Sectarul
: Pentru
care pricină voi, ortodocsii, vă închinati la îngeri si la sfinti si îi puneti
pe ei mijlocitori către Dumnezeu pentru mantuirea voastră? Căci nu există decat
un singur Mijlocitor între Dumnezeu si oameni, lisus Hristos. Apostolul ne învată
clar în aceasta privintă: Unul este Dumnezeu, Unul este si Mijlocitorul între
Dumnezeu si oameni: omul Hristos Iisus (I Tim. 2, 5). Deci nici îngerii, nici
sfiitii, nimeni în afară de Hristos nu poate mijloci de la Dunmezeu mantuirea
noastră.
Preotul : Ascultă, omule, noi nu ne închinăm la sfinti si la îngeri ca
si lui Dunmezeu. închinarea pe care o aducem noi sfintilor si îngerilor este
numai o cinstire (venerare), iar lui Dumnezeu ne închinăm si îi slujim cu desăvarsită
închinare, care se mai numeste si „latrie" sau „adorare". Noi venerăm
pe sfintii lui Dumnezeu pentru ca ei sunt prieteni si casnici ai lui Dumnezeu,
după cum este scris: Voi sunteti prietenii Mei, daca faceti ceea ce va poruncesc
(loan 15, 14). lar despre Avraam citim de asemenea: Si a crezut Avraam lui Dumnezeu
si i s-a socotit lui ca dreptate si a fost numit prieten al lui Dumnezeu (lacov
2, 23). • Si marele Apostol Pavel scrie efesenilor: Deci, dar, nu mai sunteti
străini si locuitori vremelnici, ci sunteti împreuna cetateni cu sfintii si
casnici ai lui Dumnezeu (Efes. 2, 19). Asadar, ca pe niste prieteni ai lui Dumnezeu
si casnici ai Lui îi cinstim (venerăm) pe sfinti. încă mai stim că sfintii sunt
proslaviti de Dumnezeu în ceruri (Luca 20, 36); sfintii vor judeca lumea (I
Cor. 6, 2; Matei 19, 28; Evrei 12, 22-23); sfintii, înca pe pămant fiind, aveau
darul proorociei (III Regi 14, 1-17), vezi si proorocia lui Elisei asupra lui
Ghiezi (IV Regi 5, 25-27). Sfintii, încă în viata aceasta fiind, se rugau lui
Dumnezeu pentru oameni. Astfel, Avraam s-a rugat pentru Abimelec (Fac. 20, 7),
Moise s-a rugat lui Dumnezeu pentru popor s.a.
Sectarul : Dar cum pot sfintii si îngerii sa fie mijlocitori la Dumnezeu
pentru mantuirea oamenilor, de vreme ce noi trebuie sa asteptăm mantuirea numai
de la Hristos, Mantuitorul si Mijlocitorul mantuirii noastre, dupa cum este
scris: Si întru nimeni altul nu este mantuirea, căci nu este sub cer nici un
alt nume, dat între oameni, în care trebuie să ne mantuim noi (Fapte 4, 12)?
Asadar nu este nevoie să ne adresam sfintilor, cand vrem sa dobandim mantuirea.
Preotul : Dimpotrivă, acest lucru este prea de nevoie, căci sfintii lui
Dumnezeu au posibilitatea, în cer, de a mijloci la Dumnezeu pentru oameni si
de a contribui la mantuirea acestora. Aceasta se arata luminat din cuvantul
Apocalipsei, care.zice: Si cand (Mielul) a luat cartea, cele patru fiinte si
cei douăzeci si patru de bătrani au cazut înaintea Mielului, avand fiecare alăută
si cupe de aur pline cu tamaie, care sunt rugăciunile sfintilor (Apoc. 5, 8).
Asadar rugaciunile sfintilor sunt duse la Dumnezeu, iar sfintii nu se roaga
numai pentru ei, ci si pentm oameni, dupa cum am aratat mai sus ca s-a rugat
Avraam pentru Abimelec, Moise pentru popor si dupa cum se ruga marele Apostol
Pavel pentru crestinii din Filipi, catre care scrie: Multumesc Dumnezeului meu,
ori de cate ori îmi amintesc de voi, caci totdeauna, în toate rugăciunile mele,
ma rog pentru voi toti, cu bucurie (Filip. 1, 3-4). Si iarasi: Multumim lui
Dumnezeu totdeauna pentru voi toti si vă pomenim în rugăciunile noastre, aducandu-ne
aminte neîncetat, înaintea lui Dumnezeu, Tatal nostru, de lucrul credintei voastre...
(I Tes. 1, 2-3). Si iarăsi: Pentru aceasta, ne si rugam pururea pentru voi,
ca Dumnezeul nostru să va facă vrednici de chemarea Sa... (II Tes. 1, 11). Si
iarasi: Nu încetez a multumi pentru voi, pomenindu-vă în rugăciunile mele, ca
Dumnezeu... sa va dea vouă duhul întelepciunii... (Efes. 1, 16-17). Si iarăsi:
Aceasta si cerem în rugaciunea noastra: desăvarsirea voastră (II Cor. 13, 9).
lar lui Timotei îi scrie: Multumesc lui Dumnezeu, Caruia ii slujesc din sîrămosi,
cu cuget curat, că te pomenesc neîncetat, zi si noapte, în rugăciunile mele
(II Tim. 1,3). De asemenea, în Vechiul Testament este scris: ...iar robul Meu,
lov, să se roage pentru voi; din dragoste pentru el, voifi îngaduitor, ca sa
nu Mă port cu voi dupa nebunia voastră, întrucat n-ati vorbit despre Mine asa
de drept cum a vorbit robul Meu, lov (lov 42, 8). Deci iată, din cele de pana
aici se vede clar că sfintii au posibilitatea să mijlocească la Dumnezeu cele
spre mantuirea noastră, precum si faptul că ei si în viată, cat si după moarte,
se roagă în cer pentru cei de pe pămant, mijlocind pentm ei cele spre folos,
după cele scrise în Sfanta Scriptură: Acesta este iubitorul defrati, proorocul
lui Dumnezeu, leremia, care mult se roagă pentru popor si pentru sfanta cetate
(II Mac. 15, 14). Si Daniel prin vedenie se ruga lui Dumnezeu (Dan. 10, 11-21).
De asemenea, Dumnezeu trimite pe îngerii Săi în ajutorul celor ce se roagă Lui
(Fac. 24, 7). Dumnezeu trimite pe îngerul Său la Daniel si îl scapă din gura
leilor (Dan. 6, 23). Si marele Apostol Pavel arată că îngerii sunt slujitorii
lui Dumnezeu, pe care El îi trimite spre ajutorul celor ce vor să mostenească
mantuirea (Evrei 1, 14). Cine primeste pe sfinti, primeste pe Hristos (Matei
10, 40-41). Asadar, din mărturiile scripturistice de mai sus ti-am arătat că
sfintii si îngerii pot să mijlocească la Dumnezeu pentru noi, oamenii, prin
rugaciunile lor, ca niste prieteni ai lui Dumnezeu (loan 15, 14), ca niste iubiti
ai lui Dumnezeu (Dan. 10, 19) si ca niste casnici ai lui Dumnezeu (Efes. 2,
19).
Sectarul : Voi, ortodocsii, prin închinarea si slujirea la îngeri si
la sfmti, umbriti slava si cinstea ce 1 se cuvine numai lui Dumnezeu. Apostolul
Pavel mustră si opreste cu asprime pe coloseni, care faceau asa, căci, lăsand
închinarea la Dumnezeu, se închinau si slujeau îngerilor, scriindu-le: Nimeni
să nu va smulga biruinta printr-o prefăcută smerenie si printr-o fatamica închinare
la îngeri..., în loc sa se tina strans de capul (Hristos) de la care trupul
tot - prin încheieturi si legaturi, îndestulandu-se si întocmindu'se -, sporeste
în cresterea lui Dumnezeu (Col. 2, 18-19).
Preotul : Nici o umbrire sau micsorare nu se aduce slavei lui Dumnezeu
prin venerarea si cinstirea slugilor Lui. Mai întai, că una este închinarea
(adorarea) pe care o aducem noi lui Dumnezeu, cum mai sus am arătat, si alta
este cinstirea (venerarea) pe care o aducem noi îngerilor si sfintilor lui Dumnezeu,
ca unor slugi si prieteni iubiti ai lui Dumnezeu. Apoi, însusi Duhul Sfant ne
îndeamnă să lăudam pe Dumnezeu prin sfintii Lui, zicand: Laudati pe Domnul întru
sfintii Lui (Ps. 150, 1). Noi, cand cerem ajutorul si mijlocirea sfintilor si
a îngerilor în rugăciunile noastre, tot pe Dumnezeu îl slavim, deoarece si sfintii
la randul lor duc cererile si rugăciunile noastre, împreună cu rugăciunile lor,
la Dumnezeu (Fapte 9, 32-42; 20, 9-12, 36; 28, 3-9; Apoc. 5, 8). însusi Dumnezeu
a proslăvit pe sfintii Sai (Rom. 2, 10) si i-a îmbrăcat pe ei cu slava Sa: Si
slava pe care Tu Mi-ai dat-o, le-am daî-o lor, ca sa fie una, precum Noi suntem
una (loan 17, 22) si le-a zis lor: Cel ce vă asculta pe voi, pe Mine Mă ascultă,
si cel ce se leapădă de voi, se leapădă de Mine (Luca 10, 16). Sau: Cine vă
primeste pe voi, pe Mine Mă primeste, si cine Mă primeste pe Mine, primeste
pe Cel ce M-a trimis pe Mine. Cine primeste prooroc în nume de prooroc, plata
de prooroc va lua, si cine primeste pe un drept în nume de drept, rasplata dreptului
va lua (Matei 10, 40-41). Aceste marturii dovedesc pana unde ajunge hula si
rătă- cirea tuturor celor care, lepădandu-se de cinstirea sfintilor si a îngerilor
- care sunt slugi iubite ale lui Dumnezeu -, nu-si dau seama că, de fapt, ei
se leapadă de însusi Dumnezeu, Ziditorul tuturor. Vai de hula si de nebunia
voastră.
Sectarul : Sfintii, chiar daca pot, nu vor să mijloceasca la Dumnezeu
pentru mantuirea noastră. Căci iată, Avraam n-a vrut sa mijloceasca la Dumnezeu
pentru bogatul nemilostiv, desi acesta îl rugase stăruitor (Luca 16, 24-31).
Preotul : N-a vrut, căci nu era cazul, deoarece păcatul bogatului nemilostiv
era împotriva Duhului Sfant, care nu are iertare nici în veacul de acum, nici
în cel viitor, pentu că, păcatuind mereu cu încredere prea mare în mila lui
Dumnezeu si nepocaindu-se, a murit în această stare (Matei 12, 31-32).
Sectarul : Sfanta Scriptură ne arată că sfintii si îngerii resping închinarea
fată de ei, spre a nu fi stirbită si umbrită închinarea fată de Dumnezeu, Căruia
Singur I se cuvine cinste deosebită si închinare. în Sfanta Scriptura ni se
spune despre Apostolul Petru: Si cand a fost sa intre Petru, Corneliu, întampinandu-l,
i s-a închinat, cazand la picioarele lui. lar Petru l-a ridicat, zicandu-i:
Scoala-te. Si eu sunt om (Fapte 10, 25-26). lar despre Pavel si Varnava: lar
preotul lui Zeus, care era înaintea cetatii, aducand la porti tauri si cununi,
voia sa le aduca jertfa împreună cu multimile. Si auzind Apostolii Pavel si
Vamava, si-au rupt vesmintele, au sarit în multime, strigand si zicand: Barbatilor,
de ce faceti acestea? Doar si noi suntem oameni, asemenea pătimitori ca voi...
(Fapte 14, 13-15). Asemenea se întamplă si cu îngerii, cum este de pildă îngerul
care i-a făcut Apostolului Ioan descoperirile din Apocalipsă: Si am cazut înaintea
picioarelor lui, ca sa ma închin lui. Si el mi-a zis: Vezi sa nu faci aceasta!
Sunt împreuna-slujitor cu tine si cu fratii tai, care au marturia lui Iisus.
Lui Dumnezeu închină-te, căci mărturia lui Iisus este duhul proorociei (Apoc.
19, 10). lar altă dată: Si eu, loan, sunt cel ce am vazut si am auzit acestea,
iar cand am auzit si am văzut, am cazut sa ma închin înaintea picioarelor îngerului
care mi-a aratat acestea. si el mi-a zis: Vezi sa nu faci aceasta! Caci sunt
împreuna-slujitor cu tine si cu fratii tai, proorocii, si cu cei ce pastreaza
cuvintele cartii acesteia. Lui Dumnezeu închina-te! (Apoc. 22, 8-9). Deci atat
sfintii, cat si îngerii, refuză orice închinăciune ce li se aduce, stiind că
ea se cuvine numai lui Dumnezeu.
Preotul : în Faptele Apostolilor cap. 10, vers. 25-26, Apostolul Petru
respinge închinarea ce i-a adus-o Corneliu, sub cuvant că el este om, deoarece
Corneliu îl socotise că este mai mult decat om, adică zeu. Sutasul roman era
familiarizat cu notiunea de zei, ca unul ce fusese păgan. Deci, socotind pe
Petru ca pe un trimis al lui Dumnezeu, el era foarte înclinat a-1 socoti ca
zeu - iar dacă nu ca zeu, cel putin ca pe un om superior celorlalti oameni sau
semizeu -, căruia el credea că i se cuvenea nu venerare, ci adorare, ca zeilor,
ceea ce Petru a refuzat să i se aducă. În citatul din Faptele Apostolilor (14,
13-15), Pavel si Varnava resping închinarea ce li s-a adus pentru acelasi motiv
ca si mai sus, căci erau socotiti ca zei si li s-ar fi adus adorare, nu venerare.
Contextul ne spune clar că locuitorii pămantului din Listra, uimiti de minunea
vindecării ologului din nastere de către Pavel, în văzul tuturor au strigat:
Zeii, asemanandu-se oamenilor, s-au coborat la noi. Si ziceau de Varnava ca
este Zeus, iar de Pavel că este Hermes, de vreme ce era «purtatorul cuvantului»
(Fapte 14, 11-12). Astfel, este lesne de înteles refiizul apostolilor de a fi
adorati ca niste zei, de vreme ce ei tocmai împotriva zeilor predicau întoarcerea
la Unicul Dumnezeu (Fapte 14, 15-17). Si acestea zicand, abia au potolit multimile,
ca sa nu le aduca jertfă (Fapte 14, 18), se spune în continuare. În al treilea
citat (Apoc. 19, 10), îngerul descoperitor al vedeniilor apocaliptice respinge
închinarea ce i-a adus-o Apostolul si Evanghelistul loan. Respingerea este motivată:
Sunt împreuna-slujitor cu tine..., adica sunt egal cu tine, ca slujitor al lui
Dumnezeu, cum esti si tu, deci suntem în raporturi de egalitate si nu se cuvine
să primesc de la tine închinare, mai cu seama că si tu esti aici, nu în trup,
ci în «duh» (Apoc. 1, 10), adica în stare îngerească; si în plus, si tu ca mine
esti în «duhul proorociei», care constă în a marturisi pe Iisus. Al doilea motiv
al refuzului este exprimat în cuvintele: «Lui Dumnezeu te închină». Dumnezeu
era de fata si îngeml descoperitor I-ar fi adus o jignire daca ar fi primit
pentru sine, chiar în fata lui Dumnezeu, închinare de la loan. Chiar si între
oameni este jignitor a respecta prea mult pe un înalt slujitor al unui conducător
de tară, cand acel conducător este de fată. Totdeauna, toată atentia si toată
cinstea se îndreaptă către cel ce este mai-marele tuturor, atunci cand el este
prezent. Dar aceasta nu înseamnă că cei din jurul lui nu ar fi si ei oameni
de mare cinste. în citatul din urma (Apoc. 22, 8-9), de asemenea, îngerul exprimă
chiar mai limpede decat în citatul dintai, egalitatea sa cu Apostolul loan si
necuviinta ce ar face-o primindu-i închinarea. Astfel, în toate citatele de
mai sus invocate de voi, sectarii, în motivarea învătăturilor voastre gresite,
refuzul sfintilor si al îngerilor de a li se aduce închinare îsi are explicatie
proprie si particulară: Apostolii Petru, Pavel si Varnava au refuzat a li se
aduce adorarea ca unor zei, iar nu cinstirea sau venerarea pe care sfintii o
primesc; iar îngerul descoperitor a respins închinarea lui loan, pentru egalitatea
pe care o avea cu el, ca împreună-slujitor al lui Dumnezeu. Insă în ce priveste
cinstirea si venerarea pe care oamenii o aduc sfintilor si îngerilor lui Dumnezeu,
acestea sunt primite de ei, după cum se poate vedea în diferite locuri ale dumnezeiestii
Scripturi. Un prim exemplu se poate vedea atunci cand a treia căpetenie trimisă
de împăratul Ohozia, cu cei cincizeci de oameni ai lui, venind si cazand în
genunchi înaintea lui Ilie, l-a rugat, zicand: «0mul lui Dumnezeu, sa nu fie
trecut cu vederea de ochii tai sufletul meu si sufletul acestor cincizeci de
robi ai tai» (IV Regi 1, 13). Si iarăsi: ...fîii proorocilor cei din lerihon...
au iesit înaintea lui (Elisei) si i s-au plecat pana la pamant (IV Regi 2, 15).
Si iarăsi: Atunci împaratul Nabucodonosor a cazut cu fata la pamant si s-a închinat
înaintea lui Daniel... (Dan. 2, 46). Si iarăsi, vedem că Valaam s-a închinat
si a cazut cu fata la pamant... înaintea îngerului Domnului (Num. 22, 31). larasi
vedem ca îngerul Domnului a primit închinare de la Isus al lui Navi, care a
căzut cu fata la pămant si i s-a închinat (losya 5, 14-15). îngerii au primit
închinare de la Lot (Fac. 19, 1). îngerul Domnului a primit închinare de la
Manoe si femeia lui, care i s-a închinat lui pană la pămant, iar îngerul Domnului
s-a înăltat cu para focului de pe jertfelnic (Jud. 13, 18-21). îngerul Domnului
a primit închinare de la David si de la bătranii poporului (I Paral. 21, 16-18).
îngerul Domnului a primit închinare de la Daniel Proorocul (Dan. 8, 18; 10,
9-15). lată ca în cele de pană aici ti-am răspuns la cele ce ai afirmat dumneata,
că îngerii si sfintii lui Dumnezeu nu voiesc a primi închinare de la oameni.
Citeste cu atentie locurile indicate din Sfanta Scriptură si vei întelege destul
de clar că nu ai dreptate în cele ce sustii, si că atat sfintii lui Dumnezeu,
cat si îngerii Lui, primesc cinstire si venerare de la oameni, fară ca această
venerare a lor sa aducă vreo mahnire lui Dumnezeu. Caci cum S-ar putea supăra
Dumnezeu cand vede pe prietenii Lui cei iubiti si pe casnicii Săi ca se slăvesc
în numele Lui, cand El însusi i-a proslavit pe ei (Rom. 2, 10) si i-a înzestrat
cu puteri minunate si cu daruri deosebite?
Sectarul : Care sunt aceste daruri si puteri deosebite cu care Dumnezeu
a înzestrat pe sfmtii Săi?
Preotul : Mai întai de toate sunt puterile date lor de a face Minuni,
după cum scrie: Minunat este Dumnezeu întru sfintii Lui, Dumnezeul lui Israel
(Ps. 67, 36) si iarăsi: Sfintii care sunt pe pamantul Lui, minunata a facut
Domnul toată voia întru ei (Ps. 15, 3). Oare nu prin mana proorocului Său, Moise,
a bătut Dumnezeu Egiptul (les. 7, 10-12), a prefacut apa în sange (7, 20-21)'.
a adus broaste (8, 6), tăuni (8, 24), ciuma vitelor (9,3), basici usturătoare
, grindină si foc (9, 8, 18, 33), lăcuste (10 , 4-6)' întuneric (10, 21), moartea
primilor născuti (12 29- 30), i-a trecut pe evrei prin Marea Rosie (14, 15-16)
1-a pierdut pe faraon si pe ostasii lui (14, 27)? Si nu tot prin mana lui Moise
a învins pe Amalec (les 17), a mdulcit apele Merei (les. 15), a scos apa din
piatră la Horeb (les. 17, 6), a facut să înghită pămantul pe Core si Datan (Num.
16, 28, 33), a vindecat prin sarpele de arama (Num 21), a izvorat apă din piatră
la Cades (Num. 20)? Apoi prin Iosua Navi: oprirea apelor lordanului (losua 3
11-17), căderea zidurilor lerihonului (losua 6, 6-20)- prin Ghedeon: nimicirea
madianitilor (Jud. 7, 16-23); prin Samson: leiri sfasiat (Jud. 14), filistenii
ucisi, portile Gazei luate si daramarea templului lui Dagon (Jud. 16, 28-31);
prin Samuel- tunet si ploaie peste seceris (I Regi 12, 16-18); prin Ilie Proorocul:
seceta cea mare (III Regi 17, 1), înmultirea fainii si a untdelemnului vaduvei
(III Regi 17, 14), învierea fiului vaduvei dim Sarepta Sidonului (in Regi 17,
17-23), coborarea focului din cer peste jertfe (III Regi 18, 36-38), deschiderea
cerului si ploaie mare (III Regi 18, 41-42). Se mai arată prin Ilie: Ohozia,
pedepsit cu moartea (IV Regi 1, 16), despărtirea apelor lordanului cu cojocul
(IV Regi 2, 8); prin Elisei: despărtirea apelor lordanului (IV Reei 2 14) curatirea
apelor lerihonului (IV Regi 2, 19-23), copiii din Betel sfasiati de ursi (IV
Regi 2, 23-24), învierea fiului sunamitencei (IV Regi 4, 32-35), vindecarea
lui Neeman (IV Regi 5, 10-14) Ghiezi lovit cu lepră (IV Regi 5, 27), omul înviat
prin oasele lui Elisei (IV Regi 13, 21); iar prin Isaia, vindecarea lui lezechia
(IV Regi 20, 1-7). Cei doisprezece sfinti apostoli au săvarsit diferite vindecări
(Matei 10, 1; Marcu 3, 14-15; 6, 7, 13; Luca 9, 1-2, 6); cei saptezeci de ucenici
au facut diferite minuni (Luca 10, 9, 17). Apoi, alte nenumarate minuni ale
apostolilor (Marcu 16, 20; Fapte 2, 43; 5, 12, 16), vindecarea ologului (Fapte
3, 2-8), moartea lui Anania si a Safirei (Fapte 5, 1-10), vindecări de bolnavi
(Fapte 5, 15-16), vindecarea slăbănogului Enea (Fapte 9, 34), învierea Tavitei
(Fapte 9, 36-41), minuni mari (Fapte 8, 7, 13), redarea vederii lui Saul (Fapte
9, 17-18; 22, 11-13), orbirea lui Elimas (Fapte 13, 11), învierea lui Eutih
(Fapte 20, 9-12), vindecarea tatălui lui Publius (Fapte 28, 8) si alte nenumărate
minuni si puteri pe care nu este nici vreme, nici loc a le pomeni. lată dar,
omule, cu ce puteri si cu ce daruri a împodobit Dumnezeu pe sfintii Sai, atat
în Vechiul, cat si în Noul Testament. Pentru aceasta, voi încheia cuvantul despre
minunile sfintilor lui Dumnezeu cu ce zice Duhul Sfant: Minunat este Dumnezeu
întru sfintii Lui, Dumnezeul lui Israel (Ps. 67, 36). lar dacă venerăm si pe
îngerii lui Dumnezeu întocmai ca pe sfmti, apoi trebuie arătat că multe si preaslăvite
minuni a facut Dumnezeu în lume prin mijlocirea sfintilor Săi îngeri, ca de
pildă: îngerul Domnului a condus pe israeliti din Egipt (les. 14, 19; 23, 20;
32, 34; 33, 2; Num. 20, 16); nimicirea Sodomei si a Gomorei, de asemenea, s-a
facut prin îngeri (Fac. 19, 13); molima în lerusalim (II Regi 24, 15-17; 1 Paral.
21, 14-16); nimicirea ostirii asiriene (IV Regi 19, 35; II Paral. 32, 21; Isaia
37, 36); Irod lovit de moarte (Fapte 12, 23); vestirea zămislirii lui Iisus
Hristos (Matei 1, 20-21; Luca 1, 31); vestirea nasterii lui Hristos (Luca 2,
10); învierea Domnului (Matei 28, 5-7); înăltarea, si tot prin ei se va face
vestirea celei de a doua veniri a Domnului (Fapte 1, 11); zămislirea Sfantului
loan Botezătorul (Luca 1, 13-36); îngerii slujeau lui Iisus Hristos (Matei 4,
11; Marcu 1, 13); ei au vestit păstorilor Nasterea Domnului (Luca 2, 9); ei
au vestit sfintelor mironosite Invierea Domnului (Matei 28, 1-7); ei vor despărti
pe cei drepti de cei nedrepti în ziua Judecatii celei de apoi (Matei 13, 39-42;
24, 31) si încă nenumărate minuni si puteri ale lui Dumnezeu s-au facut, se
fac si se vor face prin sfintii Lui îngeri, pană la sfarsitul veacurilor. Aceste
binefaceri ale lui Dumnezeu făcute de El prin sfintii Săi îngeri ne obligă să-i
cinstim, ca pe cei ce slujesc cu milă si cu blandete la mantuirea noastră (II
Petru 2, 11- luda 1 9;Ps.67, 17; 90, 11; 102,21s.a.).