VALORI CRESTINE ALE FAMILIEI IN ROMANIA SI PRACTICI CONTRARE ACESTORA


I. Semnificatia familiei in general si a celei crestine in special, in lumina gandirii ortodoxe, legea nostra stramoseasca.

Valoarea familiei este exact aceea a vietii insasi. Fie ca privim familia din perspectiva existentei umane naturale, fie a celei umane spirituale, familia este izvor si albie a vietii. Ea este prima societate naturala care se sprijina pe legatura indisolubila dintre barbat si femeie si care se completeaza cu o lume noua in care apar copiii. Prima conditie si prima forma a societatii umane, familia, confera omului ajutor si siguranta celui dintai pas pe care il face in viata si fara de care nu poate face altul. Constituind un grup compus din persoane unite prin legaturi de casatorie si relatii paterne, familia reprezinta aceste doua raporturi de baza care determina aparitia si dainuirea existentei umane insasi. Astfel, putem spune ca valoarea familiei este exact aceea a vietii insasi, intrucat ea este adevaratul om intreg.”Nu este bine sa fie omul singur”, aflam scris in referatul biblic al creatiei si, desigur, nici femeia nu e bine sa fie singura, dar si mai greu ar fi acest lucru pentru copii. Caci nici barbatul singur, nici femeia singura, cu atat mai putin copiii, nu formeaza inca omul. Prin unirea barbatului cu femeia, privita ca un act spiritual si fiziologic, are loc crearea unui al treilea, copilul, iar aceasta aduce cu sine intimitatea unei vieti mai inalte si o unitate de convietuire mai completa. Chiar acei oameni care renunta pentru o ratiune sa-i zicem superioara la traiul in familie, cauta sa-i regaseasca binefacerile intr-un fel sau altul. Dar cel ce traieste in ea se afla in legea ei comuna si realizeaza conditiile morale necesare pentru ca facultatile sale sa se dezvolte, ca trebuintele multiple ale firii sale sa se satisfaca si ca datoriile sale sa se implineasca. Familia mai este si cea dintai institutie umana, asezamant prin care viata sociala se desfasoara in mod organizat si eficient. In aceasta calitate de institutie, mama a tuturor celorlalte, unitate primordiala a intregii societati, familia care se afla la confluenta vietii individuale si a celei colective, poarta in sine toata viata, precum celula organica poarta energiile materiei brute si aceea a tesaturii vii pe care ea trebuie sa o furnizeze. Orice actiune ce urmareste dezorganizarea familiei – de la coruptia exercitata de falsa “educatie sexuala” pana la instalarea starii avortioniste – poate aduce cu sine destramarea vietii umane insasi.

Familia, punct gravitational de existenta omeneasca. Un alt adevar de observatie curenta il constiutie faptul ca familia se caracterizeaza printr-o trainica sudura interna. Astfel, fortele interioare care unesc familia sunt sentimentele cele mai puternice: atasamentul emotional al sotilor, precum si al parintilor si al copiilor, respectul reciproc, solidaritatea si alte atitudini care rezulta din satisfacerea nevoilor emotinal- spirituale, nazuinta spre intimitate, spre simtamantul de incredere si siguranta. Prin urmare, familia este punctul gravitational de existenta comunitara, primul si cel mai important in acest sens, fiind in acelasi timp comun persoanelor care il alcatuiesc, deosebit de al altor persoane, in mod absolut unic, dupa cum si fiecare persoana este unica sau fiecare fiinta conjugala este unica. Din sanul vietii familiale toate varstele au de castigat: tineretea aici se dezvolta, varsta coapta aici isi asigura fecunditate, batranetii familia ii acorda un supliment de fericire, un sprijin, o prelungirea a multumirii pentru biruintele castigate in tumultul existentei pamantesti. Daca privim importanta familiei in genere, atat pentru individ cat si pentru societate si constatam ca familia e omul, iar buna ei functionare inseamna viata, urmeaza sa ne dam seama ca adevarurile ce stau la baza familiei trebuie sa fie considerate ca avand o valoare absoluta pe care nu o putem dezavua fara sa ne dezavuam pe noi insine, umanitatea noastra si natura. Familia naturala concentreaza, asadar, totalitatea valorilor prin care se afirma si se sustine viata, ea modeleaza aptitudinile originare, sufletesti si trupesti ale omului, dupa cum face si ca bunurile existentei lui sa sporeasca si sa se transmita din generatie in generatie ca forme ale culturii si civilizatiei. Cu toate acestea, ea nu-si este suficienta siesi.

Familia, mijloc de promovare a valorilor vietii vesnice. In calitatea sa de izvor si albie a vietii, familia nu este numai purtatoarea unor puteri reproductive: este si vatra unor puteri ale inceputului, puteri vesnice si productive. Neamul omenesc biologic se consuma si imbatraneste pe zi ce trece. El ar fi sortit sa dispara daca ar fi lipsit de un proces de regenerare spirituala. Din cele mai indepartate origini ale umanitatii, familia isi asuma nobila anevoioasa sarcina de a ingriji de recrutarea elementului nou care prin transmiterea vietii combate si depaseste opera mortii. Insa, o adevarata biruinta asupra mortii nu a fost castigata decat de catre Iisus Hristos-Domnul, care a inviat din morti. Hristos, prin Inviere, a schimbat conditiile ontologice ale existentei. Familia insasi devine un mijloc de a promova nu doar valorile lumii acesteia, ci mai ales valorile vietii vesnice, scopul ei devenind si acela de a largi hotarele Imparatiei lui Dumnezeu. Desigur, ne referim la familia crestina, iar in aceasta calitate, ea nu mai este o simpla “celula a societatii”, caci a ajuns o “biserica domestica” (cf. Rom. 16,5). Familia crestina este matricea generatoare a unei vieti noi, este laboratorul sacru in care se pregateste, se formeaza si se intretine in fiecare ceas firea restaurata in starea originara predestinata nemuririi. In sensul acesta ne sfatuieste Sf. Ioan Gura de Aur: “Folositi-va cu intelepciune de viata familiala si veti fi primii in Imparatia cerurilor si va veti bucura de toate bunurile” (Omilia 7 la Evrei).

Raportul dintre caracterul natural si cel supranatural al vietii familiale. Dupa cum am mai vazut, continuitatea vietii in albia familiei este asigurata de o anumita ordine care o sustine launtric si care ii garanteaza transmiterea modelelor ei de existenta peste veacuri. Prin natura ei, familia este asezamantul moral care sadeste si ingrijeste plamada fapturii umane intr-un fel care nu poate fi inlocuit cu nici un altul. Vorbind la modul universal, istoricii convin ca epocile de prosperitate si de putere a popoarelor coincid intotdeauna cu cele de puritate si solidaritate a vietii familiale. Dar si invers, coruptia si degradarea vietii sociale sunt contemporane cu degradarea morala a familiei. E bine sa observam si cum apare acest fenomen. E o lege generala aceea ca natura lasata doar la puterile sale este neputincioasa a se conserva, ca fara ordinea supranaturala, virtutile si sensurile lor spirituale nu pot subzista intacte. Istoriceste vorbind, familia a avut ca fundament si ca suport religia. Si tot atat de adevarat si justificat istoric este si faptul ca doar religia crestina i-a permis sa-si dezvolte deplin valentele. Credinta crestina patrunde si sustine familia in sensul formarii unei structuri puternice, ridicand-o in sferele cele mai inalte, si face din ea o cetate inexpugnabila, o ecclesia domestica. Numai ca o cadere din harul familiei crestine, prin pacatele care patrund pana in visteriile vietii, este si ea posibila, iar aceasta cadere face ca prabusirea sa nu se opreasca la o stare naturala a acestui asezamant, ci sa coboare sub nivelul randuielii firesti, in zona degradarii si a viciului.

II. Valori crestine ale familiei in spiritualitatea romaneasca.

Mai presus de orice, in familie la romani e pretuita iubirea. In contextul datelor care definesc familia crestina, spiritualitatea romaneasca se inscrie cu valorile ei proprii. Sunt acele valori care ii asigura casatoriei cel mai important dintre scopurile sale: desavarsirea in iubire, care o face cu adevarat rodnica, dupa cum ii deschide si perspectivele atingerii acestui scop: devotamentul inspirat, sustinut de credinta. Aceste valori se afla si la originea functiilor pe care le are familia in existenta neamului nostru: de la functia unificatoare, adica socializatoare, la cea sfintitoare sau purificatoare; de la cea regeneratoare de la vieti omenesti in societate la cea edificatoare in ordinea morala; de la cea creatoare de valori economice si culturale la cea creatoare de destin etnic. Reproducerii naturale ii corespunde, astfel, in sanul familiei, un proces de reproducere spirituala, sufleteasca, pe care se bazeaza continuitatea valorilor morale. Intrebarea e, in ce consta specificul fortei datorita careia asa-zisele instincte naturale isi schimba sensul, prefacandu-se in sentimente inaltatoare, in ce rezida explicatia faptului ca un atasament cvasi-inconstient devine iubire luminata si respectuoasa fata de persoana cu care esti inrudit prin har sau dupa sange? Din raspuns nu poate lipsi factorul divin, iar acest dar ii este conferit familiei ancestrale la romani din etnogeneza, desigur, reinnoit continuu prin savarisirea Tainei sfinte a Casatoriei. Pana aproape de zilele noastre, mai precis, spre sfarsitul secolului al XVIII-lea, familia se bucura, in toate straturile sociale, de o indiscutabila sacralitate. Mai presus de orice, era consfintita insa iubirea, avand totodata si o dimensiune cosmica.

Un exemplu de valorificare a iubirii ca nunta cosmica la romani, inca din etnogeneza. Referindu-ne la iubire ca valoare nuptiala suprema a spiritualitatii noastre, cu titlu de exemplu, ne putem raporta la sensul tainic al baladei “Miorita”, care consta in vointa ciobanului de a interveni in cursul soartei sale, prefacand nenorocirea care-l paste, aceea de a fi omorat de semenii sai, intr-un eveniment al unei liturghii cosmice. Iubirea desemnata de actul nuntii, ca esenta a vietii, se dovedeste asadar a fi mai tare decat moartea. De altfel, nu avem in aceasta balada relatarea unui caz izolat, cata vreme in traditia poporului nostru, mai ales in satele de la munte, cununiile tinerilor erau precedate de intalniri cu scop religios, sponsal, la nedeile din poienile muntilor sau ale colinelor. Nu de putine ori, in bisericile de lemn de la munte, in codru, se oficiau casatoriile chiar si ale mirilor ce apartineau unuia si aceluiasi sat. Cu aceasta semnificatie, aflam in colindele stravechi ca cerbul din paduri, din proprie initiativa, se ofera hrana la ospatul mirilor, dar numai la masa cea mare, cu care de fapt se incheie slujba cununiei. Sunt doar cateva exemple care ne permit sa identificam originea sacralitatii cosmice a casatoriei si a familiei la romani inca din etnogeneza. Vigoarea, sangele si directia nobila ce i-au fost imprimate prin caracterul sacru al familiei acestui popor de catre crestinismul carpato-dunarean sunt consecintele unei convertiri totale, insemnand instaurare, in existenta din aceasta parte de lume, a unei ordini morale noi, adica a suprematiei spiritului asupra partii senzuale din om. Opera aceasta apartine iubirii care se opune erosului, in sensul transfigurarii acestuia.

Un alt exemplu de valorificare a iubirii curate ni-l ofera cantecul de dragoste la romani. Iubirea din cantecul popular romanesc nu-si are obarsia in viata colonilor romani din Dacia cucerita de Traian, cum adesea se afirma. Cultul romanilor precrestini pentru instinctul erotic e semnul invederat al unui senzualism cvasi-morbid care se curma pe pamantul strabun prin adoptarea unei noi credinte, iar iubirea ce se afirma prin biruinta Crucii lui Hristos realizeaza o noua simbioza intre om si natura, intre arta si viata, intre neam si pamant. Mai mult decat oricare dovada a acestui fenomen propriu etnogenezei este cantecul popular romanesc. Intr-adevar, cine se apleaca cu sarg spre literatura populara de dragoste dobandeste convingerea ca traieste “o cantare a cantarilor romaneasca”, dupa spusele poetului Vasile Voiculescu, “mult mai putin senzuala decat idila senzuala a lui Solomon si mult mai demna, caci aici dorul curat isi arata toate fetele, dragostea, toate tainele si suferinta toate colturile”. Desigur, pentru noi “Cantarea cantarilor” din Scriptura are o valoare simbolica, profetica. Luata insa ca reper de gen literar in poezia populara romaneasca, ea ne dezvaluie marea frumusete a inimii curate din gandirea si viata neamului aninat de crestele Carpatilor. Este de remarcat si aceea ca in pregatirea pentru nunta la romani, fecioria detinea o valoare suprema, dovedita ca atare de numeroase traditii si obiceiuri, cum ar fi bunaoara, sarbatoarea Santiliei din Muntii Rasariteni.

Iubirea curata in unitate deplina cu sfintenia. In spiritualitatea romaneasca, sfintenia este legea tuturor lucrurilor vazute si nevazute. Hristos-Domnul umple de slava intreg universul. Soarele e sfant, albina si oaia sunt sfinte, casa, de asemenea este sfanta. Tot ce e la locul lui si la timpul lui, in ordine, cu rost, este sfant. In ce priveste viata omeneasca, “sfintenia” ei apartine si ea fiintelor si lucrurilor din viata aceasta, in masura in care tin de Imparatia lui Dumnezeu. Fiecare existenta luata in parte isi are un fel de relatie directa a ei cu Insusi Creatorul si Proniatorul lumii. In sensul acesta, viata ce curge prin albia familiei nu apartine doar harului cu care este inzestrata creatia in intregul ei. Aflandu-ne aici pe pamant, sfintenia Imparatiei traieste in fapturile noaste, se intruchipeaza in sfinti, petrece cu alesii Domnului, se descopera in zilele de post, ca si in cele de sarbatoare, se revarsa in cantare, inunda ca o ploaie binefacatoare de mai locasurile de inchinare. In randul acestora se inscrie si sfintenia ca valoare specifica vietii familiale romanesti. Astfel, datoria conjugala a sotilor in casnicie isi are “legea”ei pe care cei in cauza nu o pot omite fara sa incalce o randuiala consfintita de traditie. Despre aceasta ordine morala ne vorbesc protocoalele pruncilor botezati din satele noastre de alta data, care consemneaza o anume periodicitate a nasterilor ca si a botezurilor pruncilor, in functie de itinerarul spiritual calendaristic pe care il observa si il traiesc parintii. Pana si modul in care se “mosesc” copiii tine de un ritual specific ce atarna de sfintenia actului respectiv, descoperind credinta interventiei divine in existenta familiei. Alte numeroase valori, pe langa cele amintite, fie ca sunt economice sau culturale, intrucat sunt creatii ale familiei crestine, se bucura de o vadita sacralitate. Ar fi destul sa ne referim la painea si vinul ca elemente euharistice ce se pregatesc pentru Sfantul Altar in gospodaria taraneasca, aducand totodata cu ele, in etnogeneza, o agricultura si viticultura dezvoltate. Consemnarea acestui fapt o avem in obiceiurile de Craciun ca si altor sarbatori de peste an, in cuprinsul carora putem identifica un drum al painii, respectiv al Sfintei Liturghii cosmice, in intima legatura cu functiile vietii familiale.

Familia ca albie de transmitere a iubirii si a sfinteniei la romani. De la o generatie la alta, sfintenia dobandita in etnogeneza, la care se adauga si alte virtuti nemuritoare ale starmosilor, mosilor si parintilor, curge pe albia familiei. Aceasta curgere e cunoscuta cu denumirea de ereditate. Spre a o deosebi de o ereditate rea, aceea a arborelui genealogic, am putea sa-i zicem, suflet etnic sau suflet romanesc, in cazul nostru. Caci fiinta unui neam, vorbind de un neam crestin, nu este numai natura, adica produs al pamantului, instinct intunecat si nazuinta oarba, ci este mai intai spirit, dar dumnezeiesc, vedere duhovniceasca si modelare constienta. Ea apartine Imparatiei lui Dumnezeu, alcatuind o unitate de parinti si de fii, de morti si de vii, la temelia careia se afla Taina Nuntii Izvor de energie spirituala, zestrea acestei fiinte etnice se transmite urmasilor drept virtute a invierii din partea celor adormiti in dreapta credinta in vederea continuarii pe pamant a unui destin propriu, dupa un plan randuit de Creator. Iata motivul pentru care se cuvine sa privim pe Martirii si pe Sfintii nostrii la obarsia neamului. Mai intai pe Mariti, precum cei din Dobrogea, caci ei sunt in mod precis cei care L-au preferat pe Hristos tuturor lucrurilor lumii, chiar si vietii lor pamantesti, si care s-au regasit in suprema jertfa pentru Hristos, incat sa spuna ca Ignatiu al Antiohiei, murind: “Acum incep sa traiesc!” martirii sunt garantia adevarului ca un neam ce isi intemeiaza existenta pe aceasta prezenta divina se invedniceste in istorie de darurile ce i le transmit ei ereditar prin albia familiei. Nu e consemnat acest adevar in troparul cantat mirilor la Cununie: “Sfintilor mucenici, care bine v-ati nevoit si v-ai incununat…”? Nu mai putin Sfintii, ei sunt singurii adevarati nemuritori, inainte de adormire, pentru ca in viata inca fiind traiesc cu toata fiinta lor in Cel inviat si astfel moartea nu mai are stapanire asupra lor. In pacat se gaseste moarte, iar in sfintenie se gaseste nemurirea. Un flux al sfinteniei ereditare apartine si parintilor (mosilor) adormiti. Si ei se afla la originea unei spite de neam, la radacina impreunarii iubirii curate cu viata.

Sensul familiei ca purtatoare a unui suflet romanesc. Cand Dumnezeu vrea sa intemeieze un neam, in care sa-si intrupeze un gand, ca pe un nou Fiu al Sau, si sa-l inzestreze cu o misiune, alege mai intai pe parinti. Astfel, parintii alcatuiesc un camin, adica o familie “nucleara”, un laborator divin, care nu este altceva decat un mod al imitarii actului divin creator datorita caruia sotii au menirea sa colaboreze cu Dumnezeu, in asa fel ca nici iubirea si nici sfintenia sa nu piara, ci sa impartaseasca altor si altor persoane create. La sfarsitul acestor consideratii privitoare la transmiterea sfinteniei pe calea ereditatii in familie, ar fi oportun sa ne intrebam: va dispare in mileniul trei familia crestina, cu structura ei specifica, asa cum am vazut-o mai inainte, prin desacralizarea tuturor lucrurilor, potrivit unui nou spirit al vremii? E cu neputinta! Atat timp cat familia se va afla in slujba sufletului etnic, nemuritor prin sfintenia daruita lui de catre Hristos-Domnul, ea va ramane nu o celula a societatii, ci un laborator viu al Invierii, dupa cum mai spuneam. Etnicul, care se afla la temelia unei unitati umane de sus, fiind inalterabil, isi poate restrange hotarele, poate fi chiar aruncat la marginea istoriei, dar el nu va dispare din existenta, ramanand marturie pentru fiii pamantului la a doua venire a Mantuitorului. Iata una din sperantele cu care intram in mileniul trei. Caci de fapt speranta la care ne referim, de data aceasta, nu este o simpla speranta, ci este si ea o valoare intemeiata pe iubire si sfintenie, este o prezenta vie salasuind in inima familiei, este increderea ce ne-o inspira credinta ca destinul istoriei se afla in mana lui Dumnezeu.

Virtutea fidelitatii in familia romaneasca si insemnatatea ei sociala. Din iubire, sfintenie si speranta asa cum acestea se intalnesc in viata familiala la poporul roman, odraslesc acele valori religios-morale care creeaza temeiul indisolubilitatii si al trainiciei unei casatorii, ca si al unui camin parintesc: fidelitatea si devotamentul. Casatoria indisolubila este ceva din infinit introdus in fragila viata umana. Dragostea, conjugata cu sfintenia, da sotilor sentimentul ca ei se angajeaza pentru un lucru etern. Inainte de obligatia fecunditatii si loialitatii convietuirii sotilor laolalta, casatoria comporta o constrangere pe calea constiintei la o fidelitate deplina, cu ecou pana dincolo de veac. Indisolubilitatea apartine fiintial casatoriei, dar virtutile ei se rasfrang asupra intregii vieti familiale. In primul rand sotii au asigurata trainicia legaturii lor, ceruta de “contopirea” inimilor lor, ca si de natura dragostei care “niciodata nu piere”. Dar aceasta trainicie, care impune garantia fidelitatii importiva indemnurilor necuratiei, asigura totodata o certitudine linistita, pentru vremea batranetii, dupa cum asigura buna cresterea si educarea copiilor. Fermitatea legaturii conjugale, pe care o intalnim constant in toate straturile sociale ale poporului roman, pana spre sfarsitul secolului al XVIII-lea, iar in continuare in patura taraneasca, constituie un izvor pentru o viata familiala onesta, de care depinde integritatea moravurilor si prosperitatea sociala, cea mai fecunda sursa a binelui obstesc. Daca uniunea sotilor este punctul de stabilitate familiala, iara aceasta punctul stabilitatii sociale, cum ar putea ca o societate, cum ar fi aceea a mileniului trei, sa nu aiba interesul cel mai mare sa fereasca de fragilitate acest pivot pe care toate se prijina? “Perechea indisolubila” si cultul fidelitatii familiale, aceasta-i piatra neclintita, acesta-i rubinul pe care l-a pus “Ceasornicarul” proniator in complicatia mobila a rotilor istoriei, prin care s-a fortificat sufletul romanesc in familia traditionala. Cu cat acest punct de sprijin va fi si pe viitor mai durabil, cu atat miscarile ce le permite vor fi mai usoare, simple, regulate, mai eficace. Asadar, o familie bine asezata pe principiul fidelitatii conjugale este o valoare sociala inestimabila. Legaturile de rudenie ce le intretine prin insasi coeziunea sa, ii poate duce influenta pana departe: ele creeaza un fel de retea care fixeaza in siguranta o intreaga portiune a familiei nationale.

Doua aspecte ale vietii conjugale prin care se descopera fidelitatea, devotamentul si castitatea. Devotamentul. Pentru ordinea iubirii, inaugurata de Taina Cununiei, devotamentul conjugal apare ca un fenomen spiritual, care angajeaza pe soti in mod existential. Mai presus de orice, devotamentul se afirma, in casnicie, prin jertfelnicia generoasa a unui sot in raport cu celalalt sot. Cine nu ajunge la devotament, acela nu iubeste. Adevaratul nume al devotamentului este daruirea. El este nelipsit de sentimentul fidelitatii si chiar il exprima. Dragostea este un sentiment care nu-si ajunge siesi. Pentru a se conserva si a creste, ea are novie de o hrana speciala si aceasta este facuta din miile de mici servicii mutuale care sunt ca ochiurile unui urias navod, ca firele colorate ale unui covor, a caror impletire nu se va sfarsi decat odata cu viata.

Castitatea. Atat pe linie trupeasca, cat si sufleteasca, prin exigentele sale ferme, castitatea constituie un criteriu de evaluare a fidelitatii. Notiunea de castitate arata inainte de toate o calitate spirituala “intelepciunea” totala, puterea care sustine integritatea fiintei, mai bine zis a persoanei care se bucura de nevinovatia si curatia inimii. In familie, femeia “se va mantui prin nastere de prunci … prin mijlocirea castitatii”, ne spune Sf. Ap. Pavel ( 1 Tim. 2, 15). Castitatea nu este doar rodul unei osteneli personale, care aduce totodata si stapanirea de sine, de care se foloseste nemijlocit si fidelitatea, ci si o revarsare din misterul de necuprins al vietii divine. Ea este ca un cristal: daca il tii in lumina soarelui, el insuti devine cu adevarat focar de lumina. Ea poarta cu sine binecuvantarea fericirii a sasea din Predica de Munte: “fericiti cei curati cu inima, ca aceia vor vedea pe Dumnezeu” (Matei 5, 8). In gandirea poporului roman, numai cei curati sunt si fideli, pentru ca numai acestia respectand castitatea se afla in opozitie ireductibila cu faradelegea ca tradare a iubirii prin desfrau si adulter.

Nasterea de prunci, sinteza valorilor cristalizate in familia romaneasca. Nasterea de prunci, in gandirea ortodoxa a poporului roman, nu este un fapt de ordin biologic, cat unul de ordin spiritual. Iubirea este energie creatoare, ea cheama la viata si imbogateste viata. Consfintita in taina Casatoriei, iubirea, ca si sfintenia, care isi gaseste expresia in reciproca daruire a celor doua fiinte chemate la desavarsire spirituala, urmeaza o lege universala iesita din plinatatea divina: procrearea. Iubirea despre care vorbim patrunde pana la radacinile fapturii umane, intrucat ea isi trage seva din solul sfinteniei, din acel adanc al mormantului Invierii lui Hristos, vistieria vietii vesnice. Iubirea sotilor in sanul familiei nu este o simpla contemplatie fericitoare, ci e mers inainte, este efort spre biruinta vietii, e participare la puterea creatoare a lui Dumnezeu. In iubirea conjugala rasuna glasul Sfantului Duh din ultima zi a creatiei: “Sa facem pe om dupa chipul si asemanarea noastra!” Daca in iubirea ce leaga pe soti laolalta se rasfrange o raza din lumina Paradisului, in rodul acestei iubiri, in fiinta copilului, aceeasi lumina gaseste cu anticipare venirea Imparatiei lui Dumnezeu pe pamant. Iata de ce suntem in drept sa afirmam ca nasterea de prunci este o sinteza a valorilor spirituale prin care se constituie familia crestina inaugurata si ea prin taina Nuntii. Izvorand nemijlocit din puterea divina, procreatia nu mai apartine speciei, adica biologiei, in sensul naturii decazute, ci restaurarii tuturor lucrurilor in Hristos, inscriindu-se si ea in taina Imparatiei. Subminarea acestei taine, prin agresiunea civilizatiei afrosidiace inca din veacul trecut, se continua in mileniul al treilea prin introducerea in el a “tainei faradelegii” despre care ne vorbeste Sf. Ap. Pavel si la care se cuvine sa luam aminte.

III. Practici actuale contrare promovarii valorilor crestine ale familiei in Romania.

O privire asupra desfasurarii fazelor dezorganizarii familiei in cultura contemporana de origine crestina. Referindu-ne la cultura dintr-o perspectiva a preocuparilor de ordin demografic, ea este definita drept “modul de viata al societatii” si vizeaza, in primul rand, valorile spirituale de care atarna destinul familiei. Este de notat si aceea ca in concret modelele asa-zise culturale, configuratii ale diverselor valori, variaza pe grupuri sociale, tributare fie unor randuieli traditionale, fie unor emancipari din datinile strabune si fauririi unor noi uzante comportamentale. Aceasta este de fapt situatia in care ne gasim noi. E vorba de o situatie care decurge dintr-un trecut cu obarsia in etnogeneza si care inregistreaza, mai ales in cele trei secole din urma, mutatii substantiale, tinzand spre ultimul model demografic national, cel al familiei preponderent nucleara. Se pare ca modelul nostru cultural este cel european- desi nu in totalitatea configuratiei lui – pe care il putem mai usor descifra, avand fazele dezvoltarii lui mai bine conturate, de la destramarea masivului etnic european, provocata de iluminism, pana in stadiul lui actual post-modernist. Desi nu ne apartine direct, desacralizarea vietii familiale provocata de Revolutia franceza sau de cea bolsevica ne priveste pe noi. Campaniile antireligioase au ucis sentimentul de respect, de datorie, spiritul de devotament si sacrificiu, iubirea si fidelitatea, toate valori indispensabile pentru existenta familiei traditionale, in care se adaposteste sufletul romanesc. Asistam in tara noastra la renasterea unui paganism domestic, ce inainteaza progresiv si insistent, facand sa triumfe suprasolicitarea egoismului carnal, cunoscut sub numele de sexualism, etalat printr-un cult al goliciunii.

Cauzele dezorganizarii familiei moderne si ale desacralizarii ei. Se cuvine sa enumeram, in trecere, multimea de factori care au contribuit la slabirea vietii familiale moderne si contemporane: libertinajul unui tineret, baieti si fete, care si-au pierdut steaua polara; extinderea prostitutiei, a practicilor neomalthusianiste si a avorturilor, casatoria privita din punct de vedere strict individualist, hedonist, puternic asezata pe principiul sterilitatii sistematice si gasind, pentru a se mentine si desface, colaborarea avortului, adulterului si divortului, Toate aceste practici, toate aceste instituii, nu sunt decat parti conexe ale unui sistem complet coerent care ruineaza familia romaneasca din zilele noastre, din interior si din exterior. Din interior, prin tradarea iubirii si a sfinteniei, iar din exterior, prin insusirea unor modele straine. In unul si acelasi complex intra, mai aproape de noi, pornofilia, homosexualitatea si pilula. De asemenea, toate acestea se constituie in niste conceptii noi de viata. Astfel, ele ne apar drept coordonatele unei “noi” civilizatii, civilizatia afrodisiaca a modelului demografic de astazi, in contrast vadit cu modelul traditional taranesc care mai palpaie, indarjindu-se sa nu dispara. Avem de-a face cu principii si conceptii, moduri de-a fi si de a se manifesta, sustinute de ateismul vremii, de ideologie, de literatura, de mass-media, in special de televiziune, care contrazic in mod flagrant conceptia crestina fidela naturii imperativelor vietii voite de Dumnezeu.

Subminarea valorilor crestine ale familiei romanesti prin discreditarea castitatii. De la scenele pornografice televizate la proiectele “educative” confectionate de instructorii sex, de la dansurile libidinoase din discoteci la lectiile ce se predau in cabinetele de “planificarea familiei”, in toate e pus la cale atentatul impotriva castitatii, una din cele mai de seama virtuti pe care se intemeiaza viata in sanul familiei si prin care ordinea divina se afirma in existenta neamului ca lege romaneasca. Tentativele reclamelor porno, ca si ale programelor oculte, de a patrunde in sanctuarele vietii intime ale fiilor acestui neam, mai cu seama ale celor tineri, cu scopul de a le devasta, descopera tarele unei omeniri “moderne” care si-a pierdut credinta in Dumnezeu si totodata principiile de infranare, care a uitat rusinea dintre oameni si a incetat sa se mai jeneze de ceva. Ceea ce altadata se petrecea in rarele, ascunsele cuibare de desfrau, astazi se vrea sa se faca deschis, inaintea ochilor tuturor. Referindu-ne la incercarile programatice ale unor mentori ai tineretului studios de astazi, ne intrebam: ce ar putea sa insemne alceva transformarea dascalilor din scoli in “educatori sex”, iar a elevilor in “educatori peer” (“in pereche”)? Poate fi transformata educatia tinerei generatii de elevi si studenti, cu prezumtia ca se depasesc “miturile si prejudecatile” traditionale, intr-o scoala a desfraului? Caci desfraul este o boala groaznica, o adevarata lepra morala, care calca in picioare iubirea si fidelitatea, frumusetea si nobletea existentei, valori prin care se afirma sufletul neamului, se cultiva dragostea pentru idealurile inalte ale tineretii si se declara lupta deschisa impotriva noroiului si a imoralitatii. In fine, nu putem omite adevarul ca desfraul, mai ales cand era intretinut programatic, cum e in cazul asa-zisei educatii sexuale pe punctul de a fi introdusa oficial in programa scolara, aduce cu sine un rau ingrozitor intregii vieti sociale, de la sporirea cazurilor de avort la adolescente pana la patima drogarii si la sindromul sinuciderilor. Datele statistice din tarile care au facut aceasta experienta sunt pe deplin concludente.

Pornofilia ca “taina a faradelegii” in antiteza cu valorile crestine ale familiei romanesti. In perspectiva unui razboi nevazut initiat in Europa secolului al XVIII-lea si continuat cu succes pana in vremea noastra, confruntarea dintre modelul cultural modern si cel traditional romanesc ne poate da de gandit: care este soarta acestuia din urma, care sunt sansele sale de supravietuire? Pentru a raspunde la aceasta intrebare se cuvine sa apelam la spusele Sf. Ap. Pavel: “Trupul (carnea) pofteste impotriva duhului, iar duhul impotriva trupului, caci acestea se impotrivesc unul altuia, ca sa nu faceti cele ce ati voi” (Gal. 5, 17). Sf. Pavel vorbeste despre faptele carnii, indicand mai inainte de toate adulterul, desfranarea, necuratia, destrabalarea (Gal. 5, 19), spre deosebire de roadele Duhului (Gal. 5, 22-23). Fapta este lucrarea pe care o savarseste omul pentru sine insusi, pe cand roada este ceva produs de o putere pe care el nu o poseda. Daca omul poate sa-si faca usor sie insusi rau, alunecand in stricaciune (cf. 2Petru 2, 12), binele nu-i poate veni decat dintr-o putere care nu este numai a lui. Trairea in curatie apare astfel dependenta de o forta tainica, in masura sa surpe “desfranarea” (cf. Efes. 4, 19) din viata interioara si sa alunge “depravarea” (cf. Rom. 13, 13) prin care pacatul ia indrazneala “faptelor de rusine” din mijlocul societatii. Asadar, degradarea erotica este considerata de catre Sf. Ap. Pavel de o gravitate deosebita. Ea se arata ca o mare putere de distrugere, de aceea Apostolul ne vorbeste despre o “taina a faradelegii” (2Tes. 2,7), pe ca trebuie s-o urmarim in toata extinderea si consecintele ei, pentru a-i descoperi legaturile oculte cu asa-zisul “amor liber”, implicat in subminarea valorilor familiei de astazi.

“Starea avortioista” actuala, mod al unei situatii nefaste prilejite de catre “taina faradelegii”. Incercand sa definim “starea avortionista” contemporana, mai intai constatam ca ea reprezinta plaga vremii noastre, precum lepra in antichitate si ciuma in evul mediu. Potrivit moralei ortodoxe, avortul este cel mai mare pacat pe care il poate savarsi cineva in lume. La inceputul crestinismului trei pacate erau considerate a fi cele mai grave: apostazia, uciderea si desfranarea. Avortul pare a fi sinteza acestor pacate laolalta si inca ceva mai mult. Sfintii Parinti ai Bisericii Rasaritene spun ca prin lepadarea voita a copilului pacatul patrunde in visteria vietii. Oare nu inseamna acest lucru ca atinge sufletul neamului, privind acea putere de distrugere la care se refera Sf. Ap. Pavel? Nu anihileaza sfintenia prin care se restaureaza in Hristos si se afirma in istorie sufletul etnic? Orice crima este un ultraj adus persoanei si trupului omenesc, nici una nu se asemana insa cu pruncuciderea, care secatuieste tezaurul vietii distugand familia si ruinand neamul. In cazul nostru nu avem de definit doar un mare pacat in toata gravitatea lui, ci o stare avortioasa care depaseste simpla transgresiune a ordinii morale, devenind un atentat impotriva Mantuitorului vesnic viu in istorie, cu consecinte dintre cele mai grave. Imposibil de a descifra in intregime taina acestei faradelegi, este totusi semnificativ faptul ca urmarea acestui act are o nebanuita intindere, marcata de un sir neintrerupt de crize de constiinta si noi crime. Cauza unica a pruncuciderii ramane lipsa de iubire, suprimata de erotismul pornofil. A omori un copil nenascut inseamna pentru o femeie a omori ceva din ea insasi, inseamna a-si omori iubirea si sfintenia ancestrala. E vorba de un act de violenta asupra propriei persoane care se transforma, patologic, intr-un instinct criminal si inaugureaza astfel trei cicluri ale violentei despre care vom vorbi. Avortul isi are istoria sa ereditar-familiala, constatandu-se ca bunicile si mamele care au facut avorturi, pe parcursul a trei sau patru generatii, lasa urmasilor tendinta repetarii aceleiasi faradelegi, ca o zestre nefasta a arborelui genealogic.

Ciclurile violentei starii avortioniste si institutiile de care sunt deservite in vederea suprimarii valorilor familiei traditionale. 1) Cel dintai dintre aceste cicluri este cel al violentei antecedente, in care instinctul criminal se instaleaza in mintea si inima viitorilor parinti prin frauda conjugala. Datorita onanismului lor, opera lui Dumnezeu este stavilita. Sa iei drept scop ceea ce legea firii accepta a fi un simplu mijloc, inseamna sa-ti faci un idol din asa-zisa sexualitate si sa desparti criminal ceea ce Dumnezeu a impreunat: placerea actului creator de viata omeneasca randuita sa fie conceputa. Practica contraceptiva atinge in vremea noastra o culme, odata cu aparitia pilulei anovulatorie arma absoluta care permite disocierea sexualitatii de procreatie, dar, dupa cum se stie, nu este numai contraceptiva ci si contragestiva. In slujba acestei practici se afla cabinetele de planificare a familiei, oficine ale pruncuciderii preventive. Dreptul la placerea facuta artificial sterila se descopera insa cu inevitabile consecinte, nu numai de ordin fiziologic si medical, ci si moral, dintre care consolidarea instinctului criminal se afla pe primul plan. 2) Intr-un alt ciclu al violentei, mama poarta in sanul ei copilul nedorit. Nici un motiv nu justifica actul criminal al uciderii fatului: cauza unica a faradelegii nu este alta decat lipsa de iubire materna si paterna si ura inspirata de o lucrare de surpare a duhurilor rele, considerata de gandirea traditionala romaneasca de drept cuvant “indracire”. Din lipsa dragostei parintilor sai, copilul din pantecele mamei poate ajunge pana la sinucidere, cum dovedesc statisticile privind avorturile spontane. “Taina faradelegii” isi dezvaluie astfel intreaga ei agresiune. Nu mai e cazul sa amintim de institutiile care deservesc pruncuciderea in conditia unei cruzimi feroce. Cabinetelor de “planificare”, ce se afla in slujba avortului hormonal, li se adauga cele din serviciul avortului chirurgical. 3) Ciclul violentei posterioare avortului descopera tragedia pruncuciderii pe care mama vinovata o traieste, in cele din urma, la cea mai zguduitoare cota. Pana si sustinatorii avortului recunosc pericolele la care este supus sufletul si trupul femeii dupa intreruperea sarcinii. Un sindrom post-avort a fost recunoscut din anul 1985 de catre specialisti si de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii drept un destabilizator important al vietii organice a omului. Dupa avort, pe langa faptul ca incepe sa moara incet in sufletul sau, aceasta faptura umana nenorocita se simte agresata de o putere din afara fiintei sale. Instinctul criminal, despre care am amintit, se indreapta de acum asupra ei. Asa se face ca un alt rezultat binecunoscut al avortului este tendinta femeii de a-l repeta. Acest instinct a reusit astfel sa suprime din viata familiei prezenta sufletului etnic. In acelasi timp, se schimba si relatia intre soti, nu mai putin dintre mama si eventualii copii. Cert este ca institutia divortului va pune capat atat casatoriei, cat si familiei.

In concluzie, nu voi face altceva decat sa revin la ideile din expunerea temei. Familia romaneasca, marcata de modelul traditional taranesc, intra in mileniul al treilea cu zestrea ei spirituala dobindita de sufletul ei etnic inca din etnogeneza. Acest suflet, insa, trebuie aparat. Vorbindu-ne despre “taina faradelegii”, Sf. Ap. Pavel ne atrage atentia ca raul din lume nu este opera lui Dumnezeu si, prin urmare, ne revine datoria de a-l demasca, de a-i descoperi legaturile oculte cu asa-zisul “amor liber”, implicat mai ales in viata intima a tineretului, dar nu mai putin si a parintilor, care sunt direct raspunzatori de promovarea valorilor religios-morale in familie. La o rascruce importanta a istoriei, destinul familiei romanesti, respectiv al modelului ei cultural traditional, atarna de spusele Sf. Ap. Pavel: “Cel ce seamana in propria sa carne, va secera stricaciunea; iar cel ce seamana in Duhul, din Duh va secera viata vesnica” (Gal. 6,8). Intr-adevar, daca parintii vor semana intr-un ogor al vietii familiale pange tendintele coruptioniste ale civilizatiei afrodisiace moderne, vor recolta de pe el o recolta a putrezirii; iar daca vor continua sa semene pe ogorul Duhului in una si aceeasi traditie stramoseasca, a iubirii si sfinteniei, Duhul le va darui o recolta a vietii vesnice.

Pr. Prof. Ilie Moldovan.