Cuvântul al saptesprezecelea
Despre cum se păstrează cu rugăciunea mintii si a in inimii haina sufletului
curată, nepătată si vrednică de Impărătia Cerească.
Binecuvintează, părinte!
Mintea omului este podoaba sufletului, iar cugetul este bunăcuviinta su fletului.
când ne păzim prin rugăciunea inimii mintea noastră cu rată de ganduri murdare
si cugetul nostru curat de cugetare necuviin cioasă, atunci sufletul nostru,
frumos împodobit si cuviincios rânduit, intră în cămara Mirelui slavei nu cu
teamă si rusine (căci podoaba lui si cuviinta lui strălucesc precum soarele),
ci intră cu curaj si îndrăzneală, ca un prieten binecunoscut al Mirelui ceresc.
Intrând în cămara Mirelui, se va bucura împreună cu toti sfintii. Ori de câte
ori avem mintea noastră murdară, plină de gânduri ucigase, nemilostivă, desfrânată,
necinsrită, rădăcină a relelor, la fel avem si cugetul nostru pângărit de gândurile
necuviincioase si vi clene. Si atunci, pentru că haina sufletului nostru nu
este vrednică de nuntă împărătească, sufletul nostru va intra în cămara de nuntă
a Mirelui cu teamă si rusine. Deoarece stie foarte bine că, dacă are să dea
seama până si de cuvântul spus cu lenevire, cu cât mai mult va fi cercetat pentru
faptele sale mai rele si mai viclene? Dar cel care stie despre sine acestea
crede că se poate ascunde? Nu! Nu! Deoarece spune: "Si intrând Impăratul
să vadă pe cei chemati, a văzut pe un om care nu era îmbrăcat cu haină de nuntă
si i-a spus: Prietene, cum ai intrat aici neavând haină de nuntă?" O, ce
rusine va fi pentru omul acela, care nu si-a păzit curată mintea si nepătate
inima sa si cugetul său, ci a consimtit cu toate acestea la păcat si le-a pângărit
cu lucrarea păcatului!
Atât de mare este rusinea aceea care îl va cuprinde atunci când va fi cercetat
de preaslăvitul acela Impărat în fata tuturor celor prezenti, încât i se va
încurca limba si va râmâne fără de răspuns, precum se spune: "Iar el s-a
rusinat". Dar credeti că osândirea si pedeapsa aceluia au rămas numai la
acea dureroasă rusine? Nu! Nu! Ce urmează este mult mai rău. Deoarece zice:
"Atunci împăratul a spus slujitorilor: "Legati-l de mâini si de picioare,
luati-l si aruncati-l în focul cel din afară. Acolo va fi plângerea si scrâsnirea
dintilor".
Pentru ca să nu auzim si noi aceleasi cuvinte atunci când se va despărti sufletul
nostru de trup si se va înfătisa plin de necurătie în fata preacuratului împărat,
să ne îngrijim ca, înainte de a apune soarele nostru (adică înainte de a muri),
sa curătim si să înălbim precum zăpada haina sufletului cu lacrima pocăintei,
cu suspinele si cu zdrobirea inimii, si mai mult decât orice cu aducerea aminte
de Dumnezeu. Deoarece aducerea aminte de Dumnezeu, suspinul din adâncul inimii
si zdrobirea inimii fac să izvorască lacrima aceea mântuitoare, iar lacrima
zdrobirii inimii si a aducerii aminte de Dumnezeu face să strălucească cugetul,
curătă mintea, adică podoaba su fletului, si-l face numai lumină, cu totul curat
si fără pată.
Această lacrimă a pocăintei, desi pare a fi ceva pământesc, nu este asa, ci
este de fapt ceva ceresc. De oarece cu această lacrimă se spală tainic haina
sufletului si o face curată si albă ca lumina. Aceasta înseamnă că, atunci când
cineva varsă lacrimi pentru Dumnezeu, străluceste mintea lui si cugetul lui
se luminează de lumina pocăintei si haina sufletului devine luminoasă, asa cum
era înainte de a fi murdărită de consimtământul rusinos cu fapta fărădelegii.
Că mintea devine curată în felul acesta si cugetul se luminează de către lacrima
iubirii lui Dumnezeu sau de lacrima pocăintei, acest lucru se face vădit după
cum urmează.
Când mintea omului se va curăti si cugetul lui la fel, cu lacrima, cum am spus,
atunci omul vede nu numai generozitatea sufletului său, si familiaritatea pe
care sufletul o are cu îngerii si cu celelalte făpturi nemateriale ale lui Dumnezeu,
ci vede încă si pe Cel întru cele înalte Preaînalt Dumnezeu, pe Cel nevăzut,
cât încape în firea omenească să-L vadă după măsura curăteniei cu care s-a curătit
cugetul si după luminarea cu care s-a luminat mintea omului prin multa si neîncetata
vărsare de lacrimi.
Acest lucru vrea să-l arate si ceea ce a spus unul dintre întelepti: "Mintea
vede pe Dumnezeu", adică atât cât se curăteste mintea prin lacrimile iubirii
lui Dumnezeu, tot atât vede si slava lui Dumnezeu.
Dacă cineva nu are iubirea lui Dumnezeu în inima sa, este cu neputintă să vadă
slava lui Dumnezeu. Deoarece atunci când lipseste iubirea lui Dumnezeu din inima
lui, acesta nu stie nici ce vrea să-nsemne lacrima iubirii lui Dumnezeu. Asadar,
atunci când acesta nu varsă lacrimi pentru Dumnezeu, cum să se curete mintea
si cugetul lui de ceata păcatului? Iar păcat numesc aici orice lucru care împiedică
mintea să ajungă la lacrima iubirii lui Dumnezeu.
Pentru aceasta spunem că, dacă mintea nu se va curăti cu această lacrimă, nu
va putea vedea slava lui Dumnezeu. Nu poate nici să guste în inima sa Harul
si mângâierea Sfântului Duh (ceea ce spun acum stiu numai acei robi ai lui Dumnezeu
care au gustat acest duhovnicesc Har si această mângâiere în sufletele lor).
Si când cineva nu va gusta în fapt, într-un anume fel si în realitate, în sufletul
lui Harul si bucuria lui Dumnezeu, acela nu poate nici să se concentreze în
inima sa din iubire si din râvnă pentru Dumnezeu si, prin urmare, nu poate nici
să se elibereze de pofta si de râvna pe care le are inima sa pentru cele pământesti.
Deoarece ceea ce gustă inima omului, aceea si doreste, si la ceea ce lucrează,
lucrului aceluia îi este si roabă. "Tot cel ce face păcatul este rob păcatului".
Cine este rob al păcatului, acela are cugetul lui foarte departe de vederea
lui Dumnezeu. La fel, are si inima lui lipsită de mângâierea Duhului Sfânt,
cu care sunt mângâiati oamenii virtuosi. Această mângâiere a Sfântului Duh este
arvună a împărătiei Ceresti. Cu această arvună ne cheamă Hristos, ca printr-o
chemare, la acele bunătăti "pe care ochiul nu le-a văzut si urechea nu
le-a auzit si la inima omului nu au ajuns", pe care le-a pregătit mai înainte
de facerea lumii pentru prietenii Săi. Deoarece, precum acel om care este chemat
la bucuria nuntii cu o chemare, văzând chemarea, îsi aminteste de bucuria nuntii
si asteaptă cu nerăbdare să vină ziua nuntii, pentru a se bucura si pentru a
gusta din bucuria nuntii, precum se zice. A spus Domnul parabola aceasta: "Asemenea
este împărătia Cerurilor unui împărat care a făcut nuntă fiului său", adică
Cerescul Dumnezeu si Tată a trimis la noi pe Unul născut si nepretuitul Său
Fiu, pentru a ne chema în împărătia Lui, care rămâne vesnică. "Impărătia
Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, este împărătia tuturor veacurilor, si stăpânirea
Ta este din neam în neam".
Ne-a chemat, asadar, Hristos în împărătia Lui. Dar cum ne-a chemat? Numai cu
cuvântul simplu, sau si prin altceva? Să nu fie să ne fi chemat numai cu cuvântul
simplu! Deoarece, dacă un om al acestui veac, atunci când cheamă pe cineva la
nuntă si la bucuria fiului său, îi trimite chemare cu dar, cu cât mai mult Hristos,
Cel care S-a coborât din ceruri ("nimeni, spune, nu va urca la cer, decât
Cel care a coborât din cer"), Fiul singurului Ceresc si Preaînalt Impărat,
nu ne cheamă oare în împărătia Lui cu chemare si cu dar de cinste? Adică trimitându-ne
vreun semn ceresc, nematerial, duhovnicesc, si negrăit? Deoarece, dacă ne-ar
chema numai cu cuvântul, fără nici un semn ceresc si duhovnicesc, cum s-ar încredinta
cineva că ceea ce ne făgăduieste ne va si da în împărătia Sa cerească, dacă
Il vom urma, sunt asa cum ne spune?
Acest semn îl vrei, o, ascultătorule, si doresti să-ntelegi ce fel de semn este?
Ascultă! si după ce asculti, cere-l de la Hristos să ti-l dea, deoarece Hristos
Insusi spune: "Cereti si vi se va da". Inima ta va întelege atunci
putin din cele ce ochiul nu a văzut, urechea nu a auzit si mintea nu a gândit.
Acest semn ceresc, pe care ni-l arată numai nouă, celor credinciosi (precum
steaua cerească a arătat numai împăratilor persani pe împăratul Ceresc născut
pe pământ pentru mântuirea noastră), semn ceresc si duhovnicesc, spun, care
ne arată si ne face să întelegem bunătătile cele viitoare pe care ni le făgăduieste
Hristos în Impărătia Sa, nu este altceva decât Harul Sfântului Duh, care, dacă
atinge inima omului, atât de mult o îndulceste, atât de mult o mângâie, atât
de mult o înstiintează despre bunătătile ce va să vină, încât devine ca o săgeată
de aur a iubirii dumnezeiesti în inima omului si o rană preadulce a iubirii
Lui si-l face pe acel om să se răcească si să uite lucrurile veacului de acum
si să iubească cu nesat si să se încălzească cu dorintă nemărginită pentru lucruri
ale veacului viitor, asteptând cu nerăbdare vremea când sufletul său se va despărti
de trup si va merge la cele râvnite.
Pentru că ai auzit care este semnul acesta pe care ni l-a dat Hristos, prin
care putem să întelegem si celelalte bunătăti nădăjduite pe care ni le-a pregătit,
ascultă acum, iubite frate, cum poti să te învrednicesti în inima ta, fără întârziere,
de acest semn ceresc si duhovnicesc al lui Hristos.
Zdrobindu-ti inima cu "Doamne Iisuse Hirtoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-mă"
si spunând această rugăciune mult timp, din adâncul fiintei tale si din centrul
inimii tale, inima ta se centrează dintr-o dată înlăuntrul iubirii lui Dumnezeu
si se aprinde în aceasta dorul si iubi rea lui Dumnezeu însusi. Deoarece, spunând
tu în felul acesta rugăciunea, este curătită inima ta de aceasta de îndată si
devine pregătită pentru a locui în ea Acela care a creat-o. "Vom veni -
spune Hristos, Eu si Tatăl Meu, si Ne vom face locas în el".
Ai văzut deci acum, iubite frate, de ce a fost săgetată inima ta de iubirea
lui Dumnezeu si de dorul Lui? Deo arece a locuit în ea însusi Dumnezeu care
a creat-o.
Dar numai acest semn este, de la care cunosti că a sălăjluit în inima ta Dumnezeu,
sau mai este si altul? Da! Si acesta si multe alte semne sunt, care ne arată
si ne încredintează că a sălăsluit în noi Dumnezeu. Aceste semne sunt si se
numesc tainice (mistice) deoarece numai acea inimă le cunoaste care a devenit
sălas si casă a nevăzutului Dumnezeu. Le cunoaste numai inima deoarece lucrează
în ea în chip minunat si negrăit Dumnezeu lucrarea Lui dumnezeiască si duhovnicească.
Dar, mai special si mai vădit, putem spune despre acestea în felul următor:
când trece prin inimă amintirea lui Dumnezeu, cum să nu se bucure nespus inima
la această amintire a lui Dumnezeu si să nu tresalte înlăuntrul ei cu căldura
duhovnicească a evlaviei sfinte, când, spun, se întâmplă aceasta? Atunci cunoaste
inima că a devenit templu si locas al nevăzutului Dumnezeu. Această evlavie
sfântă, care izvorăste din amintirea lui Dumnezeu este o bucurie negrăită a
sufletului si a inimii deopotrivă. Aceasta ur mează în chip special după descoperirea
dumnezeiască, după arătarea dumnezeiască, după vederea dumnezeiască, după contemplarea
dumnezeiască.
Deci, când auzi în Sfânta si Dunmezeiasca Scriptură că dăntuiesc sfintii, când
spune: "Isaia dăntuieste, Fecioara a avut în pântece...", atunci să
întelegi această nemăsurată bucurie pe care o gustă cei care văd frumusetea
neschimbătoare si negrăită a Domnului slavei. Căci sfintii care văd fata lui
Dumnezeu însusi, care este cu adevărat preafericit, dăntuiesc tainic în bucuria
Domnului lor, adică se bucură si se veselesc peste măsură în bucuria Stâpânului
lor. La fel cu aceasta se întâmplă si acum, în această lume, când vreun rob
al lui Dumnezeu se învredniceste să vadă slava înfricosâtoare si de nevăzut
a Domnului. Deoarece atunci atâta bucurie primeste inima lui, încât este cu
neputintă să o povestească orice limbă omenească.
De aceea spune Domnul: "Bine, slugă bună si credincioasă; peste putine
ai fost credincios, peste multe te voi pune, intră întru bucuria Domnului tău",
adică atunci când cineva lucrează fără odihnă si cu dragoste toate poruncile
Domnului si inima lui nu se semeteste din pricina virtutilor pe care le reuseste
datorită Harului Domnului, ci mai curând se smeresre, atunci Domnul slavei face
să se arate o rază a slavei Sale dumnezeiesti în inima robului credincios, ca
cea pe care a arătat-o pe Muntele Tabor ucenicilor Săi. Dacă această rază a
slavei Sale dumnezeiesti este văzută tainic de sufletul slujitorului credincios
si gustată nespus de inima sa, se bucură peste măsură sufletul lui de slava
aceea a Domnului, tresaltă si dăntuieste dinlăuntru si inima lui. Deoarece "a
intrat întru bucuria Domnului ei", înseamnă, ca si când ar zice mai vădit
Domnul slavei astfel: "Deoarece tu, o, sluga mea bună si credincioasă,
lucrezi neobosit si cu dragoste lucrarea poruncilor mele, iată, si Eu te învrednicesc
să vezi slava Mea si să contempli mai clar (asa cum Eu stiu) fata Mea cea nevăzută,
fata Mea cea necuprinsă cu gândul, fata Mea pe care cel ce se învredniceste
prin Harul Meu să o vadă se va bucura inima lui si se va veseli sufletul lui
la vederea fetei Mele de nenumărate ori mai mult decât sar bucura dacă ar avea
toate bunătătile lumii acesteia.
rugăciune foarte trezvitoare de suflet
Dar Doamne, Doamne! Dulcele meu Iisus Hristos, Impăratul slavei, iată, plecând
genunchiul sufletului meu nelegiuit si al trupului meu pângărit, mă rog împărătiei
Tale si de multe ori si fierbinte cer bunătătii Tale celei negrăite, descoperă-mi
si mie, netrebnicului robului Tău si smeritului rugător, fata Ta cea dumnezeiască,
fata Ta cea frumoasă, fata Ta cea veselă, fata Ta cea curată si mai presus decât
orice curătenie, pentru ca să o văd si eu, cel din urmă rob al tău, atât cât
poate slăbiciunea mea să o vadă. Deoarece, Doamne al slavei, dacă mă voi învrednici
de Harul Tău să o văd, se va îndulci întru ea cugetul meu si se va veseli întru
ea gândul meu ("Se va veseli întru el gândul meu, iar eu mă voi veseli
întru Domnul" spunea proorocul). Si când, Doamne al slavei, preadulce Hristoase
al meu, îmi vei descoperi si-mi vei arăta fata Ta preaslăvită si înveselitoare,
atunci mă voi bucura minunat la arătarea Ta dumnezeiască, deoarece, văzând eu
fata Ta preaslăvită, mă voi sătura în chip tainic de Harul slavei Tale dumnezeiesti,
precum spune iarăsi proorocul Tău: "Mă voi sătura văzând slava Ta".
Dacă însă, Doamne al mângâierii, nu-mi vei arăta Tu slava preaslăvitei Tale
fete, cum este cu putintă pentru mine să mă veselesc duhovniceste si să Te iubesc
asa cum trebuie să Te iubesc pe Tine, Dumnezeul meu? si dacă nu mă voi învrednici
de Harul Tău să Te iubesc pe Tine, Dumnezeul meu, asa cum se cuvine, cum este
cu putintă să rămân eu întru Tine si Tu să rămâi întru mine?
Da! Doamne al puterilor, arată-mi mie, Te rog, slava Ta, pentru a o vedea, deoarece
se topeste sufletul meu de dorul de a fi în curtile Tale, ale preadulceului
meu Domn si Dumnezeu. Deoarece, Doamne, eu, cel mai nevrednic decât viermii
si mai păcătos decât cei mai păcătosi, dacă mă voi învrednici de bunătatea Ta
să Te văd în chip arătat cu ochii sufletului meu (asa cum stii Tu) pe Tine Domnul
si Dumnezeul meu Cel viu, se va bucura inima mea de îndată si trupul meu deopotrivă
la această vedere si arătare dumnezeiască ("Inima mea, spune, si trupul
meu se vor veseli de Dumnezeul meu, Cel viu").
Această bucurie, cu care se vor bucura inima mea si trupul meu când mă voi învrednici
să Te văd, va fi minu nată si de necuprins cu gândul. Deoarece, Domnul meu,
Domnul slavei, în clipa aceea în care vei binevoi să Te văd, cred că, trupul
meu îsi va pierde mult din greutatea lui si va deveni usor ca ceva netrupesc.
Deoarece atâta usurare simte de la această nespusă bucurie si desfătare duhovnicească,
pe care o primeste la arătarea Ta, încât i se pare că nu mai are asupra sa nici
un fel de greutate. Atunci, întâmplându-se aceasta, se bucură peste măsură de
prezenta Ta dumnezeiască si atât de mult doreste să se bucure, încât din pricina
bucuriei acesteia fără de margini ar vrea să dăntuiască în chip tainic, asa
cum dântuiesc tai nic muntii si dealurile văzând străina si de neînteles iconomie
a întrupării Tale. "Muntii, spune, au tresăltat precum berbecii, si dealurile
precum mieii oilor" la vede rea dulce a preaslăvitei Tale fete.
Iarăsi, Doamne, dacă Tu mă vei învrednici să Te văd, primesc astfel o încredintare
si o instiintare că Tu mă iubesti si că eu mă aflu în chip nevăzut sub acoperământul
aripilor Tale, ale Atottiitorului Domnului si Dumnezeului meu. Apoi, având această
înstiintare, doresc să-Ti slujesc cu multă dragoste, din toată inima mea si
din tot cugetul meu, fiind aprins în duhul meu de focul Sfântului Tău Duh. Mai
mult, având în fata ochilor mei dumnezeiasca Ta arătare, doresc să pun urcus
în inima mea, hotărândumă eu, în sinele meu, să păzesc nestricate poruncile
Tale, după cum ne-ai poruncit: "Tie îti poruncesc să păzesti' poruncile
Mele foarte", desi port acest trup al meu de tărână si mă aflu în tulburările
văii plângerii a acestui veac. Aceasta, Domnul meu, Doamne, doresc să reusesc
eu, cel din urma tuturor, cu Harul Tău; "Căci Harul Meu - ai spus, Doamne
- în slăbiciune se desăvârseste". Deoarece doresc să fiu întărit de cercetarea
Ta dumnezeiască, ce mă va întări în păzirea poruncilor Tale. Si, Doamne, când
Te voi odihni cu păzirea poruncilor Tale, atunci voi vedea întru nădejde în
chip nevăzut, dar ca si văzut, în minte, dar ca si vădit, cu ochiul tainic al
sufletului meu, o mână nevăzută si mai albă decât zăpada binecuvântândumă în
chipul crucii din slava Ta nevăzută si înfricosătoare. Atunci, Tu, Hristoase
al meu, Dumnezeul meu Atoatetiitor si Domnul meu, vei întinde mâna Ta dumnezeiască
cea nevăzută din locasul Tău cel sfânt si mă vei binecuvânta cu iubire părintească
si cu bunătate duhovnicească. Acea binecuvântare a bunătătii Tale va trece nevăzut
în sufletul meu din preacurata si dumnezeiasca Ta mână preaîmbelsugată si cu
prisosintă.
Binecuvântarea aceea a bunătătii Tale, necuprinsă cu mintea, dar înteleasă,
din dumnezeiasca Ta mână care mă închină pe mine, se va revărsa nevăzut asupra
sufletului meu atât de linistit-linistit, precum cade zăpada din înăltimea cerului,
atunci când nu suflă deloc vântul. Dar zăpada, desi cade lin-lin, este totusi
foarte rece, în timp ce binecuvântarea care se revarsă din mâna Ta cea sfântă
în sufletul meu în felul acesta nu este rece precum zăpada, ci albă sau chiar
mai albă decât zăpada ("Si mai alb decât zăpada mă voi albi", spune
Scriptura) si preamângâietoare, preaîmbucurătoare si preaîncălzitoare de suflet.
Deci, asa fiind, va spori dragostea, va încălzi si va întări sufletul meu mai
mult si mai mult în slujirea Ta si în împlinirea voii Tale preasfinte. De aceea,
după aceasta, doresc să trec de la o putere duhovnicească la altă putere duhovnicească;
"Vor merge, din putere în putere", zice psalmistul.
Deoarece, Doamne al slavei, faptele acelea si virtutile acelea care, înainte
de a gusta din Harul Tău, mi se păreau mari si peste puterea mea, după ce primesc
darul Harului Tău, atunci doresc să le înmultesc pentru că doresc să fiu întărit
de binecuvântarea Ta. Si atunci, Doamne, când doresc să le înmultesc cu ajutorul
Tău, sunt înstiintat si încredintat că din nou voi fi cercetat de Tine Dumnezeul
meu, cu o cercetare nu mai mică decât cea dintâi. Deoarece atunci Tu, Domnul
tuturor Sfântul lui Israel, Impăratul slavei, Te vei arăta iarăsi mai presus
de întelegere ochilor mei (cum Tu stii), spre nevoia mea, când mă voi ruga în
Sionul sfânt din adâncul inimii mele, după cum spune iarăsi profetul: "Se
va vedea Dumnezeul dumnezeilor în Sion".
Da! Doamne al puterilor si Doamne al milei! Pentru rugăciunile tuturor celor
ce au bineplăcut Tie de la începutul veacurilor, fă-mi acest dar si descoperă-mi
si mie fata Ta cea îmbucurătoare si preasfântă, care este mai presus de orice.
Deoarece, Doamne, bucuria duhovnicească este mai presus decât orice, încât doresc
să o am eu, robul Tău, si să Te văd o oră, după care să mor, decât să trăiesc
mii si mii de zile fără să Te văd niciodată. Căci, Doamne al dreptătii, dacă
m-am învrednicit de Harul Tău să Te văd o dată, inima mea a fost înstiintată
că această vedere dumnezeiască si mai presus de orice cuvânt a Ta si sfânta
Ta arătare, îmi va fi o arvună neschimbătoare a viitoarei si dumnezeiestii Tale
împărătii. Precum si contrariul, când nu mă învrednicesc să Te văd niciodată
în această viată, atunci inima mea nu are nici o înstiintare adevărată că voi
gusta slava împărătiei Tale în viata viitoare.
De aceea, Doamne, învredniceste-mă, mă rog, să Te văd si să mă bucur de dumnezeiasca
si sfânta Ta arătare. Deoarece Tu, Doamne, care cercetezi inimile si rărunchii
tuturor oamenilor, stii prea bine si dorul inimii mele, pe care-l am eu, netrebnicul
Tău rob, pentru Tine, Dumnezeul meu. "Căci am fost ales, să mă adăpostesc
în casa Ta, Dumnezeule, si nu să locuiesc în corturile păcătosilor", spune
proorocul. Deci, Doamne, drept fiind întru toate, miluiesti si iubesti pe toti
cei care pentru iubi rea Ta locuiesc în curtile Tale.
Această dreptate a Ta, Doamne, ne-a fost vestită si de proorocul si părintele
Tău, care spune: "Drept este Dom nul si dreptatea a iubit", pentru
că, Doamne, Tu nu bucuri si nu slăvesti atât cât bucuri si slăvesti pe cel care
Te slăveste pururea. Că numai Tu esti binecuvântat si slăvit în vecii vecilor.
Amin. Amin. Asa să fie. Să fie.