Despre ECUMENISM
Într-o
zi din vara anului 1978 a venit la chilia Pr. Cleopa o delegatie de la Consiliul
Ecumenic al Bisericilor de la Geneva, condusă de directorul acestei miscării.
Redăm aici o parte din dialogul care a durat peste două ore.
Preotul: La ce ati venit voi la un cioban?
Delegatia: Noi n-am venit să vedem un om învătat aici. Am venit
să vedem un om sfânt.
Preotul: Sfânt este Domnul Dumnezeul nostru! N-auzi ce spune
în biserică? Acela-i sfânt. Noi suntem praf si cenusă.
Delegatia: Noi credem că aveti o inspiratie de sus să vedeti
în problema ecumenică, dacă noi cheltuim degeaba sau umblăm degeaba.
Preotul: Initiativa este bună în fond. Dar ia gânditi-vă! Ca
să vă apropiati de noi, mai cu seamă de o Biserică traditională, ca Ortodoxia,
câte vă trebuie! Căci Biserica dumneavoastră, protestantismul, este suspendată
în aer si nu are temelie!
Delegatia: Dar de ce?
Preotul: Unde vă este Sfânta Traditie? Unde vă este cultul
sfintelor moaste? Unde vă este cultul sfintelor icoane? Unde este cultul sfintilor
si al îngerilor? Unde este venerarea Sfintei Cruci? Unde este supravenerarea
Maicii Domnului? Unde sunt cele sapte Sfinte Taine, mijloace sfintitoare? Unde
este ierarhia bisericească? Unde sunt sfintele canoane? Unde este practica Bisericii
de 2000 de ani? Ati desfiintat totul si acum vreti să vă apropiati de noi? Este
imposibil!
Noi avem puncte comune mult mai multe cu catolicii, decât cu protestantii, dacă
ar fi să se ajungă odată la o unire. Voi, protestantii, sunteti la foarte mare
distantă de noi. Aveti numai două Taine, si acelea nu ca Taine, ci numai ca
simboluri: Botezul si Cina Domnului. La Cina Domnului faceti o masă comemorativă
cu pâine si cu vin în cinstea lui Hristos, dar nu mai credeti că se preface
pâinea si vinul în Trupul si Sângele Domnului.
Desi protestantii sunt multi - sunt vreo 400 de milioane -, iar catolicii sunt
si ei vreo 750 milioane, noi ortodocsii suntem putini, însă suntem Biserică
întreagă. Nouă nu ne lipseste nimic. Noi n-avem ce împrumuta de la protestanti
sau de la catolici. Nimic, absolut nimic!
Biserica noastră o credem si o întelegem întreagă. Are toate dogmele drepte,
toată traditia veche apostolică si sobornicească a Sfintilor Părinti. Si are
toate canoanele, are toată traditia liturgică, canonică, dogmatică si istorică.
Tot ce ne trebuie avem în Biserica Ortodoxă! Este Biserica cea adevărată, care
a mers pas cu pas după traditia evanghelică, apostolică si sobornicească până
în ziua de azi.
Delegatia: Si noi stim asta. De aceea vrem să ne apropiem de
dumneavoastră. Dar initiativa noastră este bună?
Preotul: Este bună în principiu. Că vreti să fie o turmă si
un păstor. Dar câti munti sunt de trecut între noi si dumneavoastră până atunci!
Delegatia: Dar cum putem să ne apropiem de Biserica dumneavoastră
Ortodoxă?
Preotul: Unde vă sunt faptele? Că la voi este "Sola fide"
- mântuirea numai prin credintă. Se poate una ca asta? Căci credinta fără fapte-i
moartă. Si "Sola gratia", la calvini, mântuirea numai prin har.
Cum poate fi mântuirea numai prin har, dacă acelasi Apostol spune că toti vom
sta înaintea divanului lui Iisus Hristos, ca fiecare să dea seamă de faptele
cele bune si cele rele ale sale (II Cor. 5, 10), să ia fiecare răsplată după
cum a lucrat? Si-n Sfânta Evanghelie ti se cer faptele si poruncile. Ai citit
în Evanghelie: Iar de vrei să intri în viată, păzeste poruncile (Matei 19, 17).
Nu există credintă fără fapte, asa cum o credeti voi. Ziceti că faptele nu-s
nimica... nu-i nimica postul. Unde vi-s posturile? Dumneavoastră puteti închide
ochii si să treceti peste istoria de 2000 de ani a Bisericii, care-i necontestată?
Eu am fost anul trecut în catacombele Romei si am văzut începutul picturii bizantine.
Sunt picturi si icoane din secolele I, II si III în catacombe; că de-acolo a
pornit pictura bizantină. Catedralele din Ravena si din Venetia, din Constantinopol
si din atâtea alte locuri, făcute de Sfântul Constantin cel Mare, de Justinian
si de toti împăratii bizantini, sunt o mărturie peste veacuri.
Puteti să ziceti că nu le-ati avut si dumneavoastră 1517 ani, până când v-ati
despărtit de catolici? Păi atunci cum, dacă v-ati uitat rădăcina, s-o uităm
si noi? Cine-si uită rădăcina, se usucă si piere. Moare. Dumneavoastră trebuie
să veniti înapoi la rădăcină. Va să zică, 1517 ani icoanele au fost bune în
Biserică. Puteti să închideti ochii si să ziceti că Biserica n-a avut icoane
de la început, de când era în fasă?
Uite, catedrale imense numai în mozaicuri si aur stau strajă si arată la toată
lumea că Biserica a fost împodobită cu icoane din primele secole [...].
Delegatia: Discutie ca asta cu dumneavoastră, n-am mai avut
niciodată, nicăieri, asa de adâncă.
Preotul: Noi avem izvoare de la Sfintii Părinti. Cu noi nu
mai gătesti dacă începi. Avem de unde vă spune. Că voi numai în capul vostru
rational credeti, că numai atât este teologia, cât o stiti voi aici. Dar izvoarele
cele curate, grâul cel fără neghină si vinul cel fără apă, la Sfintii Părinti
le găsiti. Citeste. Teologia noastră cea mai puternică a început din secolul
I până în secolul V. Acolo sunt izvoarele cele mai curate, din care se adapă
toate cunostintele teologice.
Delegatia: Dar atunci cum vedeti dumneavoastră ecumenismul
si Miscarea Ecumenică Mondială ?
Preotul: Este nevoie mai întâi de multă rugăciune. Că fără
Dumnezeu nu putem face nimic (Ioan 15, 5). Întâlnirile între Biserici sunt bune,
evanghelice, căci astfel crestinii se cunosc bine unii pe altii si încetează
ura confesională. Însă, de aici până la unire este departe ca de la pământ la
cer, căci nici o Biserică neortodoxă nu va renunta la credinta ei ca să vină
la Biserica Ortodoxă.
Delegatia: Atunci când credeti că se va împlini cuvântul Sfintei
Evanghelii, ca să fie pe pământ o turmă si un păstor?
Preotul: Când toate popoarele crestine si necrestine vor veni
la adevărata credintă ortodoxă în Dumnezeu, Cel în Treime lăudat si preamărit.
Aceasta va fi numai la sfârsitul veacurilor, în felul în care numai singur Dumnezeu
stie…
Extras din "Calauza in credinta ortodoxa" de Arh. Cleopa Ilie