Parinte

Ar trebui sa-ti scriu "Cuvioase", dar īti voi scrie cānd vei fi asa, daca īn zilele viitorului vei ajunge si "cuvios parinte": Patericul l-ai citit si studiat; Sf. Isaac Sirul, Sf. Simeon Noul Teolog de asemenea. Filocalia iarasi.

Studiul e una - īl pot face toti. Acoperirea cu viata īnsa o pot face din cānd īn cānd abia cāte unii, unde si unde, cāte unul īntr-o suta de ani.

N-ai avut parte de studiul, care odata era miezul si splendoarea Teologiei: Mistica, definita "stiinta īndumnezeirii omului".

Nu-i destul sa stii calugaria; trebuie sa-i si īnveti calea, sa-ti deprinzi o fire noua, fire de "fiu al lui Dumnezeu" īntre fii oamenilor.

Pentru asta trebuie valorificarea practica, progresiva a darurilor nasterii din nou de la Botez.

Esti tu un convertit? Īti traiesti tu viata īn Hristos īn care esti botezat, īmbracat īn firea omului venit din Cer pentru māntuirea ta, care esti īn lumea, care "toata" zace īn rau?

Ai ajuns tu asa devreme ca vārsta, convingere si evidenta a trairii īn Hristos, īn atotprezenta dogmatica a lui Dumnezeu, ca sa rezisti la ispitirile mestesugite si uneori simple de tot, ale vicleanului vrajmas, care īn atātea prilejuri te-a dovedit slab?

Sa stii ca el nu se multumeste cu biruinte mici si nebagate īn seama de tine, ci-ti pregateste o neobservata slabire a credintei si o revenire la modul "natural" al vietii, fara "exagerarile" vietii mai presus de fire, sau supranaturale.

Ori tu tocmai viata cea mai presus de natura esti juruit sa o dovedesti reala si posibila īntre fiintele nepricepute īntre care ar fi sa traiesti viata ta pamānteasca.

Nu le lasa sa te īngramadeasca cu dragostea lor, care mult mai are pāna sa fie toata numai dupa Dumnezeu. Nu le lasa sa-ti intre īn chilie; vorbeste cu ele numai īn biserica. De-ar fi cu putinta nici sa nu te vada decāt īn biserica. Deci departe de tine amestecul īn "partidele" lor pe absolut orice motive - "motive" ale vrajbei.

Tu ai slujba de a scoate īn evidenta si īn planul īntāi: darurile Botezului: persoana Domnului Hristos din temnita si bolnita fiecareia dintre ele. Alta treaba e administratia si nu tine de tine. Fata de slujba ta ideala, toate celelalte tin de spinii grijilor omului vechi.

Sa faci cea mai neta distinctie īntre aceste doua vieti, īntāi pentru tine. Caci si tu sti doar; dar nu o faci, pāna ce nu esti deplin si definitiv convertit al prezentei Domnului Hristos īn propria ta temnita si putinatate de dragoste. Caci vezi cāte iubeste chiar si monahul pe lānga Domnul Hristos.

Cāti nu se iubesc pe sine īn contul Domnului Hristos? Sunt adica furati de la acela "un lucru trebuieste" spre cāte altele, care toate daca nu despart totul, dar slabesc dragostea cea unica de Dumnezeu si asa sporeste vicleanul cu darāmarea poruncii lui Dumnezeu din tine.


* * *


Īn cazul cānd vei fi propus pentru Prislop, sa stii ca nu-i o treaba usoara si simpla pentru un calugar ca tine "simplu" si "usor" īntru toate ale unei cai mai presus de fire.

Toate vor trage de tine īn jos, ca n-au alta putere. Sunt pline de nestiinta, de uitare si de nebagare de seama asupra mintii si fara grija de propria lor māntuire.
Nici una nu poate īnvata razboiul nevazut si ca urmare nu progreseaza duhovniceste; nu le intereseaza parca.

Deci daca tu nu-ti vei vedea cu toata sinceritatea si seriozitatea de propria ta izbavire din īncercuirea vicleanului vrajmas, lovindu-l neīncetat cu rugaciunea neīncetata "Doamne Iisuse", nu scapi teafar si te poti trezi - Doamne fereste - cazānd īn pacat si scos din preotie.


* * *


Citeste si toata atentia Filocalia toata, dar nu īn fuga, ci adāncind īn minte toate datele si tot duhul īn care scriau din experienta (din lucrare), sfintii scriitori ai acestei dumnezeiesti īndrumari. Nu vorbi mult si nu te īmprastia ca pierzi adāncimea si dai īn superficialitate.

Te stiu neascultator, desi te lauzi cu nu stiu ce ucenicie; dar numai ucenic nu mi te-ai dovedit de cāte ori te-am rugat, cāte bine stii.

Ca atare banuiesc ca vei pati multe necazuri si īnfrāngeri tocmai pentru ca nu te pricepi sa urmaresti cele vesnice īn locul celor vremelnice; nu prinde Adevarul putere de viata īn viata ta, ci numai rele de care este plina lumea si locul unde, sa zicem ca vei fi. Ai grija!

Ti-am spus odata sa faci un prim exercitiu cu tine acolo: sa nu rāzi. E cel mai simplu exercitiu al unui om care vrea sa īnceapa calea "smeritei rugaciuni si atenti"!

Iata, īti dau aceasta ascultare: sa ispravesti cu rāsul; deoarece acolo, cu rāsul tau de toate tragi tu īn jos si nu mai esti ce trebuie sa fii. Iisus n-a fost vazut niciodata rāzānd īn aceasta lume care-l va rastigni. Verifica-te cāt mai des cu Predica de pe Munte. Īnvat-o, adānceste-o, traieste-o, ca dupa normele ei īnseteaza, flamānzeste "omul cel nou, cel venit din cer", pe care-l ai īn tine arvuna a Īmparatiei lui Dumnezeu dinlauntrul tau.

Ai aflat de la Sf. Simeon Noul Teolog ca trebuie sa fim constienti de Iisus Hristos pe care-l avem īn noi si care prinde toata viata si sensul vietii noastre pamāntesti.


* * *


Ti-am scris cāteva gānduri de sprijin ca esti īnca prunc intrat īntr-o slujba si o cale care cere sa fii "barbat desavārsit la plinirea vārstei lui Hristos".

Pr. Arsenie, Sinaia 1987-1988
11 oct. 1989

Lectiile despre monahism sunt destul de bine scrise. Dar vezi nu au efect asupra lui, pentru ca nu are preocuparea de viata si de moarte a acestei teme si pentru ca nu se poate transpune rastignit pe cruce din scena "Veniti la Mine".

Acestea sunt ultimele cuvinte ale Pr. Arsenie pentru Pr. Daniil