De ce ne place atât de mult “Saint Valentines”?

Sărbătorile tradiționale sunt zâmbetul unui popor. E destul să nimerești la una din ele ca să afli, fără cuvinte, o istorie de secole, uneori de milenii. La noi, la români, una din aceste sărbători a devenit “Saint Valentines”.

Această sărbătoare, fără îndoială, are în ea o putere uluitoare. Deși românii au aflat de existența ei de puțină vreme, iar mulți încă mai învață să-i pronunțe denumirea corect, totuși ea a devenit foarte populară, stârnind mai multă vervă și pregătiri decât sărbătorile deja învechite, cum sunt Crăciunul și Paștele.

Trebuie să fie un mister la mijloc, pentru că altfel e greu de explicat ceea ce s-a petrecut în România anul acesta. Cum un popor cu o istorie atât de îndelungată, cu tradiții sărbătorești și folclorice cum puține popoare mai sunt pe lume, a uitat într-un an totul și a rămas cu această sărbătoare străină?

Este, într-adevăr, un rebus psihologic, să explici cum tineri care nu au citit niciodată viața unui Sfânt arată atâta entuziasm față de acest “Saint Valentines”.

Cultul Sfinților a fost întotdeauna un prilej de poticneală în calea spre biserică, deoarece oamenii de regulă nu pot accepta să se închine în fața unui alt om. Protestanții găsesc în acest cult al nostru dovada cea mai bună că suntem idolatri, căci dăm oamenilor cinstea cuvenit㠓unui singur Dumnezeu”. 1 Timotei 1, 17 Ateiștii văd în cultul Sfinților un semn de alienare, o metodă de a supune și a complexa pe om prin contrapunerea unui ideal inventat și irealizabil. Chiar și printre ortodocși există mulți care încă nu și-au rezolvat această problemă: cum să se închine în fața unui simplu om, nu e mai bine să se închine direct lui Dumnezeu?

Într-un cuvânt, de la reforma lui Luther în 1517 și până astăzi preoții și credincioșii ortodocși (și catolici) apără cu multă dificultate credința în Sfinți. Mulți credincioși ai Bisericii noastre au trecut la protestantism anume pentru că nu și-au putut rezolva acest conflict de conștiință: cum așa, în Biblie scrie să nu te închini, iar eu mă închin? Deci, până și cei care, vorba vine, cred în Dumnezeu, vedem că refuză cinstirea Sfinților. Și când colo, după câteva reclame cu inimioare la PRO TV milioane de tineri îmbrățișează cultul Sfinților, cei mai mulți chiar înainte de a crede în Dumnezeu! Acest PRO TV a “convertit” în câteva zile mai multă lume decât Hristos în timpul vieții Sale pământești! Numai acest fapt trebuie să ne pună pe gânduri în ce privește calitatea acestui mod de sărbătorire a Sfinților.

Este, într-adevăr, un mister, misterul iraționalității dezlănțuite al bețiilor dionisiace înveșmântat în numele unui mucenic al lui Hristos. Mi se pare interesant de discutat în jurul acestei asocieri paradoxale. Prin ea am putea arunca un con de lumină asupra multor din ciudățeniile vieții noastre, dar mai ales, ceea ce este și mai neplăcut, să ne convingem de existența unor realități în care, de alt fel, nu prea credem.

Deja este o banalitate a spune că nu există oameni necredincioși, ci există doar religii nesuferite. Altfel cum unii oameni care nu s-au rugat niciodată la Sf. Nicolae, îl cinstesc sărbătorește pe Santa Claus în varianta lui americană? Cum cei care nu cred în Evanghelie se adună cu flămânzenie în fața televizoarelor ca să vad㠓Ultimile ispite ale lui Hristos” de Scorsese? Da, un astfel de “hristos” se prea poate să fi existat, n-avem nimic de zis, ne convine. Însă varianta Lui bisericească e cam ireală, e chiar depresivă. Îi preferăm pe Afrodita și Dyonisos.

Oamenii nu rabdă un Dumnezeu care să se amestece în viața lor. Ei cred că ceva poate să existe, însă ceea ce există trebuie să se încadreze în câmpul lor de cunoaștere și, mai ales, în câmpul preferințelor și al preocupărilor lor. Nietzsche, care declara cu seninătate că el este antihristul, nu lepăda niciodată de pe limbă numele lui Dyonisos și Zaratustra. Însă faptul de a nu recunoaște existența lui Dumnezeu nu-L poate face pe Dumnezeu să dispară din Univers, chiar și numai pentru că sunt unii care Îl roagă să rămână.

Și Zaratustra al lui Nietzsche, și Hyperion al romanticilor, și alte asemenea zeități nu sunt decât proiecții ale minții oamenești. Nici unul dintre ei n-a existat, e chiar uimitoare absența argumentelor care să apere originea lor. Această problemă nici nu apare în cazul lor, chiar ateiștii folosesc cu seninătate numele acestor zei pentru a-și ilustra ideile, arătând că nici prezența lor nu-i stânjenește și nici absența lor nu i-ar împiedica să recurgă la autoritatea lor. Important, în cazul lor, nu este faptul că există, ci doar ceea ce exprimă. Toți acești zei sunt întruchipări ale patimilor sau ale spaimelor omenești. Ei pot fi atât zei “originali”, cât și oameni muritori, îngeri, Sfinți și chiar să poarte numele lui Hristos, dar investiți cu calități pe placul celor care recurg la ei, cum vom vedea că este și cazul acestui “Saint Valentines”, care nu poate fi Sfântul Valentin cel adevărat.

Modă de a-și construi zei după poftele lor a apărut la greci, mai exact odată cu Homer. Acesta e cel care a curățat lumea greacă de zeii amorfi, zoomorfi sau monstruoși, a populat-o cu oameni “divini” și cu zei asemănători oamenilor. Pentru aceasta el poate fi considerat marele reformator religios al Greciei. Dr. Bowra observă c㠓acest sistem complet antropomorfic nu are, desigur, nici o legătură cu adevărata religie sau cu moralitatea. Zeii lui sunt o invenție încântătoare și hazlie a poeților”.

Religia greacă este prima religie europeană, în sensul atitudinii, o religie noncomformistă. Pentru grecii antici, nu Dumnezeu crease lumea, ci lumea este cea care i-a zămislit pe zei. Este, cumva, prima treaptă spre ateismul științific al sovieticilor. Zeii provin din ordinea impersonală și indiferentă, care este de-asupra lor. Ea le dă zeilor ființa, figura și puterile. Însuși Zeus, conducătorul clanului ceresc, este un zeu minor, care și-a cucerit postul în urma unor lupte, să spunem drept, nu chiar oneste. La rândul lor, acești zei, deși au unele particularități distincte, care le-au fost atribuite tot de oameni, sunt totuși destul de instabili, astfel încât își pot încălca cu ușurință propriile caracteristici.

Pentru greci, binele săvârșit pe pământ nu era răsplătit și răul nu era pedepsit. Pe toți îi așteaptau beznele subpământene ale Hadesului. Ahile, căruia Ulise reușește să-i evoce fantoma, declară că i-ar plăcea să fie mai degrabă, pe pământ, sclavul unui om sărac, “decât să domnească peste toată împărăția morților”.

Astfel timorați, grecilor nu le mai rămâne decât un singur ideal: să trăiești total, dar nobil, în prezent. Aceasta este lecția lui Homer. E vorba deci de a profita de tot ceea ce poate da prezentul: tinerețe, sănătate, bucurii fizice sau prilejuri de a ne ilustra virtuțile. Desigur, acest ideal, apărut din disperare, va cunoaște modificări, dar conștiința limitelor predestinate și a fragilității existenței nu s-a șters niciodată. “Deoarece zeii l-au obligat să nu treacă dincolo de limitele sale, omul a sfârșit prin a realiza perfecțiunea și plecând de aici, sacralitatea condiției umane”.

Altfel spus, grecul ajunge să atribuie sens religios bucuriei de a trăi. El atribuie valoare sacramentală experienței erotice și frumuseții corpului uman, vede funcția religioasă a oricărei petreceri colective - procesiuni, jocuri, dansuri, cântece, competiții sportive, spectacole, banchete etc. Sensul religios al perfecțiunii corpului uman - frumusețea fizică, armonia mișcărilor, calmul, seninătatea - a inspirat canonul artistic grecesc. “Caracterul lumesc și naturalețea atât de criticate la religia greacă pot fi regăsite și în artele plastice la vechii greci. Și aici deosebirea față de arta orientală e imensă. În locul elementului monstruos apare cel organic, în locul elementului încărcat de semnificații și dedesubturi se impune ceea ce - de la greci încoace - obișnuim să numim formă naturală”. Totuși, această formă trebuie să degajeze și să sugereze elementul divin, eternitatea.

Iată, în câteva cuvinte, răspunsul la întrebarea unui preot ucrainean, un bărbătoi mătăhălos cu voce groasă, pe care l-am cunoscut în iarna trecută la Moscova. Acesta își povestea cu simplitate necazul pe care îl avea din cauza felului în care sărbătoresc ucrainenii ziua lui Ioan Botezătorul – “Ivan Cupală”. Părintele, autoritar din fire, se revolta că primarul orașului a investit bani în reînnoirea acestei “sărbători tradiționale ucrainești”, cu toate că ar fi fost normal să se bucure de sprijinul autorităților laice. Când s-a mai văzut ca primarii comuniști să investească în sărbătorirea lui Ioan Botezătorul?

Numai că problema era puțin alta: ucrainenii au un fel al lor de a-l sărbători pe cel mai mare ascet al tuturor timpurilor. Această zi echivalează cu ziua Afroditei, sau “ziua dragostei” la nemți, numai că se cheam㠓Ivan Cupală”. Adică anume în această zi ucrainencele au voie să-și înșele bărbații, “fără supărare”.

De unde acest amestec de sete dezlănțuită de păcat și sfințenie?

Noi am înțepenit în păcat, în moarte și în frică. Însă atmosfera sărbătorească pe care am trăit-o în Adam în rai persistă în subconștientul fiecăruia. Persistă și tendința obsedantă de a face binele cu orice preț. Nevoia noastră de a face binele e atât de mare, încât, după ce aflăm lucruri eronat înțelese despre Dumnezeu, cum ar fi pedeapsa cu potopul, izgonirea din rai, ne revoltăm și vrem să înlocuim “răul” lui Dumnezeu cu “binele” nostru. Ne revoltăm împotriva lui Hristos pentru că l-a lăsat pe Iuda să se spânzure, deși știa că aceasta va face,10  ne revoltăm pentru că l-a dat afară pe săracul care nu avea haină de nuntă.11  Această atitudine față de Dumnezeu este atitudinea Evei după ce a stat de vorbă cu diavolul. Dacă cineva nu crede că Dumnezeu există și că Biblia este adevărată, cel puțin poate să se convingă că Biblia este o carte despre dânsul și că el este Adam întru toate.

Oamenii se îndepărtează de Dumnezeu pentru că ajung la concluzia că Dumnezeu le vrea răul, că i-a făcut ca pe niște robi ai Săi, de care ascunde tot ce e mai bun. Un astfel de Dumnezeu absurd, Care, pe de o parte, zice că e bun, iar pe de alta își maltratează făpturile, nu poate să existe. În om se răscoală condiția lui de conducător, care este în el dintru început, după chipul lui Dumnezeu.

Dar ce avem noi cu Dumnezeu, noi pur și simplu nu credem că El există și gata. Spune-mi, dar, atunci de ce sărbătorim “St. Valentines”? Dar “Santa Claus”? Dar “Ivan Cupală”? Pentru că ei sunt buni, sunt mai “de viață”! Dacă s-ar sărbători toți Sfinții așa, n-ar mai fi oameni care să nu umble la biserică, dar așa, cu posturile voastre, voi împiedicați oamenii să vină la Dumnezeu. Ce rost mai are o religie care în loc să se îndrepte spre oameni, se îndepărtează de la ei? Degrabă n-o să rămână nimeni în Biserică, cel puțin tinerii nu pot să accepte o credință neguroasă ca a voastră, o credință pentru babe și moși impotenți. De ce nu faceți și voi ca indienii și chinezii, puțină yoga, puțină kama-sutra și ar fi bisericile pline! Că doar Dumnezeu a lăsat dragostea nu ca să ne călugărim, ci ca să o trăim!…

Cam așa arată discursul remixat pe care diavolul l-a șoptit Evei în rai. De ce ești proastă, Eva, ai atâta putere, stăpânești peste animale și peste stihii, nu-ți închipui că ai putea să stăpânești și fără să ai asupra ta tot timpul controlul lui Dumnezeu? Oricum, El ascunde de voi un mare secret, de fapt El se teme că dacă o să mâncați din acest pom, o să stăpâniți și peste El, de asta nici nu vă lasă. Tu însă nu fi proastă, mănâncă din el, învinge-L pe Acest răufăcător invidios care nu vă lasă să vă bucurați cu adevărat de viață!

Eva a simțit în sine grandoarea “misiunii” la care a fost chemată. Ea își adună forțele și “Îl înfrunt㔠pe Dumnezeu. Sf. Efrem Sirul spune că ea a trăit atunci plăcerea monstruoasă pe care o are fiecare când săvârșește un păcat mare. Ea a simțit plăcerea biruitorului! Acea fericire, care nu este altceva decât plăcerea în fața unui obstacol învins.12  În această stare a alergat ea la Adam, pentru a se lăuda cu ce făcuse: “Poftim, Adam! Tu nu ai avut putere să o faci, dar eu, uite la mine, am făcut-o! Ții minte acea poruncă pe care ne-a dat-o Dumnezeu? Ei, uite că eu am călcat-o și nu numai că nu am murit, ci am căpătat putere asupra tuturor! Poți să mănânci și tu dacă vrei, eu îți permit.

Eva a alergat la Adam ca o regină. Ea era convinsă că a devenit mai mare decât Adam, căci Îl înfruntase pe Însuși Dumnezeu. De aceea Dumnezeu a și pedepsit-o supunând-o bărbatului său pentru totdeauna. Facere 3, 16

Primii oameni au simțit atunci euforia pe care o are fiecare după săvârșirea păcatului, acel mister care insuflă putere și stăpânire asupra tainelor Dumnezeiești. Din cauza acestei euforii omul nu realizează adevărata sa stare, ca un lup care linge în înfierbințeală o lamă de cuțit înmuiată în sânge, ascunsă în zăpadă. Așa cum lupul, după ce a lins sângele înghețat ajunge la lamă și, tăindu-și limba, începe a-și mânca propriul sânge până moare, așa și omul cuprins de fierbințeala păcatului se omoară singur, bându-și sângele vieții celei veșnice pentru totdeauna.

Justificarea păcatului este o trăsătură fundamentală a oamenilor, indiferent de religia și cultura de care aparțin. Greutatea cu care apasă păcatul în subconștientul nostru alt fel devine insuportabilă. Omul realizează că plăcerea atât de mare pe care o procură cu mijloace atât de mici este o taină insondabilă și că el pătrunde într-un spațiu care nu îi aparține. Omul fură și de aceea are nevoie de un cearșaf de falsă dreptate sub care să se ascundă, pentru a trece cu bine câmpul înzăpezit al moralității. Nimeni nu poate săvârși răul în numele răului, această idee este străină firii omenești. Până și Hitler era convins că face un serviciu omenirii și istoriei, nu mai vorbesc de Nietzsche, care era obsedat de ideea purificării speciei umane. Omul simte o nevoie inexplicabilă de a face binele. Aflându-mă mai des, poate, decât alți oameni printre pușcăriași, deoarece slujesc uneori în penitenciarul din Bender (Tighina), zic că am stat de vorbă cu ucigași și criminali de primă mână. Trebuie să zic că încă nu am auzit pe nici unul să spună că a nimerit în pușcărie pe dreptate, toți au vrut să facă binele, dacă au omorât, au omorât pe dreptate, dacă și-au tăiat amanta, ea a căutat-o, dacă au furat ceva, bine au făcut, căci Dumnezeu a pedepsit prin ei nedreptatea bogatului.

Omul sau evită ceea ce știe el că este păcat, sau dă o interpretare proprie păcatului, care îl absolvă de orice vină. De aceea, marea majoritate a oamenilor se consider㠓nepăcătoși”. Există însă o crimă pe care o face toată lumea. Crima aceasta este desfrânarea. Și deși ea este un lucru comun și aproape inevitabil, nu este deloc mai prejos în gravitate decât uciderea, ba chiar, o pot arăta cu ușurință, e mult mai mare decât uciderea, pentru că din ea, ca dintr-o matroșcă rusească, ies la nesfârșit trupurile sfârtecate ale celor nenăscuți. Cred că nici într-un război nu au murit atâția oameni câți mor anual uciși de medicii ginecologi. Pentru a acoperi un păcat atât de mare, oamenii au creat mitul cuplului fericit. Dar despre ce vorbesc, căci cuplul fericit este dincolo de orice păcat. Păcatul este o invenție a oamenilor neputincioși, a celor care nu au cunoscut adevărata dragoste. Oamenii care se iubesc cu adevărat își sunt lor înșiși și Dumnezeu și păcat, căci dragostea îi înalță până la culmile olimpiene ale spiritului omenesc, plasându-i dincolo de binele și răul nietzschian.

Oamenii au simțit dintotdeauna nevoia să dea faptelor lor un caracter universal și nobil, mai ales caracterele tari și energice, cum sunt tinerii. Pentru că universul spiritual la această vârstă e suficient de restrâns, tânărul atribuie conținut metafizic tuturor sentimentelor și chiar senzațiilor mai puternice. Era și mai firesc să fie așa într-o lume în care tarabele cu cărți despre meditație și descoperiri din Tibet sunt mai numeroase decât tonomatele de apă gazoasă din orașele sovietice. Unii găsesc că e foarte “tare” să ai bască și skateboard, alții se laudă cu brichete. Însă acestea reprezintă cazuri particulare, cel mult grupuri, dar nu pot fi generalizate. Aceste ocupații rămân în zona minorului chiar și în mintea tânărului. Ele nu stau în firea noastră, adică ele au pătruns artificial în viața noastră, de aceea ne putem lipsi de ele foarte ușor odată cu vârsta. Dincolo de acestea însă există ceva de care nimeni nu se poate lipsi, acel ceva este dragostea, care în mintea tânărului o reprezintă ideea cuplului fericit. Orice obstacol în calea realizării acestui cuplu este vrednic de dispreț. Obstacolul cel mai mare însă este morala creștină și părinții. Tânărul îndrăgostit se trezește dintr-odată atacat, pe de o parte, de Dumnezeu și pe de alta, de propriii părinți. El rămâne, ce dureros, fără origini.

Tradiția catolică a rezolvat genial acest conflict, inventând această sărbătoare a Sfântului Valentin. Tânărul nu numai că este încurajat să aibă o “prietenă”, ci dobândește și binecuvântarea Bisericii, adică a lui Dumnezeu, prin care se împacă și cu părinții, cu istoria. El nu numai că își păstrează ceea ce a avut, ci dobândește și ceea ce nu avea. E un fel de a împăca oaia cu lupul.

O astfel de “împăcare” nu a existat niciodată în Biserica de Răsărit, ea nu există nici în Evanghelie. Singura nuntă descrisă în Noul Testament, nunta din Cana Galileii, la care Hristos săvârșește prima din minunile Sale, preschimbarea apei în vin, are un deznodământ foarte curios – mirele, Simon Canaanitul, Matei 10, 4 își va lăsa mireasa și va deveni unul din cei doisprezece Apostoli, ca să moară în cele din urmă ca mucenic în orașul Snanir, din Persia, răstignit după chipul lui Hristos.13 

După divizarea de la 1054, Biserica Romană era firesc să aibă complexul unei false instituții, care avea nevoie să se convingă pe sine și pe alții de corectitudinea actului dezbinării la care a recurs. Deoarece virtuțile morale sunt mai greu de cultivat, catolicii își motivează și până astăzi legitimitatea prin cantitatea enoriașilor. După ce au eșuat în încercarea de a impune Evanghelia cu forța, prin metodele cele mai diverse, începând de la răfuielile inchizitoriale și impunerea mărturisirii anuale obligatorii și până la speculațiile psihologice în jurul apocalipsei din vremea bântuielii ciumei, catolicii cad în extrema unui liberalism exagerat. Această nouă politică a clerului catolic cunoaște apogeul în secolul XVII, prin ceea ce au însemnat așa-numiții cazuiști laxiști. Istoricul și sociologul francez, Jean Delumeau, care a consacrat mai multe lucrări studiului evului mediu, surprinde această perioadă în cartea sa Mărturisirea și iertarea.15  Încă de pe atunci, confesorii catolici au sesizat conflictul dintre morala apostolică și cerințele vremii. Rigoarea creștină, dacă ar fi fost să o respecți, amenința să lase bisericile goale. Speculând pe ideea dezvoltării și modernității, laxiștii recurg la un cod de norme morale foarte stranii, care au stârnit revolta contemporanilor, printre care și Pascal. Discursurile patetice ale unor atare “teologi” sunt, fără îndoială, caricaturale: Cazurile vremii cer autori ai vremii. Remarcabil doctor va fi criticul acesta dacă va putea rezolva prin sfântul Augustin toate nelămuririle ivite în materie de simonie,16  anomalii, interdicții; și dacă va putea încheia toate contractele pe baza principiilor sfinților Grigore din Nyssa sau din Nazianz.17  În același spirit, Louis Abelly, episcop de Rodez pentru câtva timp, se întreabă retoric: De pildă, în ce carte a Părinților am putea găsi un tratat al restituirilor unde să fie incluse sfaturi pentru a descoperi nedreptățile secrete care se comit în procese, fraudele și înșelăciunile întâlnite în vânzări și cumpărări, tertipurile în încheierea contractelor, destinate să acopere cămătăria. La fel, în ce carte a Părinților vom găsi rezolvări ale dificultăților ce apar zi de zi în chestiuni legate de profit, de simulări pentru autorizarea simoniilor și de alte asemenea subiecte, care constituie cea mai mare parte din ceea ce conțin cărțile cazuiștilor, a căror cunoaștere este absolut necesară unui confesor.18 

Se înțelege că astfel de sfaturi nu se conțin nici în Evanghelii și nici în Epistolele apostolice, ceea ce curmă mult din autoritatea Sf. Scripturi, dacă urmăm logica laxistă. Pascal ironiza acest fel straniu de a înțelege morala creștină: În chestiune de morală, noii cazuiști sunt preferabili vechilor Părinți, măcar că au fost mai aproape de apostoli.19  Dar motivul pentru care am enumerat aceste picante enormități, era acela de a ajunge la concepțiile cazuiste despre sexualitate și granițele între păcatul de moarte și păcatul venial20  pe care le stabilesc aceștia. Iată câteva din “canoanele” care au “menținut” în biserică pe tinerii catolici:

Este probabilă opinia potrivit căreia este doar păcat venial în îmbrățișarea dată din cauza desfătării trupești și senzuale care se naște din sărut, fără primejdie de consimțământ ulterior și de poluție [ejaculare] – 1666.

Actul căsătoriei îndeplinit exclusiv pentru plăcere nu ar putea constitui câtuși de puțin o greșeală, nici măcar venial㠖 1679.

Este permisă provocarea avortului înainte ca fetusul să fie însuflețit21 pentru a evita moartea sau dezonoarea unei tinere – 1679.

Poluția [masturbația] nu este interzisă de dreptul natural. De aceea, dacă Dumnezeu n-ar fi interzis-o, ea ar fi uneori bună; câteodată ar fi chiar obligatorie cu riscul păcatului de moarte – 1679.22 

Nimic deosebit, o simplă așchie din trunchiul uriaș al spiritualității romano-catolice. Dacă vom arunca o privire asupra trăirii mistice a unor sfinți catolici, vom înțelege ușor originea unor astfel de concepții lejere despre sexualitate.

Iată câteva mostre prețioase spicuite de părintele Andrei Kuraev, un reputat teolog rus contemporan:23  “Unele stări spirituale la “sfinții” romano-catolici sunt atât de sensibile, încât ne fac să ne îndoim serios de curăția lor. Iată un exemplu foarte caracteristic pentru Tereza de Avilla: “Adeseori Hristos îmi spune: “De acum Eu sunt al tău și tu a mea”. Aceste mângâieri ale Dumnezeului meu mă fac să mă rușinez nespus. În ele simt și durere și desfătare, împreună. Aceasta este o rană prea dulce (…). Eu am văzut un înger care ținea în mână o suliță lungă de aur cu vârf de fier pe care ardea o mică limbă de foc. Acest înger, din când în când îmi înfigea sulița în inimă și în alte organe ale trupului meu. Iar când o trăgea înapoi, atunci mi se părea că mi se scoate afară tot lăuntrul meu. Durerea din cauza acestor răni a fost atât de puternică încât eu gemeam, dar și desfătarea a fost atât de mare încât nu puteam să-mi doresc să înceteze vreodată această stare. Cu cât mai adânc intra în mine sulița, cu atât mai mult creștea durerea, dar și desfătarea devenea mai puternică, mai dulce”.24 

În delirul Terezei putem observa o doză substanțială de masochism (o autoflagelare, dacă nu trupească, cel puțin spirituală, care a făcut carieră la catolici) - setea decoștientizată de moarte a fetei nesatisfăcute. “Iată duhul Mântuitorului Iisus. El s-a împrăștiat și asupra Terezei, neprihănita Lui soție. Căci și ea vrea să sufere ori să moară; iubirea ei nu îngăduie ca vreo cauză anume să-i întârzie moartea, în afară de aceea care a amânat și moartea Mântuitorului”.25  “Când Tereza se roagă așa: “Să sufăr ori să mor”, e ca și cum ar zice: “Vreau să fiu cu Iisus Hristos, cu orice preț. Dacă nu mi-a îngăduit încă să-L însoțesc în slava Sa, măcar Îl voi urma în chinurile Sale, pentru că, neavând bucuria să-L contemplu așezat pe tron, să am măcar mângâierea de a-L îmbrățișa răstignit pe cruce”.26 

Aici ar trebuie să observăm orgoliul cu care femeia Tereza “se cere” să fie “soaț㔠(nu logodnică!) a lui Hristos. În cazul Terezei asistăm la un șantaj mistic - Tereza parcă I-ar spune lui Hristos: “iubește-mă, dacă nu, mor!”. Este amenințarea fetei de pe streașina balconului.

O alt㠓sfântă”, fericita Angela (anul morții 1309) și-a dorit și ea să-L vadă pe Mântuitorul trupește: “Am văzut pe Hristos aplecându-și capul în mâinile mele. Și atunci El mi-a descoperit gâtul și mâinile Sale. Iar gâtul Lui avea o frumusețe de nespus. Totuși El nu mi-a mai arătat nimic în afară de gâtul acesta, cel mai frumos și mai dulce”.27 

Deoarece am pătruns în spațiul de unde ne-a parvenit sărbătoarea Sfântului Valentin, voi insista cu încă un personaj, de data asta un “iconograf” celebru, așa cum ni-l prezintă Elie Faure, – călugărul Filippo Lippi, în fața “icoanelor” cărora se închină de secole credincioșii catolici. “Când cunoști povestea lui Filippo Lippi, opera sa te uimește. Ai crede-o mai dependentă de tot ce merită să fie luat pe dată de la viață. Era unul dintre acei bărbați surprinzători și magnific de impulsivi, cărora epoca lor le ierta totul, pentru că, privindu-i cum trăiesc, își recunoștea propriul ei instinct. Ei nu cunoșteau altă lege decât propria lor dorință. Benvenuto, o sută de ani mai târziu, va ajunge de zece ori până în pragul crimei. Iată gloria, dar și primejdia sufletului italian. El merge, fără șovăire, până la capătul lui însuși, ca și cum nu ar cunoaște nici o limită între crimă și eroism. Anarhia sentimentală care îi tulbura într-atât pe Masaccio sau pe Donatello, îl îndemna pe Lippi să-și trăiască cu aprindere viața, sub toate aspectele ei, pe acest călugăr care rămânea călugăr chiar și după ce sedusese mai multe călugărițe, și care era obsedat cu adevărată furie de iubire. Picta într-o stare de exaltare, între două aventuri pătimașe, cu o pastă violent modelată, cu accente de un roșu care o făcea să țâșnească din întunecimea capelelor, povestea sfântă transpusă în societatea florentină, chinuită și zbuciumată de drama care o descompunea. În preajma festinurilor și în mijlocul serbărilor din palatele cu săli joase pardosite cu lespezi albe și negre, se strecurau ciudate femei blonde, prelungind timpurile mistice până în inima splendidei orgii, care reînvia în același timp simțurile și gândirea. Filippo Lippi marchează poate clipa cea mai neliniștită pe care au trăit-o florentinii”.28 

Dar se pare că numărul călugărițelor catolice care practicau un “ascetism” mai liberal nu se limita numai la cele pe care le sedusese Lippi. Episcopul Varnava, într-un studiu dedicat erotismului în artă, citează acest pasaj indecent din Mopassan29 , pe care eu îl reiau, acoperindu-mă cu autoritatea fericitului episcop.30  “Fără să vrei îți amintești istoria unei aventuri a conprincepelui saxon August, relatată de Pelnitz. Ultimul povestește cu venin că atunci când conprincepele a părăsit-o pe seniora Mateiy și a scimbat-o cu o călugăriță din mănăstirea Murano, el a fost nevoit “să-și supună dragostea sa unui întreg statut. Călugărița l-a obligat să parcurgă în lung și în lat țara Fineții, până la introdus în capitala Plăcerii”.31 

Exaltările mistice ale “sfinților” catolici sunt foarte bine surprinse în tablourile Renașterii și Baroc-ului. Compozițiile alambicate, cromatica încărcată, toate pentru a reda un grad de emotivitate cât mai mare, în cele din urmă, nu sunt decât ilustrații fidele ale “meditațiilor” catolice. Faptul se vede și mai grăitor în varianta sa baroc, în icoanele cu “Sfânta Inimă”, unde Mântuitorul este reprezentat cu o inimă mare, strâmtorată de o coroană de spini. “În aceste imagini dulcege ale inimii străpunse există un fel de baroc religios, un fel de poză sentimentală, de neînțeles pentru popoarele cu o altă educație religioasă și estetică. Improprie este și această mistică a chinuielii (nu tragismului!), care se transformă în masochism, atât de caracteristică pentru catolicism și exprimată pronunțat în culturile liturgice ale “Sacre Coeur”; dar cel mai improprii, desigur, sunt aceste generoase iertări de păcate pentru cunoscuta sumă de rugăciuni, rostite în fața imaginii cu “Sacre Coeur”… La Margareta-Maria Alacoc (viziunile căreia au servit ca temei pentru cultul “Sacre Coeur”), mistica inimii e extrem de primitivă: aceasta e suferința amoroasă împreună cu dumnezeiescul Mire, un masochism erotic. Mai cu seamă se evidențiază cântările ei, care nu sunt altceva decât niște adevărate sonete de dragoste și care oferă un material clasic pentru o investigație psihanalitică”.32 

Călugărul catolic Pecerin, crescut pe scrierile lui Ioan Gură de Aur, în cei 25 de ani petrecuți în mănăstirile catolice, totuși nu a putut deveni un adept sincer al Terezei din Avila. “Evlavia catolică adeseori respiră cu o înflăcărată patimă pământească. Tânăra fecioară se topește în fața imaginii inimii strălucitoare a lui Iisus, înfășurată de spini și pătrunsă de suliță. Sfânta Tereza într-o viziune luminoasă vede un băiat tânăr cu aripi: acesta cu o săgeată de aur îi străpunge inima… Iată femeia în sensul deplin al cuvântului! Și așa au trecut sute de ani în zadar: inima omului nu s-a schimbat, ea este tulburată de aceleași patimi și cheamă în ajutor aceeași zei, și același cupidon păgân în același costum și cu aceleași săgeți se ivește în chilia călugăriței carmelite din secolul al XVI-lea”.33 

Mistica catolică se învecinează în chip izbitor cu tantrismul păgân. Ea se alimentează din mlaștina nesecată a iraționalității noastre, care alcătuiește fondul comun al religiilor păgâne. Credem că lumina care umple camera călugăriței carmelite în timpul extazurilor ei, despre care Merejkovski spunea c㠓dacă le-ar vedea o femeie iscusită în arta dragostei, s-ar întreba mirată unde-i bărbatul”, și lumina la care meditează un cuplu budhist în timpul împreunării este una și aceeași.34  Aceasta este lumina de care marii asceți ai Răsăritului Ortodox ne spun să ne temem și să nu o primim. Aceasta este lumina la care se referă Apostolul Pavel când zice: Nu este de mirare, deoarece însuși satana se preface în înger al luminii. II Cor. 11, 14

Abandonarea rigorii dogmatice, împotriva căreia se revoltă atât de ușor omul contemporan, duce în mod inevitabil la excese de felul celor de mai sus, duce în mod fatal la sexualitate. Pentru că tot ceea ce nu este de la Dumnezeu în noi este sexualitate. Așa au fost, de exemplu unele secte “creștine” din primele secole, cum erau maniheii, despre care Eliade spune că ar fi practicat un tantrism înrudit cu cel budhist.35  În zilele noastre o astfel de sect㠓biblic㔠este “Copiii lui Dumnezeu”, una din oceanul sectelor cu obsesii sexuale. Aceștia nu numai că practică orgiile, ci chiar și copiii și părinții umblă goi unii în fața altora, fără rușine. Teologia lor concentrează foarte expresiv ceea ce geme în inima sărbătorii îndrăgostiților “Saint Valentines”: Pentru copiii lui Dumnezeu nu mai există păcat! Nu mai suntem sub Lege, ci sub har, noi suntem de-asupra păcatului, celor ce Îl iubesc pe Dumnezeu și pe care El îi iubește totul le este permis!

Să comparăm, de exemplu, un afiș publicitar al “copiilor lui Dumnezeu”, pe care ni-l descrie profesorul Alexandr Dvorkin, cu ceea ce se petrece la noi în zilele îndrăgostiților: “În anul 1992 toate metrourile din Petersburg au fost încleiate cu afișele acestei secte. Afișele erau colorate, roz, pe ele era reprezentat Dumnezeu Tatăl sau Iisus Hristos, desfăcându-și brațele pentru a îmbrățișa o mulțime de inimioare – tineri și tinere pe jumătate goi cu mâinile întinse, mergând în întâmpinarea iubirii dumnezeiești. Iar pe spate, cu caractere citețe, era scris textul și adresa – căsuța poștală din Polonia. Din această cauză mulți credeau că acestea erau niște afișe catolice, însă aceasta nu era decât o operă tipică a departamentului propagandist al sectei “Familia” [sau “Copiii lui Dumnezeu, n. m. Savatie].36 

Acest surplus de “dragoste” pe care îl simte omul necurățat de patimi atunci când se apropie de ideea de Dumnezeu nu este altceva decât o lucrare a libido-ului lui. În vâltoarea senzațiilor puternice, amplificate de sentimentul stăpânirii și al libertății nelimitate, pe care îl are bărbatul asupra femeii pe care o posedă, omul pătrunde cu voie sau fără de voie în spațiul duhurilor care gem după putere. Un caz tipic de astfel de contacte cu lumea de dincolo este chiar liderul sectei “Familia”, americanul David Brand Berg, care primea mesaje de la un oarecare Abrahim. “E interesantă mărturia lui Berg despre faptul cum a intrat el în contact cu acest Abrahim. După o noapte furtunoasă, Berg se afla culcat între adormitele Marta și Maria,37  când, dintr-odată a început a vorbi în limbi. Berg a considerat că Abrahim se roagă prin el “în Duh”. După aceea, afirmă el, trei zile la rând nu a putut vorbi englezește. În continuare, el scrie: “Eu m-am rugat atât de mult ca să primesc darul vorbirii în limbi, dar el nu mi-a fost dăruit. Dar iată că, după ceea ce se obișnuiește a numi păcat, când eu, gol, mă tăvăleam între femei goale, peste mine s-a pogorât Duhul Sfânt și Domnul mi-a dăruit acest dar”.38 

Asistăm aici la un caz normal de demonizare, care este treapta următoare a ceea ce Episcopul Varnava numește “iubirea mistic㔠a sfintelor catolice, iar profesorul moscovit, Leonid Osipov, “desfrâu mistic”. Omul singur nu poate ajunge la aceste concepții oximoronice despre sfințenie și sexualitate. Dacă sexualitatea e un lucru plăcut și bun în sine, de ce mai ai nevoie să-l sprijini cu autoritatea unui Sfânt și chiar a Evangheliei? Dacă urăști fecioria, de ce nu găsești suficientă substanțialitate în desfrâul tău, ci recurgi la autoritatea religiei fecioriei – creștinismul? Observați că, tot mai des, patroni ai orgiilor de tot felul sunt aleși nu zei păgâni, ci anume Sfinți creștini și chiar însuși Mântuitorul. Un tantrist român mi se lăuda că și el e creștin, pentru că ei în timpul actului sexual rostesc “Tatăl nostru…” și meditează la Maica Domnului și la Ioan Botezătorul. Acest nod gordian îl rezolvă numai sabia Sf. Părinților. Numai ingeniozitatea demonilor putea să insufle oamenilor astfel de idei.

Cum să nu vinzi prezervative în numele Sf. Valentin, când directorul Centrului de Teologie și Educație Creștină de pe lângă Colegiul Sf. Marcu și Sf. Ioan din Plymouth, Adrian Thatcher, poate să apere homosexualitate cu citate din Biblie? “Din punct de vedere teologic, ne convinge Adrian Thatcer, sexualitatea este un mod ingenios prin care Dumnezeu ne cheamă să intrăm în comuniune cu alții. Sexualitatea noastră este o dovadă că suntem făcuți după chipul lui Dumnezeu; noi suntem făcuți pentru a intra în relații cu cineva, și natura lui Dumnezeu este relație”.39  “Creștinismul cere ca dragostea sexuală să întruchipeze iubirea care este Dumnezeu, reprezentând-o și exprimând-o, întrupând-o în fiecare comunicare sexuală care are loc între parteneri”.40  În sfârșit, sexologul anglican, crede că homosexualitatea între parteneri creștini se întemeiază pe pilde similare din viața Mântuitorului, asupra cărora, dați-mi voie, să nu insist. Creștinii din epoca actuală, spune el, trebuie să depășească gândirea patriarhală asupra păcatului, pe care a răspândit-o Apostolul Pavel, ca o moștenire a tradiției iudaice.

Cu toate că și eu, ca și cazuiștii catolici, n-aș vrea să am dușmani printre tânăra generație, totuși voi încerca să expun în câteva cuvinte morala biblică în această privință. Nicăieri în Scriptură nu ni se vorbește de “îndrăgostiți” în afara căsătoriei. Această întâmplare firească dintre un tânăr și o tânără peste tot în Biblie se cataloghează drept desfrânare, adică păcat de moarte, pentru care evreii erau omorâți cu pietre. Orice relație cu o fată presupunea căsătoria. Ce-i drept, există în cartea Facerii Cap. 34 o poveste de dragoste în stil american:

Într-o zi, Dina, fata Liei, pe care aceasta o născuse lui Iacov, a ieșit să vadă fetele țării aceleia. Și văzând-o Sichem, feciorul lui Hemor Heveul, stăpânitorul pământului aceluia, a luat-o și, culcându-se cu ea, a necinstit-o. Apoi s-a lipit sufletul lui de Dina, fata lui Iacov, și i-a căzut dragă fata și a vorbit pe placul fetei. Și a zis Sichem către tatăl său Hemor: “Ia-mi pe fata aceasta de femeie!” deși Iacov a auzit că fiul lui Hemor a necinstit pe Dina, fata sa, dar, fiindcă feciorii lui erau cu vitele la câmp, a tăcut până s-au întors ei. Iar Hemor, tatăl lui Sichem, a ieșit la Iacov, ca să vorbească cu el. Feciorul lui Iacov însă, venind de la câmp și aflând despre aceasta, se amărâră și se mâniară foarte tare, pentru că Sichem săvârșise o faptă de ocară în Israel, culcându-se cu fata lui Iacov, ceea ce nu trebuia să se întâmple…

Căsătoria însă nu a avut loc. Fiii lui Iacov au răspuns cu vicleșug lui Sichem și lui Hemor, tatăl lui: “Nu putem să facem aceasta: să dăm pe sora noastră după un om netăiat împrejur, că aceasta ar fi o rușine pentru noi”. Fac. 34, 13-14 Casa lui Hemor acceptă și se taie împrejur, pentru Dina. Iar a treia zi, când erau ei încă în dureri, fiii lui Iacov… și-au luat fiecare sabia și au intrat fără teamă în cetate și au ucis pe toți cei de parte bărbătească. Au trecut prin ascuțișul sabiei și pe Hemor și pe fiul lui Sichem și au luat pe Dina din casa lui Sichem și au plecat. Apoi fiii lui Iacov se năpustiră asupra celor morți și jefuiră cetatea în care fusese necinstită Dina, sora lor. Au luat toate oile lor, toți boii lor, toți asinii lor, tot ce era în cetate și tot ce era pe câmp; toate bogățiile lor, toți copiii și femeile le-au dus în robie… Atunci Iacov a zis către Simon și către Levi: “Mare tulburare mi-ați adus, făcându-mă urât înaintea tuturor locuitorilor țării acesteia. Eu am oameni puțini la număr; se vor ridica asupra mea și mă vor ucide și voi pieri și eu și casa mea”. Iar ei au zis: “dar se putea, oare, ca ei să se poarte cu sora noastră ca și cu o femeie pierdută?” Fac. 34, 25-31

Așa a arătat o poveste de dragoste din timpurile noastre, dar petrecută în timpurile patriarhului Iacov. Dacă cineva va spune că Noul Testament aduce o altă viziune asupra desfrâului, recurgând la întâmplarea evanghelică cu aruncatul pietrei, trebuie să-i contrazicem. Ceea ce a adus nou Hristos nu este atitudinea față de păcat, ci numai față de omul care a săvârșit păcatul. Hristos îi oprește pe evrei să arunce piatra, nu pentru că păcatul curviei și-a pierdut din gravitate, ci pentru că evreii erau ucigași. Nu pentru că erau mari râvnitori ai curățeniei se grăbeau aceștia să omoare, ci pentru că în acest fel își satisfăceau ei patima mâniei care era în ei. Hristos ca și cum ar fi zis: Scoate mai întâi bârna din ochiul tău și pe urmă vei vedea să scoți paiul din ochiul aproapelui. Matei 7, 5 Hristos ne descoperă că desfrâul, pe lângă că este un păcat atât de mare, este și boala noastră comună, cu care trebuie să luptăm cu blândețe și răbdare, dar nu grăbindu-ne să aruncăm cu piatra. Și păcătoșii, ne vestește Hristos, pot să ajungă sfinți, nu-i omorâți înainte de vreme.

Nu numai că nu era îngăduită relația liberă cu o femeie, ci până și revenirea la femeia de care te-ai despărțit era oprită. De aceea, orice aventură tinerească era extrem de periculoasă, căci, pe de o parte, asta îl obliga să se căsătorească cu tânăra respectivă (De va amăgi cineva o fată nelogodită și se va culca cu ea, să o înzestreze și să o ia de soție Ieșirea 22, 16 ), iar pe de altă parte, Legea nu-i dădea voie să se mai despartă de ea, decât numai dacă îi oferea carte de despărțenie. “Era o lege veche – scrie Ioan Gură de Aur41  -, care nu oprea pe bărbatul care-și ura femeia să o alunge pentru orice pricină și să ia alta în locul ei… Dacă legea ar fi silit pe bărbat să țină în casă pe femeia pe care o urăște, bărbatul ar fi ucis-o. Așa de cruzi erau iudeii! Cum aveau să-și cruțe femeile lor, când nu-și cruțai propriii lor copii, când omorau pe profeți, când vărsau sângele ca apa? De aceea Legea a îngăduit un păcat mai mic, dar a stârpit unul mai mare”. Cartea de despărțenie îi oprea pe evrei de la dărâmarea familiilor și de la desfrâul care s-ar fi produs din cauză că bărbații și-ar fi schimbat la nesfârșit femeile între ei. Dar această lege a fost dată iudeilor, după cum spune Însuși Hristos, din pricina învârtoșeniei inimii lor. Matei 19, 8

Dimpotrivă, odată cu revărsarea harului prin Iisus Hristos, Noul Testament înăsprește criteriile cu privire la păcatul desfrâului: Ați auzit că s-a zis celor de demult: Să nu preacurvești; Eu, însă, vă zic vouă că oricine se uită la o femeie spre a o pofti a și preacurvit cu ea în inima sa. Matei 5, 27-28

Sexualitatea poate fi prezentă în formele ei cele mai subtile până și la asceți, fără ca ei să o sesizeze. “Dracul curviei, ne spune avva Dorothei,42  acționează asupra sufletului omenesc uneori brutal, iar alteori în funcție de structura omului. Când diavolul vede că cineva nu vrea să păcătuiască, - el nu e atât de neiscusit în a face răul încât să înceapă a-i insufla vreun păcat evident, el nu-i spune: du-te și curvește… pentru că știe că noi nu vrem asta, iar el nu consideră necesar să ne insufle ceea ce noi nu voim, ci descoperă în noi însăși pofta… și prin aceasta, sub chipul binelui ne face rău”.

Asprimea Noului Testament e atât de mare, încât și cei mai mari pustnici se considerau desfrânați din cauza gândurilor: A venit odată un frate la avva Pimen și i-a zis: ce voi face, părinte, că sunt supărat de curvie? Și iată m-am dus la avva Iviston și mi-a zis: nu trebuie să o lași să zăbovească în tine. I-a zis lui avva Pimen: faptele lui Avva Ivistos sunt sus, împreună cu îngerii și nu știe că eu și tu suntem în curvie.43  Însă despre aceste înălțimi nu se poate discuta cu necălugării, care se cred eliberați de patimi din cauză că nu și le văd.

De aceea, tocmai în Noul Testament, prieteniile între persoane de sex opus în afara căsătoriei sunt prea puțin indicate. Asta nu pentru că Hristos ne-a interzis comunicarea, ci tocmai pentru că orice comunicare de acest fel se reduce la un singur lucru, căci toți suntem neam viclean și desfrânat, Matei 12, 39 după cum ne ceartă Hristos. Dar, spune Sf. Ioan Gură de Aur, “este un alt fel de a te uita la o femeie, așa cum se uită cei cu inima curată. De aceea Hristos n-a oprit uitatul, ci uitatul cu poftă”.44  Dacă cineva se consideră ajuns la această măsură, chiar și după pildele din Pateric citate mai sus, acela să sărbătorească sărbătoarea îndrăgostiților, aici pe pământ și sus în cer.

Noul Testament este vremea feciorelnicilor, începând de la vestitorul lui – Ioan Botezătorul și până la apostoli, care au îmbrățișat fecioria. Feciorelnică este până și nașterea lui Hristos din Maria. Noul Adam – Hristos, se naște din Noua Ev㠖 Maica Domnului, precum vechea Evă se născuse din Vechiul Adam, fără patimă. Așa cum Eva se născuse din Adam fără mamă pământească, din Dumnezeu, așa și Noul Adam se naște din noua Evă fără tată pământesc, prin Dumnezeu. Mai mult decât atât, fiecare din noi, cei născuți în păcat, e chemat să se nască din nou cu naștere feciorelnică, din Dumnezeu, în Taina Sfântului Botez – nașterea cea de sus. Sfântul Maxim Mărturisitorul e de părere că însuși Adam a fost creat de Dumnezeu după chipul Său, fără voia lui Adam, cu scopul de a se naște mai târziu cu voia lui din Dumnezeu prin Duhul Sfânt în Taina Botezului. Dumnezeu voiește ca omul să conlucreze liber, cu puterea pe care o are în sine, la nașterea sa.45 

Și tocmai pentru că noi am avut fericirea (sau nefericirea, pentru mulți), de a ne naște în zodia lui Hristos, nu mai putem să mergem la templul Afrodietei având în piept insigna cu Sf. Valentin. Vremea Luperkaliilor a trecut, fecioarele care își pierdeau fecioria pe malul Tibrului în vremea Imperiului Roman, nu trebuie să și-o piardă astăzi în numele Sf. Valentin cu aceeași seninătate. Nu trebuie să primim aceste șoapte demonice, dacă avem măcar o mică simpatie pentru acest Sfânt Valentin, iar dacă ne place mai mult să rămânem în desfrâu, atunci să-l urâm pe acest Sfânt Valentin, să-l urâm cu adevărat, după cum și el a urât desfrânarea noastră!

Tânărul are cel puțin două motive de a se alătura acestei sărbători: fie că e împins de pofta trupului, ceea ce e firesc, fie de acea plăcere a lui Nietzsche de a rescrie religia creștină, ceea ce e demonic. Nietzsche, care se credea atât de puternic a ajuns să fie strivit de demonul său. Faptul că boala lui Nietzsche și toate ideile lui au fost insuflate de duhurile întunecate, o arată ultima sa scrisoare, în care bolnavul semnează cu numele împotriva căruia a luptat toată viața, nu fără o influență străină voii sale: “Crucificatul”.46  Cert este că și cei care sărbătoresc această sărbătoare sunt posedați de demoni, nu numai pentru că reclamează desfrâul, ci mai ales pentru că se acoperă cu numele unui mucenic al lui Hristos, așa ceva poate să facă numai demonii. Iisus Hristos, ieri și azi și în veci, este același. Evrei 13, 8 Să nu ne gândim că dacă vom fi mulți, Îl vom constrânge pe Dumnezeu să schimbe legile moralei divine, după cum se obțin azi legi în urma mitingurilor din piețe. Aceste teologhiseli prea libere în jurul Sfinților și a credinței creștine sunt extrem de grave și credem că la ele s-a referit Dumnezeu, în relatarea lui Asaf: Iar păcătosului i-a zis Dumnezeu: “Pentru ce tu istorisești dreptățile Mele și iei legământul Meu în gura ta? Tu ai urât învățătura și ai lepădat cuvintele Mele înapoia ta. De vedeai furul, alergai cu el și cu cel desfrânat partea ta puneai. Acestea ai făcut și am tăcut, ai cugetat fărădelegea, că voi fi asemenea ție; mustrate-voi și voi pune înaintea feței tale păcatele tale”. Psalm 49, 17-22

Dacă iubești pe cineva cu adevărat și vrei să-ți unești viața cu el, du-te și spune-i și căsătoriți-vă. Dar cum poți să vinzi declarații de dragoste într-o emisiune televizată pentru un tricou sau o bască nenorocită? Atâta costă cuvintele tale? Fata pe care o iubești nu-ți este de ajuns premiu și spectator al dragostei tale, sau crezi că te va iubi mai mult dacă va vedea că ceea ce îi spui numai ei în taină vei putea spune și unei pizza? Nu este o mai mare umilință decât a-ți vedea iubitul sau iubita spunând și altcuiva cuvintele pe care credeai că ți le spune numai ție. Sau nu înțelegi că dacă o poate spune la microfon, o poate spune și altcuiva, când nu ești tu de față?

Dar cât de umile sunt acele perechi de “adulți” care se expun pentru aplauze. Cum poți să fii femeie la 40 de ani încă necăsătorită? Asta înseamnă sau că ai fost dezmățată, sau sfântă. Și în primul și în al doilea caz mai bine este să nu mai spui la nimeni. Iar dacă ai fost căsătorită, nu ți-e rușine de soțul și de copiii tăi care poate te văd? Unde v-ați îndrăgostit voi așa de tare la această vârstă? Amândoi plini de rănile trecutului, de puroiul dezamăgirilor care dor. Aveți nevoie ca alții să vă convingă că vă stă bine împreună și vă potriviți, pentru că voi nu vă puteți rupe din inimă imaginea primei iubiri pe care nu mai aveți putere să o întoarceți înapoi. Un bilet pentru doi la discotecă pe care îl veți câștiga în schimbul rușinii trăite, mă îndoiesc că ar putea lecui rănile voastre.

Toată această ceață de cuvinte încearcă să acoperă adevărul despre durerea singurătății. Cine nu știe că declarațiile de dragoste sunt mult mai rare decât certurile? Ele sunt atât de rare, încât încap toate într-o emisiune. Dacă ne-ar ajunge putere ca să ne scuturăm capetele de amețeala reclamelor și am feri puțin această perdea artificială, ca să privim ce se petrece dincolo de declarațiile de dragoste, am vedea fața crudă a realității. În SUA, 53% de femei sunt singure, 20% nu au fost căsătorite niciodată și 33% sunt divorțate sau văduve. Un raport elaborat de Alianța Evanghelică din Marea Britanie arată că 44% din bărbații sub 30 de ani, enoriași ai Bisericii Evanghelice (care nu acceptă călugăria! nota m. Savatie), sunt singuri.47 

Crimele de familie sau între amanti sunt extrem de frecvente. În timp ce la televizor se pocnesc baloane si se aplauda cea mai ingenioasa declaratie de dragoste, poliția semneaza cronici de felul: “24.07.2000, satul Mândrești, județul Bălți. În casa sa, cetățeanul R., anul nașterii 1957, fiind beat, i-a cauzat o rană de cuțit în regiunea inimii soției sale, decesul a survenit instantaneu. / 13.07.2000, comuna Suruceni. La miezul nopții, cetățeanul P., anul nașterii 1956, a lovit-o cu un topor în cap pe fosta sa soție, provocându-i o rană mortală. / 02. 04.2000, Chișinău, str. Vasile Lupu. În urma unui scandal iscat între soții G., femeia și-a lovit soțul cu un ciocan în cap, traumatizându-l mortal. Peste două zile a scos cadavrul din casă și i-a dat foc. / La 22.06.2000, satul Gălăseni, județul Bălți. Cetățeana S., a. n. 1952 cu un topor i-a cauzat răni în regiunea capului concubinului său B, a.n. 1959, care, ulterior, a și decedat”.48 

Numai în anul trecut, în Republica Moldova, proape 30 % dintre femeile asasinate au fost omorâte de către soți, ex-soți, și amanți. Doar 3% dintre bărbații asasinați au fost omorâți de către soții, foste soții, sau amante. Soții, foștii soți, amanții și foștii amanți au săvârșit mai mult de 26 % dintre toate violurile și agresiunile sexuale. În 45% din cazuri, femeile mai în vârstă de 12 ani atacate de un grup de bărbați au recunoscut printre aceștia persoane cunoscute. Numărul cazurilor când femeile au fost atacate de către parteneri intimi a fost de 3 ori mai mare între soții ce trăiau separat în comparație cu cei divorțați și aproximativ de 25 de ori mai mare decât cei căsătoriți. Femeile de toate rasele au suportat într-o măsură egală atacuri din partea partenerilor intimi. Femeile maltratate căpătau leziuni corporale grave fiind atacate de către cunoscuți mai des decât atunci când erau atacate de către străini.

Bireau of Justice Statistix Crime Victimization Survey (Revista victimelor criminalității. Biroul statistic al Ministerului de Justiție al SUA), august 1995, informează că o pătrime din femeile din SUA, mai mult de 12 milioane, suportă agresiuni din partea foștilor sau actualilor parteneri măcar o dată în viață.

Această stare de lucruri a dat naștere unei noi ramuri în criminologie, către finele anilor 70 ai secolului XX, “criminologia familială”. Specialiștii în domeniu apreciază că omuciderea în cadrul violențelor intrafamiliale constituie circa 20-40 % din totalul acestora, și 50 % din numărul crimelor de agest gen.

Violența casnică, susține Lidia Pogrebnaia, se manifestă prin aplicarea forței și amenințare cu scopul de a controla un om. Violența fizică, sexuală, emoțională și economică precum și amenințările prezintă diverse forme ale violenței familiale. Scopul persoanei ce practică atare “activități” este să-și păstreze sau să-și consolideze autoritatea și controlul în relațiile de familie. “De remarcat că ultimii ani omuciderile se caracterizează printr-o ferocitate deosebită. Cadavrele cu multiple leziuni foarte grave, torturate, ciopârțite, arse, dezmembrate, vădesc o cruzime, delicat vorbind, bestială”.44 

Și asta este doar o secvență, poate cea mai neînsemnată, din spectacolul care se dă după culisele declarațiilor de dragoste. Aici ar trebui să anexăm statisctica avorturilor, a sinuciderilor. Dar cine poate să facă o statistică a nopților nedormite, a crizelor de gelozie, statistica primelor fumuri de țigară pe care le trage o fată după ce o părăsește iubitul? Cine face o statistică a lacrimilor pe care le varsă femeile după ce le posedă soțul beat? Cine face o statistică a simpatiilor femeilor trecute de treizeci de ani, care nu-și mai iubesc bărbații? Inima omului nu e o jucărică pe care poți să o înfrumusețezi cu o fundiță roșie, ea e ceva mai mult. Iar dragostea nu încape într-o caricatură cu cățeluș de pe o felicitare americănească. Dragostea nu se măsoară.

Toată această mascaradă e înfiorător de tristă. Tânăr fiind, cum poți să îmbraci această mască de bufon și să uiți înălțimile de unde ai coborât, ca să spui câteva replici pe această scenă a deșertăciunii în schimbul unor ochelari de soare? Cine e rău? Sfântul Valentin? Nu. Dragostea? Sigur că nu. Rea e numai atitudinea. Toată drama vieții noastre are la bază aceste jocuri necugetate ale tinerilor cu trupurile și sufletele lor. Tocmai pentru că dragostea trebuie trăită, nu trebuie să o consumați degrabă, tocmai pentru că e frumoasă, nu trebuie pusă spre vânzare, tocmai pentru că e atât de rară, nu trebuie neglijată când se ivește. Cum poate ceva atât de frumos, atât de înălțător, atât de rar și atât de scump ca dragostea să-ți iasă în cale chiar în acele zile neghioabe cu baloane și discuții fără haz? Nu credeți chiar pe oricine face astfel de declarații, dacă vreți să le auziți măcar o dată în viață spuse cu sinceritate.

Nu construiți palatul prieteniei voastre din cărămizile multe și strălucitoare, care se dau pe gratis, ale poftei, ci căutați pietrele tari ale iubirii adevărate. Căci pofta, care este tot timpul în mișcare, s-ar putea să vă lase singuri și să plece, iar dragostea…, dragostea niciodată nu cade. I Cor. 13, 8

Toate-mi sunt îngăduite, dar nu toate de folos. Toate îmi sunt îngăduite, dar nu mă voi lăsa biruit de ceva. I Cor. 6, 12 Morala creștină nu ne interzice să ne îndrăgostim, ci numai ne recomandă să nu ne ucidem între noi. Câți ulceroși nu mănâncă murăturile care le plac, ca să nu-și producă dureri? Câți nu beau bere și nu se duc în baruri, chiar nu mănâncă carne, pentru că adună bani pentru mașină sau televizor? Ce să mai spunem de englezii care au tăiat milioane de vite din cauza acelui virus neașteptat! De ce dar ne miră că unii oameni folosesc cu măsură plăcerile acestei vieți, ca să nu ajungă la catastrofele în care au pierit semenii lor.

Trupul nu este pentru desfrânare, ci pentru Domnul și Domnul este pentru trup. I Cor. 6, 13 Cei care încalcă această lege de neschimbat, se supun riscurilor descrise mai sus, ei nu vor scăpa niciodată de tirania propriilor patimi și de tirania demonilor. Ei nu vor ajunge niciodată la dragoste.

S-ar părea că e o contradicție în doctrina creștină: pe de o parte, Dumnezeu ne-a făcut atât de frumoși și a lăsat atracția aceasta atât de puternică între bărbat și femeie, iar pe de altă parte, ne recomandă fecioria. Ce-i asta, un fel de sadism divin? Da, pofta a sădit-o Dumnezeu, și, dacă vreți, pofta a ținut omenirea până acum. Nu, nu numai pentru că prin ea se nasc oameni noi, ci pentru că dacă nu ar fi fost pofta bărbații și-ar fi omorât pur și simplu femeile, iar femeile ar fi fugit de ei. E atât de puțină dragoste între femei și bărbați, încât numai pofta îi poate ține împreună. Câte perechi au fost gata să se despartă pentru totdeauna, dar pofta i-a întors înapoi. Dumnezeu știa asta.

Există două atracții diferite, una irațională, cea a poftei, care nu poate să lipsească, și cea a dragostei, la care se ajunge prin virtute. Mai înainte de a alerga la PRO TV ca să-ți ridici talonașul de câștigător, întreabă-te dacă ai priceput care e diferența între ele. Dacă nu vezi nici o diferență, aleargă mai departe.

Acum, o lume întreagă sărbătorește biruința poftei asupra dragostei. Chipul omenesc se retrage timid de pe arena lumii și în locul lui apare Animalul. Aceasta se simte în toată arta modernă, aceasta vedem în tablourile baroc, cu femei care ne arată spatele în locul feței. Aceasta vedem în filmele cu măști de animale umanizate gen Star Track. Aceasta se remarcă la femeile tinere care nu se mai văd din cauza picioarelor și a sânilor și a tinerilor din care au rămas numai gecile și pantalonii. A dispărut din viața noastră chipul pur și simplu, fața celui iubit.

 

1 Ortodocșii nu se închină la Sfinți ca la Dumnezeu, ci ca unor înaintași vrednici de respect, care ne întrec în virtuți. Primii creștini săvârșeau euharistia pe trupul unui mucenic, având convingerea că rugăciunile lor sunt auzite, deoarece acesta și-a vărsat sângele pentru Hristos, deci s-a mântuit. În general, mucenicia pentru Hrsitos este garanția aproape sigură că acel om a dobândit împărăția cerurilor și este în apropierea lui Hristos, ca și tâlharul căruia i s-a făgăduit c㠓astăzi va fi cu Hristos în rai”. De aceea noi ne rugăm lui, ca unuia care are trecere înaintea lui Dumnezeu și poate pune un cuvânt bun și pentru noi. Despe cele două feluri de închinare, unul cuvenit lui Dumnezeu și altul celor care ne întrec prin vreo vrednicie, Sf. Ioan Damaschin scrie astfel: “Închinarea este simbolul supunerii și al cinstirii. Cunoaștem diferite feluri de închinare. Primul fel de închinare este închinarea de adorare, pe care o aducem lui Dumnezeu, singurul prin fire demn de închinare. Al doilea fel de închinare este închinarea adusă din pricina lui Dumnezeu, Care prin natură este demn de închinare, prietenilor și slujitorilor lui Dumnezeu - după cum Isus al lui Navi (Isus Navi 5, 14) și Daniil (Dan. 8, 17; 10, 9) s-au închinat îngerului -, locurilor lui Dumnezeu - după cum zice David: “Să ne închinăm în locul în care au stat picioarele Lui” (Ps. 131, 7) -, obiectelor afierosite lui Dumnezeu - după cum întreg Israelul se închina cortului și, stând în jurul templului din Ierusalim și privind din toate părțile la el, se închină și acum - sau conducătorilor care au fost puși de El - după cum Iacov s-a închinat lui Isav (Fac. 33, 3), ca unul care a fost făcut de Dumnezeu fratele său mai mare, și lui Faraon (Fac. 47, 10), ca unul care a fost pus conducător de Dumnezeu, și după cum s-au închinat lui Iosif frații lui (Fac. 42, 6; 43, 26). Cunosc apoi închinarea în semn de cinste, dată de unii către alții - după cum s-a închinat Avraam fiilor lui Emor (Fac. 23, 7). Așadar, sau suprimă orice fel de închinare, sau primește-le pe toate, potrivit rațiunii și modului cuvenit” (Sf. Ioan Damaschin Cele trei tratate contra iconoclaștilor, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București 1998, p. 47-48).

2. Iată ce scrie în această privință în primul tratat contra iconoclaștilor Sf. Ioan Damaschin: “Iconoclaștii însă spun: Fă icoana lui Hristos sau a Maicii Lui, Născătoarea de Dumnezeu, și să-ți fie de-ajuns. Ce nebunie! Ai mărturisit prin aceasta în chip evident că ești dușmanul sfinților. Căci dacă faci icoana lui Hristos, dar nu și pe a sfinților, este clar că nu interzici icoana, ci cinstirea sfinților, deoarece faci icoanele lui Hristos, ca ale unui glorificat, dar respingi icoana sfinților, ca unii ce ar fi lipsiți de glorie, și prin aceasta numești adevărul minciună. “Eu trăiesc, zice Domnul, și voi slăvi numai pe cei care Mă slăvesc” (Iez. 17, 16; I Regi 2, 30). Iar dumnezeiescul Apostol zice: “Astfel nu mai ești rob, ci fiu; dar dacă ești fiu, ești și moștenitor al lui Dumnezeu prin Hristos” (Gal. 4, 7). Și: “Dacă suferim împreună cu El, este ca să fim și slăviți împreună cu El” (Rom. 8, 17). Nu ai pornit război contra icoanelor, ci contra sfinților. Căci spune Ioan Teologul, cel care se odihnea pe pieptul Domnului: “Că vom fi asemenea Lui” (I Ioan 3, 2). După cum ceea ce este unit cu focul devine foc nu prin natură, ci prin unire, prin ardere și prin participare, tot astfel și trupul Fiului lui Dumnezeu care S-a întrupat. Căci corpul, prin participare ipostatică la firea dumnezeiască, a ajuns, fără să se schimbe, Dumnezeu; n-a fost consacrat prin energia lui Dumnezeu, cum a fost cazul cu fiecare dintre profeți, ci prin prezența totală a Celui care consacră. Că sfinții sînt dumnezei o spune Sfânta Scriptură: “Dumnezeu a stat în adunarea dumnezeilor” (Ps. 81, 1). Iar dumnezeiescul Grigorie, interpretând acest loc, spune că Dumnezeu stă în mijlocul dumnezeilor pentru a împărți vredniciile (P. G. XVI, col. 365 B.). Și pe bună dreptate, căci sfinții, încă de pe când erau în viață, au fost plini de Duhul Sfânt, iar la moartea lor harul Sfântului Duh se află în chip nelipsit în sufletele lor, în trupurile lor din morminte, în chipurile lor și în sfintele lor icoane, nu în chip substanțial, ci prin har și lucrare. (Sf. Ioan Damaschin, Ibidem, pp. 53-54-55).

3. Kostas Papaioannou, L,Art grec, Mazenod, Paris, 1972, p. 48, cit. de Alain Besancon în Imaginea interzisă, Istoria intelectuală a iconoclasmului de la Platon la Kandinski, Humanitas, București, 1996, p. 19.

4. În volumul E. R. Dodds, Grecii și iraționalul, Polirom, 1998, p. 14.

5. Mircea Eliade, Istoria credințelor și ideilor religioase, Editura Științifică, București, 1991, Vol. I, p. 258.

6. Ibidem, p. 260.

7. Ibidem, p. 260.

8. Walter F. Otto, Zeii Greciei, Imaginea divinității în spiritualitatea greacă, Ed. Humanitas, București, 1995, p. 10.

 9. Pedepsele din Vechiul Testament, atât potopul, cât și arderea Sodomei și Gomorei sunt manifestări ale iubirii Dumnezeiești. Dumnezeu intenționat a pedepsit păcatul cu moarte lentă, pentru ca oamenii să aibă timp să se pocăiască, văzând prăpădul din jur. Sf. Ioan Gură de Aur e de părere că acești oameni care s-au pocăit, au primit ușor pe Hristos atunci când El, în cele trei zile ale morții Sale cu trupul s-a pogorât la iad și a propovăduit acolo, după cum ne spune și Apostolul Petru: Pentru că și Hristos a suferit o dată moartea pentru păcatele noastre, El cel drept pentru cei nedrepți, ca să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât fiind cu trupul, dar viu făcut cu duhul, cu care S-a coborât și a propovăduit și duhurilor ținute în închisoare, care fuseseră neascultătoare altădată, când îndelunga răbdare a lui Dumnezeu aștepta, în zilele lui Noe, și se pregătea corabia în care puține suflete, adică opt, s-au mântuit prin apă (I Petru 3, 18-20).

 10. Există o ideea izvorâtă din “bunătatea” omenească, potrivit căreia mântuirea s-a făcut și prin Iuda, deoarece dacă acesta nu l-ar fi vândut pe Hristos, am fi rămas în continuare în păcatele noastre. Prin urmare, dacă Hristos este Dumnezeu și știa totul dinainte, L-a predestinat pe Iuda pieirii, folosindu-se de el pentru cauza mântuirii neamului omenesc, în timp ce Iuda, “unealta mântuirii noastre”, și-a pierdut sufletul. Hristos știa într-adevăr că Iuda Îl va vinde, însă nu l-a predestinat pentru aceasta. Dacă Iuda, în momentul vânzării s-ar fi gândit la mântuirea neamului omenesc și nu la punga cu bani, atunci am fi putut spune că el a contribuit la opera mântuirii noastre, însă din cele spuse în Evanghelii, nu putem deduce aceasta nicidecum. Mai pe lung despre acest subiect citiți în Omiliile la Matei ale Sf. Ioan Gură de Aur, apărute în românește în colecția PSB (Părinți Scriitori Bisericești).

11. Am auzit pe unii revoltându-se împotriva faptului că Împăratul din pilda evanghelică l-a dat afară pe acel sărman pentru că nu avea haină de nuntă. Sigur că este o înțelegere greșită. Evanghelia este o carte care propovăduiește sărăcia, de aceea în cazul dat este lesne de acceptat că haina este faptele bune, virtuțile pe care omul nu le avea.

12. Friedrich Nietzsche în Aforisme. Scrisori, Humanitas, 1992.

14. Vezi Proloagele, vol. II, pentru luna mai în 10 zile, Sfântul Apostol Simon Zilotul [zis și Canaanitul], Ed. Mitropoliei Olteniei, 1991, p. 747.

15. Jean Delumeau, Mărturisirea și iertarea, Dificultățile confesiunii. Secolele XIII-XVIII, Ed. Polirom, 1998.

16. Vinderea harului, preoție pe bani. Termenul se trage de la Simon Magul, descris în cartea Faptele Apostolilor (8, 18), care a vrut să cumpere harul de la Apostoli și pe care Sf. Ap. Petru l-a pedepsit cu moartea. De altfel, simonia e discutată încă în Canoanele Apostolice, cât și la cele Ecumenice și locale, despre care se vede că nu avea cunoștință autorul de mai sus.

17. Ibidem, p. 110, Părintele Annat, viitorul confesor al lui Ludovic al XIV-lea, apărându-l pe Valere Regnault împotriva lui Arnauld.

18. Ibidem, p. 110.

19. Ibidem, p. 109.

20. Sf. Iustin Popovici [adică tradiția ortodoxă n. m. Savatie] nu acceptă minuțioasele și nesfârșitele inventarieri ale păcatelor (specifice moralei catolice) în păcate mai grave, păcate mai puțin grave etc., ci împarte păcatele în două categorii “existențiale”: pentru care omul s-a pocăit/pentru care omul nu s-a pocăit; “păcatele nu de moarte” nu sunt “păcatele mai puțin grave” din catolicism, ci păcatele șterse prin pocăință (oricare ar fi fost acelea); la fel șicu păcatele de moarte” [n. tr.]. (Din tâlcuirea la Epistolele Sfântului Ioan Teologul, I Ioan 5, 16, Editura Bizantină, București, 1998, pp. 106-108, Traducere de Sabin Preda și Cornel Coman).

21. Multă vreme s-a crezut c㠓însuflețirea”, adică crearea sufletului de către Dumnezeu, intervinea la 40 de zile după procreere la băieți, la 50 sau 80 la fete. Totuși, unii cazuiști credeau c㠓sufletul rațional” nu era dat decât în momentul nașterii (Nota lui Delumeau).

22. Trebuie să menționez că ceea ce am citat aici fac parte din coloana B, adică punctele pe care Delumeau le recuperează ca fiind întru totul normale, el văzându-le într-adevăr ca pe un progres al bisericii. În colonița A, adică cele cu totul inacceptabile, se găsesc lucruri și mai interesante. Ibidem, pp. 107-108.

23. În continuare fac o incursiune în mistica catolică, preluând fragmente din volumul meu Idol sau icoană?, apărut la Ed. Marineasa în 2000. Capitolul din care citez se numește “Icoane bizantine & tablouri italiene”.

24. Ìćđćæêîâńêèé Ä. Ń. Èńïàíńêèć ìèńòèêè. Áđțńńćëü, 1998. Pg. 72-75. Cit. de diacon Andrei Kuraev în “Âûçîâ ęêóìćíèçìà”, Áëàăîâćńò, Ìîńêâà, 1998, pg. 133-134.

25. Bossuet, Idem, pg. 149.

26. Idem, pg. 150.

27. Confesiunile fericitei Angela (Îòêđîâćíèÿ áëæ. Àíäæćëû. Ïćđćâîä è âńòóïèòćëüíàÿ ńòàòüÿ ïđîô. Ë. Ï. Êàđńàâèíà. Ì., 1918. Pg. 75-76). Cit. de diacon Andrei Kuraev, idem, pg. 138.

28. Elie Faure, Istoria Artei, vol. III, Arta Renașterii, Editura Meridiane, București, 1970, pg. 89-90.

29. Compară: Veresaev V. Însemnările unui medic (rus.), ŃÏá., 1902. Ń. 248.

30. Episcopul Varnava (Beliaev) – a trăit între 1887-1963 în Rusia, ducând, în perioada sovietică, nevoința grea a nebuniei întru Hristos. Unii îl acuză că nu și-a ales la timpul potrivit această nevoință, trebuind mai degrabă să lupte. Alții cred că a înnebunit într-adevăr și că nu se prefăcea. Cei mai mulți însă văd în el un candidat pentru proslăvire în rândul Sfinților. Ep. Varnava este unul din teologii cei mai erudiți ai Rusiei, fiind un cunoscător extraordinar al artelor și culturii universale, citând cu iscusință în scrierile sale lucrări din cele mai diverse domenii de știință. Lucrarea fundamentală pe care a lăsat-o este “Bazele artei sfințeniei”, în trei volume masive, care este un tratat de ascetică de mare valoare pentru timpurile noastre.

31. Această relatare Fux o aduce ca dovadă a desfrâului “rafinat” care domnea în mănăstirile catolice de femei din evul mediu (Fux E., Istoria ilustrată a moravurilor, V. 2: Secolul galant / trad. în rusă de V. Frice, M., 1914. pp. 325-326). [nota ep. Varnava]. Episcop Varnava (Beliaev), Bazele artei sfințeniei (Ćïèńêîï Âàđíàâà Áćëÿćâ, “Îńíîâû èńêóńńòâà ńâÿòîńòè”), Èçäàíèć Áđàòńòâà âî èìÿ Ńâÿòîăî Êíÿçÿ Àëćêńàíäđà Íćâńêîăî, Íèæíèé Íîâăîđîä, 2000, p. 34 și 365.

32. Vâșeslavțev B. P., Inima în mistica creștină și cea indiană. (Âûűćńëàâöćâ Á. Ï. “Ńćđäöć â őđèńòèàíńêîé è èíäèéńêîé ìèńòèêć”. Âîïđîńû ôèëîńîôèè. 1993, č 4. Pg. 75), cit. de Kuraev, idem, pg. 139. [trad. mea].

33. Pecerin V. S., Notițe de dincolo de mormânt (Ïćśćđèí Â. Ń. Çàìîăèëüíûć çàïèńêè. Ì., 1989). Pg. 242, cit. de Kuraev, idem, pg.140-141. [trad. mea].

34. În timpul unirii [cu sakti], e necesar să se mediteze la vajra (=membrum virile) și padms (=pântece) ca fiind umplute în interior cu lumină încincită: albă”. Candrakirti și Ts’on k’a pa citați de Mircea Eliade în Ocultism, Vrăjitorie și mode culturale, Cap. Spirit, lumină și sămânță, Ed. Humanitas, 1997, p. 125.

35. Mircea Eliade, op. cit., tot acolo.

36. Alexandr Dvorkin, Sectologie (Àëćêńàíäđ Äâîđêèí, “Ńćêòîâćäćíèć”), Èçäàíèć Áđàòńòâà âî èìÿ Ńâÿòîăî Êíÿçÿ Àëćêńàíäđà Íćâńêîăî, Íèæíèé Íîâăîđîä, 2000, p. 436.

37. Numele în această sectă nu sunt întâmplătoare, în cazul dat ele sunt ale celor două surori din Evanghelie (Ioan, cap. 11).

38. Deborah (Linda Berg Davis with Bill Davis). The Children of Good. Zondervan. P. 1984. P. 79, 83-86. Citat de Dvorkin, ibidem, p. 441.

39. Adrian Thatcher, Liberating sex, Londra, 1993, p. 78. Citat de Pr. prof. dr. Sorin Cosma în Fericirile și Sfânta Triadă, Ed. Banatica, Reșița, 1999, p. 338.

40. Ibidem, p. 339.

41. Sf. Ioan Gură de Aur, Scrieri, Partea a treia, Omilii la Matei, trad. Pr. Dumitru Fecioru, Ed. Ist. Biblic și de Misiune al BOR, Colecția PSB 23, București, 1994, p. 223.

42. Cuv. avva Dorotei, Învățături de suflet folositoare (Ïđćï. àââà Äîđîôćé, “Äóűćïîëćçíûć ïîóśćíèÿ”). Ńâÿòî-Òđîèöêàÿ Ńćđăèćâà Ëàâđà, 1914. p. 71. Învățătura 5. Despre aceea că nu trebuie să ne bizuim pe propria cugetare.

43. Patericul Egiptean, Slova P, Pentru avva Pimen, cap. 62.

44. Ioan Gură de Aur, op. cit., p. 220.

45. Sf. Maxim Mărturisitorul cit. de Nellas, op. cit., p. 114.

46. Scrisoare adresată lui Peter Gast, Turin, 4 ianuarie 1889: “Maestrului meu Pietro. Cântă-mi un nou cântec: lumea este transfigurată și toate cerurile se bucură. Crucificatul”. Ivo Frenzel, Friedrich Nietzsche, Ed. Teora, 1997, p. 146.

47. Statistică citată de Adrian Thatcher, în vol Fericirile și Sfânta Triadă, Pr. prof. dr. Sorin Cosma, Ed. Banatica, Reșița, 1999, p. 338.

48. Conform datelor acumulate la Ministerul Afacerilor interne din Moldova (pe anul 2000), oferite de Dl Victor Borș, inspector principal al direcției poliției ordine publică. Toate datele citate aici despre criminologia familială le-am preluat, cu bunăvoința autoarei (Ana Rapcea), din revista “Capitala”.

49. Ana Rapcea, ibidem.

 

1