ULTIMA CONVORBIRE CU PARINTELE DUMITRU BEJAN
- Stiam că veniti si tot ieseam la portită si mă miram de ce nu
mai ajungeti.
- Da, îmi cer iertare că am întârziat. Am fost mai întâi pe la
Episcopia Romanului si am discutat în legătură cu Vietile Sfintilor, pe care
le lucrăm împreună. Imi cer iertare de întârziere. Dar mă mir, de unde stiati
că vă vizitez astăzi! De unde stiati?
- Dumnezeu mi-a dat un semn!
- Mă bucur că vă simtiti mai bine.
- Mă simt ca renăscut! Am avut mare noroc la seminar cu doi profesori
buni, fratii Iordăchescu, Cicerone Iordăchescu a tradus Ierarhia cerească. A
învătat greaca în două săptămâni. Nu-l prea întelegem pe Dionisie Areopagitul.
Si eu l-am citit de câteva ori, dar este greu la interpretare. Este foarte greu.
Este prea multă mistică, multă filosofie.
- Multă logică. Românul are o dimensiune mai practică: partea liturgică,
partea morală.
- Părinte Ioanichie, noi ne mântuim prin credintă dreaptă si fapte
bune. Prin credintă dreaptă, deci ortodoxă. Eu cred că românii sunt cei mai
ortodocsi. Ai nostri cred nerational, omule. Cred! Nu rationează credinta. Eu
mă asez în genunchi în fata icoanelor si mă rog. Asta-i ortodoxia românească.
Adică este sentimentală, nu ratională. Eu am văzut cum îngenunchează la dumneavoastră
călugării la Sihăstria. Nu puneti probleme. Stii că trebuie atunci să îngenunchi
si lipesti fruntea de pământ. Ti-am spus: Am rămas impresionat pe toată viata
de cei doi călugări bătrâni pe care i-am văzut, de care ti-am pomenit. Regret
că nu le stiu numele. Era prin anul 1970; stăteam într-o strană mai în spate,
în biserica veche a Mânăstirii Sihăstria. Acolo i-am văzut pe cei doi bătrâni,
rugându-se noaptea, după utrenie. Ati avut doi sfinti în mânăstire.
- Eu pe unul, îl bănuiesc cine ar fi.
- I-am văzut cu ochii mei, părinte. Nu o dată, ca să zici c-am
avut o vedenie. Asa frumos juca lumina deasupra lor!
- Lumina rugăciunii harice.
- Când erau concentrati la rugăciune. Lumina era albăstruie.
- Ca lumina de la Sfântul Mormânt!
- Era noaptea, pe la ora unu jumătate, două, si ei se uitau cu
oarecare suspiciune la mine. Erau absolut pătrunsi de rugăciune si se manifestau
ca si cum ar fi fost în fata lui Dumnezeu. Asta-i harisma călugărului iubitor
de Hristos: rugăciunea. Mai ales cea de noapte. Sau neîncetata rugăciune. Erau
amândoi foarte bătrâni, parcă mergeau la brat unul cu altul; nu mergeau la brat,
mergeau lipiti unul de altul.
- Cred că unul din ei era Părintele Paisie Nichitencu, un călugăr
sfânt din Bucovina de Nord. L-am pus în Pateric. Avea o viată sfântă! Sau poate
să fi fost altii. Prin anii 1962-1985 erau multi călugări bătrâni la Mânăstirea
Sihăstria. Acum aproape toti au plecat la Domnul.
- Acei doi călugări bătrâni aveau rugăciunea de foc a inimii si
erau aprinsi de văpaia Duhului Sfânt! Ei trăiau ca în Rai. Numai Dumnezeu stie
taina inimilor celor ce-L iubesc de aici de pe pământ pe Dânsul!
- Amândoi erau egali, părinte. Nu era unul mai înalt decât celălalt.
Asa veneau, conjugati si conjugati plecau! Amândoi se închinau în acelasi ritm;
parcă erau legati unul de altul. Amândoi se ridicau în sus; amândoi se închinau
în dreapta si în stânga, frumos. Parcă erau exercitati să facă asa.
- As vrea să vă întreb, de ce atâtea somităti ale tării noastre
au sfârsit ori prin moarte timpurie, ori prin negatie, ori prin depresiune sufletească?
Ce se întâmplă cu marii nostri oameni? Ori ca Iorga, împuscat? Oare, asa să
fie un destin pe neamul românesc? Spunea Părintele Stăniloae: Măi, nu stiu ce-i
cu noi! De câte ori avem câte un vârf, nu termină cu bine, nu ajunge până la
capăt, moare de tânăr, dă-n cutare boală, ori îl omoară cineva!
- Să-ti spun un lucru, părinte: Părintele Stăniloae a trăit mult
si frumos. A lăsat, ca nimeni altul în secolul acesta, un mare tezaur de literatură
si gândire patristică, atât dogmatică, cât si filocalică.
- Da. Dar a fost o exceptie! Putini au fost asa! De exemplu, Eminescu,
la 39 de ani, gata!
- Nu avea să trăiască mai mult, că începuse să fie exaltat.
- Cred că i-au dat ceva.
- Nu, părinte, avea creierul bolnav deja. Oricum, n-a murit de
moarte bună. Era bolnav si a fost lovit cu o cărămidă în cap.
- Eu cred că este un destin cu neamul românesc. Ori poate că ne-a
fost dat de la Dumnezeu să rămânem în istorie cu persoane bisericesti deo-sebite:
cu sfintii pe care îi avem, marii mitropoliti pe care i-am avut, niste somităti
care au dat ceva neamului nostru. De exemplu, Antim Ivireanu, desi a sfârsit-o
ca martir, a lăsat ceva în urmă, a dat roade multe. Si Petru Movilă, la Kiev,
a dat roade ortodoxe.
- Da, dar Kievul atunci era sub poloni. La Kiev domneau, până în
1812, polonii. De aceea aveau universitate în limba latină. După aceea au venit
rusii.
- Dar "Frătia" de la Liov a moldovenilor, unde a învătat si Grigore
Ureche, era tot sub influentă poloneză?
- Era catolică. Era o universitate bună. Si Stefan cel Mare a învătat
acolo si Petru Rares si foarte multi feciori de domni. De la Cernăuti până la
Liov sunt vreo 100 de kilometri.
- Dar "Frătia Ortodoxă" a moldovenilor acolo era la Liov?
- Da. Era o grupare puternică de ortodocsi. Cei mai multi erau
rusi. După aceea erau moldovenii. Acolo era un centru universitar foarte puternic.
Noi nu aveam în tară universitate. Aveam acolo Liovul. Boierii tineri din Hârlău,
pe timpul lui Stefan cel Mare, au fost trimisi la Liov, la universitate. Foarte
curios - să nu mi-o iei în nume de rău -, unul era un neamt si altul era pe
nume "Bejan". I-a trimis să învete latina, căci Stefan cel Mare avea nevoie
de cronicari pentru limba slavă, pentru limba greacă, pentru limba latină, ca
orice domn. Comunica si cu cei din Apus, cu papa, si avea nevoie de traducători.
Iar pe unul din ei îl chema Bejan. Este scris negru pe alb. Dar nu-i strămos
de-al meu, că era prea sus, iar tata a purtat opinci. Este cam greu de crezut
că eram neamuri. De aceea mai bine tac. Erau multi oameni care fugeau din Ardeal
în Moldova si din Moldova în Ardeal, si le puneau numele de "Bejan", precum
unul care e fugar, adică bejănit. In limba slavă "bijit" înseamnă "fugar". Gânditi-vă
la Sadoveanu care a scris cartea: "Vremuri de bejenie". Nu îndrăznesc să mă
înnobilez singur. Eu când m-am dus la seminar, m-am dus în opinci, în costum
national, cu itari, cămesută si brâu tricolor. Aveam 11 ani. Aveam pălărie verde,
cu pană de cucos. Asa era obiceiul atunci. Toti aveam costum national, si surorile
mele si tata. Duminica se îmbrăcau în costum national. Nu mai vezi astăzi asa!
- Si la Hârlău era asa?
- Absolut! Toti aveau costum national. Femeile asta făceau: coseau
ii.
- Aud că si-n Maramures au început să-si schimbe portul. O problemă
pe care o stiti: Vin zilnic studenti din diferite zone, chiar din Timisoara,
din Arad, din Cluj. Vin pe la mânăstiri. Ce sfaturi să le dăm?
- La ora asta la care stăm noi de vorbă, Sihăstria este în frunte.
Si asta din cauza a doi călugări.
- Ce să facem cu tineretul, că vin cu multe întrebări si ne cer
mai mult decât le putem noi da?
- Le răspunzi duhovniceste! Ei vin pentru că n-are cine le răspunde
în afară de mânăstiri.
- Multi cer si spovedanie si sfaturi. Dar unii sunt muscati de
oarecare tristete: "Părinte, zic, va fi mâine mai bine ca astăzi? Putem scăpa
si noi la o libertate cu adevărat crestină, să nu fim condusi din afară?" Si
ei simt, că doar sunt studenti. Isi dau seama că, dacă tara îi mică si frumusică,
sunt multi care vor s-o mulgă... Cum vedeti problema asta?
- Părinte, eu o văd asa: Cât va fi pământul, Europa nu va fi un
singur stat! Noi vom fi tutelati de cel putin un popor din Europa. Toate tările
mici sunt satelite ale uneia mai mari. Asta-i soarta lor. Fie din punct de vedere
economic, fie din punct de vedere militar. Dacă faci un împrumut în America,
ti se pun conditii umilitoare, căci băncile sunt evreiesti. Si ti se spune cum
trebuie să te porti cu conationalii lor aici. Ambasadorul lor este mai tare
decât Iliescu.
- Au înteles si studentii. Unii din ei sunt putin blazati...
- Toti! Toti sunt blazati! Părinte, ei au făcut o revolutie romantică,
frumoasă, chiar cu sacrificiu de sânge. Si văzând ce-a iesit în urma revolutiei,
toti s-au retras. Vezi vreun tânăr că se agită pe undeva? Nimic! Toti s-au descurajat.
Numai Crestinismul le poate da viata.
- Asta este!
- Dacă vin acolo, ia-i în primire si vorbeste-le de Hristos! Este
destul să se formeze un nucleu din tinerii acestia crestinati în Duh, că se
molipsesc si ceilalti. Este o idee mare, o idee forte. Crestinismul este o idee
forte, părinte!
- Este singura idee salvatoare.
- Si nu pentru că este o idee pur si simplu, ci pentru că este
trimisă direct de Dumnezeu. Mai bun decât Crestinismul, ca o metodă de viată
pe viitor, nu este decât Crestinismul.
- Si singura institutie care poate să reactiveze, să salveze tineretul
este Biserica.
- Da, căci are experienta a 2000 de ani si este întemeiată si condusă
de Hristos! Numai că acum se cere părintilor din mânăstiri să fie activi. Si
Părintelui Cleopa!
- La fel Părintelui Dumitru Bejan! Mai vine lume aici?
- Da. Si nu mă feresc, îmi place lucrul ăsta. Imi place! Iată,
poate că datorită si mie, în regiunea noastră nu este nici un sectant. Este
mare lucrul ăsta!
- Ati avut influentă în popor! Deci cu studentii...
- Si aici vin studenti. Ii trimite Părintele Paisie si unii duhovnici.
- Dar dacă ar fi să dati un sfat studentilor, ce sfat le-ati da?
- N-au fost decât vreo doi până acum.
- Ei ar veni, dar nu vă cunosc deoarece sunteti "un mare necunoscut!"
- Asa-i, si-s bucuros. Eram bucuros dacă rămâneam până la moarte
asa. Să-ti spun un lucru: Cu cât esti mai cunoscut, cu atât pierzi Raiul mai
usor!
- Dacă te muscă orgoliul!
- Asa-i! Incepi a crede că esti cineva si îti ridici nasul în sus
si te muscă mândria! Acum nu cerem nimănui sfintenie. Dar crestinul merge la
sfintenie! Si, în primul rând, călugărul merge la sfintenie. Obligatoriu! Sunt
călugări foarte modesti ... Eu nu uit pe cei doi călugări de la Sihăstria!
- Aceia au fost un fenomen, au fost un caz aparte. O minune de
taină!
- Dar au fost la Sihăstria, au fost pe lumea asta! Si tot la Sihăstria
si femeia aceea! Acesta nu-i putin lucru. Adică, atât de puternică era rugăciunea
lor, încât iradiau. Si rusii au făcut un studiu, chiar sub comunisti, că sfintii
crestini, asa de puternic trăiau crestinismul, că în rugăciunile lor vedeau
capetele iradiind, ca o flacără.
- Când mintea se uneste cu inima, omul devine flacără!
- Asa! Ei, vezi că stii? Si am mare "invidie" pe călugării de la
Sihăstria!
- Eu v-am chemat acum 20 de ani, dar ati amânat!
- Nu, nu! Atunci nu puteam veni! Dar acum zece ani puteam veni.
Am gresit! Dacă făceam pasul ăsta, altfel avea să fie! Puteam primi mai multă
lume decât acum, de pildă. Dar, eu mi-am pus problema că rămâneau oamenii acestia
aici! La ora aceea nu era nici Mânăstirea Lacuri, nici Schitul Bals. Nu! Era
pustiu. Iar preotii toti se temeau să primească crestini acasă. Se temeau să
deschidă si biserica. Se temeau că erau securisti multi. Si îsi tineau pâinea,
îsi tineau si serviciul. Aveau familie, sotii, copii la scoală. Se temeau.
- Părinte, mă întorc la studentii care ne vizitează, la acesti
copii ai Neamului nostru!
- Eu nu văd decât o întoarcere a tineretului către Hristos. Totală.
Să nu se înteleagă că trebuie să se călugărească toti. Să se însoare, să facă
copii, să trăiască în Hristos!
- Omul vine pentru că nu este lămurit si pentru încă ceva. Pentru
însusi faptul că esti îmbrăcat în uniforma aceasta neagră. Aici vin niste
băieti foarte tineri de la niste mânăstioare. Toată lumea se dă la o parte
din fata lor pe stradă, toată lumea le spune "sărut-mâna".
- E o traditie mai veche, aici în zona de câmp!
- Deci noi, ne putem completa canonul, dacă dăm sfaturi si spovedim
credinciosi?
- Cel care a priceput cel mai bine lucrul acesta este Părintele
Cleopa!
- El are orele lui când stă de vorbă cu oamenii si altele când
închide usa.
- Părinte Ioanichie, fă cât mai multi ucenici!
- Ei sunt buni din nastere, dar trebuie mai bine modelati.
- Dar să stii că prea devreme sunt hirotoniti. Diaconia la 25
de ani si preotia la 30. Eu m-am speriat, că am văzut asa de multi tineri
la Sihăstria, care au rămas în mânăstire.
- Da. Dar până la călugărie sunt liberi să aleagă.
- Am văzut multi în uniformă călugărească.
- Apropo, Prea Fericitul Patriarh cu o delegatie sinodală pleacă
mâine în insula Patmos. Acum, la 26 septembrie, se împlinesc 1900 de ani,
de când Sfântul Ioan Evanghelistul a fost exilat în Patmos, unde a scris Apocalipsa.
Toti ierarhii ortodocsi vor avea o întrunire festivă, în duhul iubirii crestine,
în insula unde a fost exilat Sfântul Apostol Ioan Evanghelistul. Este o mânăstire
mare acolo, unde a trăit si a murit acum vreo 15 ani, un duhovnic sfânt, Amfilohie.
Venea lume din toate tările să-l vadă pe Părintele Amfilohie. Era un părinte
sfânt, un părinte al dragostei. Cred că era grec.
- Să nu te mai miri că au grecii atâta înfumurare!
- Asa este. Au si motive să fie mândri.
- Stii care mândrie este condamnabilă? Acea desartă. Când te
mândresti cu traista goală. Dar dacă esti un popor si ai un călugăr sfânt,
asta nu este mândrie, ci pretuire.
- Trebuie să recunoastem că grecii au meritul lor si au fost
foarte consecventi în păstrarea Ortodoxiei.
- Au si creat mult.
- Asa este. Toate cărtile cu greutate au fost scrise mai întâi
în limba greacă veche. Ei au dat marea cultură a Europei.
- Grecii au creat toată cultura omenirii. Romanii au creat numai
două stiinte: agricultura si dreptul, adică justitia.
- Dar, numai că aveau prea multe puscării si îi dădeau pe crestini
fiarelor. Au fost prea barbari.
- Era moda timpului, părinte. Eu am văzut la Jilava atâtea executii...
Crezi că este mai usor să împusti? Noi stăteam la geam si ne uitam cum îi
legau la ochi si îi împuscau pe cei condamnati la moarte. Am auzit că l-au
găsit pe arhiereul descoperit de mine între acele mii de martiri, că era exact
în locul în care le-am spus eu. Dar acum acolo este puscărie de femei si nu
se vor face cercetări, pentru că aceea este o dovadă deosebit de gravă pentru
crimele co-muniste, ateiste, de după revolutia rusească.
- Dar nu se poate ajunge acolo?
- Nu. Băietii care au fost erau rusi, erau cercetători la Moscova,
nu erau niste oarecare, si numai asa s-au putut apropia să facă săpături.
Nu li s-a permis decât foarte putin să caute. Au descoperit, au văzut si imediat
au astupat la loc. Arhiereul este un sfânt în toată puterea cuvântului. Ei
au făcut un mare efort să-l scoată de acolo. In Rusia este mult mai greu decât
aici. Insă într-o zi îl vor găsi. Pe Teodot, călugărul bătrân, care ne-a spus
taina de la Oranki, l-am spovedit de trei sau patru ori. Nu cred că mai trăieste,
desi băietii care au fost mi-au zis că l-au găsit si pe el. Ar trebui să aibă
acum cam 95
- 100 de ani. El trăia foarte bine crestinismul acolo la moară.
Era pustnic. Aflase de mine când l-am găsit eu. Oamenii din sătucele de pe
acolo m-au scos afară de Pasti, să vin să le fac Invierea. Am umblat în noaptea
aceea pe la 5-6 izbe - un soi de sătuc, o adunătură de case într-o poiană,
oameni care trăiau din tăiat lemne. Erau credinciosi toti. Lume curată. Călugărul
era un om cam la 40 de ani. Eu aveam vreo 35 de ani. Era foarte credincios.
Cădea în genunchi de fiecare dată când veneam eu acolo, si-mi spunea si mie
să stau în genunchi. Era morar. Dar nu prea avea ce măcina, că acolo nu era
decât ovăz si mei. Isi făcea canonul în fiecare zi. Spunea si el ce-si aducea
aminte. Noi eram mai bine dotati, căci cumpărasem de la un rus un Ceaslov
si îl tradusesem în româneste. Am găsit si un Liturghier cu toată rânduiala,
pe care, la fel, l-am tradus. Am avut o asa mare bucurie când l-am găsit!
Rusia a trăit sub com unisti crestinismul din epoca primară, din vremea împăratilor
romani. Si persecutiile tot de aceeasi intensitate au fost. Acolo, la Oranki,
la vreo 10 metri de la zidul înconjurător al mânăstirii până la izbuc si deasupra
lui era fostul palat al tarului. Când venea la mânăstire, acolo trăgea tarul.
Avea casă frumoasă cu etaj, păstrată si acum, că mânăstirea aceasta, părinte,
era o mânăstire numai de călugări intelectuali, de printi. Toti erau oameni
cu carte, cu tipografie, cu editură, cu bibliotecă religioasă. Aveau tot ce
le trebuia...
- Eu mă bucur pentru sfintia voastră ca preot, că ati tinut o
flacără ortodoxă vie, si ati vorbit cu bărbătie de Hristos în puscăriile din
Rusia si România.
- Curat ortodoxă! Tot timpul am fost preot. Mă considerau un
fel de sef al lor. Pe tema aceasta am avut mult de suferit!
- Nu le convenea?
- Nu le convenea. Dar nu mă puteau omorî!
- Nu s-au mai îmblânzit treburile?
- Nu s-au îmblânzit. Până în ultimul minut, tot aspru a fost.
- In ce an ati fost în Sfântul Munte?
- Ultima dată am fost în 1935, înainte de război, iar prima dată
în 1930 cu niste profesori de teologie, am fost - nu mă laud părinte -
doi ani la studii în Grecia.
- N-ati fost părinte, nu ati fost. Dacă v-ati fi dus îmi spuneati
până acum.
- Matale îmi spui tot?
- Mai spun eu, tot mai spun.
- Ai condei bun!
- Condei bun. Da...
- Ti-a dat Dumnezeu mare dar, cinci talanti.
- Patru i-am îngropat si pe-al cincilea...
- Mie mi-a dat unul si mă căznesc să iau niste procente la el,
să pot aduce dobândă Mântuitorului.
- Francmasonii urmăresc să pustiască Sfântul Munte. Doar conducerea
din Grecia este aservită lor. Dar acolo se vorbeste pe fată.
- Noi vorbim mai asa, dar acolo pe fată.
- Francmasonii urmăresc să rămână foarte putini călugări, să-i
împingă într-un colt acolo, ca să rămână un fel de epavă - muzeu si să dea
voie femeilor să intre în Sfântul Munte.
- Mânăstirile vor să le facă muzee, să se ducă turisti să caste
gurile pe acolo si să deschidă cazinouri, teleferice si să profaneze Sfântul
Munte.
- Dar nu vor putea, părinte! Sfântul Munte este după Ierusalim
lauda Ortodoxiei. Unde mai găsiti mânăstiri frumoase si vechi ca aici? Nu
le-au înnoit pe toate voievozii moldoveni si munteni? Da nu-i va lăsa Maica
Domnului să fie aceasta.