Prima dragoste

Ce bine că ești, ce mirare că sunt…, scria delicatul, regretatul Nichita Stănescu. Aceasta cred că este una din cele mai frumoase și mai adânci declarații de dragoste, pentru că în ea, cu discreție dumnezeiască, asistă Însuși Dumnezeu, izvorul mirării nesfârșite. Ce mirare că sunt, ce mirare că ești... Ce bine că suntem!

Această mirare o simte tânărul care pășește printre lucruri, atent să nu se rănească. Această mirare este prilej de bucurie și de durere, ea ne unește sau ne înstrăinează.

Tânărul își rotește capul în mijlocul lucrurilor, împins afară din copilărie ca un soldat fricos la prima lui săritură cu parașuta. Tânărul se lovește cu neîndemânare de lucruri, lucrurile îl lovesc în mișcarea lor haotică, tânărul își ascunde durerea, privind cu un zâmbet stânjenitor pe străinii din jur.

Printre aceste lucruri îngrozitoare și reci, care se mișcă în scripetele unui timp dezveșnicit, tânărului îi apare chipul minunat al celuilalt, chipul minunat al femeii: “Ce bine că ești, ce mirare că sunt”…

Această pășire printre lucruri coincide cu înstrăinarea de părinți, atunci când tânărul pleacă într-un alt oraș la studii. E vremea pe care o așteaptă fiecare, vremea aventurii și a lucrurilor noi, vremea maturizării. Este vremea împărțirii vieții noastre în două, este, dacă vreți, o nouă viață, o naștere pe care ne-o asistăm cu sufletul la gură. Este vremea noilor prietenii, iar pentru mulți a primelor prietenii adevărate. Este vremea despre care ni s-au povestit atâtea lucruri curioase de către cunoscuții noștri mai mari.

Prima zi de școală, noii profesori, noii colegi, privirile flămânde care caută pe colega sau colegul visurilor de acasă, de care demult aștepți să te îndrăgostești. “Balul Bobocilor” - discuții, pregătiri, prognoze. Așteptare.

O! Tânăra singură într-o cameră de cămin, aplecată de-asupra chiuvetei pline cu vase nespălate, își smulge, pătrunsă de invidie, sprâncenele. De-asupra patului are un poster cu Brad Pitt, o foaie pe care scrie: “Dacă poți cu adevărat, vreau!” Pe raftul de fier, printre cursurile xeroxate, reviste cu bărbați și femei despre a căror viață nu știe nimic. Lumina pătrunde printre hainele puse la uscat și borcanele cu mâncare de acasă, căzând pe paturile în care s-a săvârșit păcatul. Ce nou e acest fel de singurătate!

Tânăra aceasta încă trăiește în lumea filmelor americane, în lumea posterelor și a reclamelor Pro TV. Ea are haine corespunzătoare, freză și pantofi. Știe chiar și expresii americane pe care le folosește în vorbire. Nu are doar prieten, de fapt, are unul care se ține de capul ei, dar nu e de ea.

Și el e un băiat bun, știe să stea în lotus și ridică piciorul până de-asupra capului. E puțin dur, deși încă nu s-a bătut niciodată. Are brichet㠓Zippo”…

Cam acesta este “bagajul” cu care pășește tânărul contemporan în viața sentimentală. Acești tineri se vor mai urmări o vreme pe terasă, la o cafea cu țigări scumpe, cumpărate la bucată, sau poate se vor îmbrățișa fără nici o rușine la prima discotecă, sau la primul “chef”.

Drama tinerilor moderni e mai mare decât cea a predecesorilor. Cred că nu a existat nici un timp în istorie în care dragostea dintre două persoane să fie atât de golită de poezie. Nu vreau să vorbesc de virtuțile creștine ale castității sau măcar abstinenței, ci chiar și de acea poezie a grecilor sau romanilor păgâni, care până nu demult a inspirat sentimente de admirație față de femeie, au pus-o pe un piedestal, fie și vremelnic, dar oricum mai vrednic decât situația jalnică în care se află femeia vremurilor noastre.

Astăzi au devenit o rușine declarațiile de dragoste, ele sunt considerate un preludiu de prisos și banal, pe care le mai auzim doar în comediile proaste cu râsete în fundal. Idealurile noastre sunt motocicliștii grăbiți din filmele americane și fetele cu cizme lungi, care se dau în timpul cât se umple rezervorul cu benzină. Noi aplicăm în viața noastră fanteziile unor regizori bolnavi despre vizitatori de pe alte planete și timpuri, care seduc prin răceala lor.

Mai bine ar fi fost ca tinerii să se abțină de la aceste împreunările animalice, dar să nu renunțe la vorbele de dragoste. Vorbele de dragoste sunt cele care ne unesc cu adevărat, care ne sustrag timpului și morții, sunt cele care ne fac, treptat, din animale oameni. Ele nu sunt acele vorbe dezmățate pe care și le spun amanții din filmele de duzină, ele sunt mai degrabă o bucurie pe care o trăiești în prezența celuilalt. Arată-i celuilalt că prezența lui te face bucuros și treci împreună cu el în barca inocentă a unei declarații de felul celei stănesciene din apele timpului în oceanul veșniciei. “Ce bine că ești, ce mirare că sunt”.

Nu trebuie numaidecât să-i spui că are ochii cei mai frumoși, ca să ajungi până la urmă să o dezmembrezi bucată cu bucată cu laudele tale. Suntem frumoși pentru că așa ne-a făcut Dumnezeu, Lui i se cuvine lauda. Sf. Ciprian de Cartagina spunea: Dacă ai și avea vreun motiv ca să te lauzi cu trupul tău, ar fi numai atunci când este sfârtecat pentru Hristos. Mai în scurt, alungă pofta din inima ta și orice cuvânt pe care îl vei rosti va fi un cuvânt de dragoste, pentru că cel stăpânit de poftă laudă fără noimă și nu merită luat în seamă. Când ești cuprins de poftă însă, mai bine taci, ca vorbele tale să nu sune ca râgâitura unui bețiv și să strici totul.

Nu poți impune tânărului să renunțe la distracțiile caracteristice acestei vârste și să citească Sf. Părinți, cu toate că aceste cărți ale Sf. Părinți sunt pline de energie creatoare și dinamism, sunt niște cărți în excelență pentru tineri. Dar cel mult s-ar putea renunța, în prima etapă, la bădărănia care irumpe din televizoare și din cântecele la modă. Renunțați la idealul super-manului cu mască de care se îndrăgostește un foto model care știe să bată cu picioarele. Asta nu pentru a vă restrânge relațiile dintre voi, ci pentru a vă păstra împreună, pentru a evita despărțirea dureroasă.

Citiți mai bine versurile poeților buni, pe care poporul nostru îi are din belșug: Eminescu, Stănescu, Bacovia, Blaga. Ele vă vor învăța să meditați asupra acestei întâmplări simple, cum o numește Blaga. Cu ei veți călători până la marginile timpului și ale morții, pentru că adevărații poeți din totdeauna au pus sentimentele erotice în vecinătatea morții care ne paște pe toți, ceea ce critica literară va denumi poezie eroto-tanatică, ca și aceste versuri de Bacovia:

Sunt câțiva morți în oraș, iubito,

Chiar pentru asta am venit să-ți spun

Pe catafalc, de căldură-n oraș

Încet cadavrele se descompun.

Cei vii se mișcă și ei descompuși

Pe lutul de căldură asudat.

Sunt câțiva morți în oraș, iubito,

Și azi chiar sânul tău e mai lăsat...

Dragostea este sentimentul suprem și de aceea trebuie să se întemeieze și să se alimenteze din cugetări adânci, vrednice de rodul pe care îl hrănesc. Aceste teme fundamentale sunt: moartea, viața, timpul, veșnicia, dincolo de care, învăluit în dragoste, petrece Dumnezeu. Tânărul preocupat de astfel de gânduri va renunța ușor la răceala arogantă a eroilor de televiziune, preferând smerenia și blândețea oamenilor cu adevărat puternici, care-și revarsă dragostea lor din belșug, pentru că o au.

Noi suntem oameni, oameni care tânjesc după o vorbă de alint, după un cuvânt de mângâiere care să ne smulgă singurătății, oricât de mult nu am lupta pentru a părea mai duri, mai “alt fel”. Pentru că toți suntem fii ai Celui Preaînalt, Psalm 81, 6 făpturi atât de minunate. Psalm 138, 14

Tinerii au fugit din Biserică pentru a-și trăi o închipuită libertate, dar au sfârșit prin a se înjuga la carul greu al singurătății, geloziei ucigătoare și a despărțirilor care rănesc pe viață. S-au dus să învețe despre dragoste, plecând de la Cel Care este Dragostea. Cel Care a zidit urechea oare nu aude? Cel Care a făcut ochiul oare nu va vedea? îi întreabă pe unii ca aceștia proorocul David. Psalm 93, 9 Oare Cel care este Dragostea nu știe să vă învețe să iubiți?

Nicăieri femeia nu e mai înălțată decât în Biserică, ea e iubită de bărbatul său așa cum Hristos a iubit Biserica, Efeseni 5, 25 adică până la jertfire de sine. Ea este icoana vie a lui Dumnezeu. De aceea mi se par extraordinare cuvintele unui preot român contemporan care, adresându-se tânărului creștin, îl atenționează cu blândețe: “Fiule, ia aminte, atunci când vei vrea să dai alesei tale primul sărut, să te gândești că trebuie să săruți o icoană a lui Dumnezeu”. Nimeni încă nu a filmat un astfel de sărut, pentru a-l expune pe ecranele televizoarelor.

Marcel Maureau, un scriitor francez contemporan, notează cu tristețe în unul din jurnalele sale (Discurs contra piedicilor) că a-ți săruta iubita în public înseamnă a o împărți cu ceilalți. Fericiți cei care au devenit singurii iubiți ai femeilor lor.

Dincolo de aceasta, există singurătatea și moartea, bătrânețea și despărțirea. Atunci, târziu, când numai amintirile mai rămân, perechilor de azi, care s-au cunoscut în luminile otrăvitoare ale stroboscoapelor, care și-au rostit replicile tăioase și arogante la un telefon public, nu vor putea rosti aceste versuri de Blaga:

Ne-om aminti cândva, târziu

De-această întâmplare simplă,

De-această bancă unde stăm

Tâmplă fierbinte lângă tâmplă…

Cel mult, poate această poezie englezească, pe care o citez din memorie, o poezie pe care multe dintre femeile care și-au ratat prima dragoste o trăiesc, au trăit-o și, cu durere o spun, o vor trăi:

Să presupunem un oraș.

În acest oraș să presupunem o casă.

În această casă să presupunem o cameră,

iar în această cameră să presupunem pe cineva

stând în întuneric,

stând și plângând

după cineva care tocmai a ieșit și a stins lumina,

uitând că ea este acolo.*

 

* Îmi cer iertare de la cititori că nu-i pot oferi numele autorului, pentru că eu nu mai citesc poezie. Știu numai că este o carte albă, un alb murdar, întitulată cel mai probabil Trei poeți englezi contemporani, tradusă în mod sigur de Mircea Ivănescu.

Pentru cei care vor să citească, poezia lui Blaga se numește Risipei se dedă florarul..., iar a lui Bacovia, Cuptor.

1