– Dialog cu tineri din Arad –
Mãnãstirea Brîncoveanu
2 aprilie 1995
– Stim cã în incursiunile dumneavoastrã prin tarã ati luat contacte deseori cu tineretul. Am dori, în câteva cuvinte, sã caracterizati tineretul român al zilelor noastre.
– Dragã, mie foarte greu sã caracterizez
tineretul, pentru cã eu, de fapt, nui cunosc foarte bine pe
tineri; îi stiu pe cei care mã cheamã, îi stiu
pe cei cu care vin în legãturã, dar nu as putea sã
caracterizez tineretul zilelor noastre. Ceea ce îl deosebeste, poate,
de tineretul dinainte este cã are mai multe preocupãri pentru
viata spiritualã, este mai deschis pentru niste lucruri pe care
în trecut cei mai multi tineri le neglijau, dacã nu chiar
le negau. Dar asta nas putea sã spun cã este caracteristica
tineretului din zilele noastre; nu stim cum sar fi prezentat tinerii
dinainte dacã ar fi avut conditiile pe care le au tinerii din zilele
noastre.
– Care ar trebui sã fie relatiile dintre un tânãr si o tânãrã în perioada adolescentei?
– Între un tânãr si o tânãrã
se pot realiza mai multe feluri de relatii: relatii de colegialitate, relatii
de prietenie, relatii de membrii ai unei societãti, relatii obisnuite
între tineri, mã rog, poate si alte relatii. Important este
ca tinerii, mai ales când sunt în pregãtire pentru viatã,
ca prieteni, sã se mentinã în marginile prieteniei,
adicã sã nu cuprindã prietenia lor apropieri care
nu sunt admise între prieteni; Biserica considerã prietenia
ca bunã, numai în mãsura în care nu are implicatii
de cãsãtorie si dacã se face în vederea cãsãtoriei.
Nu se poate zice cã nu existã si posibilitatea de a fi apropiati
ca prieteni cu iubire si respect reciproc, chiar dacã nu au neapãrat
în vedere cãsãtoria, dar, în orice caz, sã
nu aibã implicatiile cãsãtoriei.
– Cum priviti sãrutul între doi adolescenti?
– Sãrutul între doi adolescenti e o manifestare,
o revãrsare de suflet, poate fi o revãrsare de suflet si
se poate realiza pãtimas si nepãtimas. În cazul când
e nepãtimas – e admis; totusi e bine sã se gãseascã
altã modalitate de apropiere, pentru cã, de multe ori, manifestãrile
acestea au si implicatii care nu tin de prietenie; în componenta
sãrutului pot intra – si intrã adeseori – implicatii sexuale.
– Stim cã anul acesta a fost declarat „anul international al tolerantei". Nu considerati cã aceastã propovãduire a unei tolerante lipsite de principiul iubirii crestine e periculoasã, deoarece indiferenta si pasivitatea sunt si ele tolerante, dar sunt nocive.
– Dragã, depinde ce tolerezi! Dacã tolerezi
rãul nui bine! De exemplu, Psalmul 100 vorbeste despre niste
mãsuri radicale; adicã zice cã „pe cel rãu
nu voiesc sãl cunosc. Pe cel ce cleveteste în ascuns
pe vecinul sãu, pe acela îl voi pierde. Pe cel ce are ochi
mândru si inimã semeatã, pe acela nul voi suferi.
În dimineti am ucis pe toti pãcãtosii pãmântului,
ca sã stârpesc din cetatea Domnului pe toti cei ce fac fãrãdelegi".
Rãul nu trebuie tolerat! Trebuie sã avem întelegere
fatã de neputinta omeneascã, însã rãul
trebuie smuls din rãdãcinã. Când e vorba de
tolerantã, poti sã tolerezi niste neputinte, sã îngãdui
niste situatii care nu pot fi schimbate, dar cât priveste rãul
în sine, trebuie smuls din rãdãcinã, nu trebuie
tolerat!
– Este crestinismul în adâncul lui, egocentric?
– Nu e egocentric, e hristocentric! Mântuirea vine prin Hristos, mântuirea înseamnã eliberare de pãcate, de patimi, de tot ce este negativ în sufletul omului. Mântuirea înseamnã realizarea unor stãri pozitive care fac cu putintã înlãturarea si schimbarea tuturor relelor spre bine; e vorba de virtuti care sunt potrivnice patimilor; bineînteles cã nu poate fi vorba de un egocentrism, câtã vreme apartenenta noastrã este la Domnul Hristos, numai cã nu se poate nega nici persoana, pentru cã persoana se mântuieste. Noi, fiecare, ca om ne mântuim, si atunci nu putem face abstractie de noi însine. Domnul Hristos a avut în vedere întotdeauna pe om în ceea ce este el. De pildã, iubirea fatã de aproapele a legato de iubirea fatã de tine însuti: „Iubeste pe aproapele tãu ca pe tine însuti", e porunca datã de Domnul Hristos si Sfântul Apostol Pavel spune clar, si are dreptate: „Nimeni nu sia urât vreodatã trupul sãu" (Efeseni V, 29) si zice cã „Sotul sãsi iubeascã sotia cum se iubeste pe sine însusi" (Efeseni V, 28), sã se îngrijeascã de ea cum se îngrijeste de sine însusi. Nimeni nu sia urât vreodatã trupul sãu, cil încãlzeste sil hrãneste; asa trebuie sã iubim si pe cei din jurul nostru.
E, de fapt, cred eu, o mare gresealã sã
socotesti cã nu trebuie sã ai în vedere urmãrirea
binelui personal; important este sã urmãresti binele personal,
fãrã sã stingheresti pe cineva din apropierea ta,
adicã sã nu cauti mai mult binele tãu decât
binele altuia, dar, în orice caz, sã urmezi si binele tãu.
Vasile Militaru are o zicere, o vorbã cu tâlc, care are urmãtorul
cuprins: „Barba fratelui vreodatã, de saprinde, sãri
si-l scapã,/ Însã mai întâi de toate, barba
ta so uzi cu apã" – adicã nu poti sã faci abstractie
de tine însuti, chiar dacã se pune si problema, în anumite
împrejurãri, a lepãdãrii de sine ca sã
poti împlini binele pentru altul sau ca sã poti împlini
porunca lui Dumnezeu.
– „Ignoranta este un mare dusman al mintii" – din cartea Rãzboiul nevãzut a Sfântului Nicodim Aghioritul. De ce si cum se manifestã ea în viata crestinului?
– Ignoranta în sensul cã dacã nu cunosti – nu împlinesti. Domnul Hristos a venit si a propovãduit. De ce a propovãduit? Ca sã se stie ce avem de fãcut Ignoranta e condamnabilã în mãsura în care poti sã cunosti si nu cunosti, pentru cã, necunoscând, nu împlinesti. Sfântul Apostol Pavel spune cã trebuie sã învãtãm cã Domnul Hristos nea trimis la propovãduire si cã numai prin propovãduire poate cineva sã cunoascã adevãrul Evangheliei. De aceea zice el despre sine, ca trimis al Mântuitorului la propovãduire: „Vai mie de nu voi propovãdui, de nu voi binevesti" (Epistola Ia cãtre Corinteni, Capitolul al IX-lea).
Sfântul Marcu Ascetul spune cã înaintea
tuturor pãcatelor merg trei uriasi: nestiinta, uitarea si nepãsarea,
asa încât ignoranta este vinovatã atunci când
nu vrei sã cunosti, când nu cauti sã cunosti ceea ce
ai putea sã cunosti.
– La Capitolul al XV-lea, versetul 13 din Evanghelia lui Ioan, Mântuitorul zice: „Dragoste mai mare ca aceasta nimeni nu are ca sufletul lui sã si-l punã pentru prietenii sãi". Cãlugãrii, mai mult ca oricine, acced spre înãltare spiritualã, adicã spre cât mai multã dragoste. În acest context, cum se situeazã monahul fatã de porunca iubirii aproapelui? Nu în sens social, adicã dacã monahul are datoria sãsi iubeascã fratii de mãnãstire?
– Are datoria, cum sã nu! Un cãlugãr
trebuie sã aibã virtutile pe care le au toti credinciosii,
poate mai mult decât ceilalti, dacã se poate, însã
cãlugãrul, fiind un om singuratic si neavând raporturi
destul de precise si destul de reale în viata socialã, nu
totdeauna poate avea virtuti sociale. E lipsit de virtuti sociale. Ceilalti,
din societate, care au familie, sunt mai proprii pentru virtutile sociale.
– Alesii lui Dumnezeu sunt alesi de Dumnezeu dinainte de nastere?
– Asta nu stim! Sfântul Apostol Pavel, de exemplu,
spune despre sine cã a fost ales dinainte de nastere, a fost ales
din pântecele maicii lui (Galateni I, 15). Sfântul Prooroc
Ieremia spune la fel, dar nu stim dacã fiecare ar putea sau ar trebui
sã spunã la fel. Sunt si niste taine ale vietii, noi nu avem
pretentia cã tot ce gândim cã ar trebui sã stim,
stim de fapt si putem sti de fapt. Pot fi diferite opinii în aceeasi
chestiune. Important este ca eu personal sã stiu cã sunt
ales de Dumnezeu sau cã Lam ales pe Dumnezeu. Adicã
eu trebuie sã am o încredintare în privinta asta, dar
nu trebuie neapãrat sã spun cã am fost ales din vesnicie,
cam fost ales dinainte dea mã naste, cam fost ales
din pântecele maicii mele. Acestea sunt deja lucruri, cred eu, spuse
cu afirmare prea exageratã. Important este sã stiu cã
asta mie calea si pe asta merg, cã Dumnezeu asa mã vrea,
cã si eu asa vreau. Nu trebuie neapãrat sã mã
gândesc cã asa trebuia sã fie.
– Sfântul Apostol Pavel, la Capitolul al VII-lea, în Epistola I cãtre Corinteni, pledeazã pentru monahism, sustinând superioritatea acestuia în fata cãsãtoriei. De aici, desãvârsirea sau sfintenia se poate atinge prin cãsãtorie?
– Se poate, se poate si prin cãsãtorie foarte
bine. Au fost atâtia sfinti, mai ales martiri, care au avut viatã
de familie si au fost în rândul sfintilor si proprii pentru
sfintenie. Sfântul Apostol Pavel are în vedere un fel de libertate
mai mare, un fel de actiune sau un fel de desprindere de viata aceasta,
însã nu se poate zice cã unul care are familie, are
copii si îi creste în fricã de Dumnezeu si îi
formeazã pentru o societate binecuvântatã de Dumnezeu,
nu are parte de bine si de sfintenie.
– Care va fi starea de dupã moarte a doi soti care sau iubit foarte mult si care amândoi sau mântuit?
– Noi nu credem cã în viata de dincolo relatiile
sunt aceleasi care au fost în viata de familie, sã zicem,
ci vor fi relatii mai presus de lumea aceasta.
– Cum comentati fericirea: „Fericiti cei sãraci cu duhul, cã a acelora este Împãrãtia cerului"?
– Fericiti sunt cei neîndestulati cu ei însisi,
cei smeriti, cei ce doresc mai mult si tot mai mult binele, aceia vor fi
proprii pentru Împãrãtia cerului.
– Sfântul Ioan Scãrarul ne vorbeste despre darul lacrimilor ca fiind mai mare decât botezul, deoarece curãtã pãcatele sãvârsite dupã acesta. În cazul dobândirii lacrimilor, ce rol joacã Sfânta Tainã a Spovedaniei?
– Dragã, Sfântul Ioan Scãrarul a putut
avea o pãrere a lui. A avut si el un punct de vedere, pe care noi
putem sãl primim sau sã nul primim, sau putem sã
gândim altceva. Spovedania are rostul de ai da omului posibilitatea
sã se smereascã înaintea lui Dumnezeu si înaintea
duhovnicului si de a putea primi o îndrumare, de a putea fi verificatã
constiinta lui cu o constiintã superioarã. Nui vorba
numai de pocãintã, de spãlare, ci e vorba si de îndrumare,
de iertarea pe care o dã Dumnezeu prin mijlocire preoteascã.
– În Evanghelia dupã Luca, Capitolul al XXII-lea, versetul 36, Mântuitorul Iisus Hristos îsi sfãtuieste discipolii sã se înarmeze cu sãbii. Cum tâlcuiti aceasta?
– Dragã, e o realitate pe care noi o stim, chiar
dacã no putem tâlcui. Domnul Hristos, în clipa
aceea, El, care a zis „as putea sã cer de la Tatãl saducã
mai multe legiuni de îngeri în apãrarea mea", ia
îndemnat pe ucenicii Sãi, nu atât ca sãi
învete, ci întro situatie specialã fiind, El care
a zis „cel ce scoate sabia de sabie va muri", a întrebat: „aveti
aici sãbii?" si au zis: „da, avem douã", si Domnul Hristos
a zis: „e destul"; aceasta, oamenii încearcã so tâlcuiascã
întrun fel sau altul, dar adevãrul este cã lucrurile
se înteleg literar, în primul rând. De ce a gândit
Domnul Hristos asa, de ce sa pus problema aceasta sau de ce Sfântul
Evanghelist Luca a avut în vedere si latura aceasta, navem de
unde sã stim; duhovniceste se tâlcuieste asa, cã zice
Domnul Hristos: „Cel ce nare sabie, sãsi vândã
haina, sãsi cumpere sabie", în întelesul cã
acela care are odihnã trupeascã sã renunte la ea si
sã se înarmeze împotriva rãului.
– Credeti cã în acest sfârsit de veac e posibilã o renastere a monahismului românesc, care sã se ridice la gradul de înduhovnicire al monahilor si al credinciosilor, datorit isihasmului paisian care sa practicat la noi în secolul al XVIIIlea?
– Preocupãri de isihasm sunt si acum, însã Dumnezeu stie în ce mãsurã se va putea realiza ceea ce gândesc unii sau altii despre monahism.
Monahismul este o societate a Bisericii si are rol si
rost de avangardã când e vorba de înaintarea în
virtute, în sfintenie, în desãvârsire. Eu constat
o mare scãdere a monahismului. Sunt putini dintre aceia care se
angajeazã în monahism care sã se angajeze si în
isihasm, se lucreazã cu foarte multi improvizati, se promoveazã
oameni neverificati, se acceptã compromisuri. Sunt foarte multi
dintre cãlugãri, întrun fel, am zice chiar ratati,
pentru cã nefiind verificati, nefiind hotãrâti destul,
nu pot sã ducã o viatã de exceptie; intervine compromisul,
intervine superficialitatea, nedesãvârsirea, intervin lucruri
care mentin monahismul, dar nu la cotele trebuitoare si nu la cotele dorite.
– Trebuie crestinul sã aibã constiinta evolutiei sale în plan religios?
– Sigur cã da, de ce sã no aibã?
– Te ispiteste la mândrie.
– Chiar dacãl ispiteste la mândrie trebuie sã aibã o intuitie realã a ceea ce este. E exact asa cum e vorba de boalã si de sãnãtate; dacã esti bolnav, te simti bolnav, nu poti sã zici cã esti sãnãtos. Dacã esti sãnãtos, nu poti sã zici cã esti bolnav. Noi nu trebuie sã uzãm de niste artificialitãti ca sã najungem la mândrie. Dacã am realiza ceva, am realiza cu ajutorul lui Dumnezeu. Sfântul Apostol Pavel spune: „Am lucrat mai mult decât ei toti (decât ceilalti Apostoli), însã nu eu, ci harul lui Dumnezeu care este în mine". Nu trebuie sã ajungem la niste artificialitãti, cã numai în felul acesta dobândim smerenia.
Smerenia este o realitate care se dobândeste la
mãsurile la care se gãseste omul. Dacã crezi cã
Dumnezeu tea chemat sã faci un lucru bun si lai fãcut,
nu înseamnã sãl negi sau sã zici cã
tu, de fapt, esti cel mai rãu si esti dedesubtul tuturor… Acestea
sunt niste artificialitãti si eu nu cred cã trebuie sã
facem uz de artificialitãti, ca sã dobândim niste calitãti.
– Îi este bine crestinului sã aibã încredere în sine, în capacitãtile sale?
– Da, sigur! Vai de omul care nare încredere
în capacitãtile sale, cã atunci nu se angajeazã
la nimic! Dacã zici: „Eu nu pot nimic, eu sunt cel mai rãu,
eu nam realizat nimic", atunci înseamnã cã ajungi
la un fel de nelucrare tocmai pentru cã nu ai încredere în
tine însuti. Încrederea asta pe care o ai în tine trebuie
verificatã din anumite puncte de vedere si cu oameni mai buni decât
tine, oameni mai virtuosi. E o calitate faptul dea avea încredere
în tine, în propriile tale forte.
– Raiul în care vor merge cei mântuiti în Hristos este identic cu raiul lui Adam si al Evei?
– Nu stiu, nam de unde sã stiu. Cred cã
e mai presus de raiul lui Adam si al Evei, pentru cã e vorba de
o prezentã a lui Dumnezeu, o prezentã simtitã. Raiul
în care au fost Adam si Eva poate cã a fost mai mult un loc
de multumire, un loc de desfãtare, însã în care
prezenta lui Dumnezeu na fost asa de realã cum gândim
noi cã va fi în raiul nostru, în sensul cã Adam
si Eva au putut vorbi cu sarpele fãrã sã tinã
seama de prezenta lui Dumnezeu. Sau atunci când li sa reprosat
faptul cã au mâncat din pomul oprit, Dumnezeu ia chemat,
a întrebat de ei, ia strigat, ceea ce înseamnã
cã nu era întro comuniune realã si totalã
cu ei.
– În fata unor expuneri ateiste sustinute de unii profesori având ca suport texte din diferite manuale, care trebuie sã fie atitudinea tinerilor crestini ortodocsi: pasivitate sau luptã pentru afirmarea dreptei credinte a adevãrului?
– Dragã, dacã e vorba de studiu, nu se pune problema luptei pentru adevãr. Se studiazã ceea ce sa spus în lectiile respective si, apoi, cât priveste ce credem noi, astai altceva. Dar nu se poate învãta, de exemplu, darwinismul, fãrã sã se stie cei darwinismul. Care e pãrerea noastrã în raport cu darwinismul, astai altã chestiune. De exemplu, darwinismul sustine cã evolutia a adus viata pe pãmânt, respectiv sa dezvoltat viata pe pãmânt, sau dezvoltat speciile. Pentru noi, asta nui o chestiune care near deranja, dacã sar accepta pe lângã sustinerea evolutionismului si faptul cã lucrurile nu sau petrecut de la sine, ci cu interventia lui Dumnezeu; adicã, de fiecare datã când a apãrut o nouã specie, aceasta a apãrut nu datoritã antecedentelor, ci datoritã faptului cã Dumnezeu, din ceea ce a fost, a fãcut ceea ce este. Dar nu trebuie neapãrat, când se sustine un lucru, sã ne spunem noi punctul nostru de vedere. Îl spunem numai atunci când ni se cere sau când credem noi de cuviintã. Însã studiul trebuie fãcut dupã programa care este la scoalã. Dacã se studiazã materialismul, noi studiem materialismul si dupã aceea spunem „da, dar eu nu sunt materialist, ci sunt idealist".