Lista " neagră" a ramificaţiilor neopăgâne


" Nu mă bucur când văd atâtea forme de erezie pe care Biserica nu le condamnă. Ar trebui să fie mai prezentă..." [14,60]

Părintele Dumitru Stăniloae


Printre simbolurile clasice new-age-iste se află curcu­beul - semn internaţional al păcii, emblema Yin-Yang, razele de lumină, pentagrama - steaua magică cu cinci colţuri şi culoarea verde - culoarea considerată simbol al ultimei speranţe, al supravieţuirii şi al aşteptării armoniei universale. Curcubeul nu mai este înţeles ca semn al legă­mântului vechi-testamentar dintre Dumnezeu şi om, ci ca punte de la om la supraom, arc uni­­versal de la sufletul individual spre supra-sufletul lumii. Modul în care s-a de­viat sensul acestui simbol scripturistic este specific gân­di­rii Noii Ere; pentru ca înşelarea să nu se lovească de obsta­cole prea mari, ci să se strecoare cu uşurinţă, se în­cear­­că şi uneori se reuşeşte deturnarea unor elemente spe­cifice cre­dinţei creştine.

Căutarea formelor de manifestare new-age-istă numai acolo unde găsim simbolurile mai sus menţionate se asea­mănă căutării duşmanului - în vreme de război - numai în locul în care se ştie că are tabăra. Dar " fauna" new-age-istă este extrem de variată, şi se întinde chiar şi în locurile în care numai cu greu i se mai pot observa caracteristicile. În ultima vreme, încercând să-şi ascundă originea diavo­lească, această fiică a ereziilor de altădată se străduieşte să intre chiar pe uşile bisericilor orto­doxe.

Conglomeratul new-age-ist are elemente cât se poate de diferite: de la promovarea capacităţilor paranormale până la tehnicile aberante de " yoga creştină" sau chiar până la desfrâul tantric. De la îndeletnicirile " savante" - cu forme de ocultism care nu sunt nimic altceva decât vrăjitorie cosmetizată (cum ar fi alchimia sau folosirea ener­giei magice a piramidelor), până la cele băbeşti (super­stiţiile de tot felul între care tălmăcirea viselor ocupă un loc de frunte). De la vindecările cu bioenergie sau studierea experienţelor " mistice" din stările de moarte clinică până la terapia prin râs, sau chiar până la terapia prin violenţă fizică (aşa cum se practica de exemplu în comunitatea " marelui iniţiat" Rajneesh). Peste tot numai lupi răpitori în haine de oi.

Este foarte dificil să scrii o listă completă a ramifi­caţiilor păgânismului contemporan. Deşi până în prezent au avut loc mai multe tentative de acest gen, totuşi fiecare dintre ele are anumite lipsuri.

Bunăvoinţa cercetătorilor fenomenului New-Age a fost contrabalansată ori de lipsa informaţiilor suficiente, ori de prea mult zel pătimaş. Un exemplu grăitor este lista în­tocmită de Teodor Roszak şi inclusă în cartea " Animalul neterminat" :

Renaşterea iudeo-creştină, Noua credinţă penticostală, (Comunităţi şi secte Isus), Adunări charismatice în cadrul marilor biserici, " Right on" - purtătorul de cuvânt al Fron­tului Salvării Creştine, Casa dragostei şi a păcii în San Francisco - Rabbi Shlomo Carlebach.

Religii orientale Zen, Budism tibetan, Tantrism, Yoga, Sufism, Subud, Baha' i, Misticism natural taoistic, I-Ging, Guru individuali, precum şi mişcări de masă, Conştiinţa Krishna - Maestru Bhaktivedanta, Meditaţia Transcedentală - Maharishi Mahesh Yogi, " Divine Light Mission" – Ma­haradshi, " Healthy-Happy-Holly Organisation: 3 HO" - Yogi Bhanjan, Yoga totală - Maestru Satchitananda, Yoga Ananda Marga - calea fericirii, Meher-Baba, Sri Aurobindo, Maestru Muktananda, Sri Chin­moy, Kirpal Singh, Guru Bawa, Bagwan Shree Rajneesh, Gopi Krishna, Maestru Buda Free John, Baba Ram Dass.

Ştiinţe ezoterice, Ştiinţa religioasă comparativă - revistă a tradiţionaliştilor, Grupuri ezoterice: Teozofie - ştiinţa divină, Antro­pozofie - Rudolf Steiner, Gurdjieff - Ouspensky, J.G. Benett, Alice-Ann Bailey, Cabalism, Astrologie, " Astro­lo­gie umanistică" - Dane Rudhyar, Alchimie - ştiinţa secretă, Tarot -joc ocult de cărţi, Magie, Vrăjitorie, Ghici­re pământeană - câmpuri de forţă, Istorie ocultă (despre Atlantida, ...).

Terapii eupsihice, Psihiatria Jung, Terapie de formă, Psihosinteză, Terapie primară, Arica, Seminar Erhard, " Cente­ring" , Psihologie umanistică, Psihologie transper­so­nală, Logoterapie, Jocuri Synanon, " Silva Mind Con­trol" , Dinamică spirituală - A. Everett.

Vindecare spirituală, Vindecare integrală, Acupunc­tu­ră, Terapie de polaritate, Autogeneză, Homeopatie, Natu­ropatie, Hip­noterapie, Seminare Aura, Chirurgie cere­bra­lă, Interpretarea curcubeului, Terapie Yoga Asana, Bioto­nică, Astrologie medicală.

Terapii corporale, Recepţie senzorială, Integrare struc­tu­rală - Rolfing, Planificare structurală, Bioenergetică, Orgo­nomie - energie primară cosmică, Metoda Alexan­der, Metoda Feldenkreis - tehnica de corp, Masaj, Stereo­metrie - învăţătura corpului, T' ai Chi Ch' uan, Aikido şi alte forme ale meditaţiei orientale

Neoprivitivism şi păgânism, mitologie filozofică - Carl Gustav Jung, Mircea Eliade, J. Campbell, Cult magic - al vrăjitoarelor şi şamanism - Don Juan, Rolling Thunder, primi­tivism ales voluntar ca stil de viaţă, Acomodare la ştiinţa primitivă şi ritualuri primitive.

Organicism (Organizaţia vie), Misticism ecologic, Cul­te ale alimentaţiei naturale, Bioritm, Alimentaţie vegetariană.

" Ştiinţa sălbatică" , Stări modificate de conştiinţă, Bio­feed­back, Înţelegere suprasenzorială şi parapsihologie, Cer­cetarea viselor, Psihometrie, Cercetare psihedelică, Fo­to­­grafie Kirlian, Maşini Schmidt, Câmpuri de viaţă, Cer­cetarea conştiinţei dezbinate, Hipnoza călătoriei în timp, Fizica vizio­nară -universul ca şi conştiinţă, sisteme psihoenergetice, Dome­nii de graniţă parapsihologice - fizice, tanatologie - ştiinţa morţii.

Centre de cercetare: Institut al ştiinţei spiritelor - Edgar Mitchell, Fundaţie pentru cercetarea spiritelor, Jocuri spirituale - Jean Houston, Centrul de cercetare Kundalini, Centrala pentru premoniţie.

Psihologi, spiritişti, grupuri oculte, Edgar Cayce, Uri Gel­ler, Echankar, " One World Family" , Cercetarea piramidelor.

Psihotronică, Manipularea creierului prin droguri şi electronică, light-show-uri şi spectacole multimedia, gru­puri de studii O.Z.N., Science-fiction, Fascinaţia fil­me­lor, Literatura despre vrăjitoare şi magie, Fantezie metafizică [17, 43-48].

Lista este mai lungă şi, din păcate, conţine şi câteva do­me­nii care nu au nici o legătură cu ghiveciul new age ist (cum sunt Botanica, Electronica, Agricultura organică sau chiar " Munca fizică sănătoasă" ).

Cercetătorii fenomenului neopăgân cunosc faptul că includerea electronicii nu este chiar întâmplătoare - căci unul dintre mijloacele de care se foloseşte diavolul este şi acesta (în cazurile în care pe benzile magnetice se înre­gis­trează din senin vocile " morţilor" , în cele în care " morţii" sună la telefon de pe lumea cealaltă,...). Dar includerea electronicii în lista new-age-istă - fără nici o menţiune auxiliară, nu poate stârni decât îndoiala celor care o citesc faţă de realitatea pericolului new-age-ist. Iar faptul că a fost inclusă aici până şi munca fizică (despre care nimeni nu poate contesta că făcută cu măsură este de folos tru­pu­lui şi chiar relaxează sistemul nervos) trezeşte neîncre­de­rea celor care vroiau să afle care sunt rătăcirile de care trebuie să se ferească. De aceea precizăm că nu putem fi de acord cu lista lui Teodor Roszak.

O listă care conţine şi elemente greşite riscă să nu îşi atingă scopul, ci poate duce chiar la efecte contrare. Fiind conştienţi de acest pericol, am preferat să nu alcătuim o nouă listă, ci să prezentăm o alternativă la acest efort de observare a fenomenului neopăgân - unul dintre scopurile esenţiale pentru care a fost scrisă această carte fiind acela de a-i ajuta pe cititori să recunoască ei înşişi care sunt manifestările după care se poate recunoaşte virusul eretic.

Pentru cei interesaţi de o identificare precisă enume­răm totuşi un exemplu de listă a celor mai importante per­sonalităţi new-age-iste: Pierre Teilhard de Chardin, Ray­mond Moody, Elisabeth Kubler Ross, Elena Petrovna Blavatsky, Alice Ann Bailey, Elena Ivanovna Roerich, Anton Szandor La Vey, Fritjof Capra, David Bohm, Arnold Graf Keyserling, Sri Aurobindo, Benjamin Creme, David Spangler, Karl H. Pribram, Johann Qua­nier, Rupert Sheldrake, George Trevelyan, Francisco Va­rela, Robert Muller, Morris Berman, Leopold Brandstatter [51, 54].

Deşi este incompletă, lista de mai sus este importantă pentru că include o parte dintre vârfurile de atac ale păgânismului. O astfel de listă ar putea fi îmbunătăţită periodic, pen­tru că noi exponenţi ai ideologiei new-age-iste apar în fiecare an. Din acest motiv însă nimeni nu s-a încu­me­tat până acum să se impli­ce într-o asemenea cercetare. Mai ales că în cele mai multe cazuri oamenii obişnuiţi nu citesc numai lucrările autorilor consacraţi (al căror număr nu este extrem de mare), ci citesc şi tonele de literatură " spirituală" emanate de grămada celor care speculează in­te­resul cititorilor faţă de subiectele oculte (şi cine oare ar putea să studieze această grămadă de autori cu pretenţii savante, grămadă care se modifică necontenit?).

După ce am văzut cum arată un model de listă a prac­ticilor şi liderilor New-Age, vom încerca să mai reducem puţin din haosul creat în jurul acestui fenomen. Chiar ter­me­nul de Eră Nouă indică faptul că ne aflăm în faţa unor probleme care nu erau cunoscute generaţiilor trecute, sau mai exact erau cunoscute doar unui număr restrâns de " iniţiaţi" .

Majoritatea practicilor new-age-iste nu sunt noi, sunt vechi tehnici păgâneşti scoase din adâncurile pământului de excavatorul Satanei. Chiar dacă ele sunt foarte vechi, ele par surprinzător de noi pentru omul care nu are cu­noş­tinţe solide privitoare la istoria religiilor. Problema reîn­car­nării, deşi cunoscută de secole în Orientul îndepărtat, a ajuns în vogă în Europa abia în secolul XX, abia când vrăjmaşul a reuşit să slăbească încrederea oamenilor în cele propovăduite de Biserică.

Vom prezenta mai jos unele criterii după care recu­noaştem caracterul new-age-ist (adică păgân) al practi­cilor " spirituale" . Credincioşii nu au cunoscut, nu cunosc şi nici nu au cum să cunoască vreun folos real din practici parabise­riceşti (prin astfel de practici vieţuirea duhovni­ceas­că slăbeşte). Biserica oferă tot ceea ce ne trebuie pentru a merge pe calea mântuirii. Celor care vor să ne înveţe să folosim fantomatice " energii benefice" , să le răspundem că noi avem putinţa de a ne uni cu mult mai mult decât toate energiile din lume: avem putinţa de a ne împărtăşi cu Sfântul Trup şi Sfântul Sânge al Domnului nostru Iisus Hristos. Celor care promit vindecări mira­cu­loase să le răspundem că noi avem posibilitatea de a primi vindecare de la Atotputernicul Dumnezeu prin Taina Sfân­tului Maslu, şi că orice alte " puteri vindecătoare" nu pot veni de la Cel Ce a rânduit Bisericii să ţină această slujbă pentru cei bolnavi trupeşte sau sufleteşte.

Ispita " noului" este într-adevăr mare. Să ne gândim nu numai la practicile neopăgâne, ci şi la conexiunile new-age-iste cu politica, medicina, ştiinţa şi tehnica modernă. Din punct de vedere politic gândirea Noii Ere susţine cu succes dărâmarea graniţelor care există între state, în numele promovării ideii " cetăţeniei planetare" , a " ţării fără grani­ţe" . Aparatura modernă pune în evidenţă existenţa a tot felul de câmpuri energetice şi a puterii care iese din palmele " vindecătoare" . Cercetătorii descoperă tot felul de teorii care vin în sprijinul concepţiilor panteiste (chiar dacă aceste " descope­riri" au anumite lacune, ele sunt trecute cu vederea, important fiind ca gândirea neopăgână să fie susţinută de o " solidă" argu­mentare ştiinţifică: exemplu - " Taofizica" lui Fritjof Ca­pra). Cât despre modul în care " universurile paralele" îşi fac simţită prezenţa (prin imprimarea chipului celor morţi pe peli­cule fotografice, prin filmarea a tot felul de entităţi spiri­tuale sau prin spectaculoasa comunicare cu fiinţe de " dincolo" prin intermediul calculatoarelor), prea puţini se ostenesc să cerceteze originea unor astfel de manifestări misterioase. Ma­şinăria new-age-istă are o sumedenie de conexiuni a că­ror combatere superficială duce la negarea unor fenomene reale, iar studierea fără dreaptă-soco­tea­lă poate duce la îndepărtarea de dreapta-credinţă .

Totuşi, chiar dacă această ispită a noului (care reactu­alizează ispita cunoaşterii care l-a făcut pe Adam să piar­dă raiul) este mare, cel ce vrea să meargă pe calea mân­tui­rii se ţine departe de tot ce este străin Sfintei Tradiţii. Când cineva vrea să cunoască mai mult despre urcuşul du­hovnicesc trebuie să caute " informaţii" despre acest urcuş numai la cei care l-au cunoscut îndeaproape, la Sfin­ţii Părinţi sau la Părinţii contemporani. Nu există nici o tehnică care să poată suplini ceea ce ne învaţă ei. Bi­serica este Mireasa lui Hristos şi Mirele a avut grijă să nu îi lip­sească nimic; de aceea nu are nevoie de nici un fel de " anexe" .

Invaziei de ezoterism răspândit în zilele noastre trebuie să i se răspundă printr-o atitudine fermă de ancorare în Tradi­ţie. Vreme de două mii de ani Biserica a respins orice formă de cunoaştere ezoterică cu care diavolul a încercat să o ademenească. Creştinii nu au de ce să încerce să cu­noască astfel de practici; ei pot să caute în Tradiţie tot ceea ce vor să cunoască privitor la viaţa duhovnicească.

Privitor la elementele care ţin de viaţa spirituală pe care nu le găsesc prezentate în Sfânta Tradiţie, creştinii trebuie să înţeleagă următorul lucru: ori Sfinţii Părinţi nu au vrut să scrie despre ele în mod explicit, ori au scris despre lucruri similare şi nu am fost noi capabili să observăm aceasta (sau nu ne-am oste­nit îndeajuns să cercetăm), ori nu au avut cunoştinţă despre ele.

a) În primul caz, ştiind că anumite elemente privitoare la realităţile duhovniceşti nu pot fi lămurite în mod strict raţional, Sfinţii Părinţi au refuzat să le transmită mai de­parte prin scris. Ceea ce au făcut însă - în marea majo­ri­tate a cazurilor - a fost precizarea faptului că orice " apari­ţie" sau vedenie misterioasă trebuie respinsă (deşi ştiau că unele descoperiri sunt de la Dumnezeu, că uneori cei care urcă pe calea sfinţeniei au diferite viziuni duhov­niceşti). Fiind circumspecţi, ei au considerat că o descri­ere prea amănunţită a criteriilor de recu­noaştere a desco­peririlor dumnezeieşti poate fi nefolosi­toare. Unele criterii de deosebire nu sunt accesibile decât celor sporiţi şi pot fi vătămătoare pentru cei care ar încerca să le înţeleagă fără a avea pregătirea cuvenită.

Citim în Vieţile Sfinţilor că uneori aceştia vedeau anumite lumini care aveau o anumită semnificaţie duhovnicească (arătau unde se aflau îngropate moaşte de sfinţi, arătau starea duhovnicească a celor care îi căutau, ...); ei aveau darul deosebirii şi ştiau să deosebească lucrarea diavolului de cea a lui Dumnezeu. Dar tot în Vieţile Sfinţilor sunt pomeniţi şi oameni care s-au lăsat înşelaţi de unele lumini pierzătoare de suflet, nevrând să ţină seama de avertizările Sfinţilor Părinţi; trebuie amintit că această cunoaştere duhovnicească în care este inclus darul deosebirii duhurilor nu se transmite ca o tehnică ocultă, nu se învaţă mecanic, nu se moşteneşte; ea nu se datorează unei cu­noaşteri parabisericeşti, ci dimpotrivă - este rodul vieţuirii pe calea de care ştiu toţi, dar puţini vor să şi meargă: calea arătată de Sfânta Tradiţie.

Despre elementele de care Sfinţii Părinţi au avut cunoştinţă, dar au considerat că nu se pot fixa în scris ca să nu fie vătămătoare pentru cei care nu sunt sporiţi în viaţa duhovnicească, este clar că nu are rost să ne interesăm, căci curiozitatea ne-ar fi poartă spre pierzanie.

b) În cazul al doilea lucrurile sunt ceva mai simple. De exemplu, ni se pare că nu găsim în scrierile patristice lămuriri privitoare la contactarea " ghizilor spirituali" care pot fi întâlniţi cu ajutorul faimoaselor cristale de cuarţ. Dacă Sfinţii Părinţi nu s-au referit în mod special la aceşti " ghizi" (care cunosc o sumedenie de lucruri interesante), ei s-au referit în schimb la contactarea oricărei fiinţe spi­rituale; fără a se opri asupra aces­tui caz particular, ei au învăţat că orice apariţie a " călău­zelor spirituale" (îngeri, " entităţi din alte lumi" , ...) trebuie respinsă.

Oricât de iscusite ar fi cursele vrăjmaşului şi oricât de mare ar fi apostazia, fiii Bisericii trebuie să rămână tari în credinţă şi să nu se lase înşelaţi de miraculoasele ară­tări. Creştinii trebuie să se ţină de calea arătată de bătrânul din Pateric căruia i s-a arătat dracul în chipul lui Hristos. " Bătrânul a închis ochii şi a spus: «Eu pe Hristos nu voiesc să Îl văd aici». Şi demonul, auzind aceasta, s-a făcut nevăzut." [54,316]. Tradiţia ortodoxă învaţă acelaşi lucru despre vedenii: că şi dacă s-ar arăta cineva având înfăţişarea Mântuitorului, nu este bine să fie privit. Că dacă este Domnul, nu Se va supăra. Iar dacă este vrăjmaşul, este de la sine înţeles că este mai bine să nu fie văzut.

Creştinii trebuie să ştie că Hristos nu Se supără dacă din smerenie nu am vrea să recunoaştem că " vedeniile" ne sunt trimise de Dumnezeu, ci Se bucură să vadă că sun­tem exa­gerat de circumspecţi. Iar dacă " arătările" nu sunt de la Dumne­zeu, cu atât mai mult S-ar bucura El văzând că nu ne-am plecat înşelării cu care ne ademenesc ele.

Chiar dacă unele elemente " tehnice" ale ofertei de practici spirituale par noi (în exemplul nostru folosirea cristalelor de cuarţ), esenţiale sunt elementele de ordin spi­ritual şi modul în care le-au analizat pe acestea Sfinţii Părinţi. Să avem deci priceperea de a găsi în scrierile patristice lămuririle care ne-au scăpat la o privire super­fi­cială. Preacuviosul Părinte Serafim Rose scria: " «Părinţii nu au spus nimic despre evoluţie (sau despre cristalele de cuarţ, sau despre piramidologia ocultă, sau altele asemă­nă­toare n.n.)» - iată una dintre scuzele folosite de mulţi ortodocşi spre a crede, de fapt, orice vor ei sau orice spu­ne " ştiinţa" despre acest subiect. Dar atitudinea noastră faţă de Părinţi trebuie să fie mai serioasă şi mai profundă. A fi credincios Părinţilor nu înseamnă doar a fi gata să îi cităm, sau să ne simţim " liberi" să credem cum ne place dacă nu avem ce cita; ci înseamnă a pătrunde în gândirea lor, care e gândirea Bisericii lui Hristos, şi să avem o filozofie de viaţă bine închegată, ivită din vieţuirea noas­tră în Biserică, în armonie cu gândirea Părinţilor" [42,183].

c) În cel de-al treilea caz al alternativei pomenite mai sus, cel în care Sfinţii Părinţi nu au avut cunoştinţă despre anumite ele­men­te prezentate de noile oferte spirituale, este bine să înţele­­gem următorul aspect: lor, care au fost biserici vii, nu le-a as­cuns Dumnezeu nici un element privitor la viaţa duhovnicească. Tot ceea ce ţine de calea spre rai, ei au cunoscut şi au mărturisit în scrieri de o valoare inestimabilă.

Dacă ei au cunoscut tot ceea ce ţine de lucrarea duhovni­cească, privitor la lucrarea drăcească nu au avut cum să cunoas­că toate tehnicile şi practicile. Fiind aprinşi de dragoste fierbinte pentru Dumnezeu, Sfinţii Părinţi nu au avut de ce să îşi piardă timpul studiind în amănunţime practicile vrăjitoreşti din vremea lor. Sfinţii nu au scris dicţionare de vrăjitorie, ci au scris tratate împotriva vrăjitoriei de orice fel. Chiar dacă s-au referit în mod particular numai la anumite practici vrăjitoreşti, ei au combătut orice formă a vrăjitoriei.

Dacă în noua ofertă religioasă găsim elemente pe care nu le vedem dezvoltate de Sfinţii Părinţi, să ştim că ne aflăm cu siguranţă în faţa unei înşelări; chiar dacă diavolul reuşeşte să ne pună înainte fapte pe care este imposibil să le contestăm, şi chiar dacă vedem numai îndemnuri la bunătate sau lucruri în care nu găsim nimic rău, să ţinem cont de faptul că cel care ne vrea pieirea nu este o cunoştinţă de-a noastră retardată, ci este Ispi­ti­torul care ştie că oamenii primesc mult mai uşor minciuna dacă este ambalată în adevăr. Oricine îşi imaginează că intrând într-o aventură spirituală parabisericească va găsi elemente care să îl apropie de Dumnezeu nu va culege rarele flori de colţ, ci va cădea cu siguranţă în prăpastie.

După cum am văzut mai sus, spectrul de manifestare a înşelării neopăgâne este destul de larg. Este de la sine înţeles că Biserica respinge astfel de credinţe şi astfel de practici nu din teamă, nu dintr-o apărare crispată a ve­chi­lor tradiţii. Sfânta Evanghelie conţine profeţii privitoare la răspândirea rătăcirilor din zilele noastre, iar Părinţii du­hov­ni­ceşti contemporani nu s-au sfiit nici o clipă să lupte împotriva lor.

Bună este atitudinea credincioşilor care resping orice fel de idee new-age-istă numai pentru că nu vor să primească învăţături duhovniceşti din altă parte decât de la Biserică. Dar este de înţeles şi atitudinea celor care doresc argu­mente înainte de a-şi însuşi punctul de vedere al Bisericii. De obicei discuţiile contradictorii între credincioşi şi ere­tici rămân fără rezultat, pentru că nu există argumente cu care să fie înduplecaţi cei care nu vor să primească adevărul Sfintei Scrip­turi şi nesocotesc Sfânta Tradiţie. Dacă ar exista asemenea argumente atunci ele ar fi pre­zen­tate într-o carte fundamentală care ar spulbera toate încercările de pervertire a adevărului.

Pentru cei care vor să fie fii ai Bisericii, pentru cei care respectă şi iubesc Sfânta Tradiţie, argumentele împotriva ere­­ziilor nu sunt greu de înţeles. Există rătăciri care pot fi " demon­tate" chiar şi numai cu argumente scripturistice, pen­tru altele este nevoie de citate patristice; în argu­men­ta­rea no­ci­vităţii unor grupări eretice sunt suficiente anumite infor­maţii practice care fac de prisos o argumentare teo­lo­gică (un exemplu fiind secta sinucigaşă " Templul Popoarelor" ).

Chiar dacă adevăraţii creştini nu vor avea nevoie de argumente suplimentare pentru a înţelege nocivitatea ori­cărei grupări sau practici parabisericeşti, o cercetare mai atentă le este de folos în cazul în care se ciocnesc de per­soane care au credinţe eretice şi totuşi susţin că păstrează credinţa ortodoxă.

Fără a epuiza cercetarea fenomenului New-Age, ne vom opri asupra unora dintre punctele importante cum sunt religia Baha' i sau Mişcarea Transcedentală. O cer­cetare asemă­nătoare privitoare la bioenergeticieni, la falsele minuni sau la apariţiile O.Z.N. ar fi potrivită pen­tru a putea completa această carte. Dar intenţia noastră (chiar dacă în viitor vom aborda cu aceeaşi obiectivitate şi aceste subiecte) nu a fost aceea de a prezenta un dicţionar al rătăcirilor, ci numai de a oferi nişte repere clare pentru cel care vrea să se orienteze în labirintul spiritual contemporan.



Capitolul anterior | Capitolul urmator
Inapoi