Cuvântul al patrusprezecelea
Despre cum cugetul care s-a curătit prin rugăciunea mintii neîncetat lucrată
în inimă, maica lacrimilor, întelege diferitele gânduri care intră în suflet,
deosebind care sunt de la Dumnezeu si care sunt de la demoni; încă si despre
plâns.
Binecuvintează, părinte!
De îndată ce coboară în suflet Harul lui Dumnezeu, si doreste să sălăsluiască
în acel suflet, cugetul curat si treaz simte în clipa aceea si în orice clipă
ca a venit si a sălăsluit în el Harul lui Dumnezeu. Iar cugetul îsi are scaunul
si tronul său în mijlocul fruntii, în cel mai înalt loc al trupului omului,
ca pe niste metereze înalte de unde vede totul si în toate părtile. Si simte
totodată si fără întârziere că se apropie de suflet si dă de stire mintii omului
să ia aminte si să se încredinteze dacă de la Dumnezeu este ceea ce a intrat
în cetate - adică în suflet - sau de la diavoli.
Această lucrare si cugetare a mintii si a cugetului se cheamă deosebire, si
această deosebire este adevărată, deoarece mintea si cugetul judecă si cercetează
împreună cu cugetare exactă si înaltă diferitele lucrări pe care le săvârsesc
în simturile sufletului si trupului gândurile si provocările cele care au intrat
în suflet, trecând de paza cugetului si a mintii. Această judecată, care se
face de cuget si de minte, este dreaptă si bună. Deoarece spune: "Sunt
mai buni doi decât unul". De aceea gândurile bune si folositoare sunt lăsate
să intre liber în suflet, în timp ce gândurile rele si înselătoare sunt îndepărtate
cu luptă.
Când cugetul îsi află sănătatea deplină, adică este curat si purificat de la
mâncărurile si băuturile care aduc plăceri, prin înfrânare de la somnul prea
mult si de la hrana prea multă, prin rugăciunea neîncetată a inimii, prin vărsarea
neîntreruptă a lacrimilor, prin înfrânarea si tăcerea cele luminate de Dumnezeu,
prin curătenia sufletului si a trupului, prin smerenie si umilintă, prin îndelunga
răbdare pe care o arată în ispite; pe scurt spunând, când este luminat de deasa
împărtăsire cu Preacuratele Taine ale Domnului, atunci simte cu multă claritate
tot ceea ce trece prin sine sau prin altă parte ("căci furul, nu intră
în staulul oilor pe poartă, ci pe altă parte") si intră în suflet. Si întelege
dacă este lucru dumnezeiesc sau diavolesc. Si dacă este dumnezeiesc, dă de îndată
de stire inimii, care este pregătită să-l primească asa cum se cuvine. Iar dacă
este ceva diavolesc, dă de stire si convinge inima să nu deschidă usa de intrare,
adică să nu-l primească. Intelege-le, asadar, pe amândouă când sunt. Deoarece
lucrul diavolesc când trece pe acolo face mult zgomot si tulbură starea si linistea
sufletului si ale simtirilor trupului, precum tulbură lupul linistea si starea
oilor atunci când intră în curtea si în staulul lor. De aceea spune: "Furul
nu vine decât să fure si să piardă".
Iar Harul lui Dumnezeu, mângâierea Sfântului Duh, când vine de sus de la Tatăl
luminilor la om, mai întâi trece pe la paza cugetului, si acolo, după ce se
opreste putin cât să-l salute, intră după aceea direct în inimă, mai iute decât
fulgerul. Si precum atunci când fulgeră vezi strălucirea fulgerului în norii
întunecosi si negri si ti se pare fulgerul ca o sfoară de foc luminoasă, la
fel si Harul lui Duirmezeu: când salută cugetul si se arată acestuia, cugetul
simte aparitia si salutul său într-un fel foarte tainic. Si iarăsi, când Harul
lui Dumnezeu se miscă si se îndreaptă spre inimă, cugetul simte cu ce viteză
de negrăit trece puterea si lucrarea Harului dumnezeiesc din cugetul omului
în inimă. Si dacă ajunge în inimă Harul lui Dumnezeu, inima curată simte venirea
si sălăsluirea Harului, adică inima simte că Harul lui Dumnezeu si-a făcut locas
în ea, deoarece s-a săvârsit si în inimă aceeasi lucrare care s-a săvârsit în
cuget de către Har. Si atunci, după ce Harul lui Dumnezeu s-a coborât si s-a
atins de inimă, dispare de îndată învârtosarea inimii, precum se topeste ceara
la fata focului si se nasc în inimă lacrimile aducătoare de bucurie, care sunt
numite mai ales "fericita întristare". Această întristare aduce mângâiere
inimii, bucurie sufletului, înaltă mintea la Dumnezeu, îndulceste cugetul, dă
lumină de bucurie în chip minunat fetei, alungă acedia, taie patimile trupesti,
omoară patimlle sufletesti, naste frica de Dumnezeu si opreste precum o cetate
întărită orice răutate si orice păcat. Deoarece atâta timp cât sălăsluieste
în sufletul omului această întristare, demonii nu îndrăznesc să-si facă aparitia
în fata inimli, pentru că răutatea lor este arsă de această întristare precum
sunt arse vreascurile de foc. Si nu se prinde planul păcatului, cel plănuit
de demoni în inima omului, precum nu aprinde iasca atunci când este udă, oricât
ar încerca omul. De aceea nici nu se apropie demonii de inima întristată. Si
iarăsi, chiar dacă îndrăznesc să se apropie, miscati de multa lor răutate si
vrăjmăsie de oameni si de frică, nu reusesc să facă nimic.
Atâta timp cât această întristare nu părăseste inima omului, neîncetat plânge
inima si varsă lacrimi omul acela. Varsă lacrimi mai multe decât apa din colimvitra
în care sa botezat. Să ia aminte cel care ajunge la această întristare să n-o
piardă, deoarece ea se poate pierde, sau mai bine zis pleacă singură, când mintea
nu priveghează si inima nu se roagă. De aceea spune si Domnul: "Privegheati
si vă rugati pentru ca să nu cădeti în ispită".
Intr-adevâr, când lipseste această întristare, sufletul poate cădea în mare
ispită. Deoarece atunci, ispitit puternic si luptat din toate părtile de vicleanul
diavol, omul este usor biruit si poate fi rănit de moarte. Iar întristarea aceea
pleacă, dar cum pleacă nimeni nu stie si nici nu întelege, asa cum nu întelege
cineva cum trec zilele vietii lui. Numai aceea cunoaste si întelege cel care
a pierdut întristarea aceea, că a plecat de la el, precum fiecare dintre noi
întelege că trec zilele vietii lui, dar cum trec nu întelege.
Dar când pleacă întristarea, să o ceară omul din nou de la Dumnezeu. Deoarece
cât lipseste întristarea, omul este lipsit de daruri mari si ceresti, iar sufletul
lui sărăceste ca o văduvă săracă. Nnumai după ce revine întristarea omul întelege
si cunoaste pierderea de mai înainte. Iar când omul vrea să ceară de la Dumnezeu
întristarea de care a fost lipsit din pricina neatentiei lui, să o ceară prin
mijlocirea adevăratei smerenii. Să arate lui Dumnezeu o fată încruntată, inimă
si minte necăjite. Să aducă înaintea lui Dumnezeu toată strâmtorarea pe care
o are în suflet si tot necazul de care suferă inima lui. Si să reverse în fata
lui Dumnezeu într-un fel anume toată rugăciunea lui, cerând milă pentru nenorocirea
în care se află, după cum spune si cuvântul proorocului David: "înaintea
Lui revărs rugăciunea mea si necazul meu înaintea Lui îl spun".
Să ia asupra lui omul Harul lui Dumnezeu, acuzânduse numai pe sine că este de
vină si că a devenit pricina plecării întristării de la el. Să făgăduiască lui
Dumnezeu că de acum înainte va lua aminte să arate o adevărată pocăintă înaintea
Lui. si, asa cum, atunci când este întristarea aceea în inimă, sunt mângâiate
nu numai inima si sufletul, ci si toate puterile sufletului si ale inimii, si
chiar trupul însusi primeste din nou mângâiere, tot asa, atunci când lipseste
întristarea, să cadă toate la rugăciune si s-o ceară de la Dumnezeu. Fiecare
să-si împlinească datoria sa. Trupul să se nevoiască cu cea mai vădită nevointă.
Rugăciunea să fie înfrântă cu oftaturile si cu silinta rugăciunii. Sufletul
să se îmbrace cu tristetea precum se îmbracă în negru mireasa când rămâne văduvă.
Mintea si cugetul să însotească sufletul până la tronul dumnezeirii, si atunci
sufletul să cadă plin de lacrimi si de evlavie, precum fecioara aceea cuminte
si plină de durere la picioarele Domnului nostru Iisus Hristos, Mirele ei, Cel
preacurat si nestricăcios. si sărutându-le, să cuprindă vesmântul Lui strălucitor,
si, privind zi după zi fata Lui dumnezeiască cea preadulce si de necuprins cu
mintea, săL roage cu smerenie si cu rugăciune fierbinte, cu cuvintele de mai
jos, cu frică multă si cutremur si cu iubire. Să spună astfel:
rugăciune
Adu-Ti aminte, Doamne, că pentru om Te-ai făcut om adevărat si mântuieste-mă
pentru iubirea Ta de oameni; nu lăsa, Stâpâne, rugăciunea mea fără răspuns,
pentru numele Tău Cel preasfânt, ci dăruieste-mi mângâierea Ta. Pentru tronul
Dumnezeirii Tale, Făcătorul meu, nu Te mânia pe mine, desfrânatul. Pentru slava
Ta cea negrăită, Dumnezeul meu Cel preadulce, trimite-mi si mie milele Tale
cele bogate. Varsă cu milostivire din locasul Tău preasfânt Harul Tău îmbelsugat
asupra mea, că prin mare necaz trece robul Tău când este lipsit de Harul Tău.
Nu Te mânia pe mine, Sfinte, pentru că vin în fata Ta cu multe cuvinte. Deoarece
Tu stii că toate le spun din multa mea amărăciune, care vine din învârtosarea
inimii mele. Iartă, lasă, Milostive, toate fărădelegile mele, câte Ti-am gresit
din tineretile mele si cu care am întristat Duhul Tău cel Sfânt si pe Tine,
Stâpânul si Dumnezeul meu preadulce. Intoarce fata Ta de la păcatele mele si
toate fărădelegile mele sterge-le. Inimă curată zideste întru mine, Domnul meu,
si Duhul Tău cel Sfânt înnoieste-L întru mine. Deoarece, Doamne, Doamne, când
Tu trimiti mângâierea Ta asupra mea cu Duhul Tău cel Sfânt si mă îndulcesc de
Harul Tău, atunci doresc să rămân sub stăpânirea Ta cu toată puterea si dorirea.
Da, Impărate Ceresc, preadulce Iisuse al meu! Domnul slavei, Cel slăvit în voia
sfintilor, iarăsi si iarăsi Te rog, eu nevrednicul, ascultă-mă pe mine smeritul
si netrebnicul robul Tău si dă-mi înapoi Harul Tău si desfătarea mântuirii Tale,
pe care cu dreptate le-ai luat de la mine din pricina păcatelor mele cele nemăsurate.
Mă rog, Stâpâne, întăreste-mă cu Harul Preasfântului Tău Duh, ca să nu mai ajungă
la smeritul Tău rob, cel care în multe feluri totdeauna mă luptă, năvălind asupra
mea ca un leu sălbatic si trufas fără măsură. Deoarece Tie, iubitorule de oameni,
Iti încredintez ca pe un testament viata mea întreagă si nădejdea mântuirii
mele. Că pe Tine Te laudă toate puterile ceresti, si Tie slavă îti înaltă în
vecii vecilor. Amin!"
Zicând acestea omul, tainic, adică cu duhul său, plecându-si fata inimii si
a trupului, având acolo si cugetul, afundat în adâncul smereniei, va vedea că
inima lui începe să se înmoaie; să stie atunci că mântuirea lui este aproape.
Deoarece S-a apropiat de el Domnul, să împrăstie cu arătarea Lui cea nevăzută
si să îndepărteze toată învârtosarea si toată împotrivirea, prin care sufletul
este împiedicat de la vederea adevărată a lui Dumnezeu si este lipsit de întristare.
Iar dacă împietrirea inimii rămâne si nu plânge inima, nici sufletul nu jeleste
pentru Mirele lui si mintea lui nu este acoperită nu poate vedea pe Făcătorul
ei, Cel nevăzut, atunci să nu deznădăjduiască si să nu înceteze lupta cea bună,
ci să se osândească si mai mult în tot ceasul, si după putin timp va primi mângâierea
lui Dumnezeu în inima lui înfrântă, după cum spune: "Este aproape Domnul
de inima înfrântă". Atunci, dacă Se apropie în chip nevăzut Domnul, va
vedea si Harul lui Dumnezeu lucrând din nou. Si lacrimile vor începe să curgă
cu usurintă, inima îsi va afla odihna si gândul pacea sa, iar sufletul va fi
ca născut din nou, asa cum era când a fost creat. "Se vor înnoi ca ale
vulturului tineretile tale". De la aceste semne duhovnicesti omul ia de
stire că Dumnezeu a primit pocăinta inimii lui înfrânte ca pe o mireasmă cu
bun miros. De acum înainte, va lucra poruncile Domnului, bucurându-se si smerindu-se
deopotrivă. Iar Dumnezeului nostru slava si măretia totdeauna. Amin!