia nu mai primesc
să asculte sau să primească sfat de la cineva. Deoarece satana, care a sălăsluit
întru ei din pricina înăltării de sine, îi învată cele ale sale si îi înstiintează
în mintea lor rătăcită că numai ei au găsit adevărul si calea ea adevărată care
duce la mântuire, iar ceilalti le par rătăciti. si pe bună dreptate li se întâmplă
aceasta, din cauza mândriei lor, pentru că acesta, în loc să culeagă rod copt
si strugure dulce din rugăciunea lor, culeg rod necopt prin necunoasterea lor
si aguridă pentru înalta părere de sine. Cei care lucrează însă rugăciunea aceasta
a mintii cu ascultare si asceză, cu smerenie, cu post si cu sfatul sfintilor
părinti duhovnicesti purtători de Dumnezeu, acestia culeg din rugăciunea mintii
roade de mântuire, roade coapte, bune, duhovnicesti, dulci si bi neplăcute.
Acest rod care se naste din rugăciunea mintii se cunoaste bine din cuvântul
care urmează.
Omul este alcătuit din trup si suflet. Trupul este văzut si material, precum
spune Scriptura: "Si a făcut Dumnezeu pe om, luând tărână din pământ",
iar sufletul este nematerial si nevăzut, după cum spune în continuare Scriptura:
"Si a suflat Dumnezeu în fata lui suflare de viată, si s-a făcut omul suflet
viu". De aceea trupul, întrucât este din pământ, iubeste cele pământesti,
iar sufletul, întrucât este de la Dumnezeul Cel ceresc, iubeste cele ceresti
si nemateriale. Dar, pentru că sufletul locuieste înlăuntrul trupului material
si văzut, este împiedicat de lucrarea poftelor trupesti si nu poate cerceta
cele ceresti asa cum doreste si asa cum merită. Mai mult chiar, aceasta se întâmplă
sufletului din momentul în care omul face ceva rău în fata lui Dumnezeu, îndepârtând
si exilând sufletul de la dragostea lui Dumnezeu si a celor ceresti si de la
nădejdea bucuriei dumnezeiesti ce va să vină.
Iar dacă pleacă de la acesta iubirea lui Dumnezeu, a celor ceresti si nădejdea
Raiului, atunci va împărăti în el dorinta lumii, plăcerea trupească si rătăcirea
diavolului, aceasta însemnând că de atunci înainte el va petrece în desfrânare
si în nepurtare de grijă fată de cele duhovnicesti, având adormită constiinta
sa, iar vederea sufletului fiind întunecată si orbită.
Fiind în această situatie, adică depărtat cu duhul de cele ceresri, pentru a
putea după aceea să se depărteze de relele de care este biruit si pentru a putea
sufletul să-si amintească cele ceresti cu care are asemănare, si pentru a se
ridica cugetul omului de la cele sensibile la cele tainice, de la cele văzute
la cele nevăzute, de la cele materiale la cele nemateriale, de la cele stricăcioase
la cele nestricăcioase, de la cele pământesti la cele ceresti, pentru a se întâmpla,
spun, aceasta, este nevoie ca inima să fie zdrobită cu rugăciunea "Doamne
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-mă". Si, într-un anume fel,
să se frământe si să se unească inima cu numele Domnului, precum se uneste făina
cu apa si devine pâine, prin lucrarea focului (adică prin lucrarea Harului).
Deoarece, atunci când spune cineva "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-mă", din adâncul inimii, atunci inima lui se umple de întelesuri
ceresti si de gânduri duhovnicesti. si când se umple inima de astfel de întelesuri
duhovnicesti (venite de la Duhul Sfânt), atunci din inimă se transmite acea
lucrare dumnezeiască în toate mădularele si simtirile sale. De aceea, fiind
omul atunci întru totul unit cu harul rugăciunii, orice vedere sensibilă ar
avea cu simturile sale materiale, de la această vedere sensibilă mintea lui
se urcă de îndată la vederea cea nematerială si tainică, fără ca să simtă plăcerea
trupească si fără să fie biruită inima lui de frumusetea si plăcerea vederii
sensibile. De exemplu, cel ce lucrează rugăciunea mintii, oricând ar vedea vreun
om frumos sau altă făptură frumoasă a lui Dumnezeu, din aceasta dă motiv sufletului
său să-si imagineze si să cugete la frumusetea făpturilor ceresti si nemateriale
ale lui Dumnezeu.
Deoarece un astfel de om îti spune, sau mai bine si mai corect este să spun
că sufletul spune omului aceluia astfel:
"Omule, dacă aceste făpturi materiale, care astăzi sunt si mâine nu mai
sunt, le-a făcut Dumnezeu atât de frumoase si minunate si fac atâta bucurie
celor care le văd, oare cu cât mai frumoase si mai minunate trebuie să fie bunătătile
ceresti si vesnice ale Raiului, "cele pe care ochiul nu le-a văzut, si
urechea nu le-a auzit,si la inima omului nu au ajuns", pe care Dumnezeu
le-a pregătit pentru robii Săi de la facerea lumii?" Iar de aici îl urcă
la o si mai înaltă ve dere, deoarece îi aduce aminte de Dumnezeu însusi, spunându-i
astfel: "Dacă acelea care sunt făpturi ale lui Dumnezeu sunt atât de minunate
si negrăite, oare Dum nezeu însusi, făcătorul si ziditoml acestora, cât trebuie
să fie de strălucitor, de minunat?" La fel se întâmplă când lucrătorul
rugăciunii mintii doreste să vadă cu ochii trupesti stelele cerului si luna,
fulgerul si soarele strălucind atunci se ridică de îndată cu mintea la frumusetea
Raiului si la negrăita strălucire a lui Dumnezeu, făcătorul si ziditorul tuturor
acestora. Deoarece, iarăsi spune sufletul tainic omului: "Oare, omule smerit
si cel din urmă, dacă cele văzute au o atât de mare frumusete si străludre,
dar Dumnezeu, făcătorul soarelui, ziditorul cerului, creatorul stelelor, cu
cât străluceste mai mult decât soarele?"
Despre această strălucire dumnezeiască unul din părinti a spus urmâtoarele:
Vedenie
Un oarecare călugăr L-a rugat odată pe Dunmezeu să-i arate slava si străludrea
sfinfilor, si s-a învrednidt de ceea ce râvnea, în felul acesta. A venit un
înger dumnezeiesc si i-a spus: "Cel care cere primeste, cel care caută
află si ce lui ce bate i se deschide", si de îndată a deschis ochiul cel
drept duhovnicesc al sufletului fratelui si a văzut slava aceea dumnezeiască
si bucuria de negrăit a tuturor sfintilor, de care se bucură acestia în cer.
Spunea fratele acela că a văzut pe toti sfintii în slava si fericirea aceea
dumnezeiască, în care fiecare sfânt strălucea la fel ca soarele, si strălucind
fiecare ca soarele, ieseau din ei atâtea raze, câte are si soarele, si toti
sfintii cântau cu glas preadulce: "Aliluia".
Asadar, dacă aici soarele luminează lumea întreagă, fi ind numai un singur corp
luminos, oare în cer, unde sunt mii si miriade de sfinti, străludnd fiecare
precum soarele, cum trebuie oare să fie acea străludre, acele raze, acea revărsare
de lumină, slava,: aceea?, Si iarăsi spunea călugărul acela că toti sfintii,
care străluceau atâta, pri meau strălucirea lor din strălucirea si lumina lui
Dum nezeu, si că o rază a lui Dumnezeu era asemenea soarelui întreg. Acum, gândeste
tu singur, cititorule, atât cât poate gândi si cât poate ajunge mintea ta, cât
de mare si ce fel de lumină este lumina dumnezeirii si slava aceea de negrăit
si de necuprins a Dumnezeului Celui nevăzut, a Ziditorului si Făcătorului nostru?
La fel atunci când cel care lucrează rugăciunea mintii va mirosi un trandafir
sau altă floare frumos mirositoare, sau când va privi o floare dintre florile
câmpului, mintea lui se va duce ca fulgerul la parfumul acela de negrăit pe
care îl raspândesc florile Raiului, de care amintindu-si îsi va uda fata sa
cu lacrimi de bucurie sfântă. Si cu cât va ofta mai din adâncul inimii sale,
cu atât se va înălta mai mult, depărtându-se de cele pământesti. Oftează din
adâncul sufletului său deoarece nu numai că doreste să se împărtăsească de bunătătile
ceresti ale Paradisului, ci si pentru că îsi aminteste cât de cumplit este iadul
celor care sunt lipsiti de toate acestea, întrucât, în mod inevitabil, omul
se află ori cu Dumnezeu în Rai, ori cu diavolul în cele de dedesubt ale pământului.
Mai spunea acel călugăr că, după ce a văzut slava aceea minunată a sfintilor,
a văzut si înfricosătorul chin al celor din iad. Spunea că, după ce a încetat
vederea aceea cerească a slavei dumnezeiesti, închizându-se ochiul cel drept
al sufletului, s-a deschis de îndată ochiul cel stâng al sufletului, cu care
a văzut iadul ca o mare întinsă, care era atât de adâncă, ca de la pământ la
cer. Mai era marea aceea a iadului întunecoasă si încinsă, iar în ea erau amestecati
cei ce se aflau în ea precum sunt amestecate semintele puse la fiert în cazan.
Fierbea iadul acela precum fierb apele termale; pe unii îi scotea apa la suprafată,
pe altii îi afunda, unuia i se vedea numai mâna, altuia numai capul, iar altuia
piciorul. Unul striga "vai mie, vai mie" cu glas sfâsietor, altul
blestema pe cel care a fost cauza trimiterii lui în iad.
Atât de mult se urau si se dusmăneau unii pe altii, încât, dacă ar fi fost posibil
să ajungă unii la altii, s-ar fi sfâsiat cu dintii, precum câinii. Deoarece
acolo desfrânatul se mânia si blestema împotriva desfrânatei, pentru că din
cauza ei ajunsese în iad. Părintii se îndreptau cu ură împotriva copiilor, deoarece,
dorind să le facă acestora bogătii pentru o viată usoară, au ajuns ei în iad.
Iar copiii se mâniau împotriva părintilor, deoarece i-au lăsat la voia lor si
nu i-au condus la frica de Dumnezeu. Pe scurt, a spus, acolo era o mare nerânduială
si un miros insuportabil.
Toate acestea si multe asemenea văzând, luptătorul cel bun oftează din adâncul
inimii, si cu cât oftează mai din adânc, cu atât este ridicat mai mult de la
cele pământesti la cele ceresti. De aceea, nu numai că nu se prinde de pietrele
în care este diavolul, ci devine si mai fierbinte doritor al celor duhovnicesti
si ceresti, ajungând la despătimire, pentru că atunci, într-adevăr, niciun fel
de patimă diavolească nu mai este în el. Dar cel care nu lucrează lucrarea duhovnicească
a rugăciunii mintii cu inima zdrobită nu poate ajunge la această stare. De îndată
ce vede o fată frumoasă sau un alt lucru scump si frumos de pe pământ, inima
lui este cuprinsă de plăcere si este robit si se prinde de lucrul acela gândul
lui precum se prinde pestele de undită, si aleargă la acea plăcere precum aleargă
câinele la măcelărie, zbătându-se cum să mănânce pe săturate, precum se spune:
"si dorea să-si umple pântecele său cu roscovele din care mâncau porcii".
A căror parte să nu o avem, cu harul si iubirea de oameni a Domnului nostru
Iisus Hristos. A Lui fie slava si puterea în vecii vecilor.
Amin.