Cuvântul al cincisprezecelea
Despre cum poate încearca cineva prin intermediul rugăciunii mintii orice fel
de vedenie si orice fel de gând, care pare să fie de la Dumnezeu, dacă cu adevărat
este de la Dumnezeu sau de la demoni.
Binecuvintează, părinte!
Iubite frate, când un om îti dă o monedă de aur sau de argint care are chipul
regelui si literele si care la vedere arată la fel cu celelalte monezi de aur
ale regelui, nu stii sigur dacă nu cumva are înlăuntrul ei aur înselător, dar
de îndată ce o încerci cu ceva anume, cu care se încearcă monezile de aur, atunci
întelegi dacă este aur adevărat sau nu, asa cum se arată pe dinafară. Iar când
tu nu o încerci, deoarece nu ai această experientă, o arăti altcuiva, care stii
că este foarte priceput la aceasta si bun cunoscător, pentru ca să o încerce
acela si să-ti spună ce fel este moneda, dacă este bună sau amăgitoare. Dacă
o arăti unui om care nu are experientă, care nu are nici un fel de stiintă despre
aceasta, mintea ta nu va avea pace, deoarece nu stii sigur dacă ti-a spus adevărul,
dacă moneda este bună sau nu. Iar dacă păstrezi moneda amăgitoare vei avea pagubă,
si nu folos.
Tot la fel, deci, să faci si cu tine, smerite frate, o foarte precisă încercare
(după cum vei auzi mai jos), si pentru vedeniile pe care le are sufletul tău,
care par a fi din partea lui Dumnezeu, dar nu stii dacă sunt cu adevărat de
la Dumnezeu sau de la demoni, si din pricina aceasta mintea ta are luptă mare
si îndoială, gândindu-te să nu fie de la demoni vedenia aceea. Deoarece demonii
mai mici au obiceiul, atunci când văd pe cineva necunoscător, să-i arate astfel
de vedenii, ca fiind de la Dumnezeu, pentru a-l amăgi în felul acesta foarte
usor, încet-încet, până îl vor arunca în cel mai cumplit labirint al amăgirii
celei de nevindecat si al răutătii lor de multe feluri. Asa se va întâmpla de
va primi vedeniile arătate ca fiind din partea lui Dumnezeu, fără să le cerceteze
cu multă precizie, crezând din tot sufletul si fără discernâmânt că sunt de
la Dumnezeu si i-au fost date spre binele lui.
Tu însă, iubite frate, când vezi vreuna din aceste vedenii, să nu-i îngădui
imediat, fără să iei mai bine seama, să intre în suflet, nici să o primesti
fără întârziere si fără grijă în inima ta, crezând din suflet că este de la
Dumnezeu, până când nu o încerci cu încercătorul care nu dă gres al rugăciunii
tainice a mintii sau până când nu o spui vreunui părinte purtător de duh si
lucrător al rugăciunii, pe care-l stii a fi cu experientă la acestea si care
poate să-ti alunge îndoiala si să te izbăvească de aceasta prin ceea ce el însusi
a făptuit, a învătat si a încercat.
Deoarece, dacă tu nu primesti imediat vedenia care ti s-a arătat, până când
nu afli despre ce este vorba, dacă vedenia arătată este de la Dumnezeu, află
că nu ai până acum nici un păcat, deoarece te temi ca nu cumva să fie aceasta
de la diavol sau vreo rătăcire (de aceea spune si fericitul Apostol: "Iubitilor,
nu credeti în orice duh, ci încercati duhuriie"), pentru că de multe ori
astfel de vedenii, care par a fi din partea lui Dumnezeu, nu stii dacă sunt
cu adevărat din partea lui Dumnezeu, pentru că se întâmplă ca să fie si de la
demoni (după cum unii oameni pe din afară arată ca niste sfinti, dar pe dinăuntru
sunt mai răi si decât demonii, a căror amăgire o mustră Hristos când zice: "Vai
vouă fătarnicilor"); aceasta o fac demonii înselători, pentru ca să le
dai intrare liberă si necercetată în cetatea ta, adică în sufletul tău. Si atunci,
după ce intră în sufletul tău printr-o astfel de amăgire, si dacă pun piciorul
lor acolo, după ce mai întâi vor pune stăpânire si vor înrobi puterile tale
sufletesti, după aceea cu usurintă vor pune stăpânire si pe puterile tale trupesti.
Deoarece, încet-încet, vor îndepărta fata lor amăgitoare de oaie blândă si vor
arăta sufletului tău fata si sălbăticia lupului, încercând să murdărească si
inima ta cu pofta cea murdară. Vor stărui, apoi, să te arunce în lucrări vădite
ale diavolului, pe care niciodată nu le-ai fi urmat dacă vedenia ar fi fost
de la Dumnezeu.
Această încercare duhovnicească pe care trebuie să o aplici vedeniilor pe care
le ai trebuie să se facă astfel: dacă în ziua în care ai avut o astfel de vedenie
te afli în stare duhovnicească bună si în mare odihnă din partea patimilor tale,
iar cugetul tău, de asemenea, este linistit, netulburat de valurile potrivnice
care totdeauna obisnuiesc sa-l tulbure, iar inima ta se găseste si aceasta în
stare de netulburare si în ziua aceea este cuprinsă de evlavie cu multă usurintă
la orice cuvânt duhovnicesc, sau este cuprinsă de evlavie când în cugetul tău
apare vedenia respectivă; dacă se întâmplă toate acestea si vezi că fiinta ta
se află într-o astfel de stare, să cunosti că vedenia care ti se arată este
de la Dumnezeu si să nu ai nici o îndoială în privinta aceasta. Iar dacă nimic
din toate acestea nu ti se întâmplă după arătarea vedeniei, care se arată ca
fiind de la Dumnezeu si din această cauză ai îndoială si te gândesti ca nu cumva
să fie de la demoni, atunci, spun, iubite frate, încearc-o în felul următor.
Adună toată atentia mintii tale în adâncul inimii tale si roagă-te de acolo
în chip tainic, spunând această rugăciune: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul
lui Dumnezeu, miluieste-mă". Altceva să nu spui, nici să nu lasi mintea
să gândească, nici să cerceteze si nici să se întrebe în legătură cu ceea ce
a văzut în vedenie. Iar dacă cugetul tău se duce singur la vedenia pe care ai
văzut-o, îndepărtează-l fără întârziere si alipeste-l de rugăciunea inimii,
pentru ca rugăciunea ta să fie curată în fata lui Dumnezeu. Si dacă te rogi
în felul acesta destul timp cu evlavie netărmurită fată de Dumnezeu si cu smerenie,
dacă vedenia este de la Dumnezeu, vei simti în inima ta o tresărire duhovnicească
cu lacrimi duhovnicesti, fără ca tu să vrei să-ti amintesti de vedenia care
ti s-a arătat. In acelasi timp cu această dulce, negrăită, duhovnicească si
dumnezeiască tresăltare a inimii si cu aceste lacrimi dulci si duhovnicesti,
vei simti că se linisteste, că se îmblânzeste, că îsi află pacea si odihna toate
miscările tale sufletesti si trupesti. In acelasi timp cu această stare de liniste
se aprinde în ziua aceea înlâuntrul tau si flacăra cea mare a iubirii Domnului
tău, din care coplesit de această flacără, scoti în ziua aceea (pentru ca dintr-o
dată se aprind de dragoste pentru Domnul toate maruntaiele tale), si glas către
Dumnezeu, repezindu-te catre Acesta, precum se reped câinii care si-au pierdut
stapanul. In clipa aceea vei spune, vărsând lacrimi, lui Dumnezeu, cu glas plâns
si plin de evlavie: "Unde esti, Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, si nu ma
iei un ceas mai devreme acolo unde esti Tu, iubirea mea cea preadulce? Nu Ti-e
milă de mine, Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, că ard măruntaiele mele ca o flacară
aprinsă de dorul nestins al iubirii Tale, care s-a aprins înlăuntrul meu ca
un cuptor încins? Nidodată niciodata, Dumnezeul meu, să nu stingi din inima
mea aceasta flacără aprinsă, atâta timp cât sunt departe de Tine, in valea plângerii
a acestei lumi, Drumetului însetat Doamne, câtă usurare în suflet îi provoacă
amintirea izvorului răcoros, atunci când acesta îi lipseste! Dar nu numai usurare,
ci îi aprinde si mai mult setea. Tot asa si acum, Doamne, nu numai suferintă
îi provoacă sufletului meu amintirea Ta si a arătărilor Tale, care era atât
de insetat după Tine, ci un dor si mai mare se aprinde inlăuntrul meu, când
Tu, dulcele meu Iisus, nu mă iei acolo unde esti Tu, izvorul cel răcoros care
astâmpără setea sufletului.
Ce se întâmplă cu fiul iubitor de tată si de mamă, de frati si de surori si
iubitor de tară atunci când se află departe, printre străini, si primeste o
scrisoare de la părintii lui dragi sau de la rudele lui? Doamne, nu udă oare
cu lacrimile sale scrisoarea, citind-o? Nu se aprind oare în ziua aceea măruntaiele
lui, văzând în scrisoare numele dragi si preadulci ale părintilor sau ale fratilor
lui? Nu oftează din adâncul sufletului lui amintindu-si de rudele sale? Nu strigă
cât poate înlăuntrul său, închipuindu-si pe prietenii săi si tara lui? Si dacă,
Doamne, aceasta se întâmplă cu omul trupesc, cu cât mai mult se va întâmpla
omului duhovnicesc, când Tu, Dumnezeul si Tatăl nostru ceresc ne cercetezi în
sărăcăciosul si vrednicul de milă exil al nostru, cu harul dumnezeiestilor Tale
arătări, vedenii si vederi, ca si cu niste scrisori adevărate? Deoarece, Doamne,
o dată ce harul acestor dumnezeiesti arătări îsi vor lăsa pecetea lor în chip
de neînteles în inima vreunui credincios rob al Tău, Harul Tău dumnezeiesc face
ca inima aceea să se aprindă de focul iubirii Tale si să fiarbă din pricina
lacrimilor fierbinti, dorind să întălnească priviriie Tale tămăduitoare, când
în chip deosebit, în ziua aceea, ochii mintii privesc spre Tine, Dumnezeule
preadulce si Tată ceresc.
Dar, Doamne, Doamne, caută din cer, din sfântul locas al nespusei slavei Tale
si priveste la fata smeritei mele inimi, cum, rănită fiind de preadulcea, mie,
săgeată a iubirii Tale dumnezeiesti si duhovnicesti, s-a topit precum lumânarea
de ceară la apropierea de căldură, din pricina prea multei sfinte evlavii din
clipa în care i s-a arătat vederea Ta dumnezeiască si i s-a dat această vedenie
dumnezeiască precum o scrisoare cerească, care fiind desfăcută si citită de
cugetul meu, smeritul meu suflet s-a lipit de îndată de Tine. Deoarece era însetat
de Tine precum era însetat si sufletul blândului David, sfântul Tău prooroc.
Deoarece acest dumnezeiesc David, proorocul Tău, Doamne, al cărui suflet era
atât de însetat de Tine din pricina dumnezeiestilor Tale arătări, vedenii si
descoperiri, pe care i le-ai arătat de-a lungul timpului, în diferite împrejurări,
nu a mai putut niciodată, atât cât a trăit în această lume, să-si astâmpere
setea de Tine, înainte de a veni la Tine, înainte de a bea din apa răcoroasă
si odihnitoare de suflet a dulcei împărtăsiri si împreună petreceri cu Tine.
De aceea, năpustindu-se ca un pui de leu din adâncul sufletului său, cerea să
Te vadă fată către fată pe Tine, Stăpânul si Dumnezeul lui, spunând, Doamne:
"Precum doreste cerbul izvoarele apelor, asa Te doreste sufletul meu pe
Tine Dumnezeule. însetat este sufletul meu de Dumnezeu Cel puternic, Cel viu.
Când voi putea să văd fata Dumnezeului meu?"
La fel cu acesta, Doamne, pătimind si sărăcăciosul meu suflet, suferă de setea
de Tine, care, precum văd, putin căte putin ajunge să cuprindă toate cele dinlăuntru
ale mele si nu mă părăseste până când nu vine acea binecuvântată clipă a plecării
mele din această lume si înainte de a veni la Tine, preadulcele meu Stăpân si
Dumnezeu.
Dacă mă iubesti, Doamne (lucru de care sunt sigur că asa este), să se întâmple
acest lucru cu mine mai repede, pentru ca si sufletul meu să-si astâmpere setea
mai curând. Amin. Asa să fie. Asa să fie.
De la aceste semne, asadar, si de la multe altele asemenea lor sau apropiate
de acestea, întelegi, iubite frate, si esti înstiintat că de la Dumnezeu a fost
vedenia ta. Iar dacă nu ti se întâmplă nimic din toate acestea, după ce te-ai
rugat mult pentru aceasta lui Dumnezeu din adâncul inimii tale si ai adus în
fata bunătâtii Domnului toate cererile tale si toată smerenia ta, să cunosti
atunci că vedenia ta a fost din partea demonilor, deoarece la vedeniile demonilor
nu se petrece nimic din ceea ce am spus mai sus. Mai mult chiar, se întâmplă
lucruri contrare acestora, atunci când vedenia ta este de la diavol. Cum se
întâmplă aceasta, ascultă.
Dumnezeu este atotbun, iubitor de oameni, milostiv, milosârd, îndelung răbdător,
curat si iubire curată. Asa fiind, doreste să fii si tu asemenea Lui în toate
aceste calităti. Adică, doreste să devii si tu bun, iubitor de oameni, milostiv,
milosârd, îndelung răbdător, îngăduitor, curat fată de tine si cu iubire curată
fată de semenul tău. Iar diavolul este în întregime răutate si viclenie, si
fiind asa, doreste să-l urmezi în răutatea si în viclenia lui.
După ce ti s-a arătat vedenia, iubite frate, dacă vezi în sinele tău că se bucură
sufletul tău de calitătile acestea ale lui Dumnezeu, inima ta este cuprinsă
de evlavie contemplând aceste calităti ale lui Dumnezeu, si în întregime esti
cuprins de o liniste nemărginită, cunoscând astfel că vedenia este de la Dumnezeu,
si fiind de la Dumnezeu se veseleste sufletul tău de aceste calităti ale lui
Dumnezeu si îti vine dor ceresc ca să urmezi după putintă pe Dumnezeul Cel ceresc
si Tatăl în calitătile Lui. Deoarece atunci, doresti să faci ceea ce bucură
pe Dumnezeul si pe părintele tău.
Iar dacă, după ce ti s-a arătat vedenia, nu se bucură sufletul tău de calitătile
lui Dumnezeu si nici nu este cuprinsă inima ta de evlavie în fata acestor calităti
ale lui Dumnezeu, nici nu-ti vine dorintă aprinsă duhovnicească să urmezi după
putintă pe Dumnezeul Cel ceresc si Tatăl în calitătile Lui, să cunosti că vedenia
ta este de la diavoli. Atunci când vedenia ta este de la rătăcire, dacă cercetezi
cu multă atentie adâncurile stării tale sufletesti si trupesti, vei vedea că
întru ascuns, foarte tainic, cu multă acoperire, înclină spre însusirile diavolului
si spre voia lui, toată dorinta diavolului rătâcirii fiind de a te aduce, putin
câte putin, fără să simti, la voia lui. Si precum un om, care îti toarnă apă,
pe sub paie, nu simti când curge apa si udă paiele, la fel se întâmplă si cu
tine, umilule, dacă nu esti cu multă luare aminte.
Tot asa, iubite frate, să încerci cu multă exactitate, prin rugăciunea ta tainică,
orice fel de gând care-ti vine din partea dreaptă ca de la Dumnezeu, si care
nu stii dacă este cu adevărat de la Dumnezeu sau de la diavol. Deoarece si atunci,
dacă este un gând din dreapta de la Dumnezeu, cu cât îl încerci mai mult cu
durerea rugăciunii inimii, cu atât acesta străluceste mai mult înlăuntrul tău
ca un mărgăritar. Si cu cât îl arzi cu si mai îndelungată si mai profundă rugăciune,
pe care o faci către Hristos din adâncul fiintei tale, pentru a-l îndepărta
de la tine, cu atât mai mult acesta este luminat de rugăciune si străluceste
în inima ta, precum aurul curat, atunci când este trecut prin foc si bătut cu
ciocanul, cu atât mai mult străluceste. Iar dacă acest gând venit din dreapta
este de la demoni, de îndată ce vei voi să-l arzi cu rugăciunea inimii zdrobite
va dispare din tine cu desăvârsire. Iar dacă nu va dispărea din tine cu desăvârsire,
va slăbi totusi puterea lui, si astfel, putin câte putin, se va pierde cu totul.
De aceea si Cuviosii părinti, când erau luptati de gândul din dreapta, îl încercau
cu sfânta rugăciune, care, dacă gândul era de la Dumnezeu, îi întărea si mai
mult, iar dacă era de la demoni, îl făcea să dispară dintr-o dată. Sau, în fine,
dacă acest gând din dreapta venea tie la un demon si nu dispărea dintr-o dată,
putin câte putin era alungat din inimă de această sfântă rugăciune a inimii.
Asadar, iubite frate, când te rogi neîncetat cu această rugăciune a inimii si
a trezviei, în adâncurile fiintei tale, atunci nu numai că nu ai nici un fel
de teamă de demonii care năvălesc asupra ta prin păcat de mii de ori, dar nu
ai nici un fel de teamă nici atunci când demonii atacă sufletul tău cu viclenie,
ca din partea virtutii, voind să te prindă în cursă din această parte mai usor.
Deoarece atunci (când te rogi neîncetat cu mintea în cămările ascunse ale inimii
tale), ai, spun, numele lui Hristos înlăuntrul tău, care nu îngăduie să caute
la inima ta si nici să atingă sufletul tău nici un fel de viclenie diavolească.
De aceea spune si proorocul: "De ar cădea asupra ta din dreapta mii si
zecii de mii, pe tine nu te vor atinge". Iar Dumnezeului nostru slavă,
putere, laudă si mărire, acum si în vecii vecilor. Amin.