CUPRINS

 BIBLIOGRAFIE

FATA  ASCUNSà A
PROSTITUTIEI  LEGALIZATE

Traficul de femei si sex-turismul sau o Thailanda pentru Europa


Dincolo de asa-zisa protectie a prostituatelor si a sănătătii clientilor, motive invocate de artizanii legiferării bordelurilor, se evită să se aducă în discutie unele din cele mai grave consecinte ale legalizării prostitutiei: traficul de femei corelat cu sex-turismul.
Pentru România datele sunt insuficient cunoscute, dar, conform unor date ale Ministerului de Interne, traficul de femei si chiar de copii pentru prostitutie a crescut îngrijorător: ''în anul 1996, au fost descoperite 26 de retele de trafic de persoane în scop de prostitutie, compuse din 68 de proxeneti si 250 de prostituate, între care 74 minore, iar în cursul anului 1997 au fost solutionate 49 de cauze complexe de prostitutie si proxenetism international, în care au fost implicati 64 de proxeneti si 199 de prostituate, din care 31 minore, precum si faptul că numai în primele 8 luni ale anului 2001 au fost cercetate 325 persoane (177 proxeneti si 148 prostituate), în sarcina cărora s-au retinut săvârsirea a 266 infractiuni – 133 de prostitutie (88 în străinătate) si 133 de proxenetism (93 în străinătate)''(gen. Pavel Abraham, Universitatea din Bucuresti).
Este deja cunoscut fenomenul migrării occidentalilor, americani sau europeni, amatori de experiente sexuale, către răsărit, în tările unde piata prostitutiei este mai tentantă. În acest context România, în urma legalizării prostitutiei, a unei crize a educatiei, poate deveni una din cele mai ieftine si mai atrăgătoare piete de prostitutie a Europei. Uriasele sume de bani care se vor câstiga de pe urma acestor afaceri cu sex explică graba si virulenta unor factori mediatici si politici în sustinerea legiferării prostitutiei în România. Despre legătura intrinsecă dintre legiferarea prostitutiei si traficul de femei corelat cu sex-turismul vom afla mai multe din studiul Schimbări în societătile postcomuniste aflate în perioada de tranzitie, realizat în anul 1998 de Donna M. Hughes.
Nu putem si nu ar trebui să discutăm problema traficului de femei si de copii separat de aceea a prostitutiei.
Aceia care urmăresc să separe prostitutia de trafic doresc să initieze primele demersuri pentru excluderea prostitutiei din categoria violentei împotriva femeilor. Scopul lor este să redefinească prostitutia ca ''muncă'' făcută de femei si să reglementeze prostitutia ca pe o componentă pe piata muncii. Abordarea reglementării face din prostitutie un serviciu social necesar, furnizat de o clasă distinctă de femei si integrează această muncă în structura socială prin introducerea sistemului de taxe, asigurări la sănătate si alte măsuri administrative. De asemenea, minimalizează violenta reală la care sunt supusi majoritatea femeilor si copiilor implicati în prostitutie. Spre exemplu, într-un sondaj efectuat asupra a 55 de victime sau supravietuitori implicati în prostitutie care au apelat la serviciile Consiliului pentru alternativa la prostitutie din Portland, Oregon, 78% erau victimele violurilor comise în medie de 49 de ori pe an, 84 % erau victimele unor atacuri în care erau bătute cu brutalitate, de cele mai multe ori necesitând interventie medicală urgentă si spitalizare, 49% erau victime ale răpirilor si deportărilor clandestine, 53% erau victime ale abuzurilor sexuale si torturilor, iar o mare parte apăreau în pelicule pornografice, 27% erau mutilate. În calitate de coordonatoare în educatie si cercetare a ''Coalitiei împotriva traficului de femei'', m-am opus traficului de femei, considerat un aspect important al practicii prostitutiei. Traficul cu femei si copii functionează, de asemenea, în conjunctie cu sex-turismul si cu agentiile de contractări matrimoniale, ambele fiind forme de prostitutie a femeilor si a copiilor. Chiar mai mult, separarea prostitutiei de traficul de femei si de copii înseamnă că prostitutia este inacceptabilă si pasibilă de actiune judicioasă numai când femeile sunt scoase în afara granitelor nationale. Prostitutia, desigur, este principalul scop al traficului si formează bazele traficului cu femei si cu copii. Atunci când prostitutia este acceptată de o societate, este urmată în mod inevitabil de trafic si de sex-turism. Tările care reglementează, legalizează prostitutia, si, prin urmare contribuie la încurajarea prostitutiei, sprijină implicit traficul de sex si sex-turismul. Disputele pe marginea acceptării sau nu a delimitării prostitutiei de trafic îsi au începutul în prima parte a sec. al XX-lea, când Liga Natiunilor a exclus în mod expres traficul de sex în interiorul granitelor nationale din lucrările sale din cadrul ….tratatelor internationale. Cu toate acestea, autoritătile abilitate au considerat această separatie de neacceptat deoarece legăturile dintre aspectul national si cel international al traficului de femei si de copii nu pot fi ignorate. De fapt, au ajuns la concluzia că traficul de sex în interiorul granitelor nationale este echivalentul prostitutiei. Consultantii numiti de Liga Natiunilor în 1927 si în 1937 pentru investigatii în privinta traficului sexual în America, Europa si Orientul Mijlociu au semnalat în raportul lor faptul că ei considerau practic imposibilă separarea problemei internationale a traficului de diversele forme de comercializare de sex cuprinse între granitele statelor, a ajuns la concluzia că principalul factor ce determină traficul international de femei din est, spre exemplu, este existenta caselor de prostitutie autorizate - numite si bordeluri - care functionează deja la nivel national în vest. (3)

INAPOI LA CUPRINS