CAPITOLUL IV
Para1e1e - intre CRESTINISM si BUDHISM
Pornim de la ideea centrală, comună budhismului si crestinismului: mântuirea.
Amândouă religiile întind omului o mână de ajutor, ca să se mântuiască de sub
stăpânirea întunericului si a răului. în scopul acesta crestinismul oferă omului
luminile revelatiei divine, comunicările pe care spiritul suveran le-a făcut spiritului
uman în curs de mai multe veacuri, prin oameni alesi, a căror serie s-a încheiat
cu Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Budhismul nu poate oferi neamului omenesc
o revelatie, o Biblie în felul celei crestine. învătătura lui Budha si a ucenicilor
lui, cuprinsă în Trodipika, este plină de elemente fantastice, de povestiri mitologice,
cu neputintă de a satisface exigentele unei critici istorice si criteriile unei
revelatii adevărate.
Crestinismul e religie descoperită de Dumnezeu, budhismul e opera unui întelept.
Crestinul crede într-un Dumnezeu personal. Budhismul nu are în crezul său pe Dumnezeu;
nu-L neagă si nu-L afirmă în locul hazardului orb, crestinismul admite providenta
divină; budhismul, cauzalitatea oarbă. Crestinismul are un cler si un cult religios,
prin care sufletele se purifică si se înaltă spre Dumnezeu; budhismul a înlocuit
rugâciunea cu meditatia si cerul cu nirvana. Crestinismul e teocentric; budhismul
e antropocentric. După crestinism lumea e creată cu scopul de a ne pregăti pentru
viata si fericirea vesnică; pentru budhism lumea e vesnică, un lant nesfârsit
de mizerii si dureri de care trebuie să scăpam cât mai degrabă. După crestinism
lumea e bună (Fac. 1,31; Ps. 103,25; 1 Tim. 4, 4), pentru că e opera lui Dumnezeu,
în care se oglindeste iubirea si puterea Creatorului; iar răul din lume a izvorât
din vointa liberă a creaturilor rationale; de asa ceva budhismul nu are cunostintă.
Crestinismul este o antropologie, o învătătură despre facerea omului din trup
muritor si suflet nemuritor. Budhismul nu stie nimic nici despre creatia omului,
nici despre nemurirea sufletului. Crestinismul are o învătătură despre libertatea
si căderea omului, despre originea si transmiterea păcatului, a răului metafizic,
moral si fizic. In budhism lipseste ideea de libertate, cădere si păcat. Budha
vrea să mântuiască lumea de boală, suferintă, bătrânete si moarte, adică de răul
fizic, nu de răul etic, din care se naste cel fizic; el vrea sa scape lumea de
existentă, nu de impuritatea păcatului. El urmăreste nimicirea existentei, nu
vindecarea naturii căzute, pe când ''Fiul Omului a venit să caute si să mântuiască
pe cel pierdut'' (Luca 19,10), să-si dea sufletul Său răscumpărare pentru păcătosi
(Matei 20,28), să mantuiască poporul de păcate (Matei 1, 21).
In crestinism mântuirea e realizată prin Iisus Hristos si se înfaptuieste prin
harul Sfântului Duh, prin rugăcnme, credintă dreaptă si fapte bune. In budhism
omul e cu totul singur în lume si singur la mântuire. In crestinism omul e cu
Dumnezeu oricând si oriunde ar fi. In budhism tinta vietii e nimicirea existentei;
în crestinism tocmai invers: mântuirea sufletului si asigurarea vietii vesnice.
Crestinismul are un asezământ al mântuirii, o organizatie social-comunitară; Biserica.
Pentru budhism viata ideală este celibatară, trăită în singuratate, în linistea
pădurilor, ca ascet si cersetor. Monahismul crestin e o exceptie care întăreste
regula. Cel budhist este o regulă care vrea să generalizeze exceptia. Monahismul
crestin aduce folos culturii morale si vietii de obste; cel budhist e steril si
constituie o povară pe umerii vietii sociale.
Crestinismul are o învătătură despre nemurirea sufletului (eshatologie) si despre
viata vesnică; budhismul nu are. Admite si budhismul lumi si vieti viitoare, dar
toate pline de suferinte. Crestinismul e optimist; budhismul e pesimist, subiectiv,
arbitrar, vede viata numai prin ochelari negri, ca si când nasterea, copilăria,
tineretea, bătrânetea n-ar avea parte de nici o lumină si nici o bucurie, ci numai
de întuneric, durere si întristare. Crestinismul ne îndreaptă privirile si actiunile
spre viata etemă, spre un cer nou (2 Petru 3,13). Budhismul ne îndreaptă spre
nirvana, spre repaosul absolut, spre linistea eternă a noptii nesfârsite. Pentru
crestini răul e trecător; pentru budhism, răul e suveran. In crestinism binele
e triumfător; în budhism răul nu se stinge decât prin atingerea existentei în
odihna eternă din noaptea nirvanei. In crestinism suferinta are un rol educativ
si mântuitor, pentru că aurul în foc se lămureste si omul în suferintă se înnobilează.
In budhism crucea nu are nici un sens viata e răstignire si răstignire lipsită
de bucuria învierii si de fericirea nemuririi. Budhismul e iremediabil pesimist
pentru că nu stie nimic despre cauza primară, nici de ro lul lumii si al vietii,
nici despre tinta lor finală Crestinismul ne învată să iubim viata, budhismul
să o uram. Idealul crestin este desăvârsirea vietii; al budhis mului mortificarea,
înfrânarea si suprimarea ei.
Are budhismul o morală demnă de urmat: opreste fur tul, omorul... si propagă iubirea
nu numai între oameni dar si fată de animale?... Biblia le are mai demult în decalog,
si mai complete. Morala evanghelică, desi nu cuprinde norme pentru iubirea animalelor,
e neasemănat mai umană, mai ratională si superioară fată de cea budhistă. Morala
budhistă, desi se referă si la animale e o morala naturală, rămasă mult în urma
moralei crestine. Morala crestină e o morală pozitivă, te obligă să faci binele,
nu numai să nu faci răul: Să iubesti dezinteresat pe Dumnezeu si pe aproapele;
cea budhistă e negativă, interesată, vagă, poate chiar egoistă, după axioma- Trebuiesc
iubite toate fiintele, cum o mamă îsi iubeste copiii''. Budhismul nu urăste; crestinismul
iubeste. In budhism iubirea e simpatie si compătimire; în crestinism e virtute
activă si lucrare caritativă. Budhismul e cvietist si static; crestinismul e factor
dinamic, etic progresist cultural. Budhismul e steril pentru viata practică, talant
ingropat în pământ; crestinismul e activ, încurajează, mangâie, zideste, înmulteste
talantii darurilor naturale. Crestinismul nu are spitale pentru animale, dar are
ii schimb spitale si azile pentru oameni (si pentru animale, veterinari). După
etica si filosofia budhistă munca e o povară nedemnă de un ascet pentru care se
recomandă cersetoria. In crestinism munca e o virtute morală si o datorie profesională,
sfântă si obligatorie pentru toti oamenii: ''Cine nu lucrează nici să nu mănânce''
(11 Tes.3,10).
Budhismul nu are nici o întelegere pentru viata familială. Conceptia budhistă
despre familie e nenaturală, iar despre femeie este mai aproape de conceptia primitivilor,
decat cea a civilizatilor. Budha a tolerat poligamia si in acsi timp a recomandat
ferirea de femeie, ''ca de un sarpe veninos''. Textele budhiste spun că femeile
sunt ''crude si rele'', ''nesătioase ca ciorile'' si ''nestatornice ca nisipul''.
''Desfrânarea se tine de femeie ca murdăria...'' dacă budhismul propagă o astfel
de conceptie despre muncă si femeie, nu e de mirare că a fost definit ''religia
lenei'' (Hellsald), ''religia cimitirelor'' (Sf. Diamandi), asemenea unui sistem
planetar din care lipseste soarele Dumnezeirii, o ''sinucidere vie''. Crestinismul
si în privinta aceasta e antipodul budhismului. Munca si familia crestină sunt
modele în omenirea întreagă0.
Mai izbitoare sunt deosebirile dintre Iisus si Budha. Iisus e Unul: întruparea
Fiului; Budha e reîncarnarea unui alt Budha, al 24-lea, după 550 de renasteri
(spunea el). In unele temple budhiste se adoră si Budha cel viitor. Budha are
antecesori si succesori; Iisus nu are. Iisus S-a născut dintr-o fecioară modestă
si curată, în sărăcia unui staul de vite. Budha s-a născut dintr-o familie regală,
în luxul unui palat împărătesc. In copilărie si tinerete Iisus munceste si vizitează
templul; Budha se distrează si petrece. Iisus e întru totul desăvârsit; Budha
numai după saturatie si după dezgustul de plăceri cugetă la suferinte si remediile
de mantuire. Iisus stie ce vrea de la începutul activitătii Sale publice; Budha
numai după câtva ani de ucenicie si de alergări pe la asceti. Iisus lucrează la
mântuirea omenirii din cea mai curată milă si din cea mai dezinteresată iubire
de oameni; Budha din cel mai mare dezgust de plăceri si din pur egoism. Iisus
e demofil; Budha e aristocrat. Iisus luptă cu păcatul; Budha nu-1 cunoaste. Iisus
parăseste cerul, mama si toate rudeniile ca să propage Evanghelia si să întemeieze
Biserica. Budha părăseste, după cum însusi declară ''domeniul cel larg al plăcerilor
si miile de femei frumoase, ca să aflu cunoasterea cea mai înaltă, cea mai perfectă'',
si ca să întemeieze o comunitate de călugări. Evanghelia lui Iisus e istorisire
naturală, simplă si cuceritoare. Scrierile budhiste sunt fantastice, extraordinare,
de necrezut. Iisus anuntă că religia Lui va dura până la sfârsitul veacurilor;
Budha pune religiei sale un termen de 500 de ani. Iisus a murit răstignit la 33
de ani; Budha moare intoxicat, pentru că la 80 de ani a mâncat lacom o farfurie
de carne de porc afumată si cu orez. Iisus înviază si triumfă; Budha moare înfrânt
de dorinta lăcomiei, ironie a sortii fată de un întelept care a predicat mântuirea
numai pentru sine însusi!... Toate aceste premize ne duc logic la concluzia că
Iisus e Dumnezeu, iar Budha întru toate e numai om. Crestinismul e divin; budhismul
e uman. Aderentii si ucenicii lui Iisus muncesc, se roagă, trăiesc în comuniune
de iubire si viată cu Dumnezeu; aderentii si ucenicii lui Budha meditează si nu
au simt pentru muncă, nici pentru rugăciune. Din astfel de pricini vedem câtă
deosebire este între crestinism si budhism numai în privinta mântuirii. Tot asa
sunt si deosebiri esentiale între nasterea supranaturală a lui Iisus din Fecioara
Maria si povestirile fantastice despre antecedentele zămisliri si nasteri a lui
Budha; între nasterea si copilăria lui Iisus, si a lui Budha; între ispitirea
lui Iisus, prin pâine, prin slava lumii si preaîncrederea în Dumnezeu, si cea
a lui Budha, prin aur si cohorte de femei; între ucenicii lui Iisus si ai lui
Budha; între învătăturile, minunile si profetiile lui Iisus, si invătăturile,
minunile si prezicerile lui Budha; între transfigurarea lui Iisus si iluminarea
lui Budha, între moartea lui Iisus si a lui Budha... Sunt ici-colo comune, dar
cu obiecte diferite, ireductibile.
Dacă la toate aceste deosebiri fundamentale, adăugăm si schimbările si adaosurile
care s-au făcut budhismului originar: cultul unei mari multimi de zei, ingeri
si demoni, idolatria si hagiolatria, tolerarea haremurilor, a poligamiei si poliandriei,
credintele politeiste si superstitiile populare, ne încredintăm că religia budhistă
fată de cea crestină nu poate avea trecere decât într-o lume primitivă sau decadentă,
care se complace în scepticism, indeferentism si pesimism; nicidecum în lumea
optimismului crestin: robust, luptător si progresist.
Budhismul are o latură filosofică, serioasă si sinceră, care se rezumă la: ateism,
metempsihoză, pesimism, celibat, sărăcie si renuntare (la pofte, plăceri, căsătorie
si avere; cu alte cuvinte la moartea civilizatiei si a progresului). Există si
al doilea budhism, popular, politeist, superstitios, idolatru. Sub ambele forme,
budhismul ''e un spiritualism fără suflet, o virtute fără datorie, o morală fără
Dumnezeu'' (Barthelemy Saint Hilaire).
Tot ce e bun în budhism avem multiplicat în crestinism; tot ce lipseste în budhism,
avem din belsug în crestinism; toate contradictiile budhismului: pretentiile de
a propaga o religie fără Dumnezeu, o morală fără libertate, o evolutie fără creatie,
o liniste si fericire absolută fără viată vesnică, toate constituie un omagiu
pretios, pe care erorile îl aduc adevărului si religiile inferioare unicei si
adevăratei religii.
Crestinismul este divin, pentru că întemeietorul lui este divin: lumină din lumină,
Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat. Ceilalti întemeietori de religii sunt
oameni si numai oameni. Iisus este om desăvârsit si mai mult decât omul: e Fiul
lui Dumnezeu, care dispune de aceleasi atribute si puteri ca si Tatăl. Ceea ce
nici unul dintre întemeietorii de religii n-a pretins si n-a putut pretinde, Iisus
Hristos pretinde ca si Tatăl: cult religios si credintă în autoritatea Sa infailibilă:
''Toti să cinstească pe Fiul cum cinstesc pe Tatăl...'' (Ioan 5, 23). Crestinismul
se întemeiază pe viata, învătătura, faptele, moartea si invierea lui Iisus--singurul
întemeietor de religie Care-si dă viata ca mărturie a divinitătii Sale si a operei
Sale mântuitoare.
De personalitatea exceptională a lui Iisus Hristos e legată prin urmare superioritatea
crestinismului fată de celelalte religii si filosofii: bunătatea crestinismului
de bunătatea lui Iisus, perfectiunea crestinismului de perfectiunea lui Iisus,
dumnezeirea crestinismului de dumnezeirea Mântuitorului. Noi pe acestea le mărturisim,
cu credintă si cu dragoste, până la moarte.
''Incolo fratilor, bucurati-vă, desăvârsiti-vă, mângâiati-vă, uniti-vă în cuget,
trăiti în pace si Dumnezeul dragostei si al păcii va fi cu voi'' (2 Corinteni
13, 11)
(Extras din ''Religia Iubirii'' de Ilarion V. Felea, Arad 1946, Ed. Diecezana).