De ce se sting luminile în discoteci?

Fiecare epocă a însemnat o luptă împotriva a ceva. Renașterea a luptat pentru restaurarea omului, epoca modernă pentru instaurarea democrației ș. a. m. d. Dar cea mai interesantă este lupta care se duce astăzi. Ultima luptă a omenirii, poate pare ciudat, este lupta cu rușinea.

Teoria lui Freud despre complexe, pe care acesta a lansat-o în secolul trecut, a umplut imediat mințile tuturor, de multe ori fără știrea și fără voia lor. Nu știu în ce măsură a reușit Freud să ne vindece de aceste complexe, cert este că el a reușit să creeze un complex nou cu care a infectat secolul XX - complexul Freud.

În ce constă acest complex al lui Freud? El constă în căutarea și găsirea obsedantă a unor pricini eliberatoare, cum ar veni, a unor complexe. Freud n-a făcut decât să preia nevinovata constatare a lui Budha: Viața este suferință, pentru orice suferință există o cauză. Însă Freud merge mai departe, el anexează și cauzele acestei suferințe.

Cauzele suferinței lui Freud sunt puțin neobișnuite, cu toate acestea ele au reușit, în foarte scurt timp, să devină niște cauze comune. Una din ele este dorința băiatului de a se culca cu propria mamă și a fetei cu tatăl (?) - complexul lui Oedip, iar cealaltă e rușinea care provine din sentimentul de inferioritate pe care îl avem din cauza unor nereușite anterioare.

Obsesia reușitei în viață pare să fi găsit în vremea noastră o rezolvare atât de simplă: perseverează, impune-te! Cum vrei să te respecte alții, dacă tu însuți nu te respecți? Învinge-ți timiditatea, cauza tuturor nereușitelor.

Psihologii moderni oferă o mulțime de metode de a scăpa de timiditate, aceasta a devenit o preocupare centrală a pedagogiei școlare și a familiilor tinere. Totul pentru a cultiva personalitatea copilului, pentru a scăpa de frustrarea comunistă!

Însă a ucide în tine sentimentul rușinii încă nu înseamnă că tu însuți nu vei mai săvârși fapte de rușine. Penibilul rezultă tocmai din seninătatea cu care cineva face lucruri jenante, convins că face ceva bun. Dimpotrivă, noi avem nevoie de sentimentul rușinii pentru a evita să ne facem de râs în fața celorlalți. Rușinea este chezășia demnității noastre.

Este curios cum tânărul “sociabil”, care înainte de a se prezenta trebuie să spună o glumă de care râde singur, a înlocuit idealul nobilului tăcut și sobru. Acești bufoni ai vremurilor noastre, tinerii descurcăreți, care vând țigări la bucată sau fac vreo altă afacere micuță, fascinează în mod curios pe înghițitorii de seriale ieftine. Ce simpatici sunt ei când nu-și pot aminti cine a scris Faust sau spun că Einstein a scris Sonata lunii! Și știți ce-i face atât de atrăgători? Faptul că nu se rușinează deloc când li se spune că sunt proști.

Eu nu încerc să înlocuiesc acest ideal cu cel creștin, pentru că vreau să fiu citit până la capăt. Dar aș propune să ne întoarcem la grecii antici, care trezesc de obicei multă admirație chiar și la cei care nu știu nimic despre ei.

Să luăm cea mai bună variantă a bărbatului timpurilor noastre: tânăr, cu bani, conduce o afacere personală, unul din cei doi care se întâlnesc în lift în reclamele la crema de ghete și se uită cu invidie la pantofii celuilalt. Unul din cei care, respectând recomandările psihologului său, începe întotdeauna primul vorba. Acum să vi-l închipuiți pe acest bărbat al vremurilor noastre nimerit în grădina lui Pitagora, unde începătorii tac în primii trei ani. Se înțelege că bărbatul nostru, la prima încercare de a se “pune în evidență”, a fost alungat de pitagoreici ca un bădăran.

Să-l ducem, dar, pe acest bărbat la taoiști, poate că acolo îl vor primi. Dar iată că Lao Zi nici măcar nu-și ridică ochii spre vorbăria noului venit, el știe că tăcând poți spune toate.

L-am dus pe urmă la Confucius, dar și acesta, văzând cât preț pune acest străin pe luciul pantofilor săi, îi spune: “Înțelept este cel care, fiind îmbrăcat în zdrențe, poate să stea în adunarea celor îmbrăcați în haine scumpe, fără să se rușineze”. 1

N-am să continui această călătorie, dar vă asigur că bărbatul nostru nu va fi primit în nici una din tradițiile popoarelor lumii. Acest ideal este un produs al secolului nostru, care la noi a ajuns abia de zece ani. Un produs al unui continent lipsit de tradiție, lipsit de religie și de cultură, continentul hamburgerelor.

Reclamele pe care le vedem pe stradă, în ziare și la televizor, toate te îndeamnă să fii primul, să fii cel mai bun. Sigur că îndată apare întrebarea: cum să fie toți “primul”? În tradițiile tuturor popoarelor pentru a deveni “primul” e nevoie de multă osteneală, trebuie să te umpli de virtuți. Acum însă e mult mai simplu. Vrei să fii primul? Nici o problemă, cumpără bateriile Duracell și fumează Kent, dar dacă nu-ți ajung banii, cel puțin uită-te la una din emisiunile Pro TV, toate îți vor spune că ești primul!

Nouă, românilor, această psihologie ne este foarte bine cunoscută de la țigăncile din stradă. Numai acestea, pentru a te capta, încep să-ți “ghiceasc㔠tot felul de blonde care se țin de tine, că ai mulți dușmani și că o să-ți vină niște bani din străinătate. Numai că dacă refuzi să le dai bani, rămâi aceeași “cioară borât㔠care ai fost mai înainte.

Toate aceste laude ale timpului nostru noi le primim numai dacă cumpărăm produsul reclamat, altminteri, rămânem aceeași români nespălați care am fost până la instalarea Pro TV-ului. Sigur că este o traumă psihologică foarte puternică.

Ești gras? Bea Fanta și toate fetele vor fi în cap după tine! Ești pipernicit și colegii de clasă îți dau șuturi în fund când te văd? Nu-i nimic, dă-te cu after shave Gillete “pentru bărbați puternici”! Ești o fire enervantă și de aceea nu ai nici un prieten? Încearc㠓sensul adevăratei prietenii” cumpărând un pachet de Royale!

Acum, vă propun să înțelegem de unde această luptă cu “timiditatea” și cu reziduurile comuniste în noile programe școlare și în tot ce vedem și auzim. Cum alt fel s-ar fi putut vinde unei femei normale din România cizmele acelea lungi, care nouă ne aduc aminte de pescarii din deltă, scumpe cât o vacă? Sau cum s-ar fi vândut niște hamburgeri de plastilină la prețul pe care poți să-ți cumperi un pui, dacă nu s-ar fi afișat mai înainte panouri pe stradă cu portretul unei tinere femei sub care scrie: “Eu să spăl și să calc”? “Eu să mă mulțumesc cu puțin?” “Eu să fiu devreme acasă?”

Societatea de azi crește o generație de cumpărători: cumpărători de haine, cumpărători de computere, cumpărători de cărți, cumpărători de contraceptive. E nevoie de multă atenție pentru a nu ne transforma într-un robot comercial, care cumpără fără discreție lucruri de care nu are nevoie. Dar mai ales să fim atenți să nu plătim pentru aceste lucruri de nimic cu propriile noastre virtuți, cu propria, adevărata noastră demnitate.

Pentru a-și vinde marfa, casele de modă și cosmetică au lansat complexul fetei fără prieten. Vârsta de la care o copilă trebuie să simtă acest complex scade în raport cu setea de bani a producătorilor, așa încât, fără exagerare, îl poți găsi și la fetițele de grădiniță, deși, spun unii, într-o formă nevinovată. Aceste mărfuri s-ar fi vândut în proporție mică, mă refer în special la lenjeria intimă, ciorapi, bluzițe, fustițe, fiind, clar, niște unelte de specialitate, însă, odată cu lansarea acestui complex al fetei fără prieten, ele se vând bine și în rândurile copilelor care încă mai au de susținut examenul de capacitate.

Deoarece, la această vârstă, e normal ca fetele să nu dispună de atâta bănet (deși unele, ce-i drept, îi dobândesc singure, folosind cu îndemânare uneltele pomenite mai sus), s-a inventat un complex și pentru părinții care sar cu banul, complexul părinților încuiați la minte. De obicei, aceștia sunt niște părinți răi, care nu-și lasă propriii copii să-și trăiască viața.

Dar cel mai interesant este când vânzătorii de mărfuri stranii țin predici religioase. Aceste predici ajung la inima tuturor tinerilor mai degrabă decât cele ale Apostolului Pavel: “Dumnezeu ne-a creat atât de minunați, El ne-a făcut bărbat și femeie și a sădit în noi atracția unii către alții. El ne-a poruncit să ne iubim - Dumnezeu Însuși este Dragoste! Iubiți-vă, dar, cât sunteți tineri, cumpărând prezervativele cutare și contraceptivele cutare. Și, ca dragostea voastră să nu se stingă niciodată, cumpără-i iubitei tale această trusă de machiaj. Începe chiar acum, tinerețea nu ține veșnic...”

De fapt, lucrurile stau puțin altfel, firea ne-o spune. Deși pofta a biruit și a luat locul minții, totuși ne dăm seama că nu-i chiar bine ceea ce facem. Alt fel, de unde panica studentei căreia i s-a spus, pe neprins de veste, că i-au venit părinții și sunt pe coridor, iar în patul ei nestrâns mai este cineva? Dar și mai expresivă este rușinea de a se întâlni fata cu părinții băiatului și invers. Dacă nu-i nimic rău în ceea ce faceți, de ce vă rușinați? Când a fost să se săvârșească păcatul, pofta a alungat rușinea, iar când vine timpul să mărturisim, rușinea se îmbățoșează.

Poetul Esop, care nu reprezintă tradiția Biblică, are o fabulă extraordinară despre rușine: Zeus, când făcu oamenii, rândui în fiecare felurite înclinații, dar uită să le dăruie tocmai Rușinea. Și nemaiavând pe unde să o așeze, îi porunci să intre prin dos. Rușinea se supără și se împotrivi. Dar Zeus își susținu cu tărie porunca și Rușinea zise: “Intru prin dos dacă n-o să intre și Eros prin același loc; dacă va intra el, eu voi ieși”. Din această privință, toți desfrânații sunt nerușinați (“Zeus și Rușinea”).

Intenționat am pomenit, și acum și mai sus, tradițiile altor popoare și credințe, pentru a nu mă face un apologet nesuferit al creștinismului. Virtuțile umane au fost și rămân aceleași în toate timpurile și la toate popoarele, ele sunt: modestia, blândețea, înțelepciunea, dragostea, care niciodată nu cade. I Corinteni 13, 8

Ceea ce ne călăuzește spre virtute, ca un fir al Ariadnei, este sentimentul rușinii, care, după părerea Sf. Părinți este glasul Duhului Sfânt din noi. Rușinea nu este prezentă la copii, atâta timp cât aceștia se află în starea de inocență fericită, care este dincolo de virtute. Ea apare însă odată cu primele mișcări spre păcat, când copilul află ce este binele și răul.

Fetița care până mai ieri îți sărea în brațe când te vedea, după ce a văzut un film cu triunghi roșu, roșește și devine foarte tăcută. Această rușine este ceea ce o oprește să ajungă la păcat, odată cu vârsta, numai dacă nu se va potrivi emisiunilor care o îndeamnă să-și “înving㔠timiditatea. Această rușine ar fi salvat-o și de alte situații jenante și, de ce nu, tragice, redând-o nevătămată viitoarei sale familii, copiilor și soțului. Rușinea femeii oprește rușinea, spunea unul din Părinții pustiei.

Rușinea este starea tuturor oamenilor de după cădere. Atunci când noi ne împotrivim rușinii, pentru a săvârși păcatul, noi ne împotrivim glasului lui Dumnezeu care umblă în răcoarea serii și strigă: Adame, unde ești? Facere 3, 9

Noi toți am moștenit această fire, și cei care cred în Dumnezeu și cei care nu cred. Dacă vreți, aceasta este o dovadă că Dumnezeu există, că Biblia este adevărată. Urmăriți aceasta pe tinerii care vin din provincie la studii în orașe. Minunați-vă de timiditatea lor de care râd prezentatorii de la Pro TV. Minunați-vă de roșeața din obraji atunci când își cumpără un pachet de țigări într-un bar aglomerat. Minunați-vă de modestia cu care stau pe tușă în discotecile barbare, așteptând să vină un blues ca să-și invite la dans fata de care s-au îndrăgostit.

V-ați întrebat vreodată de ce se sting luminile în discoteci și de ce acești tineri se rușinează să danseze? V-ați întrebat de ce adolescentele se închid în cameră și se învață una pe alta acele mișcări nefirești? V-ați întrebat de ce studentele din anul I nu se dau scoase din cameră atunci când își vopsesc pentru prima oară părul sau își schimbă freza? Poate pentru că sunt încă niște biete copile, care n-ar fi făcut asta niciodată, dacă nu ar fi cerut-o timpul.

Tânărul trăiește numaidecât acest conflict: pe de o parte, toți îi spun că aceasta este bine, pe de alta, el simte o puternică împotrivire în adâncul ființei sale, pe care nu o poate explica. Glasul lăuntric îi spune că e o neghiobie ca o mulțime de oameni să se adune într-o hală mare și să se miște unul în fața altuia, pe de altă parte, asta-i provoacă plăcere. Atunci, pentru a le împăca pe amândouă, se sting luminile în discoteci, iar cei începători cu totul se amețesc cu vin ca să alunge senzația penibilă. Rămâne doar plăcerea aceea înfricoșătoare, goală.

Începătorii, săvârșesc păcatul cu lumina stinsă. Ei nu numai că se rușinează unul de altul, dar, fără să-nțeleagă, se rușinează de blândețea omniprezentă a Ziditorului. Obiceiul de a stinge lumina ni se trage de la Adam, acesta, îndată după săvârșirea păcatului, a fugit să se ascundă la umbra unei tufe din Grădina Raiului. De atunci noi repetăm gestul bietului Adam.

Noaptea se săvârșesc furturile, violurile, e vremea prielnică pentru păcat. Tot noaptea a ieșit și Iuda de la Cina cea de Taină ca să-L vândă pe Iisus, după cum ne descrie Evanghelsitul Ioan: Deci, după ce a luat acela bucățica de pâne, a ieșit numaidecât. Și era noapte. Ioan 13, 30 Iuda, mergând să-l vândă pe Iisus, ținea în mână bucățica de pâine pe care Acesta i-o întinse la masă. Ca să înțelegem frumusețea acestui gest, trebuie să știm că în tradiția iudaică gazda întindea prima bucățică oaspetelui celui mai iubit. Asta a vrut să arate și Hristos când i-a întins bucățica lui Iuda, cu atât mai mult că aceasta nu era o pâine simplă, ci pâinea euharistică, adică însuși Sfântul Trup al lui Hristos care S-a jertfit pentru toți, inclusiv și pentru Iuda. Insistând asupra acestui amănunt, Sf. Ioan ne atrage atenția asupra gradului mare de nerușinare a lui Iuda, la care a ajuns din cauza patimei.

Lupta cu rușinea este lupta cu noi înșine. Să nu ne închipuim că dacă rămânem fără un picior sau fără ochi ne numim handicapați, iar dacă lăsăm să ni se distrugă unul din sentimentele de bază ale ființei noastre ne vom numi atlanți. Tot handicapați ne vom numi, dar niște handicapați monstruoși, de care nu va mai vrea nimeni să îngrijească.

Este înfiorător că această luptă cu rușinea le reușește celor care o poartă. Dacă-mi îngăduiți să mă exprim mai exact, celui care o poartă. Să știți că este cu putință să învingem rușinea și odată cu ea orice urmă a chipului lui Dumnezeu care este în noi. E nevoie, ce-i drept, de ceva efort, dar nu e imposibil. Noi avem puterea și libertatea de a ne transforma în niște monștri care își sfârtecă cu răceală propriii copii în numele unei absurde izbăviri de complexe.

Pentru cei care au căpătat obiceiul de a lupta cu rușinea, există totuși o posibilitate de a și-l satisface. Luptați cu rușinea pe care o simțim atunci când nu reușim să părem ceea ce am fi vrut în fața celorlalți, aceasta este o rușine păcătoasă, izvorâtă din mândrie. Luptați cu rușinea care ne vine atunci când trebuie să mergem la duhovnic să ne mărturisim păcatele de care nu ne-am rușinat când le făceam. Luptați cu rușinea veninoasă care ne sufocă atunci când trebuie să spunem celuilalt: “iartă-mă, n-am avut dreptate”.

În rest, lăsați rușinea să vă șoptească cele ce aveți să faceți, și așa veți scăpa de rușine.

În ce privește complexele, acestea sunt faptele și gândurile tainice care ne cresc pe față și pe ochi, oricât nu ne-am lupta cu ele. Cum vrei să n-ai complexe dacă te masturbezi, te aprinzi de poftă când vorbești cu o fată, ești zgârcit și vrei să pari mai mare decât ești? Lasă-te de acestea și vei scăpa de complexe. Fă faptele luminii, că Lumina a venit în lume, dar oamenii au iubit întunericul mai mult decât Lumina, pentru că faptele lor erau rele. Că oricine face fapte rele urăște Lumina și nu vine la Lumină, pentru ca faptele lui să nu se vadă. Dar cel care lucrează adevărul vine la Lumină, ca să se arate faptele lui. Ioan 3, 19-20

Să lepădăm dar lucrurile întunericului și să ne îmbrăcăm în armele luminii. Să umblăm cuviincios, ca ziua. Romani 13, 12-13

E cam greu, ce să faci? Lumea toată se transformă într-o discotecă cosmică. Luminile sunt stinse. Totul este gata. În întuneric, un glas cunoscut ne strigă pe nume.

1 “Să stea, fără să se rușineze, îmbrăcat într-o robă veche alături de cei înveșmântați în blănuri și mătăsuri strălucitoare, de-așa ceva numai Zi Lu e în stare!” Confucius, Analecte, Cap. 9 [Despre păstrarea regulolor], 9, 27, Ed. Humanitas, 1995, p. 170.

1