CELE 14 REGULI PENTRU MERGEREA LA BISERICA
Fratilor, trebuie sa stiti ca un crestin care merge la biserica are 14
reguli canonice de buna cuviinta, daca vrea sa-l foloseasca sfanta biserica.
Daca nu le implineste, se duce la biserica spre osanda.
Am sa va spun regulile de buna cuviinta pentru un crestin care merge la
sfanta biserica.
Daca vreti sa fiti fii cu adevarat ai Bisericii lui Hristos celei dreptmaritoare,
care ne naste pe noi prin apa si prin Duh la Botez, de aproape 2000 de
ani, in Biserica lui Hristos, care este stalp si intarire a adevarului,
sa stiti regulile de mergere la biserica, dupa cum urmeaza :
1. Prima conditie canonica pentru a merge la Sfanta Biserica este
sa te ierti cu toti. Daca merge mama la biserica, sau tata, sa zica :
" Iertati-ma, mai baieti ! Iarta-ma, sotie !"
2. A doua conditie canonica. Cand mergi la Biserica sa duci un
mic dar din casa ta. Macar o lumanarica, macar un banut, o prescura, un
pahar de vin, ce poti. Ca prin acel mic dar pe care-l duci tu la biserica
se binecuvinteaza toata averea ta, caci il dai jertfa lui Dumnezeu.
3. A treia conditie canonica. La biserica este bine sa mergi mai
de dimineata, ca sa poti apuca Evanghelia Invierii de dimineata si Slavoslovia.
Si totodata daca te duci mai devreme, te poti inchina linistit, nu-i lume
multa la biserica, te duci la locul tau fara sa deranjezi slujba.
4. A patra conditie canonica. Totdeauna barbatii in biserica trebuie
sa stea in partea dreapta, iar femeile in partea stanga. Si in ordinea
aceasta trebuie sa stea in biserica : barbatii batrani in frunte, cei
mai putin carunti la spate, cei mai tineri in spatele lor, flacaii si
baietii tot asa. La fel si femeile. Iar intre barbati si femei, sa lasati
o carare in biserica, ca sa mearga cine vine sa se inchine si sa duca
darul la Sfantul Altar.
5. A cincea conditie canonica este sa nu vorbiti in biserica, ca
este mare pacat. Daca este mare nevoie sa vorbesti, vorbeste in soapta
sau prin semne.
6. A sasea conditie canonica. Daca mergi la biserica, sa nu iesi
pana nu se termina slujba. Numai, Doamne fereste, daca esti bolnav, sau
daca patesti ceva. Dar altfel sa nu iesi, ca, daca iesi inainte de terminarea
Liturghiei, esti asemenea cu Iuda, care a iesit de la Cina de Taina, unde
erau la masa Mantuitorul cu Apostolii si s-a dus si L-a vandut pe Hristos.
Asa arata Sfantul Ioan Gura de Aur.
7. A saptea conditie canonica pentru cei ce merg la biserica. Cand
va inchinati la sfintele icoane, sa nu sarutati sfintii pe fata , ca-i
pacat. Nu-i voie. Daca sfantul este pictat in picioare, ii saruti picioarele,
daca este pictat pe jumatate, il saruti la partea de jos.
8. A opta conditie canonica. Sa stiti ca dupa ce da preotul binecuvantare
de Sfanta Liturghie, nimeni nu mai are voie sa se inchine la icoane in
biserica sau sa mai duca daruri la altar, ca este mare pacat.
Cand auzi ca zice preotul : " Binecuvantata este Imparatia Tatalui
si a Fiului si a Sfantului Duh, totdeauna, acum si pururea si in vecii
vecilor ", este gata ! De atunci fiecare sta la locul lui linistit,
nu se mai duce sa se inchine. Chiar de-ai venit cu un dar in biserica,
cu lumanare si cu prescura, le dai la urma.
Ca din timpul acela preotul intra in Sfanta Liturghie si nu mai are timp
sa ia darul. Ca daca te duci si el se opreste de la Liturghie, ii raman
o multime de rugaciuni si are pacat. Deci darurile se dau la biserica
pana se da binecuvantarea de Liturghie.
De atunci inainte nu mai este voie nici sa te inchini la icoane, pentru
ca ii tulburi pe cei care vor sa asculte Sfanta Liturghie.
9. A noua conditie canonica. Crestinii trebuie sa stea in genunchi
cand se sfintesc preacuratele daruri, cand se canta : " Pe Tine Te
laudam, pe Tine bine Te cuvantam... !" Altii stau in genunchi si
la Evanghelie. Nu-i o greseala. La Axionul Maicii Domnului si la Tatal
nostru, atunci se sta. Si dupa ce se canta Tatal nostru se face sarutarea
pacii. Asa se facea inainte. Acum in unele biserici s-a uitat.
Cei ce au dezlegare si vor sa se impartaseasca cu Preacuratele Taine,
trebuie sa-si ceara iertare de la toti, de la cei mai batrani pana la
cei mai tineri. Daca sunt barbati, se duc la cei mai batrani oameni din
frunte. si de la care au avut vreo suparare, Doamne fereste, sa ceara
iertare : " Iarta-ma, frate ! Iarta-ma, cumetre sau vecine !"
La fel si femeile sa se duca la cele mai batrane si sa ia iertare, sa
le sarute mana, iar acelea sa le sarute pe frunte. Aceasta randuiala se
face inainte de a merge la Sfanta Impartasanie. Si apoi iei o lumanarica
aprinsa si la iconostas o dai in mana paraclisierului; nu mergi cu ea
inaintea preotului, in fata Sfantului Potir.
Pentru ca in fata Sfantului Potir, cand mergeti, nu aveti voie sa fiti
cu lumanarea aprinsa, nici sa mai faceti Sfanta Cruce, ca-i mare primejdie.
Multi, facand cruce, s-a intamplat ca au lovit Sfantul Potir, pe preot,
si au varsat Sfintele. S-a intamplat in multe biserici.
Eu am patit-o. A venit unul de la Sasca Mare la impartasanie; eram staret
la Manastirea Slatina, si m-a lovit peste Sfantul Potir si, daca nu-l
tineam, il zvarlea in mijlocul bisericii. Aveam Sfintele in el. Si tot
mi-a varsat cele noua cete ingeresti. Trei au cazut din acelea. Am avut
de facut canon si randuiala.
Un baietan cand si-a facut cruce, a dat peste Sfantul Potir. Si daca nu-l
tineam strans mi-l varsa tot si nu mai puteam sa fiu preot din cauza asta
. A incremenit si el. Si doar le-am spus, ca erau sute de oameni cu lumanari
aprinse : " Nu mai faceti cruce cand ajungeti in fata Sfantului Potir,
si lumanarile lasati-le colo la iconostas !"
Cand mergi in fata Sfantului Potir pui mainile crucis pe piept. Si atunci
preotul ia cu lingurita Preasfintele si Preacuratele Taine si ti le da
sa ie mananci.
10. A zecea conditie canonica. Dupa ce-ai primit Preacuratele Taine
ale lui Iisus Hristos, treci la usa diaconeasca, ca acolo sa-ti dea anafora
si un paharut de vin. Apoi treceti la strana sau in pridvor, sa va cititi
molitfele sau rugaciunea de multumire dupa Sfanta Impartasanie.
Trebuie sa stiti ca nimeni nu are voie sa se impartaseasca daca nu si-a
citit rugaciunile de impartasire ( molitfele ). Apoi, cele de multumire.
Cel ce s-a impartasit, nu mai are voie sa sarute mana preotului. Pana
nu stai la masa nu mai ai voie sa saruti nici sfintele icoane, nimic,
ca ai primit pe Hristos atunci. Dupa masa poti sa saruti mana si sfintele
icoane.
Dupa impartasanie n-ai voie sa scuipi trei zile si trei nopti. Asa-i dupa
randuiala canonica. Dar macar pana a doua zi, macar 24 de ore sa tineti
minte. Dar, trei zile arata cartea. Asa este dupa Sfanta Impartasanie.
Cei casatoriti, care vor sa se impartaseasca cu Preacuratele Taine, trebuie
sa pazeasca curatia in familie, macar trei zile, iar dupa ce s-au impartasit
sa tina macar doua zile. Iar in posturi, trebuie sa traiasca toate zilele
in curatie.
11. A unsprezecea conditie canonica. Cel ce a venit la biserica
dintr-o familie, se cheama apostolul familiei. El trebuie sa ia sfanta
anafora pentru toti cei de acasa.
Cei de acasa n-au voie, Doamne fereste, in Duminici si sarbatori, sa manance
ceva, pana nu vine cel de la sfanta biserica, sa le aduca sfanta anafora,
sa se impartaseasca cu sfanta anafora in locul Preacuratelor Taine. Ca
sfanta anafora pe greceste se cheama antidoron, adica contra chip,
tine locul Preacuratelor Taine pentru cei ce nu pot sa se impartaseasca.
Duminica si in sarbatori, in timpul Sfintei Liturghii, n-ai voie sa faci
mancare, ca este mare pacat. Fa mancarea de sambata seara si pune-o undeva
la rece, ca aveti acum frigidere, si o incalzesti cand veniti de la biserica.
In caz de mare nevoie, dupa ce iesi de la Sfanta Liturghie, ai voie sa
faci mancare. Dar in timpul Sfintei Liturghii, cand preotul leaga cerul
cu pamantul si scoate particele pentru milioane de suflete, tu sa nu te
apuci atunci sa faci mancare, ca-i mare pacat !
Asa a fost la stramosii nostri. Intrebati batranii. ca asa tineau inainte
! Nu se facea mancare Duminica. Este mare pacat. Nu-i voie sa faci focul
si sa faci mancare cand preotul face dumnezeiasca Liturghie pentru atatea
milioane de crestini, unde mijloceste iertarea atator suflete, si pentru
cei din iad si pentru cei din ceruri si pentru cei de pe pamant.
12. A douasprezecea conditie canonica. Cel ce a fost la sfanta
biserica, cand a zis preotul : " Cu pace sa iesim ! Intru numele
Domnului" si a facut otpustul, adica sfarsitul Liturghiei, face trei
inchinaciuni in mijlocul bisericii si merge acasa.
De la biserica sa nu se opreasca pana la usa lui. Nu cumva sa-l duca diavolul
de la biserica la crasma sau la joc, ca atunci e vai de el. A inceput
cu Dumnezeu si termina cu diavolul. Ca asa face vrajmasul : " Da,
oare sa ma duc pe la cutare cumatru; dar, sa ma duc pana la cutare; dar,
sa merg oleaca la crasma ".
Bucuria diavolului ca te-a scos din raiul lui Dumnezeu si te duce in iad,
caci crasma este gura iadului. Asa o numesc toti Sfintii Parinti.
Dracul, cand ai intrat in crasma iti bate trei cuie. Primul cui, cand
ai pus piciorul pe pragul crasmii; al doilea, cand ai stat pe scaun la
masa, in crasma; si al treilea, cand ai luat primul pahar. Pe urma esti
al lui; te tine el acolo, nu scapi degraba. Ti-a batut trei cuie.
Deci, de la usa bisericii du-te direct acasa !
13. A treisprezecea conditie canonica. Cand mergi acasa, zi o rugaciune
la sfintele icoane si cand toti stau la masa, tu sa le povestesti ce ti-a
ramas si tie in cap de la biserica. " Uite, a fost Apostolul cutare,
Evanghelia cutare; preotul a tinut predica cutare; uite asa a cantat dascalul,
asa frumos a fost !", ca sa auda si cei ce n-au putut merge la biserica,
din motive binecuvantate.
14. A paisprezecea conditie canonica. Dupa ce ai stat si tu la
masa, sa te odihnesti doua ore. Apoi trebuie sa te duci in Duminici si
sarbatori sa faci vizite si sa cercetezi pe cei bolnavi si saraci.
Daca stii un batran bolnav sau o femeie bolnava sau un copil, sau cineva
care zace de multi ani, du-te si-l cerceteaza, ca auzi ce spune Hristos
in ziua Judecatii : Bolnav am fost si nu m-ati cercetat (Matei
25, 36).
Daca nu poti duce un dar cat de mic la cel bolnav, du-te si-i spune un
cuvant de mangaiere : " Rabda, frate ! Roaga-te lui Dumnezeu ca te
iubeste ! Dumnezeu, pe care-L iubeste, il cearta. Si daca ai sa rabzi
in lumea asta, n-ai sa mai rabzi dincolo. Asa a rabdat Iov, asa a rabdat
Lazar !"
Deci regula a paisprezecea este sa cercetam pe batrani si pe cei bolnavi
in Duminici si sarbatori.
Acestea sunt pe scurt cele paisprezece reguli de buna cuviinta pentru
crestinii care merg la sfanta biserica in Duminici si in sarbatori.
|